Kirjoittaja Aihe: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita  (Luettu 17801 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« : 13.08.2013 09:41:29 »
Nyt esimerkiksi kypsyvät omenat ja kesäkurpitsa tuottaa runsaasti satoa.

Olisi kiva, jos kertoisitte reseptinne kaiken kansan tietoon.

Tänään ajattelin laittaa parille vieraalle kurpitsakeittoa - siitä tarinaa myöhemmin.
Lisäksi omenahyvettä. Reseptin laitoin etusivulle linkkinä.

Minusta reseptit ovat usein turhan monimutkaisia.
Yksinkertaisestikin voi saada hyvää aikaseksi.
Kuvassa Huvitus

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #1 : 13.08.2013 14:07:21 »
Kun etsin saamilleni kasvihuonekurkuille hyvää reseptiä, eksyin sivuille "Riitan puutarha". Ei ole minun aikaansannos, vaikka etunimi täsmää. Mutta siitä olen varma, että kaimani Keuruulla sijaitsevalla puutarhalla tulen käymään.

Hänen suvussaan on ohjeen mukaan tehty kurkkusalaattia pian 40 vuotta ja ilmeisesti salaatti on ollut herkullisen syötävää, jos sitä jo useamman polven ajan on tehty ja syöty!

- 3 kg kasvihuonekurkkuja raastettuna
- 800 g sipulia raastettuna
- joukkoon myös tilliä

- Kiehautetaan 8 dl säilöntäetikkaa, 1-2 tl suolaa ja 800 g sokeria.
- Liemi kaadetaan kuumana raasteiden päälle ja sekoitetaan.
- Tölkitetään ja tölkit viileään.
- Valmista noin viikon kuluttua.

Minä pääsen maistelemaan parin päivän päästä.

Osan kurkuista säilöin siivutettuna ja osan kokonaisina kaikenmaailman mausteiden kera!

Palstanpitäjä Riitalla on samanoloinen "ympyrä sulkeutuu synnyinseuduille"- tausta, kun minulla. Mutta minun omenatarhani ja kaikki muu on vasta ensi kevään ja tulevien vuosien heiniä!!!

Hauskoja säilöntähetkiä kaikille palstalaisille!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #2 : 14.08.2013 16:50:04 »
Nyt esimerkiksi kypsyvät omenat ja kesäkurpitsa tuottaa runsaasti satoa.
Minusta reseptit ovat usein turhan monimutkaisia.
Yksinkertaisestikin voi saada hyvää aikaseksi.


Laitan ruokaa yleensä "omasta päästä" repäisten. Jos on tulossa useampia vieraita, etsin tarkempia ohjeita.

Minkähänlainen AMK:n kesäkurpitsakeitto olikaan?

Tein tänään samaista keittoa ohjeella otetaan mitä on. Jokseenkin tällainen se oli:

-kesäkurpitsaa paloina noin puoli kiloa tai noin
-kaksi perunaa koska kurpitsaa näytti olevan vähän (ulkona satoi, en viitsinyt lähteä hakemaan lisää)
-öljyä
-iso sipuli ja valkosipulin kynsi puserrettuna

Kuullottelin kaikkia yllä mainittuja öljyssä, maustoin basilikalla, carrylla ja kurkumalla.
Kaadoin kattilaan, päälle vettä alle litran tai sinne päin.
Lisäsin veteen kanaliemikuution puolikkaan, koska ei ollut kasvislientä ja ulkona satoi edelleen kaatamalla hakeakseni lipstikkaa.
Keitin pehmeiksi, soseutin sauvasekoittimella.
Lisäsin
- Koskenlaskijaa (liian vähän, jatkoin tillinmakuisella tuorejuustolla, sitäkin vain hiukkasen, ja lurauksella Kolmen juuston ruokakermaa)
Nyt keitto oli liian löysää. Lisäsin kauraleipäviipaleen*, keitin hetken ja soseutin uudelleen.

Suolaa ei tarvinnut lisätä.
Hyvää tuli, vaikka tavallista pyrin tekemään.  8)

*Miksi leipää keiton joukkoon? Opin nopean saostamistavan eräästä tomaattikeitto-ohjeesta. Ei tarvitse tuhrata jauhojen kanssa. ;D


Kesäkurpitsaa voi käyttää säilönnässä. Olen tehnyt puolukka-kurpitsasalaattia siten, että oikea kurpitsa korvataan kiinteällä kesäkurpitsalla. Jos kesäkurpitsa on kasvanut suureksi, sen sisustasta tulee helposti höttöistä.

Viime vuonna tein omenista ja kesäkurpitsasta hilloa. Pehmensin palaset Mehu-Maijassa, soseutin pehmenneet palaset sosemyllyllä, siirsin kattilaan, lisäsin hillosokeria. Keitin ohjeen mukaan ja maustoin hillon sitruunoista puserretulla mehulla.

Toinen kokeilu oli kesäkurpitsa-, omena- ja marja-aroniahillo samalla metodilla.

Viime viikolla kokeilin ET-lehden ohjetta etikkaisesta säilykkeestä. Eilen maisteltiin. Valkosipulista jäi tymäkkä jälkimaku.

Jos joku on kiinnostunut keitoksistani, voin yrittää etsiä ohjeita.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #3 : 14.08.2013 17:21:15 »
Palasin vielä asiaan. Mieleen juolahti viimeviikkoinen omenapiirakka. Sain kerätä ystävän omenapuun alta pudokkaita. Löysin sitten reseptiarkistosani oikean laiskan emännän piirakkaohjeen. Pitihän sitä kokeilla.

Helpoista helpoin

1½ dl auringonkukkaöljyä
3 dl sokeria
5 dl spelttijauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 dl vettä

Kaikki aineet sekoitetaan tasaiseksi taikinaksi. Voideltuun piirakkavuokaan ja päälle marjoja tai omenanpaloja. Jos omenia, päälle kanelia.
Paistetaan n. 30 min 225 asteessa.

Minulla ei ollut auringonkukkaöljyä, niinpä laitoin rypsiölyä, spelttijauhotkin loppuivat kesken, jatkoin tavallisilla vehnäjauhoilla.
Koska aineksia oli liikaa pyöreään piirakkavuokaan, vähensin aluksi kaikkia määriä sopivassa suhteessa.
Omenanpalojen päälle ripottelin kanelisokeria.

Paistolämpötila vaikuttaa liian korkealta minun uuniini. Alensin kahteensataan ja lopulta hieman senkin alle.

Piirakka tuntui kuivahkolta, joten peitin vuoan foliolla ja leivinliinalla. Maku ja koostumus oli parhaimmillaan vasta seuraavana päivänä.


kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #4 : 14.08.2013 18:36:04 »
Aluksi ajattelin että mitä toi korpelakin sapuskoista kantaa ottaa,,sinkku äijä..
Ite oon alkanut kuiteskin  miettimään pöperöitä harrastuksena,, en niinkään säästönä.
Oon mä jo oppinut makaroonilaatikonkin tekeensiitä sulppusesta pussista joka on
paljonkin makosampaa.. Meinaan sitä raketti-spagetti pussia
Tänään tein siihen pakastimessa olleeseen laatikkoon kastikkeen ruskeakastikepussista johon käristin jauhelihaa, sipulia, ja kaikenmoista maustetta,,nin ja pakastepussillisen vihanneksia..  on muuten kastiketta viikkoja eteenpäin. Kesäkurpitsam on mukava kasvi ,ei maistu miltään  mutta sopi mihin vain
,,Osaan jo 10 v:n harjottelulla mukavasti selviytymiskurssin verran. ;)

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #5 : 14.08.2013 20:42:48 »
Aluksi ajattelin että mitä toi korpelakin sapuskoista kantaa ottaa,,sinkku äijä..

Hei Kropsu, eikö sinkkumiesten hyvinkin pidä sapuskaa laittaa, kun ei ole sitä ehtoisaa emäntää kokkaamassa.  ;)

Nykyään taitavat perheelliset miehet olla hyvinkin tasa-arvoisia keittiöhommissa.
Yleensä en mitään kadehdi, mutta täytyy tunnustaa, että hiukan käy kateeksi naiset, jotka omistavat kokkaustaitoisen miehen.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #6 : 15.08.2013 21:15:44 »
Onko kukaan vielä ehtunyt käydä kurkkaamassa "Riitan puutarha" - blogia?

Sieltä ottamani Olutpiirakkareseptin toteutin ja juukalainen, Seinäjoen Kotiseutupäiviltä (?) paluumatkallaan luonani piipahtanut ystäväni tykkäsi piirakasta.

Helppo tehdäkin.

Pohja:
- yksi tölkillinen olutta
- kaksi kananmunaa
- neljä dl vehnäjauhoja

Täytevaihtoehto:
- 400 g ruskistettua jauhelihaa
- ranskalaisen sipulikeittopussin sisältö
- tomaattipyrettä
- runsaasti juustoraastetta päälle

Ja noin 40 min ja 200 celsiusta.

Täytteeseen laitoin paprikapaloja. Täytevaihtoehtoihin vain mielikuvitus laittaa esteet.

Kokeilkaa!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #7 : 15.08.2013 22:23:25 »
Onko kukaan vielä ehtunyt käydä kurkkaamassa "Riitan puutarha" - blogia?


Minäpä kävin  :)
http://riitanpuutarha.wordpress.com/2011/08/24/kesakurpitsa-porkkanasosekeitto/

Laitoin ylle linkin Riitan kesäkurpitsakeittoon. Kaipa blogejakin saa linkittää?

Olutpiirakka näyttää helpolta suolaiselta. Mutta kun leivon aina otetaan mitä on -tyyliin, ei onnistu. Ei ole koskaan olutta.
Tai jospa pyydän PP:tä tuomaan kaupasta.  ;D

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #8 : 16.08.2013 01:30:31 »
Eipä tuota olutta minunkaan huushollistani löydy muutoin, kun vartavasten noudettuna. Mutta ostinpa eilen "rommijuomaa" ja yhden kierroksen otin rommikaakaotani. Ilmeisesti tuolla pihalla touhutessa (ei rannalla, siellä vasta huiomenna ja lauantaina töissä) paitakostui sen verran, että lämmin ja terästetty juoma oli paikallaan. Ei se paita työteosta kastunut, sadevettä ropsautteli.

Ajelin illansuussa Rautalammille kuulemaan Etelä-Konnevesi kansallispuistohankkeen tilannetta. Kovasti toivon, että herrat Helsingin ymmärtäisivät hankkeen luontoarvot ja hankkeen roolin kansallispuistoverkossa. Pienen syntymäpitäjäni puhtaat vesistöt ja biologisesti arvokkaat kalliot ja mielenkiintoiset kävelyreitistöt olisivat omiaan kasvattamaan matkailijoiden määrää. Mielelläni minäkin opastaisin mökkirannan halukkaita "vaeltajia" lähiluonnonpuistossa ja käyttäisin paikallisen, koulutetun eräoppaan palveluja hyväkseni.

Tänäkin kesänä "eräopas" hankki kaikille ulkomaalaisille lomalaisillemme kaikki tarvittavat kalastusluvat. Ajeluttipa halukkaita myös isolla veneellään koskialueittemme lähelle.

Nyt vaan pitäisi yrittäjien verkottua ja puhaltaa yhteen hiileen.  Siinä sitä haastetta onkin!

Nyt yökyöpelin pitää kiiruhtaa unten maille!

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #9 : 16.08.2013 20:29:00 »
Piikatytön kurkkusalaattia olen tehnyt ensimmäisen kerran varmaan liki parikymmentä vuotta sitten ensimmäisiä kertoja ja voin todistaa, että hyvää on.
Tänäänkin tuli sitä tehtyä  ja nyt vain annetaan sen muhia muutaman päivän ennen kuin aletaan "naattimaan".
Kuuluu muuten tämäkin sarjaan "ei isännälle".

Huomenna keitän kesäkeittoa ja sitä hän joutuu pitkin hampain syömään, kun ei ole mitään vaihtoehtoja. 

Tuota olutpiirakkaa aion tehdä heti kunhan vain tulee sitä olutta ostettua.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2013 20:31:35 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #10 : 18.08.2013 11:53:56 »
Huomenna keitän kesäkeittoa ja sitä hän joutuu pitkin hampain syömään, kun ei ole mitään vaihtoehtoja. 


 ;D
Olet jämäkkä emäntä! Kasvatustyösi jatkuu...
Minulla on helppoa, kun kaikki käy.
Joskus kyllä ärsytti, kun kyselin mitä laitettaisiin. Perinteistä kalaruokaa oli vastaus, eli kuhan häntä  jottaen syö.

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #11 : 18.08.2013 16:14:26 »
Kesäkurpitsakeitto

Siirryin tänne rantakahvilaan ja aloin muistelemaan, miten kesäkurpitsakeiton tein alkuviikosta. Nettikin toimii täällä ulkoilmassa ja kisatkin Moskovasta näkyvät joten kuten. Yksi vaaleanpunainen ruusukin on puhjennut kukkimaan. Runsaiden sateiden takia koivuihin on ilmestynyt keltaisia lehtiä. Syksyista suosikkiani kultapalloja kukkii tässä pihapiirissä viidessä eri paikassa.

Lämpimän kesän takia minunkin puutarhaviljelyseni tuottavat nyt satoa. Tosin kylvössä on vain perunoita, kurpitsoja, kurkkuja, tomaatteja ja sipuleita. Nokkosta pidän hyvänä yrttinä, samoin lipstikkaa, iisoppia ja kirveliä. Samoin myös basilikaa ja oreganoa. Näistä kuivasin yrttiseoksen talven varalle. Onhan yrttejä monenlaisia, mutta tänä kesänä näitä löytyy omasta takaa. Rakuuna laitan moneen ruokaan, mutta sitä ei ole omasta takaa. Sen olen oppinut, että kaupasta ostettujen ruukkuyrttien ja -vihannesten käyttöaikaa voin pidentää istuttamalla ne multaan.

Olen vaalinut vuosikymmeniä pihan keskellä luonnon kuminaa. Sitten löytyy jokunen wanha marjapuska ja omenapuu. Minttu pitää kuivata erikseen lampaan lihaa varten

Näin pitkälle olen vasta kirjoittamisessa päässyt, vaikka olen sinä aikana juonut kaksi kuppia kahvia, syönyt  karjalanpiirakan ja yhden kurkun. Ajatus siis harhaa.

Ei olen näemmä helppo muistaa, miten kesäkurpitsakeiton tein, mutta suurinpiirtein:
Ainekset
kesäkurpitsaa 700 g
3 perunaa
2 sipulia
Voita 100 g
Suolaa
vettä vajaa litra
jauhdettua valkopippuria
Yrttejä maun mukaan
sinihomejuustoa
pekonin paloja

Kurpitsan ja perunan pilkoin n. sentin palasiksi - sipulit pieniksi palasiksi. Voin sulatin kattilassa ja kaadoin em. ainekset kattilaan. Annoin muhia kattilassa kohtuulämmöllä puolisen tuntia aika ahkerasti sekoittaen.

Otin puolet seoksesta pois kattilasta ja soseutin kattilassa olevan sauvasekottimella. Sitten taas kaikki kattilaan sekoittaen.

Sitten lisäsin kattilaan kiehuvaa vettä vajaan litran ja suolaa. Useimmissa ohjeissa neuvotaan lisäämään kasvisliemikuutio keitokseen. Niin en tehnyt, vaan lisäsin silputtuina em yrttejä ja silputut sipulinvarret keitokseen ja hiukan valkopippuria.  Taas annoin kiehua hiljakseen, kunnes totesin maistamalla keitoksen olevan sopivan kypsää.

Tässä vaiheessa voi vielä makuun vaikuttaa. Niinpä murensin joukoon sinhomejuustoa. Samanaikaisesti olin pilkonnut Kivikylän aamiaiskylkeä pieniksi palasiksi ja paistanut ne pannulla aika rapeiksi. Ja ripottelin palaset lautasella olevaan keittoon. Mikä tahanssa leipä sopii keiton kaveriksi.

Huomannette varmaankin, etten ole kokki enkä puutarhuri, mutta kesä  ja syksy on ihania vuodenaikoja kukkasineen ja satoineen. Eilen löysin yllätten muutaman tatin kotipuistikosta - nyt ne on kuivattu. Ne antavat talvella kastikkeessa hyvän säväyksen omaksi iloksi ja miksei vieraallekin. Täällä päin kanttarellit ovat harvinaisempia kuin muuallapäin Suomessa.

Useasti olen päättänyt, etten laita itse ruokaa, vaan menen ulos lounaalle ja käyn läpi kaikki lounaspaikat, joita tältä paikkakunalta löytyy pitkälti toistakymmentä. Vielä se ei ole toteutunut, sillä kokkaaminen on kivaa.

Nyt tarina jatkuu niin, että poimin takana olevasta omenapuusta omenoita ja teen omena-kesäkurpitsahilloa ihan hillosokerilla pussin ohjeen mukaan. Sokeria hiukan säästelen ja avitan säilymistä atamonilla.
 


Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #12 : 21.08.2013 19:04:23 »
Heips kaikki!

Piikatytön olutpiirakka on tehty eikä se nyt tullut ihan "miun maun mukkaan"!
Vähän epäillen laitoin sen sipulikeittopussin ainekset  täytteeseen, ensi kerralla kokeilen ilman sitä. Lihapullataikinaan olen sipulikeiton aineksia käyttänyt ja sinne ne sopii.
Laitoin  myös Riitan ohjeessa mainitun kermaviilin täytteeseen.
Vähän se pohjataikinan löysyys ihmetytti, mutta hyvinhän se toimi.

Justiinalle tiedoksi, että taaskaan ei taida auttaa ees Maamme-laulu, kun ehtookaffeen kanssa on isännän edessä olutpiirakkaa, eppäilen nähkääs, että ei mene sekään - se sipuli, se sipuli.... ::)

Kyllä Justiinan kelpaa kun on kaikkiruokainen mies... :D
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #13 : 30.08.2013 13:54:46 »
Äsh! Voisin muuttaa otsikoksi; Nyt kaivataan suomennoksia! Tai voisin kirjoittaa tämän " Kyllästyneenä "- osioon.

Vuosikymmeniä minulle on tullut "Yhteishyvä"-lehti. Tuttu ja turvallinen. Välissä on pieni " Ruoka "- vihkonen. Jo pidempään olen ihmetellyt niiden esiteltävien ruokien nimiä. Lasagnen ja Wokin, Kuskusin ja Muffinin olen oppinut ymmärtämään. Mutta mitä on struudeli, skonssi, relissi, vinegretti, fudge? Nämä kaikki esiityy viimeisessä vihkosessa!  ::)

Paras vaan pysyä pottumuusissa ja soosissa!

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Nyt kaivataan ruoka- ja säilöntäohjeita
« Vastaus #14 : 30.08.2013 17:03:13 »
Totta, niin outoja ruokien ja ruoka-aineiden nimiä
ettei osaa edes arvata mistä hyllyköistä niitä
pitäisi etsiä. Kyllä kokeilematta jää moiset hienoudet.