Kirjoittaja Aihe: kielen kääntöä  (Luettu 10249 kertaa)

Anonymous

  • Vieras
kielen kääntöä
« : 22.03.2011 10:16:30 »
Tämä juttuni on tarkoitettu oikeastaan niille jotka eivät jostain syystä hallitse Englantia tai muutakaan vierasta kieltä.
Sain Floridasta ystävän joka haluaisi kirjoitella Facebook sivuilleni ja minä tietysti haluaisin myös ymmärtää mistä on kyse.
Tyttäreni opasti minua miten helppoa se on!
Peitä hiirellä siniseksi teksti jonka haluat kääntää klikkaa oikealla puolella hiirtä kohtaan talleta ja sitten jätät sen siihen alas ja menet Google kääntäjään ja klikkaat siitä hiireltä sen tekstin oikealla ja paina liitä niin kone kääntää sen ja jos haluat samalla vastata suomeksi niin sama juttu, kone kysyy millä kielelle haluat kääntää ja taas teksti siniseksi ja hiireen voit sen siirtää vaikkapa sähköpostiin tai facebookiin.
Taas totesin että kyllä tästä tietsikasta on paljon huvia ja hyötyä kun vain jaksaa puuhastella, mulle on vielä vaikeaa siirtää jotain juttua toisesta tekstistä vaikkapa sähköpostiin
Kauniita kevät päivia kaikille, kirjoitukseni ovat näköjään hiukan "hyytyneet", on niin paljon kaikenlaista kun palasin kotimaahan ja nautin olostani. ;)
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: kielen kääntöä
« Vastaus #1 : 05.07.2015 14:31:39 »
Selailin näitä keskusteluja ja törmäsin tosi mielenkiintoiseen neuvoon.Minä olen juuri niitä ..tumpeloita...jolla ei ole kovin paljon kielitaitoa.Uskon että ei olisi ollut oppimisvaikeuksia mutta ei ollut silloin aikanaan kovin mahdollisuuksia.

Nyt kyllä olen senkin edestä antanut lapsilleni mahdollisuuden opiskella.Hyvin olen tähän asti pärjännyt vaikka osaan vain ..Suomee ja Savvoo..hiljoo ja kovvoo.Luoja on järjestänyt minulle myös kaksi ulkomaalaista vävypoikaa..

Kerran joku mietti eikö se ole aika vaikea tilanne.Ei minulle,sanoin,voi olla joskus näille vävyilleni mutta onhan meillä aina kielitaitoista tulkkia paikalla.

Nyt huomasin tämän Anonymous-jäsenen ohjeen.Täytynee yritellä keskustelua näiden tyttärien anoppien kanssa.
Aina on ollut kyllä kielenkääntäjää kun olen tarvinnut.joskus vain olen miettinyt että kuinka paljon he kaunistellen muuttavat näitä minun mielipiteitäni...Mutta hyvin on kyllä toimeentultu,vaikka elekielellä.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: kielen kääntöä
« Vastaus #2 : 28.03.2017 08:52:50 »
Kiitän taas Justiinaa,hän keksi tuon... glokin... jolla voi äänestää noita perhosia.
Eihän tietenkään kaikille tule tätä Savon äänitorvea .Vielä perhosista puheen ollen minulla on aina mökillä hyvä ja kiinnostunut apulainen kun perhosia tutkaillaan.11v.lapsenlapseni on tosi kiinnostunut kaikesta luontoon liittyvästä.Pikkuhiljaa hänestä näyttää kehittyvän sellainen hillitty Engantilainen lady,saanut paljon geenejä toiselta isoäidiltään.Tämä Englannin mummu on todella sellainen aito vanhan ajan Britti.Hänen isänsä on aikoinaan ollut siellä Intian sodassakin.Vävyni on saanut periä ukkinsa vanhan matkaarkun joka on tuotu aikoinaan sieltä Intiasta
.Kevät teki taas kepposen ja päästiin lumitöihin

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: kielen kääntöä
« Vastaus #3 : 11.07.2017 08:49:23 »
Jatkan vielä tätä kielen kääntöä.
Kun minulle on luoja suonut näitä ulkomaailman vävypoikia niin monta hauskaa kommellusta on sattunut kun minulla on niin huono kielitaito.Kottikärryt on vaikea sana oppia,miksi se ei vois olla kotikärry.Mikä se kotti on joka kärryyn liittyy..

Nyt on sattunut kömmähdys kielenkääntäjälle kun on Härkis muuttunutkin naudan lihaksi..Onhan se Härkäkin  nauta.

Mutta minulla nyt taitaa kiekua tuo kalakukko tuolla uunissa.Englannin ukki ja mummi ovat tulossa visiitille ja tarjoan nyt heille kalakukkoa..Kunpa jo satais meilläkin päin.Tyrniraukatkin paistuu helteessä vaikka yritän niitä kuinka kastella..

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: kielen kääntöä
« Vastaus #4 : 11.07.2017 21:51:33 »
Joko teillä sataa? Meillä hieman aloittelee. Toivottavasti vettä tulee tarpeeksi. Viime viikolla oli yksi tihkusateinen päivä. Seuraavana aamuna katsastin vesimittarin. Hämähäkki oli kutonut verkon kuivan suppilon päälle!
En ole jaksanut raahata vettä tyrneille. Jonkin verran marjoja näyttäisi olevan tulossa, mutta myyrät ovat olleet taas tihutöissä. Ajoin tänään ruohoa ja huomasin maassa monta syvää koloa. Samoin löysin raparperien juurelta onkalon. Ilmankos ne ovat olleet nahistuneen oloisia jo pitkään. Siellä on menossa tyrnin juurien varastointi. Kyllä suututtaa  >:(

Osaavatko englantilaiset vieraasi syödä meidän perinneherkkua eli kalakukkoa? Eihän se maistu kaikille suomalaisillekaan. Minä en viitsi tehdä itse oikeaa kalakukkoa, mutta ostan muutaman kerran vuodessa valmiina.

Googlen kääntäjä ei varmaan osaa kääntää tuotenimiä. Nyhtökauraa ei tarvitsekaan kääntää, tuote on valmiiksi englanninkielinen. Meilläkin syötiin eilen Pulled Oats´ia. Ajattelitko tarjota Härkistä vieraille? Google tarjoilisi kai härkää  ;D. Vieraat ymmärtävät paremmin kasviproteiiniksi, jos tarjoilet fava beanía ja pea protein´ia (papuja ja herneproteiinia). -Nämä tarkistin varmuudeksi Verso Foodin engl. kielisiltä sivuilta.

Kottikärryt voisivat todella olla kotikärryt, yleensä niitä kotona käytetään, kun rakennuksilla ei enää työnnetä tiiliä ja "kuraa" kerroksiin lankkusiltaa pitkin. Tässäkin kotti-sanassa on lainattu länsinaapurilta. Ruotsalaisella on laite nimeltä skottkärra. - Tämänkin tarkistin. En luota enää muistiini ja mutu-tuntumaan.

Ihanaa! Sataa edelleen!

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: kielen kääntöä
« Vastaus #5 : 13.07.2017 10:36:38 »
 Kiitos kun Justiina taas selvensi näitä minun pähkäilyjä.
Kalakukkoni onnistui  ihan hyvin ja maistuikin vierailleni. Pakkasesta löytyi vielä pilkkiahvenia ja laitoin norjan lohta niille kaveriksi.
Lihaksi laitoin  kinkkusuikaletta kun en löytänyt sian kylkisiivua lähikaupasta. Lohikin kun on jo aika rasvaista niin hyvin toimivat yhdessä. Kuoritaikinaan kun  laittaa reilusti voita niin maukas siitä tulee.Ja tärkeää on että kukko saa hautua uunissa kunnolla....
Varmaan moni joka ei moista herkkua arvosta on maistanut vain näitä osto-kukkoja.Sama jos tarjoaa eineksiä.
Mutta makuasioistahan ei kannata kiistellä.