Kirjoittaja Aihe: Kun vanhenen ...  (Luettu 20200 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Kun vanhenen ...
« : 18.03.2013 13:05:18 »

Golden Age oli paikalla oheisessa viime syksynä pidetyssä seminaarissa. Saimme käyttöömme seminaarissa jaetun aineiston.

Voit tutustua semaarin seminaarin aineistoon allaolevasta linkistä.


http://www.goldenage.fi/goldenage_kansio/omat_rahat/kun_vanhenen.html

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #1 : 10.04.2013 21:20:16 »
Tuntemattoman ajattelijan runo vanhuudesta.

” Sitten kun en enää muista nimeäni, sitten kun tämä päivä on sekoittunut eiliseen, sitten kun aikuiset lapseni ovat kasvaneet muistoissani pieniksi jälleen, sitten kun en enää ole tuottava yksilö! Kohdelkaa minua silloinkin ihmisenä, välittäkää minusta, antakaa rakkautta, koskettakaa hellästi. Kello hidastaa, eräänä päivänä se pysähtyy kokonaan, mutta siihen on vielä aikaa! Antakaa minulle arvokas vanhuus!”
 
- Tuntematon -
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #2 : 11.04.2013 13:50:10 »
Hän on kaunis.
Ajan patinoima
ja kirjottu.

Hän on kaunis.
Kasvojen
poimuissa, ilmeissä
laskevan päivän rauha.

Silmien pilkkeessä
kaikki sääolosuhteet kokeneen
ennuste:

Tulossa
vähitellen selkenevää.
Tyyntä.

Kirjasta
Anni Korpela  Onni Terävä
Minun rauhani

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #3 : 11.04.2013 16:30:17 »
Kaunis runo Pumpulilla.Tässä ristipistotyö jossa muistellaan.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #4 : 12.04.2013 09:43:33 »
Kaunis taulu, Annuska. Varmaan olet sen itse tehnyt.

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #5 : 12.04.2013 23:58:36 »
Tuntemattoman ajattelijan runo vanhuudesta.

” Sitten kun en enää muista nimeäni, sitten kun tämä päivä on sekoittunut eiliseen, sitten kun aikuiset lapseni ovat kasvaneet muistoissani pieniksi jälleen, sitten kun en enää ole tuottava yksilö! Kohdelkaa minua silloinkin ihmisenä, välittäkää minusta, antakaa rakkautta, koskettakaa hellästi. Kello hidastaa, eräänä päivänä se pysähtyy kokonaan, mutta siihen on vielä aikaa! Antakaa minulle arvokas vanhuus!”
 
- Tuntematon -

Olen kaikella yhteiskunnallisilla arviolla vanhus,,syntynyt 1934,,asun ja elän ilman apuja.
Perhettä on paljonkin, joita olen varoittanut puuttumasta asiohini.
Ovat sen hyväksyneet, joten homma pelaa.. Jos olen joskus ,,piankin vaikka -kykenemätön, niin uskon
sopimuksemme pitävän .. miks tommottia runoja,, Syntyminen ja kuoleminen on elämää..

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #6 : 02.05.2015 08:08:13 »
Kropsu,ollaan onnellisia että saadan hääräillä oman,itse hankkimamme maallisen mammonan kanssa miten lystää.
Iloitaan myös siitä että meillä on myös jälkikasvua,hyvin kasvatettuina meitä valvomassa ja myötäelämässä.
Kyllä he sen tietävät että me aina halutaan sanoa se viimeinen sana.
Ja senkin he tietävät että joskus se meidän peukalo lakkaa heilumasta.

Kesäpaikallamme on kunnon köllykkähirsistä veistetty mökki,kauniisti ajan patinoimat seinät ja sisäkattokin.
Hypermoderni miniäni ehdotteli että voitais ainakin laipio maalata valkoiseksi,niinkuin tekevät nykyään kaikkissa tv.ohjelmissa.
Minä sanoin että ei ainakaan niinkauan kuin minun peukalo heiluu.
Siihen lapsenlapseni että muista mummi heiluttaa sitä peukaloasi..

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #7 : 02.05.2015 14:17:30 »
 
 Moi vaan Anniliisa! Hyvä että peukalosi heiluu edelleen..(omalehmä ojassa")- villasukkia saattaisin tarvita ens talvenakin  ;D
 Kyllä ne miniäiset nykyään tuunaisivat ajanpatinat piiloon, huvilat ja huusit färjäillään hassulla maulla. Jossakin ohjelmassa katoin kauhulla kun huonokuntoinen hirsiseinä oli paljastettu modernin keittiön katseenvangitsiaksi.
  Kyllä se kehuttiinkin moneen kertaan..
Patinoidutaan" me Anniliisa vaan tyylikkäästi , ryppyjä ja harmautta säästämättä.  Kivaa kesää!!! 
 

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #8 : 06.02.2016 07:30:32 »
Huokaus on pieni rukous.
Tämä kaunis pieni  sanonta tuli eilen koettua lähikaupan kasssalla.
Laittelin ruokaa kiireisenä ja vielä piipahdin lähi-Markettiin hakemaan jotain tarpeellista.
Olin nukkunut jotenkin levottomasta kun mietin ja toivoin läheisiäni Atlantin yllä.
Ei minulla ole lentopelkoa mutta kun tämä nykymaailman meno ahdistaa.
Siinä kaupan kassalla huokasin raskaasta ja silloin tuli mieleeni tuo vertaus rukoukseen.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #9 : 01.06.2016 13:11:35 »
Sain taas uutta pohdittavaa kun tapasin ystävänaisen tuolla ..kylillä..
On jo itsekin siinä kunnossa että ei aina saa selvää onko menossa vai tulossa mutta oli silti huolissaan vielä avuttomammasta puolisostaan.Oli yllättänyt hänet tänäkin aamuna täysin pukeutuneena ja ulos lähdössä jo ennen neljää.Ei ollut saanut selitystä minne olis ollut menossa..
Oli pyytänyt jo aiemmin hoitoapua kunnan vanhustenpalvelusta mutta ei apua herunut kun on molemmilla hyvät eläkkeet.
Tuli vain mieleen ne jokin aika sitten pyörineet puheet ja suunnitelmat näistä kustannuksista.Monella olis kyllä varaa järjestää parempaa turvaa ja hoitoa mutta kun ei voi eikä raaski käyttää omia varoja.
Pitää olla paljon omaisuutta kun joskus pesää jaetaan ja selvitellään.
Eikö näitä ..munia.. vois vähän laittaa samaan koriin ja kaikille olis taattu hyvä ja turvattu loppuelämä.
Nyt moni elää kituuttaa huonoissa olosuhteissa  ja säästää niitä arkkurahoja. 

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #10 : 05.06.2016 08:15:09 »
Ei tule riitaa tälläisessa keskustelussa kun aina myös itse vastaa.
Sain nyt vastauksen tähän huonokuntoisten eläkeläisten haluun yrittää sinnitellä kotona eikä mennä hoitokotiin.Selailin Kotilieden edellistä numeroa ja siellähän näitä tietoja oli ihan rautalangasta väännettynä.
Kyllä on karannut käsistä hinnat jos on juttuun uskominen.
Tulee mieleen vanha tarina Villestä joka juoksi varjoaan pakoon.
Kun ei enää juosta jaksanut oli pysähtynyt ja tokaissut että...Vie Luoja minne viet,nyt ei Ville enää jaksa juosta....

Kettu5

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #11 : 05.06.2016 11:39:44 »
Eräs vaihtoehto,ainakin kaupungissa toimiva? Tuttuni myi oman asuntonsa,lakimiehen avustuksella,omalle lapselle.Jääden itse siihen edelleen  asumaan ja vuokralle.Kaupassa käytettiin kaikki lain sallimat nennakkoperintä ja lahja edut.Lopputulos,vanhemmille vapautu varallisuus mikä oli työaikana palkasta säästetty omaan käyttöön.Lapsi maksaa pankille vanhempiensa maksamasta oikeasta vuokrasta,samalla säästää omaa omaisuutta.Kaikki vaikuttavat tyytyväsiltä,Tästä on keskusteltu,sillä eroituksella myyn tämän ja lapseni joku heistä ostaa asunnon johon muutetaan vuokralle,nyt kun putki-/sähköremontti ehken tulossa? Pääsisi uuteen ja hyvien liikeenyhteyksien viereen,nyt bussi pysäkki 200m ;-D
Saa nähdä kehä radan viereen,sujuva yhteys lentoasemalle tavoite.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #12 : 24.10.2016 08:43:55 »
Jospa siirrän tämänkin palstan kesäkuusta vähän syksymmälle.
Kettu miettii mikä on hyvä keino järjestellä näitä pienituloisten vanhusten asuntoasioita.
Minulla on vanha tuttava-rouva Helsingissä.Hän asui puolisonsa kanssa arvokkaassa kivitalossa.Puoliso kuoli ja osa asunnosta siirtyi heidän ainoalle pojalleen.Mutta perijä sai narrattua äidinsä luopumaan asunnon omistuksesta juuri noita saat asua edelleen kikkoja käyttäen.
Poika sotki omat pisneksensä ja asunto vaihtoi taas omistajaa.Nyt tämä vanha rouva on vuokrakiskurien määräyksissä ja kaikenlaisissa TUKI-viidakoissa.On saanut elää arvokasta elämää omillaan ja nyt onkin toisten armoilla.
Sekään vain ei kaikille sovi,elämä on menättänyt arvonsa.Pärjäillään.



pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #13 : 13.02.2020 09:31:36 »
Pakko kertoa, kun naurattaa vieläkin.  ;D

Tapasin pari päivää sitten chatissa Kropsun.

Kerroin, että aion hankkia "maatilalle" kesäksi vanhan kylpyammeen ulos saunan kupeeseen, omenapuun alle. Kropsu innostui, hänkin haluaa samaan riemuun. Pohdittiin, pitääkö olla uimapuku . Minusta omenapuun lehti riittää. Kropsu kertoi, että hänellä on uimahousut, joissa on henkselit. Arveli kyllä, että ei taida kankeilla jalollaan päästä nousemaan ammeeseen. Ehdotin portaita. Sitten hän keksi, että kiinnittää köyden omanapuun oksaan ja lskeutuu sillä, kuin Tarzan!  :)

Naiset chatissa hihkuivat, että haluavat nähdä, kun Kropsu laskeutuu puusta märät henkseliuikkarit jalassa!  ;)

Kun vanhenemme ........

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kun vanhenen ...
« Vastaus #14 : 15.02.2020 17:30:54 »
Nauratti minuakin vielä toisella lukemalla.  ;D Kiitos riemukkaista mielikuvista. Kun vanhenemme, tarvitsemme päivittäistä naurua entistä enemmän. Hauskoja juttuja ei ole koskaan liikaa.
Ystäväni romutti, ts. kuolinsiivosi kirjahyllyään. Paperikeräykseen oli menossa Tantun piirroksin kuvitettu murrekaskukirja. Sain sen omakseni. Nyt pahanpäivän tullen luen sitä. Iloa piisaa kymmenennenkin kerran jälkeen.
Kesää odotellen...