Kirjoittaja Aihe: Hajatelmia ja papusoppaa vanhaan malliin  (Luettu 8222 kertaa)

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Hajatelmia ja papusoppaa vanhaan malliin
« : 13.02.2013 11:13:19 »
Lisää hajatelmaa laskiaisesta ja tuhkakeskiviikosta.

Lue lisää  http://www.aarnokorpela.fi/koulutusportaali_amk/aarno_korpela/srk/hajatelmia_laskiaisena.htm

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Hajatelmia ja papusoppaa vanhaan malliin
« Vastaus #1 : 13.02.2013 15:25:35 »
On Korpelan papusoppa- reseptit jonkunverran iäkkäitä vaikka vallankin
oikeaoppisia. Koska oon  jo monellaista papusoppaa ehtinyt syödä tähänpäivään mennessä niin melkein erilaiset mautkin tuli mieleen..
Ajatteluuni tuli myöskin äitivainajani kertomukset viimevuossadan alkupuolelta.
hän puhui "laskiais kustista",  vähä-osaiset kulkivat laskiaisen alla pussin kanssa öky-taloissa kerjuulla. pussiin annettiin ,,tai ei annettu papuja , että saivat soppavärkkiä..
  Olikohan sellaista tapaa muualla kuin täällä huittisissa.. myös "paavalin- pavusta" hän puhui.. 
 

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Hajatelmia ja papusoppaa vanhaan malliin
« Vastaus #2 : 13.02.2013 17:07:10 »
Tämähän sopi omiin hajatelmiini. Pitkään olen miettinyt puhetta papusopasta, eli onko teidän papusoppanne meikäläisten hernekeittoa.
Innostuin jo aiemmin pavuista, kun niiden ja muidenkin palkokasvien kerrotaan sisältävän proteiinia. Viime viikolla meillä syötiin valkoisia papuja broilerikeitossa ja kikherneitä seitipadan joukossa, eilen keitin ison satsin hernekeittoa. Oliko se teidän läntisten ystävien papusoppaa? ;)

Laskiaispullia ostin kylällä käydessäni tasan kaksi "mantelimassalla ja kermavaahdolla". Noin huonolla suomella Fazer markkinoi pulliaan.

Nyt sitten vietetään tuhkakeskiviikkoa. Ilma on hämärän tuhkanharmaa, vaikka puhdasta uutta lunta on riittämiin neljän päivän lumisateen jäljiltä.

Sinikka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: Hajatelmia ja papusoppaa vanhaan malliin
« Vastaus #3 : 13.02.2013 22:47:36 »
 :) Niin se on, Justiina. Papusoppaa täällä syödään. Taisi olla aika myöhäisessä vaiheessa elämääni kun kuulin jotain hernekeitosta. Melkein voisin luulla että ihan samaa kuin teilläkin päin. Hyvää se on. Ja kuuluu tähän aikaan.

Joskus paljon nuorempana kun poikani oli urheilija, eräs suomalainen huippu-urheilija neuvoi: Itse asiassa urheilijan ei tarvitsisi syödä mitään muuta kuin papusoppaa! No, se oli sitä aikaa.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Hajatelmia ja papusoppaa vanhaan malliin
« Vastaus #4 : 14.02.2013 13:00:53 »
Hei Justiina! Papusoppana olen koko pienen ikäni tottunut hernekeittoa syömään, hernerokaksikin jossain kutsutaan.
Lihakeitto tunnetaan meillä perunasoppana....

Tänään vielä söin eilistä papusoppaa ja se on ruokaa, joka vain paranee vanhetessaan.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Hajatelmia ja papusoppaa vanhaan malliin
« Vastaus #5 : 14.02.2013 20:25:43 »
Uskotaan, uskotaan, kun kaksi siskoa todistaa papusopan puolesta! ;D
Nytpä tuonkin tiedän että papusoppaa ei tehdä pavuista.

Hernekeitto taitaa olla virallista suomea. Olen kuunnellut radiosta Päivän kansanedustaja -ohjelmaa. Siinä kysytään haastateltavalta lempiruokaa eduskunnan kuppilassa. Hyvin moni miesedustaja on pitänyt eniten hernekeitosta ja pannarista.

Lapsuuteni ruokapöytään kuului rokka. Ei herne- eikä papusoppa, vaan rokka, vaikka sitä samaa keittoa syötiin silloinkin. Rokaksi sanottiin herneitäkin, joita kasvatettiin itse.

Sana rokka on kuulemma toiminut minulle puheopettajana. Edesmennyt kummitätini oli aukonut herneenpalkoja ja pyytänyt minua sanomaan rokka. En ollut vielä osannut täräyttää ärrää. Itsepäinen kun olin jo silloin, olin sanonut topakasti: "Enkä sano RRRokka." Siitä alkoi ärrällinen elämäni.

Rokasta vielä yksi muisto.
Kun menin Ylä-Savoon töihin, minut kutsuttiin kylään syömään "rokkoo". Hieman ihmettelin, kun lautasella ei ollut hernettäkään. Keitto oli mykyrokkaa eli eräänlaista tappaiskeittoa.
Vielä nykyäänkin sitä voi syödä "Keleperin paarissa" Iisalmessa. Käykäähän maistelemassa perinneruokaa.


kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Hajatelmia ja papusoppaa vanhaan malliin
« Vastaus #6 : 14.02.2013 22:44:01 »
Taas näitä yösydännä lueskelen, hienoja sanontoja,, jokaiselle tulee mieleen jos jonkin joutavaa, kun oikea aihe löytyy.. Muuten voin todistaa,,tai anakin oon nähnyt,,
ett kyllä pieru palaa,,  otteko samaa mieltä??