Kirjoittaja Aihe: Nuutinpäivä.  (Luettu 13563 kertaa)

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Nuutinpäivä.
« : 13.01.2013 20:24:00 »
Nyt se on sitten lopullisesti ohi! Että mikäkö? No tietysti se joulunaika.
Nuuttiinhan vanha kansa on sanonut joulun loppuvan, nyt sekin vain on siirtynyt varsinaiseen Nuutin nimipäivään, ennenhän sitä vietettiin loppiaista seuraavana päivänä, silloin nuuttipukit kiertelivät.

Nyt nuuttipukkiperinnekin on vain lasten karkkien keruuta, ei enää aikuiset "nuutita".
Nuuttipukit ovat ihan OK, mutta sitten seuraavaksi tulevat virpojat myös karkkien toivossa ja ne eivät oikein kuulu tänne päin Suomea.  Tiedä sitten mistä ovat tänne löytäneet.

Pieniä nuuttipukkeja kävi meilläkin muutama ja olinhan minä heitä varten varustautunut,
suklaa- ja lakritsipatukoita riitti ja näkyi niitä olleen edellisissäkin paikoissa, niin oli nyssykät karkkia pullollaan.

Ps. Koittakaa nyt hyvät immeiset piristyä ja antakaa näppiksen laulaa.
Niin on hiljaista kuin huopatossutehtaalla!
« Viimeksi muokattu: 13.01.2013 20:27:20 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #1 : 13.01.2013 23:21:53 »
Nuuttina joulukuusi tuvasta pois laitettiin täällä keskisessä Suomessa minun nuoruudessani. Nuuttina ei kierrelty kylää, vaan pääsiäislauantaina oltiin "nuorisojoukkona liikkeellä". Toki trullimaisiin tekoihin ei ryhdytty, mutta pientä pilaa saatiin aikaiseksi. Tai pojat saivat aikaiseksi, me tytöt oltiin enemmän taustalla. Niin ja lehmänkelloja kilkatettiin ja kalkatettiin kylän raittia tallatessa.

Pääsiäisnoidiksi pukeutuneet pisamakasvpoiset tytöt kiertäv'ät talosta taloon ja jotain makeaa koriin pitäisi olla annettavaa. Minä olen viime vuosina ollut valitettavan harvoin kotona tuohon aikaan.




kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #2 : 14.01.2013 00:29:57 »
Nyt se on sitten lopullisesti ohi! Että mikäkö? No tietysti se joulunaika.
Nuuttiinhan vanha kansa on sanonut joulun loppuvan, nyt sekin vain on siirtynyt varsinaiseen Nuutin nimipäivään, ennenhän sitä vietettiin loppiaista seuraavana päivänä, silloin nuuttipukit kiertelivät.

Nyt nuuttipukkiperinnekin on vain lasten karkkien keruuta, ei enää aikuiset "nuutita".
Nuuttipukit ovat ihan OK, mutta sitten seuraavaksi tulevat virpojat myös karkkien toivossa ja ne eivät oikein kuulu tänne päin Suomea.  Tiedä sitten mistä ovat tänne löytäneet.

Pieniä nuuttipukkeja kävi meilläkin muutama ja olinhan minä heitä varten varustautunut,
suklaa- ja lakritsipatukoita riitti ja näkyi niitä olleen edellisissäkin paikoissa, niin oli nyssykät karkkia pullollaan.

Ps. Koittakaa nyt hyvät immeiset piristyä ja antakaa näppiksen laulaa.
Niin on hiljaista kuin huopatossutehtaalla!
Koska olen kauan elänyt,,en vanhus,_joka tieliikenne uutisissa ikäni puitteissa olen,--niin
nuutipukkienki muistelu onnistuu ..
Vanhaan ,"oikeaan aikaan",,Nuutipukit saattoivat olla just nyljettyjen eläinten nahkoihin verhottuja ,,
siis jotenkin pelkoa  aikaansaavia... Samaahan tänäpäivänäkin  toimitetaan videona tw:ssä,,  Inhottavia elämyksiä
,,ei ne  kai saisi kuulua lapsen vaikutuspiiriin,,ei niinkuin nykyisin....joka påivä,,ne oli jotenkin säännösteltyjä.- ei joka päivä silloin.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #3 : 14.01.2013 07:32:05 »
Hemulilla on kuvassa hyvän näköisiä Nuuttipukkeja.Eipä nähnyt täällä yhtään Nuuttipukkia eikä muutakaan pukkia.Niitä pääsiäisnoitia kyllä täällä kulkee aina pääsiäisenä.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #4 : 14.01.2013 09:08:16 »
Huomenta!

Niin on erilaisia tapoja täällä armaassa Suomenmaassamme.
Pääsiäisnoidat eivät Satakunnassa liiku ja eikös jossain, oliko se Pohjanmaalla, polteta pääsiäiskokkojakin?
Meillä vain juhannuskokkoja poltellaan.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #5 : 14.01.2013 12:14:39 »
En muistanut sanoa että ei minun lapsuudessani pukeuduttu noidiksi vaan käytiin vaan virpomassa ja silloinkin vaan itselle läheisten ihmisten luona.Tämä noidaksi pukeutuminen on levinnyt jostain jossain vaiheessa tännekin seudulle.Pääsiäiskokkoa en ole myöskään nähnyt koskaan.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #6 : 14.01.2013 12:30:47 »
Joskus 1970-luvulla olin pääsiäiskokon äärellä Kokkolan naapuruudessa olevan Kälviän pelloilla.

Kun olen tottunut juhannuskokkoon, en osannut pääsiäiskokosta lumen keskellä nauttia.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #7 : 15.01.2013 18:35:46 »
En muistanut sanoa että ei minun lapsuudessani pukeuduttu noidiksi vaan käytiin vaan virpomassa ja silloinkin vaan itselle läheisten ihmisten luona.Tämä noidaksi pukeutuminen on levinnyt jostain jossain vaiheessa tännekin seudulle.Pääsiäiskokkoa en ole myöskään nähnyt koskaan.

Nykyisessä palmusunnuntain virpomisessa on sekaisin itäistä virpomisperinnettä ja läntistä noitaperinnettä. Ortodoksit eivät oikein ole pitäneet nykyisestä tavasta.
Virpominen, Pohjanmaan noidat, nuuttipukit ja Halloweenin "karkki tai kepponen" ovat tainneet kaikki muuttua karkin ovelta ovelle kerjäämiseksi. Naamiaispukeutuminen on tietysti kivaa, mutta jos ovikello soi aamusta iltaan ja ihan vieraat lapsilaumat ovat oven takana karkkia tahtomassa, ei tapa tunnu enää hauskalta.

Täällä meillä ei ole kyllä pelkoa virpojista!

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #8 : 20.12.2013 21:21:37 »
  Otin tämän nuutinpäivän esiin, koska sieltähän se on tulossa, ensi vuoden puolella heti kohta.

 Mutta tähän jouluun...luin tämän päivän lehdestä...kolumnin joka minuun kolahti. Laitan siitä tähän osan.

"Oleellistahan tässä on perinteen jatkuvuus. Kansat on ammoisista ajoista jaksottaneet ajankiertoaan määräajoin toistuvin juhlin ja yhteisin tapahtumin.
 Tänä päivänäkään nuo ikivanhat vuotuiset juhlat toistuvine seremonioineen yhä antavat elämälle sisältöä, ryhtiä ja merkitystä.
Ihminen tarvitsee niitä pysyäkseen kiinni elämässä. Me tarvitsemme joulun, juhannuksen ja pääsiäisen karkottaaksemme tarkoitsettomuutta."
 
Minusta tässä on sanottu oleellinen.

 
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #9 : 22.12.2013 19:31:38 »
Kaikki on täyttä totta.Olen kuitenkin odottanut,että joku alkaisi puhua vanhojen perinteiden säilyttämisen puolesta .Kohta ei nuorempi sukupolvi osaa erottaa mikä on aitoa suomalaista juhlakulttuuria ja mikä ulkolaisten tapojen ja tyylien jäljittelemistä.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #10 : 13.01.2014 20:52:15 »
Joulun aika on ohi ja talvi tullut!

Tänään nuuttipukit taas olivat liikkeellä, vähän vain olen pettynyt,
ainoastaan kaksi iloista kauhan pyörittäjää kävi laulamassa "Leipuri Hiivasta".
Eipä taida tätä perinnettä olla muualla kuin täällä Satakunnassa?


- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #11 : 14.01.2014 07:10:32 »
Hemulilla on käynyt Nuuttipukkeja. Olen nähnyt niitä viimeksi Varsinais- Suomessa Kustavissa joskus monia vuosia sitten. Täällä en ole niitä nähnyt koskaan. Eilenkin puhuivat kyllä joulun loppumisesta Nuutin päivään tuolla seurustelupaikassa mutta ei kukaan maininnut näitä Nuuttipukkeja ollenkaan. Olen siis jäänyt paitsi siitä perinteestä. Hyvä kuitenkin että olen edes nähnyt niitä joskus.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #12 : 14.01.2014 08:36:37 »
Piti oikein guuglettaa ja tarkistaa tuo Nuuttipukki.Alkujaanhan Nuutit ovat olleet kylän miehiä jotka ovat kierrelleet taloissa juomassa jouluoluen rippeet.Jos jossakin talossa ei enää olutta ollut tai ei haluttu tarjota niin otettiin oltutynnyristä tappi ja jatkettiin matkaa.Nyt kun ei enää tehdä edes olutta kotona on tämäkin tapa saanut uusia käänteitä.

Edesmennyt puolisoni,savolainen pilke silmäkulmassa oli laittanut vanhan turkin aitan orrelle ja narrasi kylän lapsille että
siellä on nuuttipukki.Sana kiersi ja moni sitä kävi kurkkimassa.Oli kyllä itsekin lapsena saanut käskyn mennä naapurista lainaamaan sianlahtuu päivänä saparon katkaisu vaistä.

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Nuutinpäivä.
« Vastaus #13 : 14.01.2014 09:14:52 »
 Kyllä sitä Anniliisa monenmoista joutui mukulana naapurista lainaamaan,
varsinkin aprillipäivänä. Oli se työlästä kun piti hakee naapurista tunkiovinkkeli..
 Juonikas isäntä köytti kelkkaan lautaveräjän, n. pari metriä leveän..
Sai siinä taiteilla että sen kotiin sai, ahdasta kinttupolkua pitkin.
Sialle myöskin piti hakee saparonvedikepuu, jolla vedettiin saparo suoraksi
ettei sika lakkaa kasvamasta.
 Totista aikaa se oli kun sai sellasia luottohommia".