Kirjoittaja Aihe: Käsityöt  (Luettu 44568 kertaa)

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #15 : 26.01.2013 18:08:54 »
Minä kudon sekä puikoilla että kangaspuilla. Jos (huom. jos!) ompelukoneella "kraataroisin" se voisi olla neulomista tai sitten ompelua, molempia käytetään.
Kudinta voidaan sanoa myöskin täällä neulomukseksi - jotain neulomuksia on meneillään.
Näin ne murteet vaihtelee.

Ikävää, että näin on hiljaista. Toivottavasti alkuviikosta saadaan lukea kuulumisia sieltä Kunnonpaikasta.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #16 : 26.01.2013 18:37:43 »
Eläköön murteet! Kunhan ymmärrämme toisiamme. Käyttäessämme erilaisia sanoja samalle asialle opimme uutta. Minusta on hauska arvuutella vaikkapa Kropsun sanoja. Olisikin mukava, jos joskus laittaisitte murretta mukaan.

Hemuli, kun sinä neul... siis kudot tiskirättejä, montako silmukkaa sinulla on puikolla (tässä joku sanoisi vartaalla)? Voisin minäkin neuloa (!) pinon rättejä bambulangasta. Heittelisin rättejä hanakammin koneeseen käsinpesun sijasta, kun olisi ottaa uutta tilalle. Toisaalta käytän epäekologisen runsaasti talouspaperia. :-[

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #17 : 26.01.2013 19:27:33 »
Ehtoota Justiinalle!

Mulla on nyt aika ohutta se bambulanka, kudon, neulon 2½ numeron puikoilla, vartaatkin on ihan tuttu nimitys,
silmukoita on 50-60, kuin sattuu tulemaan, niin yhdestä 50g:n kerästä tulee suht.koht. neliskanttinen rätti.
Vähän pieni se on, noin 20 x 20 senttiä.

Novitan sivuilta katselin lankoja, niin siellä oli bambulangalle puikot numero 3½, saa nähdä onko lanka paksumpaa.
Tämä mikä mulla nyt on, niin on tavallisen pumpulilangan vahvuista.

Tilasin Novitalta lankoja, kun olen kyllästynyt täkäläiseen lankatarjontaan. Vapaa-Valinta ja Maskun Koti on lankakaupat ja lisäksi on kyllä erikoisliike, josta pumpulilankani hain. Yllätys liikkeessä oli se, että kaikki langat ovat ulkolaisia ja aika hintavia.
Olen enennenkin tilannut, tuleehan siihen toimituskuluja, mutta nytkin oli jotain lankoja tarjouksessakin.

Vielä niistä murteista.
Me voitas sit ruveta vaikka Kropsun kans kirjottelleen sitä levveetä Huittisten murretta ja eiks Pumpuliki oo siältä päin. Nuattia vaan ei saa kuulumaan, määki sen nuatin oikein huamaan, kun joskus siälä päin käyn. Ei sitä sillon huamannu ko siälä asu kui kamalaa se on kuunnella!  ;D
« Viimeksi muokattu: 26.01.2013 19:32:22 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #18 : 27.01.2013 15:20:33 »
Ehtoota Justiinalle!

Mulla on nyt aika ohutta se bambulanka, kudon, neulon 2½ numeron puikoilla, vartaatkin on ihan tuttu nimitys,
silmukoita on 50-60, kuin sattuu tulemaan, niin yhdestä 50g:n kerästä tulee suht.koht. neliskanttinen rätti.
Vähän pieni se on, noin 20 x 20 senttiä.

Novitan sivuilta katselin lankoja, niin siellä oli bambulangalle puikot numero 3½, saa nähdä onko lanka paksumpaa.
Tämä mikä mulla nyt on, niin on tavallisen pumpulilangan vahvuista.

Tilasin Novitalta lankoja, kun olen kyllästynyt täkäläiseen lankatarjontaan. Vapaa-Valinta ja Maskun Koti on lankakaupat ja lisäksi on kyllä erikoisliike, josta pumpulilankani hain. Yllätys liikkeessä oli se, että kaikki langat ovat ulkolaisia ja aika hintavia.
Olen enennenkin tilannut, tuleehan siihen toimituskuluja, mutta nytkin oli jotain lankoja tarjouksessakin.

Vielä niistä murteista.
Me voitas sit ruveta vaikka Kropsun kans kirjottelleen sitä levveetä Huittisten murretta ja eiks Pumpuliki oo siältä päin. Nuattia vaan ei saa kuulumaan, määki sen nuatin oikein huamaan, kun joskus siälä päin käyn. Ei sitä sillon huamannu ko siälä asu kui kamalaa se on kuunnella!  ;D


Ruvetaaski Hemuli höpiseen huittislaisella murteela, jos se joinki viälä lutviintus,, kun toi "sivistyminen on sekottanut
nimet ja merkitykset. semmonekin sana ko lojaalinen", tarkotti vanhaanaikaan semmosta.. - vähä vetelästi ajatelevvaa ja sen mukkaan looterimaista
suhtautumista asioihi. Tiatosanakirja taas pannee sen merkittemmään tarkkaa ja täsmällistä suhtautumista asioihi
eli luatettavvaa ja tunnollista,,tosin se kirja kyl puhhuu kans Jl loijaalista,,joka on tota toista käytöstyyliä.
Ei vanhaanaikaan niitä ehritty erottelleen, kaikki vaan ymmärrettiin mukavina heppuina, eikä niilä olu kiiru koskaan.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #19 : 27.01.2013 19:46:50 »
Mää tairan olla jo unohtanu sen verran sen Huittisten murteen, et on paras ko antaa tään enempää olla kirjottamati.
Mulla on sekasin kaikkia murteita ko oon jo enämpi ko kakskolmatta ossaa ollu pois siältä.
Oon ihmetelly sitä Inkisen Kaijaa ko joskus kirjottaa Lauttakylän lehteen niitä murrejuttuja kui se on saanu sen murteen nin hyvin säilyyn.

Ko tää on käsityäketju nin senverran aiheestaki et sukkaa kuttoisa ja hiihtoo ja mäkihyppyä kattoisa on tääki päivä menny.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

pauliina

  • Vieras
Vs: Käsityöt
« Vastaus #20 : 28.01.2013 08:36:29 »
 Olen ikäni kaiken asunu Tampereen seudulla,mutta en osaa sitä kirjoittaa,muuta kuin ne muutamat sanat:nääs ja moro.
 Minusta tuntuu että Tampereen murteen erottaakin parhaiten sanojen painotuksissa.Ainakin muualla päin maailmaa hoksataan hyvin pian mistä ollaan kotosin.
 Samoin tv:ssä erottuu tamperelaisuus.
  "Sanna-Raipe Helminen" puhuu aika vähän mutta oikeella aksentilla puheet tulee.
   Käsitöistä ei tällä kertaa sanaakaan :).

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #21 : 30.01.2013 16:38:41 »
Ehtoota Justiinalle!

Mulla on nyt aika ohutta se bambulanka, kudon, neulon 2½ numeron puikoilla, vartaatkin on ihan tuttu nimitys,
silmukoita on 50-60, kuin sattuu tulemaan, niin yhdestä 50g:n kerästä tulee suht.koht. neliskanttinen rätti.
Vähän pieni se on, noin 20 x 20 senttiä.


Kiitos vastauksesta!
Kävin tänään isolla kirkolla, mutta en muistanut katsella lankoja. Onhan tässä vielä talvea jäljellä vaikka rättitalkoisiin. Nytkin on ulkona niin sakea pyry, ettei sekaan sovi.

Mitä murteisiin tulee, niin tunnistan puheen nuotista länsisuomalaisen ja itäsuomalaisen, vaikka puhuisivat puhdasta yleiskieltä. Eräs tuttavani on asunut savolaisten joukossa ja savolaismiehen vaimonakin yli 50 vuotta, mutta ihan selkeä länsiaksentti on tallella.
Toinen tuttavani on evakko, tullut paikkakunnalle -45 ja yhä vain puhe somasti soljuu. 

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #22 : 30.01.2013 16:52:25 »
Jos minä lähtisin kutomaan sukkia, kantapään teko minun pitäisi kerrata.

Vuoden ensimmäisessä Martta-lehdessä oli persoonallisen pipon ja rannelämmikkeiden malli.

Martta-lehti oli terveyskeskuksen lehtilaatikossa.  Silmäilin siellä ohjetta, ei hullumpi sellainen turbaani-pipo.

Eilen tuli Kotiliesi, siinä oli hauskat jooga-sukat ilman kantapäätä ja kärkikavennusta. Kantapään kohdalla on aukko ja kärki puuttuu kokonaan. Sukat menevät mukavasti nilkassa sykkyrälle kuin balettitanssijan säärystimet.
Voisi olla helppo neuloa, jos kantapää on "hukassa".
(Oli hukassa  minullakin, kun monen vuoden tauon jälkeen ryhdyin sukkia neulomaan.)  :)

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #23 : 03.02.2013 15:14:29 »
Vielä niistä tiskiräteistä.

Novitalla on Helmi-bambulanka aika paksua, kudoin siitä 3½ puikoilla, mielestäni ohuemmasta langasta tuli parempi,
Novitalta löytyi sitäkin. Nyt kudoin kolmosen puikoilla ja jos kutoo jämäkkää, voi kyllä käyttää siinäkin 3½ puikkoja.

Kaikkia on tässä nyt tullut kokeiltua ja rättejä riittää joka lähtöön. Vielä en ole kokeillut miksi ne tulee koneessa pesten.  :)
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #24 : 14.03.2013 21:41:16 »
Nyt on tiskirätit kudottu (yhtään ei oo vielä käytössä) ja sukkiakin on kudottuna  aika kasa.

Olen alkanut virkkaamaan isoäidin neliöitä, niihin saa menemään kaikki pienetkin kerän nupulat.
Niitä on mukava virkata, saa nähdä kuinka paljon niitä viitsin virkata, minkä kokoimem peitto tulee ja kuka ne palat neuloo yhteen. Toivottavasti eivät jää sarjaan "keskeneräiset työt".
Olen laiska viimeistelemään käsitöitäni, Aikoinaan kun kudoin villapaitoja ja -takkeja, vein ne äidin koottavaksi, minä kun olen paremmin sellainen "krymppykraatari".

Afrikkalainen kukkamalli olisi kauniimpi, mutta niitä olisi hidas tehdä ja niitä vasta saisi yhdistellä, kun ovat niin pieniä.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2015 19:16:11 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Fanny

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #25 : 13.04.2013 10:09:49 »
Hei,
tämä aihe on ihan mukava. Minäkin ennen tein aika paljon käsitöitä, kudoin ja virkkasin. Nyt kuitenkin on tuo kädentaito ruostunut. Puikoilla kutominen on ehkä se taito jota vieläkin aika sujuvasti osaan.
Silloin aikanaan kun vielä opiskelin oli meillä oppilailla ikuinen välituntiharrastus pitsin virkkaus ja näitä pitsejä on vieläkin monta rullaa. Mitenkä näitäkin voisin hyödyntää?

 Omin käsin kudotut sukat ovat arvokas lahja ja nyt taas tuntuukin siltä, että myös ns pehmeitä paketteja arvostetaan.
Jokin pieni kätevä kudin minunkin pitäisi aloittaa ja sitten aina kun tuntuu siltä niin siihen panostaisin ja samalla se olisi hyvä vaihtelua tälle tietokoneen näpräilylle.
Oikeastaan nyt kun oikein ajattelen tämä tietokone vie minulta hurjasti aikaa, siitä ajasta jonka voisin käyttää esim juuri käsitöiden parissa ja lähinnä kutomisen. ??? Viekö tämä kone liikaa aikaa........ ???

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #26 : 13.04.2013 11:01:29 »
Muistan minäkin sen opiskeluaikaisen pitsinvirkkuun. Siinä kai valmisteltiin toiveikkaasti "kapioita".  ;) Paljon oli minunkin kaapissani "puhtaita valkoisia lakanoita" ja niissä itsevirkatut pitsit. Nyt osa niistä lakanoista koristaa mummonmökkiäni ikkunaverhoina. Siinä ainakin yksi käyttötapa.

Mulla oli työtoveri, ystävä, joka oli kova käsityöihminen. Sanoikin, että mieluummin elättäisi itsensä kutomalla. Teki aivan muuta työkseen. Hän oli sommitellut pellavakankaalle vanhoista pitseistä ja virkatuista pöytäliinoista kauniin asetelman. Voi käyttää vaikka seinävaatteena tms. Sen nimi oli: "Äidin muisto".

Kohtaamispaikassamme "tuunaajat" tärkkää vanhoista pitsipöytäliinoista kauniita koreja.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #27 : 30.04.2013 16:06:58 »
Pumpuli kertoi pitsilakanoistaan.
Niitä on mullakin vielä ihan käyttämättöminä  (ja kellastuneina), joskus niitä jo vein kirpputorillekin ja löytyihän niille käyttöä kun kaupaksi kävivät.

Nyt olen vähän kyllästynyt virkkaamaan noita "isoäidin neliöitä" ja vaihteeksi innostuin kutomaan "kämmekkäitä" kun sellaisten mallin netistä bongasin. Innoissaan oli pojan tyttö, että saako hän ne ja hänellehän ne oli tarkoitettukin.
Nyt täytyy vielä pikkusiskolle sellaiset kutoa. Ne on pikaiset tehdä, peukun kutominen vaan on sellaista näpräämistä.
On vaan langassa liian pitkälti samaa väriä, ei pääse mallikuvio oikeuksiinsa.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2013 16:11:30 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #28 : 30.04.2013 19:17:22 »
On hyvän näköiset nuo kämmekkääsi ja niin on nuo edelliset virkkaustyötkin. Virkkausta en ole nyt tehnyt pitkään aikaan. Olen kyllä kokeillut sen verran että kyllä tämä käpälä toimii rannemurtuman jälkeen. Kokeilin ketjusilmukoita ja siihen pylväitä ja purin sitten koekappaleeni. Olin sen verran utelias kun meni niin pahasti molemmat luut. Pelkäsin jos en enää pysty siihen hommaan mutta pelko oli turha.


leea

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #29 : 29.09.2013 12:37:47 »
Nostampa ylös tämän *tyttöjen * sivun.

Joko puikot ja koukut heiluu ??
Minulla koko kesän joku neule meneillään. Ihampa olin ylpeä ittestäni kun keräilin tuonne *tuvalle* meneviä sukkia koriin...ihan huomaamatta oli sukkapareja peräti 15 syntynyt..9 miesten sukka paria...loput naisten ja lasten
.Löytyi myös kolme paritonta lasten sukkaa...sellaisia kokeilu kappaleita...pitää niillekin parit tekasta.

Ihania uusia lankoja ilmestynyt kauppojen hyllyille,,,puhumattakaan lankamyymälöistä.....( yritän kiertää kaukaa sellaset paikat)
Kummasti vain joku kerä kassalle minua seuraa...mutta pikkasen lohduttaa sanonta...aika tavaran kaupittee...eiköhän nuokin tarpeeseen ole.

Kaikille neulojille, tai kutojille toivottelen  oikein hyvää syksyä!!