Kirjoittaja Aihe: Käsityöt  (Luettu 44566 kertaa)

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Käsityöt
« : 10.01.2013 15:52:39 »
Aloitanpa aiheesta uuden ketjun, pulinoissa kaikki asiat jää pian kauas taakse.
No juu, ei tällä menolla mitä nyt on täällä ollut mikään juttu ei jää kauas taakse.
Vaivaako ihmisiä vielä väsymys sen jouluisen hössötyksen jälkeen?

Minä edelleen kudon sukkia vaan.

Löysin netistä mulle uuden sukkamallin ja sitähän piti kokeilla.
Ajattelin, että mitähän niistä tulee, kun kuusitoista silmukkaa piti laittaa puikolle ja tulihan niistä.
Ensimmäisen parin kudoin kolmen numeron puikoilla ja tuli aika tanttua, sitten otin puoli numeroa isommat puikot ja tuli paljon parempaa jälkeä. Seitsemästä veikasta kudoin ja siinä kyllä vyötteessä neuvotaan kutomaan nelosen puikoilla, mutta niillä en ole koskaan kutonut siitä langasta.

Ei ne malliltaan ole katsella oikein kauniit, mutta on ne ainakin erilaiset niihin tavallisiin verrattuna.

Olen kai joskus jo maininnut, että meillä kudotaan puikoilla eikä neulota....
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #1 : 10.01.2013 22:14:54 »
Kerrotko kuinka löysit ohjeen netistä? Kiitos!

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #2 : 10.01.2013 22:33:24 »
Kerrotko kuinka löysit ohjeen netistä? Kiitos!

Googlettamalla  Olga-sukat löytyy paljon kyseisiä sukkia.
Tässä linkki alkuperäisen Olga-mummun sukkiin.

http://ohje.punomo.fi/home/savonlinna/jambeck/kakkossivu.html

Googlettamalla Olga-sukat ja kuvahaku löytyy lisää ihania sukkia.

« Viimeksi muokattu: 03.10.2014 14:31:30 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #3 : 11.01.2013 08:38:28 »
On Hemuli kutonut kauniita sukkia.Piti kurkata tänne kun hoksasin Hemulin aloituksen vaikka harmittaakin etten voi tässä tilanteessa mitään käsityötä tehdä.Ehkä sitten jos saa käden toimivaksi.Täytyy nyt vain ihailla toisten töitä ja levätä.Hemuli onkin sellainen sukkamestari.Kauniita sukkia syntyy kuin sieniä sateella.


merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #4 : 11.01.2013 17:25:08 »
Tulipa sopivasti uusi sukkamalli, tänään juuri ostin
7-veljes lankoja,kun yksiväriset oli alennusmyynnissä.
Täytyypä heti kokeilla.


Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #5 : 11.01.2013 18:40:41 »
Minäkin kävin tänään "Vapiksessa" lankoja katsomassa.
Siellä oli langat hyvin vähissä, vanhat värit kuulemma poistuvat myynnistä ja uusia odoteltiin.

Netistä löysin Novitalta uuden Pampula-huivilangan,
pitääköhän sitäkin jostain etsiä ja kokeilla mitä tulee.... 

http://www.novita.fi/index.php?cms_cname=tuotelista&oid=95132&tuoteryhma=95132&ryhmanimi=Pampula
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #6 : 15.01.2013 11:51:03 »
Heips!

Pampula-lankaa ei ainakaan vielä löytynyt tuolta "city"n kaupoista.
Siellä on lankaliikekin, josta ei löydy Novitan lankoja lainkaan, taitaa kaikki langat olla ulkolaisia ja hinnaltaan hyvinkin arvokkaita. Huivilankoja siellä oli pilvin pimein kaikenlaisia ja Frilla-lankaa vastaavakin maksoi yhdeksän euroa, kun Novitan Frilla on vitosen kieppeillä.

Nyt muuntelin vähän Olga-sukkain mallia ja näyttävät "istuvammilta", kun on joustinneuletta nilkassa.

- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #7 : 15.01.2013 17:57:14 »
Kauniita sukkia!
Koko talvena en ole neulonut (Savossa neulotaan puikoilla :)) yhtään silmukkaa. Käsityöt ovat supistuneet korjausompelemiseen. Minulla on niska niin huonossa kunnossa, että käsityöt puuduttavat sormet pökkelöiksi alta aikayksikön.

leea

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #8 : 24.01.2013 11:52:09 »
Heipä hei Hemuli sekä kaikki muutkin kutojat/neulojat !!

Ompa hyvä tuo Olga-sukan malli..Minä harvoin innostun muusta kun ihan perinteisestä villasukasta,
mutta tämä houkutti kokeilemaan,nyt niitä muutama pari valmiina.
Raitojen värillä voi leikitellä...ja hyvän näköinen yksivärisenäkin. Kokeilin myös ohuemmasta langasta,,samalla silmukkamäärällä pienempään jalkaan sopiva.
Hyviä sukkailtoja toivotellen .leea



Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #9 : 24.01.2013 17:05:38 »
Ompa hyvä tuo Olga-sukan malli..Minä harvoin innostun muusta kun ihan perinteisestä villasukasta,
mutta tämä houkutti kokeilemaan,nyt niitä muutama pari valmiina.
Raitojen värillä voi leikitellä...ja hyvän näköinen yksivärisenäkin. Kokeilin myös ohuemmasta langasta,,samalla silmukkamäärällä pienempään jalkaan sopiva.

Hienoa huomata, että ei ole turhaan mennyt sukkain mallin tänne laittaminen.
Olen ajatellut, että ohuemmasta langasta tulisivat varmasti paremman näköiset, minä kun olen niitä kutonut Seitsemästä veljeksestä, mutta ei oikein Nalle-lanka houkuta.

Entä Liena, oletko kutonut Olga-sukkia?

Kaikkia pitää kokeilla mitä netistä löytää.
Nyt olen saanut vaihtelua huivien ja sukkien kutomiseen bambulankaisista tiskiräteistä!

« Viimeksi muokattu: 24.01.2013 17:07:11 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #10 : 24.01.2013 18:32:39 »
Jos minä lähtisin kutomaan sukkia, kantapään teko minun pitäisi kerrata. Siksi kai kudonkin säärystimiä, nilkka-polvipituisia. Resoria alkuun ja loppuun ja pelkkää oikeaa väli. Nyt on meneillään nilkkapituiset säärystimet, puolet vähemmän resoria alkuun ja loppuun ja koko pituus niin, että housujen lahje menee hyvin "alle".

Vuoden ensimmäisessä Martta-lehdessä oli persoonallisen pipon ja rannelämmikkeiden malli. Jos googletatte martat, niin sitä kautta pääsee näkemään Martta-lehden kannen, missä sekä "pipo" että rannekkeet näkyvät. Rannekekin on niin helppo, että luodaan 35 silmukkaa (puikot 3 ja neuletiheys 22 s/10 cm) ja kudotaan vuorotellen kolme kerrosta oikein ja perään kolme kerrosta nurin. Saumataan ja "päihin" ketjusilmukoita kaksi kerrosta.

Ja ovat lämpimät. Käytän aika usein rannekkeita lämmikkeenä.

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #11 : 25.01.2013 22:05:08 »
Aivan ihana harrastus on kutominen.Sen yhtenä suurena etuna näen sen terapeuttisen merkityksen.Se on suorastaan hoitavaa hommaa ja ihanan renteuttavaa.
Joku pappikin sitä suosittteli ja sanoi,että sehän vastaa ihan katoolisten rukosnauhaa.Niin monta ajatusta ehtii käydä läpi kutoessaan.

pauliina

  • Vieras
Vs: Käsityöt
« Vastaus #12 : 26.01.2013 14:19:17 »
     Kiva vinkki,piikatyttö,tuo rannekeohje. Siitä sai tämmöinen tumpelokin käsityön ystävä kivan pienen työn aikaseksi.
     Ja voipi olla mukavan lämmittäväkin. Kyllä kutoessa ajatukset kulkeekin ristiin rastiin.
     Minäkin kudon puikoilla,poikani anoppi Joensuussa neuloo puikoilla :).

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #13 : 26.01.2013 16:41:35 »
Minäkin kudon puikoilla,poikani anoppi Joensuussa neuloo puikoilla :).

Itäsuomalaiset neulovat puikoilla ja kutovat kutomapuilla/puissa ;D Mitenkäs teillä mattoja tehdään?
Minun taitoni riittäisivät parhaiten kai rättien neulomiseen, kts. Hemulin neule.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Käsityöt
« Vastaus #14 : 26.01.2013 17:22:33 »
Meillä täällä myös neulotaan lapasia ja sukkia.Mattoja taas kudotaan.Toisinaan kyllä voidaan sanoa myös esim.että ottaa vaikka sukankudin mukaan.Käytetään myös sanaa neulomus esim. sai neulomuksensa valmiiksi.