Keskustelualueet > Koti

Joulun kukkasia

(1/4) > >>

Aarno Korpela:
Hyvää huomenta.
Tänään on joulukuun kahdeksas päivä AD 2012.

Ostin ohimennen amarylliksen pari vikkoa sitten. Toinen kukkavarsi jo lakastui - toisen leikkasin vaasiin, kun kukka pitkän varren päässä kaatuili. Samalla tuli todistettua, että amaryllis kukkii pidempään, kun sen leikkaa vaasiin. Ties kuinka monta kerta olen joulunkukkia kuvannut, mutta siitä huolimatta pitää tarttua kameraan ja kuvata.

Oheiselle kuvalle voisin antaa nimeksi "Jouluista siitepölyä". Kuvauskulma on tuollainen, kun halusin näyttää kukinnon ja sen, että siihen näyttäisi aukeavan kuusi eri "kelloa", joista neljä on nyt auennut. Laitan etusivulle kauniimman kuvan.

"Kerro se kukkasin"

Anniliisa:
Koska Korpela jutteli joulukukista niin jatkan.
Olen tavallisesti aina ostanut joulukukaksi Amarylliksen
Aina se on ilahduttanut monta viikkoa aivan siinä ruukussaan.Olen myös yrittänyt sitä hyötää kesän yli ja joskus vähän onnistunutkin.Nyt oli kai niin sateinen kesä että sipuli hukkui...
Niinpä nyt mietin josko ostaisinkin Jouluruusun.
Onko siitä ja sen kesän yli hoidosta teillä kellään kokemuksia.

Justiina:
Ostin viime vuonna itsenäisyyspäiväksi jouluruusun, mutta en osannut hoitaa sitä. Jo kohta joulun jälkeen sen lehdet ja kukkavarret alkoivat lupsottaa. Yritin talvettaa kukkaa viileässä nurkassa, koska sitä ei voinut kaivaa enää routaiseen maahan. Keväällä se oli mädäntynyt kokonaan. Ei ollut viherpeukaloni voimissaan.

Amarylliksiä yritän nyt hyötää kukkimaan. Kesällä kaksi viimevuotista mukulaa vietti aikaansa ulkona, loppukesästä siirsin ne ruukkuun kasvihuoneeseen voimistumaan. Pakkasten tultua vein mukulat allaskaapin nurkkaan ja unohdin ne sinne. Vasta pari viikkoa sitten istutin uudelleen. Nyt toisessa on pienehkö nuppu, toinen työntää vain lehtiä. Taitaa olla voiman puute.

AK:n konsti leikata amarylliksen vana maljakkoon on täälläkin koettu hyväksi! Kukka kestää kauemmin, eikä ruukku keikahtele nurin. Olen joskus tehnyt kyseenalaisen tempun siitepölyn suhteen, eli suorittanut kastraation napsaisemalla heteet poikkeen. Liina ei likaannu, mutta kukka ei ole entisensä enää.

espen:
 Amaryllis avasi nuppunsa:

 

13.12 aamulla

Aarno Korpela:
Hyvää huomenta
Tänään on joulukuun 17. päivä eli viikko aikaa Jouluun.

Oheinen  amaryllis on jo kertaalleen täällä näytetty. Siihen todellakin avautui  kuusi kukkaa samaan varteen yht'aikaa kukkien.

Tämä on myös sopiva hetki lähettää teille tervehdys.

Rauhallista Joulua iloisella mielellä

Aarno Korpela

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta