Kirjoittaja Aihe: "Äiti on tietävämpi...."  (Luettu 17757 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
"Äiti on tietävämpi...."
« : 26.10.2012 21:08:29 »
Siteerasin tuolla "pulinanurkassa" äitiäni. Jatkan tähän. Äidit ansaitsee ihan oman ketjun.

Joskus, kun olen tänne kirjoittanut jotain oikein hullua ja tyhmää, muistuu mieleeni äitini neuvo: "Älä sää plikka puhu läpiä päähäs, siellon ennestänsä jo 7."

Joskus, kun hosuin trehveille ja äiti halus mun tekevän vielä jonkun homman, hänen viisautensa kuului: "Se on huano kaveri, joka ei kahta tuntia vartoo."

Kerran keväällä, kun olin kouluun lähdössä, äiti pakotti panemaan jalkaani tollukkaat (suom. tallukkaat, huopikkaat). En olisi millään halunnut, vaan toteltava oli. Lähtiessäni äiti sanoi: "Äiti on tietävämpi." Koulupäivän aikana tuli kova vesisade. Tulin kotiin kiukkua täynnä ja tollukkaat läpimärkinä. Potkaisin ne nurkkaan ja sanoin. "Äiti on tietävämpi." Siitä tuli meille koko elämänaikainen lentävä lause.  :)

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #1 : 27.10.2012 09:14:42 »
Kun meitä nyt seniorikansalaisia silloin kaun sitten kasvatettiin niin oli Äidin Ja Isän sanaa uskottava

Mutta nyt olen kuullut aivan kasvatusoppia saaneilta kuulla että ei se niin mene.

Pitää ensin keskustella ja perustella asiat.
Ei saa sanoa omallekaan lapselle että nyt on tehtävä näin.

Sain silti jääkaapin oveen lapsenlapseltani kivan mangmeetti tarran.
Siinä lukee....ÄITI tietää paljon mutta ISOÄITI TIETÄÄ KAIKEN...

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #2 : 27.10.2012 09:27:37 »
Minun jääkaappini oveen on ilmestynyt laatta, jossa lukee: "Jumala ei voinut olla kaikkialla joten hän loi isoäidit."

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #3 : 27.10.2012 09:35:13 »
Vähän aiheesta poiketen (taas),  meillä jääkaapin ovessa on ihan itse ostamassani magneetissa seuraavanlainen teksti:
"Jos olisin tiennyt, että lastenlapset ovat niin ihania, olisin hankkinut heidät ensin."
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

pauliina

  • Vieras
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #4 : 27.10.2012 12:57:58 »
  Lapsenlapsi toi tuliaisena jääkaappimagneetin:  Muista harjoitella:
                                                                                                -kasvojumppaa
                                                                                                -silmäjumppaa
                                                                                                -aivojumppaa
Niin maailma kirkastuu,rypyt siliää ja nuppikaan ei ala reistailla.
                                                                                               


Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #5 : 28.10.2012 11:36:03 »
Äidilläni oli useita sanontoja, ne eivät varmaankaan olleet hänen omiaan, mutta usein hän niitä käytti.

Kun mukulat virnistelivät ja virnuilivat, äiti tapasi sanoa, että tuuli kääntyy ja jäät semmoiseksi.
Kaivoon ei saanut mennä kurkkimaan, siellä oli näkki, joka vie.

Jos ei oltu kiltisti, saattoi äiti peloitella, että mustalainen vie, silloin vielä mustalaisia liikkui yleisesti ja kävivät taloissa kerjäämässä.
Se ei ollut mikään hyvä tapa peloitella, sillä ainakin minä pelkäsin mustalaisia.
Muistanpa erään kerran, kun talvella koulusta tultaessa kuultiin naapurin likan kanssa aisakellon ääni.
Ihan selvä, mustalaisia tulee! Me "prohjattiin" umpihangessa kauas pellolle nähdäksemme, että jollain muullakin voi olla  olla aisakello helisemässä.  ::)

Joulun lähestyessä sai tietysti aina kuulla, että jos et ole kiltisti, ei joulupukki tuo lahjoja.
Taitaa olla käytössä vieläkin se uhkaus...
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #6 : 28.10.2012 12:32:04 »
Paljon on äitimuistoja minullakin aktiivisesta työtä pelkäämättömästä äidistäni, mutta harmi vaan, kun jo 11-vuotiaana veljeni kanssa lähdimme oppikouluun vieraalle paikkakunnalle ja vaan viikonloput ja loma-ajat olimme kotona. Sitten oltiinkin jo melkein parikymppisiä, kun koulut loppui ja sitten lähdin "maailmalle".

Amerikan kummitätini, äidin sisko, Suomessa käydessään oli sitä mieltä, että olin liian villi ja vitsan hän haki jonkun oven ylänurkkaan. Vitsan, jonka äitini heitti pois. Vitsasta tai remmistä emme koskaan saaneet.

Joskus äiti laittoi meidät rauhoittumaan ruokahuoneeseen (mikäs siellä oli ollessa) tai vintin rappujen alla olevaan komeroon, jonka oven haan saimme pienillä sormillamme helposti auki sopivan tilaisuuden tullen.

Omia poikiani sain olla hoitamassa kotona niin kauan, kun nuorempi oli kolme vuotta vanha ja sitten tuli hoitaja kotiin. Olin "vanha ensisynnyttäjä", olin kaikki juoksuni saanut juosta, joten pojille oli aikaa ja kun vielä kaupungissa asuttiin. Kaikki oli lähellä.

Oikein kertasin tässä "menneitä vuosia" ja totta se on, ettei minun koskaan tarvinnut poikia "pelotella". Meillä oli mahtava Viipurissa syntynyt tenniksen kautta tutuksi tullut ihmissuhde, joka "korvasi" isoäidit. Puhumalla, en uhkailemalla, olen poikieni kanssa selvinnyt kohta 27 vuotta. 

Meillä maalla mustalaiset saivat asua saunassa, kun meille päin tulivat. Niin kauan, kun kerran varastivat luvattujen heinien mukana perunalaatikon. Varmaan olisivat saaneet vaikka kaksi laatikollista perunoita, mutta kun luvatta... Toki siinä vaiheessa ei enää paljon hevosromaaneja ollut liikkeelläkään. Taisivat aloittaa Volvo-aikakautta!!!

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #7 : 28.10.2012 12:58:35 »
Mustalaisista vielä, tai eihän ne mustalaisia  vaan romaneja nykyään.

Muistan, kun taas kerran oli niitä mustalaisia tullut ja äiti lupasi niille lihapalan.
Liha säilytettiin silloin tiinussa suolavedessä ulkovarastossa, jota sanottiin kammioksi. Äiti komensi mustalaiset ulos, niin eräs mustalaisnainen jäi seisomaan ulko-oven eteen ja sanoi, että tästä ei mene kukaan sisälle sinä aikana. Eikä varmaan mennytkään ja saivat lihapalansa.

Toisella kertaa äiti oli jotain ompelemassa, kun mustalaisia tuli.
Eräs mustalaislikka "näpräsi" neulatyynyn kanssa ja kun olivat lähteneet, äiti huomasi, että kaikki lasipäiset, värilliset nuppineulat olivat hävinneet.  :(

Kyllä niiden kanssa varansa sai pitää silloin kuten vieläkin.
Olen huomannut, että täällä ainakin "Vapiksessa" on henkilökunta tarkkana, kun tummia on liikkeessä.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2012 19:24:49 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #8 : 28.10.2012 13:17:45 »
Yksi, paljon käytetty uhkaus oli, että jos et ole kiltisti, niin Taivaanisä purottaa kuuman kiven päähäs!

Eräänä kuumana kesäsunnuntaina tuttava äiti tuli ikäiseni tytön, Tertun (nimi muutettu)  kanssa kyläilemään. Uimaan tietysti mentiin. Tapani mukaan lähdin ylittämään Loimijokea virtapaikasta. Ja Terttu perässä. Hän ei ollut niin harjaantunut uimari, kuin minä.

Äitinsä seisoi kauhusta jäykkänä rannalla ja huusi: "Terttu, jos vaan hukut, nin saat selkääs!"

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #9 : 28.10.2012 16:29:41 »
Kuinkas Tertun kävi? Hän ei hukkunut, ilmeisesti, mutta saikos hän silti selkäänsä!!!

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #10 : 28.10.2012 17:42:30 »
Ei hukkunut, eikä saanut selkäänsäkään. Nuhteita saimme molemmat ja ihan aiheesta.

Yhden ainoan kerran lapsuuteni aikana sain äidiltä "risua kintuille". Siinä sitten itkimme molemmat.

Luen parhaillaan Anna-Leena Härkösen kirjaa: "Avoimien ovien päivä". Siinä hän kuvaa hyvin todentuntuisesti äiti-tytär-suhdetta.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #11 : 29.10.2012 08:54:07 »
Katselen tästä koneeni yli aamun liikennettä kadulla.

Ihailen nuorta äitiä, joka aamuisin tästä menee. Hän työntää oikealla kädellään nuorimmaista vaunuissa. Seuraava istuu hänen hartioillaan. Juuri ja juuri kävelevä taapero on kiinni vasemmassa kädessä. Ja taaperon kädestä pitää kiinni vanhin, joka ei hänkään ole suuren suuri.

Onneksi katu on viikonlopun aikanna aurattu ja hiekoitettu. Muuten varmaan lähtisin häntä auttamaan.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #12 : 30.10.2012 18:12:35 »
Kirjoittamistanne  kaivo- ja mustalaisjutuista tuli mieleen, että minuakin peloteltiin kaivoon putoamisesta. Meidän kaivossa ei ollut Näkki, vaan Hurrikka-Ukko. Se vaani kaivoon kurkkivia lapsia.

Mustalaisten tullessa pihaan piti laittaa ovi säppiin, jos sattui olemaan yksin kotona. Pelottelusta kai johtui, että pitkään tuntui jännittävältä nähdä mustalaisseurueen kärryt tiellä.  Taisin loikkia metsään piiloon, jos koulutiellä sellaisen huomasin.
Jonnekin alitajuntaan jäi epäluulo heimoa kohtaan, koska ei niin kauan sitten sain itseni kiinni rasistisista mietteistä. Olin kaupassa, kurkottelin lattiatasolta kuormalavan päältä hillosokeria. Ostoskärryni oli vähän kauempana. Siinä alas kurkkiessani silmänurkastani näin pitkät mustat helmat liehahtelemassa. Ajattelin kärppänä, että missä kukkaro on. Siitä noustessani huomasin, että vieressäni seisoi ortodoksipappi, isä Mikael (nimi muutettu), ei Hulda-rouva. Minua nauratti ja hävetti yhtä aikaa. Papille en sanonut mitään  :)

Miten heitä kutsua, romaneiksi vai mustalaisiksi? Veijo Balzar, romaaneja romanielämästä kirjoittava romani kutsuu itseään mustalaiseksi. Hänestä se on oikea termi. Hortto Kaalon jäsen oopperalaulaja Marko Putkonen sanoo yhtyeen laulavan mustalaislauluja, ei romanilauluja.

(Ihan totta! Romani yhdellä a:lla!)

Mitä äitini opetti muuta kuin pelkäämään ukkoja kaivossa ja ukko-mustilaisia? Paljon opetti, yleensä sananlaskujen avulla. Tänään tuli mieleen, että minua ohjeistettiin näinkin: Korreempi kotonaan, vaekka iliman istukoon. Ei pidä olla kyläluuta, parempi olla kotona vaikka jouten- mutta luonnollisesti paras olla työn syrjässä kiinni, aina.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #13 : 30.10.2012 19:30:41 »
(Ihan totta! Romani yhdellä a:lla!)
Hih! ;D Tietysti romani, kuinka olikaan lipsahtanut kirjoitukseeni kaksi aata. Juu, ihan totta tiesin sen. 
Tietty menin sen kipin kapin korjaamaan...
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: "Äiti on tietävämpi...."
« Vastaus #14 : 30.10.2012 22:24:42 »
(Ihan totta! Romani yhdellä a:lla!)
Hih! ;D Tietysti romani, kuinka olikaan lipsahtanut kirjoitukseeni kaksi aata. Juu, ihan totta tiesin sen. 
Tietty menin sen kipin kapin korjaamaan...

En minä pahalla ;), sattui vaan ketjusta silmään. Onneksi et nostanut metakkaa pilkun************, koska en siten tarkoittanut. Lyöntivirheitä tulee itse kullekin, meikäläiselle erittäin usein. Lisäksi ajatus pätkii. Saa korjata vastapalvelukseksi. ;D

Palasin vielä sanomaan hyvää yötä kaikille. Ilmeisesti täällä jo nukutaankin. Eikö ole muita yökyöpeleitä?
Äiti kyllä opetti illanvirkusta ja aamuntorkusta, mutta oppimatta jäi. Sekin.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2012 22:28:12 kirjoittanut Justiina »