Hemuli, kyllä pankkitoimihenkilö on puhunut pikkusatuja, jos on verrannut lottovoiton harvinaisuuteen näppäilyvirheesi läpimenoa.
Jos maksat Nordeasta Nordeaan, saatat näppäillä tilinumeron väärin, mutta "onnellisesti väärin", jolloin näppäilemäsi tilinumero onkin jonkun toisen voimassaoleva tilinumero. Kun menet vahvistamaan tällaista näppäilyäsi, ruudulla näkyy maksunsaajan nimi. Siellä ei sinun tapauksessasi olisi lukenut Trafi, vaan jotain muuta. Ja se virheelisen maksunsaajan nimi tulostuu myös tiliotteellesi. En tiedä, tuleeko sinulle enää tiliotetta tai tulostatko sen konekielisenä päätteeltäsi.
Kurkkaapas huviksesi tiliotettasi, näätkö kenelle näppäilyvirheellinen suoritus on mennyt.
Kurkistin tuossa omia ja yrityksenkin tiliotteita ja kyllä niissä näkyy maksunsaajan nimitietokin, vaikka maksat Nordeasta Osuuspankkiin eli rahalaitoksesta toiseen. Eli sinunkin tilotetiedoissasi näkyy, kenelle virheellisesti maksoit.
Ainoa, mitä jäin miettimään, kuinka ns. viitetieto on mennyt läpi. Yleensä siinä on yrityksen "reskontratietoja", mutta lieneekö viitetiedossakin tärkein numero se viimeinen numero, joka on tietyn laskukaavan mukainen tarkistenumero.
Täytyy puupäätä koputtaa, että saajatiedot olen tähän saakka näpytellyt oikein. En ole hankkinut viivakoodilukijaa päätteen viereen. Seuraavaksi selvitänkin, mitä viivakoodilukija maksaisi. Kerron hinnan, kun saan sen selville.
Eivät nuo sormet nuorru, siitä huolimatta villiintyvät naapurinäppäimille, joskus!