Kirjoittaja Aihe: Tiedonvälitystä  (Luettu 23552 kertaa)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #15 : 25.10.2013 22:05:39 »
Ketjun otsikko on Tiedonvälitystä. Sopinee sitten kertoa, että tänään sain vastauksen erääseen kielikysymykseen. Luin Hesarista, että Kotimaisten kielten laitos on hyväksynyt haltia ja haltija -sanat yhtä oikeiksi silloin, kun tarkoitetaan mielikuvitusolentoa kuten metsänhaltiaa. Aikoinaan päähäni iskostettiin, että haltia on henkiolento, haltija taas omistaja, vaikka viranhaltija.

Ei ole iso asia, vain yksi j-kirjain eikä silläkään ole enää väliä.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #16 : 26.10.2013 10:52:44 »
Taas on se aika kun kelloja siirretään.
Turhaa, aivan turhaa koko siirtely - tai saahan huomenna nukkua tunnin pidempään, minä kun olen sellainen illan virkku ja aamun torkku.
Mielellään jo nukkuu pidempään kun koko työelämässä oloajan on saanut aamulla aikaisin kömpiä ylös sängystä.

Tiedonvälitystä tämäkin.  :D
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #17 : 26.10.2013 12:02:20 »
Onkohan uudessa katekismuksessa kysymys Mitäköhän se on? Entisaikaan kysymys kuului Mitä se on?
Ja sitten perään oli selitys. Selitykset piti osata ulkoa kuin vettä valaen.

Vieläköhän on katekismuksia?

Ei nykyajan koululaiset tiedä käskyistäkään enää mitään, joskus kun on tullut pojan tyttäreltä jotain niistä kysyttyä. Ehkä rippikoulussa vielä niitäkin luetaan.

Käskyt on jäänyt mieleen, mutta ne selitykset ovat jo unohtuneet...
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #18 : 26.10.2013 18:09:14 »
Hemuli hei,
vastasin äsken sinulle läppärillä, mutta se jumittui kesken kaiken. Viestiä ei nyt näy täällä.
Yritän paremmalla ajalla "tiedonvälitystä". Tämä on kokeilu pöytäkoneella pääseekö meiltä ulos ???

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #19 : 27.10.2013 15:44:05 »
Hemuli hei,
vastasin äsken sinulle läppärillä, mutta se jumittui kesken kaiken. Viestiä ei nyt näy täällä.
Yritän paremmalla ajalla "tiedonvälitystä". Tämä on kokeilu pöytäkoneella pääseekö meiltä ulos ???

Lainaan itseäni.
Eilen todellakin kesken kaiken kursori ei muuttunut nuoliosoittimeksi tai sormeksi. Olipa vain pelkkä vilkkuva kursori. Mitähän meinasi. Läppäsin kannen silmille ja annoin olla. Nyt näyttää toimivan.

Mitähän ("mitäköhän") kirjoitin. En muista enää, sillä tässä välissä kimppuun iski kamala räkätauti. Nenä on kuumaa vettä valuva hana ja pää humisee tavallistakin tyhjempänä.

Katekismuksesta puhuttiin. Meillä oli aikoinaan yltiöuskovainen opettaja, jolle mikään muu oppiminen ei merkinnyt mitään kuin vain uskontoläksyjen ulkoa lopottaminen. Päähän jäi selityksiä, värssyjä ja jakeita. Ymmärtäminen ja elämään soveltaminen on taas toinen juttu.

Kuukkeloin katekismusta. Laitan tähän linkin käskyyn, jota rikon harva se päivä.

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/8.html

Varsinkin parhain päin selittäminen tekee tiukkaa,  ::)

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #20 : 27.10.2013 19:55:08 »
Pitihän minunkin alkaa tutkimaan kymmenen käskyn selityksiä ja löysinkin ihan ne "vanhanaikaiset"
katekismuksen selitykset.

http://www.emlut.com/emmauskirkko/kymmenenkaskya.html

Justiinan linkissä olikin niin pitkät selitykset, että niitä ei olisi saanut taottua päähänsä lainkaan.

Enpä oikein osaa sanoa mitä käskyä tulisi eniten rikottua.
Aikoinaan tuli tehtyä työtä pyhänä ja arkena, joten silloin kai rikottiin kolmatta käskyä,
vai onko se niin että ne pakolliset kuviot saa tehdä ilman, että ne synniksi lasketaan.

Enpä oikein usko Justiinankaan ihan noin sitä kahdeksatta käskyä rikkovan.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #21 : 27.10.2013 21:17:08 »

Enpä oikein usko Justiinankaan ihan noin sitä kahdeksatta käskyä rikkovan.
;)
No en oikeasti. Minulla on tunnetusti outo huumorintaju savolaiseksi. Lasken leikkiä omalla kustannuksellanikin  ;D
Olen huono juorujen kertoja tai varsinainen panettelija. Ei minulle edes juoruja kerrota, koska en liiku "piireissä" eikä minua yhtään kiinnnosta mitä kylälle kuuluu.
Mutta minua on aina viehättänyt ajatus "parhain päin selittämisestä". Haluaisinpa lukea lehdistä tai kuulla uutisista, miten poliitikot selittävät parhain päin toistensa kannanottoja. Nythän selitetään ehdottomasti pahimmin päin ja lähetetään medialle paisuteltuja lööppiaineksia.

Hemuli, löysit tosiaan vanhat käskyt lyhyine selityksineen. Siellä kielletään huorinteko, nykyään kielletään vain aviorikos.

Eiköhän tarkalla kammalla kammaten ihminen riko kaikkia käskyjä elämänsä varrella - enemmän tai vähemmän.. Tappanut en ole, mutta kieltämättä joskus sekin on vilahtanut mieleen. Lyhyesti. 8) (Huumoria.)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #22 : 28.10.2013 07:02:26 »
Tässä vähän lisää tiedonvälitystä.

Kun nyt hengellisistä asioista puhutaan, niin muistui mieleeni tapauksia lapsuudestani ja nuoruudestani.

Olin aika usein sunnuntaisin mummulassa. Kirkonmenojen aikaan ei saanut eväänsä väräyttää. Piti istua radiota kuuntelevan pappan valvovan silmän alla. Serkkupoika, joka oli minua muutamia vuosia vanhempi, sai valita istumapaikkansa. Ja sehän oli pappan selän takana!  >:( Hän oli kova pelehtimään ja minä kova nauramaan. Täyttä tuskaa oli olla katsomatta häneen ja saada naamansa peruslukemille, kun pappa nosti katseensa virskirjasta.

Pappa oli lähes kuuro ( mitään kuulolaitteita siihen aikaan ollu) ei osannut luke eikä kirjoittaa. Mutta kummasti hän erotti, milloin tuli saarna ja milloin virret. Virsien aikana hän tuijotti tiukasti kirjaan ja heilutti huuliaan!  :D

Toinen muistikuva. "Provasti" Salminen kävi mummulassa antamassa liikuntakyvyttömälle mummulleni Herran Pyhää Ehtoollista. Samalla reissulla hän aina tiukkasi minun sieluni hengellistä tilaa. Olin jo etukäteen sepittänyt hurskaan vastauksen, jonka esitin ujosti katse maahan luotuna. Ei se tainnut täydestä mennä. Varmaan hän tiesi, että minä juoksin tansseissa ja poikien perässä. Mikä tietysti oli synnillistä!

Voi niitä aikoja!

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #23 : 28.10.2013 09:37:15 »
Varmaan jo Justiinan nuhakuume on voitettu,toivon niin.Mietinkin juuri tätä syksyistä rokotusta näitä flunssia vastaan.ei taida aivan kaikkeen auttaa mutta niihin pelättyihin,vaikeimpiin.
Varmaan käyn ottamassa kun on ennen sitä pitempää reissua kerran saatavissa.
Mutta nyt näihin uskon ja Katekismuksen sääntöihin.Pyhätyöstä on minun mieleen jäänyt lause..Kaikki mitä lähimmäisen rakkaus ja asiallinen tarve vaatii.
Minulla on naapurina sellainen kirjan mukaan elävä mummu.Huomauttelee aina jos lauantaiiltana enää kuuden jälkeen pihaa siistin,on kuulema jo pyhä alkanut.Se kirkkoaika on meillä vähän hakusessa kun täällä on sellainen pikku-kirkko ja ne palvelukset vasta aina iltapäivällä.Mutta hyvin meillä menee kun ei takerru pikkujuttuihin..

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #24 : 28.10.2013 11:28:35 »
Harmaata ja sateista puoltapäivää. Taitaa ennustettu syysmyrsky laantua ennen kuin tänne ehtii, ja hyvä niin.

Justiinan flunssa on hieman kesyyntynyt, mutta sama pään hömelyys jatkuu. Jos kirjoitan kummallisuuksia, kannattaa laittaa sairauden piikkiin.

Anniliisa, otan yleensä kausi-influnssarokotteen. Tänä syksynä niitä ei ole vielä jaettukaan meidän terveysasemalla.
Tämä nuhakuume on varmaan jotakin muuta kuin kausi-influnssaa. Kuuraan aina käteni kuntosalin jälkeen ja kaupassa sekä muualla ihmisten ilmoilla käytyäni, mutta ilmeisesti jossakin oli vaanimassa vahva pöpö.

Iltapäivällä.
Muokkasin kausiflunssan kausi-influenssaksi. Eihän flunssia vastaan rokoteta... Jokohan tauti alkaa parantua, kun huomasin ihan itse tuon hölmöilyn.

« Viimeksi muokattu: 28.10.2013 15:49:56 kirjoittanut Justiina »

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #25 : 28.10.2013 12:19:17 »
Harmaata ja sateista on ollut täälläkin. Sen flunssarokotuksen minäkin olen ottanut ja täällä ne rokotukset ovat marraskuun puolella. En ole ihan vielä 65v mutta olen saanut sen maksutta miehen vuoksi joka on huonokuntoinen. Nyt luultavasti saan eka kertaa rokotuksen siksi että olen 65v eikä ainoastaan miehen takia.

Muistelette uskon asioitakin. Minä kävin äsken tuolla seurustelupaikassamme ja siellä on maanantaisin hartaushetki. Puhetta oli ja laulettiin virret Suurempi kuin sydämeni ja Kosketa minua henki.  Mennessäni sinne satoi aika reippaasti mutta takaisin tullessa ei yhtään. Saa nähdä ulottuuko se syysmyrsky tänne vai onko laantunut.


leea

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Tiedonvälitystä
« Vastaus #26 : 28.10.2013 17:07:19 »
Täällä myös yksi syysflunssan kourissa kärsivä...Paripäivää mennyt maatessa....jospa huominen olis jo helpompi.
Ei täälläkään vielä noita rokotuksia ole aloitettu,,kai se piikki varmuuden vuoksi pitää ottaa.

Noista uskon asioista muistan lapsuuden aikaisen pyhäkoulun opettajani.

Lapseton ikäneito....hyvin oli raamattunsa lukenut...joka asiaan sieltä vastaus löytyi. Ei ehkä aina ymmärtänyt meitä lapsia,,,eikä mekään hänen ohjeitaan
Pojat varsinkin tahtoivat pientä kiusaa tehdä.

 Kiltisti kuitenkin  pyhäkouluun mentiin..tosin neuvot ja ohjeet taisivat jo kotimatkalla unohtua,,aikaa kotimatkaan kun tahtoi kulua monta tuntia.
Kilttejähän me oltiin...ja tietämättömiä maailman pahuudesta...verrattuna nykyajan lapsiin.

Tulikohan väärän otsikon alle.....mutta tiedonvälitystä kai tämäkin :)

« Viimeksi muokattu: 28.10.2013 17:10:50 kirjoittanut leea »