Kirjoittaja Aihe: Itä-Länsi 1-1  (Luettu 8179 kertaa)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Itä-Länsi 1-1
« : 09.02.2014 16:34:15 »
Ei ole nyt kysymys pesäpallosta, vaan suomen kielestä.  ;D
Viime viikon kuohuttavin uutinen näytti olevan  alkaa tekemään -muodon hyväksyminen. Somessa ja kaikkialla muuallakin pohdittiin ankarasti kielemme tilaa. Vielä tämän päivän lehdissäkin asiasta keskustellaan.

Ymmärtääkseni suurin osa tämän foorumin kirjoittajista on länsisuomalaisia, jotka aina ovat murteessaan alkaneet tekemään. Nyt he voivat ihan luvan perästä alkaa kirjoittamaan juttuja palstalle.  :) Minä edelleen alan kirjoittaa.

Minulle itäsuomalaisena tuo muoto on kielen- ja mielenvastainen. En ole sitä koskaan käyttänyt. Joskus olen vannonut, etten ikinä ala tekemään, en myöskään koskaan kiroile v-tyylillä. Tarpeen tullen kiroilenkin, mutta sanastoni on muualta kuin navan alta.  8)

Tämä asia tuli mieleen, kun kuuntelin tänään radiosta pääministerin haastattelutuntia. Jossakin yhteydessä Katainenkin, savolaismies,  käytti muotoa alkaa tekemään. Karahti korvaan pahasti.

Mitä mieltä olette, onko asia merkittävä muutos? Oletteko alkaa tekemään vai alkaa tehdä -ihmisiä?
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014 16:35:55 kirjoittanut Justiina »

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Itä-Länsi 1-1
« Vastaus #1 : 09.02.2014 20:43:22 »
Jos mää sitten täältä Satakunnasta alkasin kirjottammaan, ko Justiinaki anto sille siunauksensa. :D

Alkaisin tekemään, no juu, on se ihan tänne kuuluva sanonta. Mää kuitenkin ruppeen tekkeen, kun aloitan jonkin tekemisen. Onneksi täällä ei ole mitään pilkunviilaajia, aletaan tai ei, kaikki käy - ainakin mulle...
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Itä-Länsi 1-1
« Vastaus #2 : 10.02.2014 07:45:13 »
  Hyvä Justiina,että puolustat suomen kieltä. Aikoinaan minulla oli asiakas,opettaja-ihminen.
Jäi mieleen hänen ihmettelynsä.
Kyllä ne tuolla televisiossa rääkkäävät tuota Suomen kieltä.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Itä-Länsi 1-1
« Vastaus #3 : 10.02.2014 08:46:29 »
"Alkaappäälle" olen varmaan länsisuomalaisena näitä alkaa tekemään ihmisiä. Myöhemmin sitten on pitänyt pakottaa itsensä alkaa tehdä muotoon. Puhekielessä kyllä alan tekeen. Se on kai murretta.

Minun kielioppini on puolen vuosisadan takaa. Välillä ihmettelen nykytoimittajien yhdyssanoja tai pikemminkin niiden puutetta. Itse huomaan yhdisteleväni liikaakin. Katselin tuolta vanhoja tekstejäni ja siellä oli mm. tällaisia sanahirviöitä: rekisteröitymispakko, mökkinaapuripaikkakunta, höösäämiskeskustelu, projektikoordinaattori, punaherukkamies  :P ym.

Tuosta kiroilusta. V-tyyliä en käytä, mutta jos isken ukkovarpaani pöydänjalkaan, niin kuuluu kyllä p:le! Onneksi sitä ei useimmiten ole kukaan kuulemassa.  >:(

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Itä-Länsi 1-1
« Vastaus #4 : 10.02.2014 16:24:20 »
 :) Hymy kaikille kiinnostuneille!

Tänään kuuntelin radion ajankohtaislähetyksessä suomensuojelija Lari Kotilaista. Hän selvitteli, miksi alkaa tekemään on herättänyt  suuren kohun. Hänen mielestään suomen kieltä ei uhkaa niinkään puhekielen muuttuminen, vaan suurempi uhka on kielen käyttämisen väheneminen esimerkiksi silloin, kun suomi korvataan englannilla. Monissa työpaikoissa käytetään nykyään englantia ja väitöskirjat julkaistaan englanniksi.
Kotilaisella on blogi:
http://www.suomensuojelija.fi/2014/02/miksi-alkaa-tekemaan/

Jos ketä kiinnostaisi lukea, mitä todellinen asiantuntija alkamisesta sanoo...
(Kotilainen käytti radiossa reippaasti puhekieltä ja niinkutteli viljalti.)

Tänään huomasin kirjastossa kirjan Pystytkö sanomaan perkele. Nauratti hetken, mutta kyse on vakavasta asiasta, aivohalvauksesta. Olisko perkele käytännöllinen testisana?
Tämä sivupolku Pumpulin  ukkovarpaasta ja Justiinan v-tyyliä kaihtavasta noitumisesta...



merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Itä-Länsi 1-1
« Vastaus #5 : 10.02.2014 17:17:08 »
Lounas-Suomalaisena puhekielessä ruppen tekemää, muuten alan tekemään.

V-tyyliä en käytä koskaan, en juuri muutenkaan  kiroile kuin joskus hiljaa

itsekseni jupisen.