Keskustelualueet > Luonto

Perhoset

<< < (2/2)

Justiina:
Lisään vielä lentokuvan. Siivet iskevät niin tiuhaan, että perhonen pysyy paikoillaan.

Annuska:
Kauniita perhosia on kuvissanne.  Minä näin mielestäni aika vähän perhosia tänä kesänä. Ampiaisia kyllä oli riesaksi asti. Kirkon kesäkahvilakin piti siirtää sisätiloihin kun ei pihalla voinut istua ja syödä vohveleita mansikkahillon kera.

Justiina:

--- Lainaus käyttäjältä: Justiina - 22.09.2016 22:06:23 ---Yritän laittaa kuvan tällä viikolla näkemästäni perhosesta. Arvelen sen kuuluvan päiväkiitäjiin, koska se käyttäytyy kuin kolibri. Se lentää paikoillaan hurjaa vauhtia ja imee kukista mettä tosi pitkällä imukärsällä. Luontosivujen mukaan kiitäjät ovat näitä kolibrin tapaan räpytteleviä perhosia.
Tämä yksilö laskeutui ehkä sekunniksi komeamaksaruohon kukintoon. Silloin sai hätäisesti näpättyä kuvan. Laukaisin monta kertaa, mutta tämän parempaa en levottomasta vieraasta saanut.
Samoissa maksaruohoissa oli lämpiminä päivinä useita amiraaleja ja neitoperhoja. Ne istuivat rauhassa kukinnossa, mutta tämä outo tapaus pyrähteli ja viuhtoi tosi vikkelästi.

Olisi kivaa tietää mikä perhonen tämä on.

--- Lainaus päättyy ---


Nyt tiedän mikä tämä on. Se on mediahuomion kohteena ollut gammayökkönen. Meni pari vuotta tiedon saamiseen, mutta eipä enää rassaa mieltä. Tuon ainokaisen gammayökkösen näin, ei ole väliksikään nähdä niitä pilvin pimein. Etelämmässä on tänä kesänä ollut riesaa lajista, koska niiden toukat ovat tuhonneet viljelyksiä.
Tänään lenteli amiraaleja. Ne ovat lisääntyneet täällä päin. Ilmastonmuutos, sanovat asiantuntijatahot.

~~
Asiasta toiseen. Olipa mukava nähdä, että Ainuli viitsi vielä puhaltaa henkeä foorumiin. Aamuisin on ollut oven takana parikymmentä sisään kurkkijaa, joskus enemmänkin. Ainuli tarttui toimeen ja tarjoaa meille aamupalan päivän piristykseksi. Kiitos siitä.

Anniliisa:
Onhan kai tämäkin sivu jo päivitettävä vaikka ihan kesä tuli mieleen kun katselin juttujamme vuosien varrelta.
Nyt tuli mieleen vähän kysellä kuinka on Joulun valmistelut sujuneet.
Joululauluja kyllä nyt kaikuu siellä ja täällä. Nyt on varmaan aika alkaa suunnitella myös tarjottavaa joulupöytään.Ainakin minä aion laittaa vielä itse..kystä kyllä---

Se imelletty perunalaatikko ei oikein ole Savolaisten jouluruoka mutta aion silti sitäkin taas yrittää väsätä.
Yksi vävyistäni on hämäläinen ja hänen mumminsa tekemää looraa olen saanut maistaa ja heti siihen tykästyin.

Jospa nyt laittaisin vain sellaisen jouluruukun korvaamaan nuo perinteiset laatikot.Siinähän ovat juurekset ja karjalanpaisti samassa padassa.Tämä vanha juhlaruoka,maksapatee on minun ehdoton jouluherkkuni .Eihän  maksaa kovin muuten enää syödäkään mutta joulu on siihen poikkeus. Ja onhan niitä  herkkuja nyt kaupat pullollaan ,jokaiselle varmaan jotakin löytyy.  Joulu joutuu,juosta pittää..

Anniliisa:
Ilokseni huomasin että Pumpuli jo kesää miettii ja ,,uutta..tanssihametta.. ompelee lavatanssit mielessään.
Nyt ei perhoset lentele,pakkasta on -26 ast.täällä savon puolessa.

Taloyhtiön neuvoja uhmaten laitoin pienille ystävilleni tiaisille ruokintapaikan.
Otan aina yöksi talit sisälle ja voi sitä iloista sirkutusta kiitokseksi kun laitan ne aamusella takaisin.

Paavalin päivänä huomenna onkin jo talvi puolissa ja Kuopion torilla taas Tammimarkkinat.



Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta