Kirjoittaja Aihe: Suden suuhun  (Luettu 8245 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Suden suuhun
« : 06.01.2012 10:59:28 »
Maassamme velloo kiivaana susikeskustelu. Susikanta on lisääntynyt ja ovat alkaneet ruokailla yhä lähempänä ihmisten pihapiiriä joko yksin tai laumana. Jotkut yksilöt käyttäytyvät myös susille epätyyppisesti, häiriintyneesti. Suden kaatoluvat tuntuvat kuitenkin olevan " kiven alla ".

Aikaisemmin olen ajatellut, että ne ovat jotain taruolentoja. Asia ei minua koske. Mutta nyt niitä petoja on alkanut liikkua täällä kotikaupunkini alueella. " Linnuntietä " (tai suden) hyvinkin lähellä. Lenkkipolulla yksi yksilö seuraili äitiä, lasta ja koiraa.

Aamuhämärissä lehdenhakumatkalla pälyilen metsänreunaa. Sielläkö se minua katselee. Hui!  :shock:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Re: Suden suuhun
« Vastaus #1 : 17.03.2012 16:35:06 »
Sudet ovat leviämässä Varsinais-Suomesta Hämeen suuntaan.  Näin kirjoittelivat taannoin.  Ketä olemme äänestäneet päättämään näistä asioista.  Ei hyvä.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Suden suuhun
« Vastaus #2 : 18.04.2012 23:25:22 »
Eilisen räntäsateen jäljiltä maa oli aivan valkoinen. Seurailin luonnonkirjaa  postilaatikolle tallustellessani. Tiellä ja tien ohessa näkyi oravan, kauriin, jäniksen ja jonkin tunnistamattoman eläimen tassun painalluksia. Joku isotassuinen oli seuraillut tarkasti edellisiä. Märkä lumi peitti osittain jäljet, mutta selvästi näkyviä painalluksia oli siellä täällä. Ensin arvelin niitä ilveksen jäljiksi, mutta kun maassa näkyi selvästi neljä kynnen jälkeä, arvasin että koiraeläin siinä oli mennyt. On meillä kyllä ilves pyörinyt pihassa monena  talvena - tänäkin vuonna - eli pyöreät "kissantassun" näköiset jäljet ovat tuttuja.

Katselin äsken netistä suden jälkien kuvauksia. Outo kulkija oli joko susi tai iso koira. Susia täällä ei vielä ole ollutkaan karhujen ja ilvesten lisäksi.

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Suden suuhun
« Vastaus #3 : 20.04.2012 18:16:56 »
Kun mielessäni hahmottelen jotenkin Justiina sun asuinmantuas,
saattaa se olla ihanteellinen paikka jollekin omallekin mielialalleni.
 Olen aina asunut sellaisessa ympåristössä, johon kehään 100 metrin säteellä
mahtuu jokin muukin asumus.
  Joskus on mielessä, että kun olisi ihmis- elämän äänistä vapaa olotila.
Jonain vuosipäivänäni vuokrasin erämajan urheiluseuralta, lammen rannalta.
Sinnekin kuitenkin kuului junankolke, vaikka vaimeanakin..
On varmaan vaikea täällä rintasuomessa päästä paikkaan jossa  äänet
tulisivat vain jostakin isommasta kokonaisuudesta. 

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Suden suuhun
« Vastaus #4 : 20.04.2012 23:00:52 »
Ihan ilman naapureita ei täälläkään elellä - valitettavasti. Tämä nyk. asuinseutu on suosittua mökkeilyaluetta. Kesäisin on joskus mökää ja pörinää niin että rannat raikuu. Vesi kantaa äänet kauas ja sitten saa kuunnella ilmaiseksi naapuruston mielimusiikkia. Ei ole useinkaan minulle mieleen. Vilkas aika jää lyhyeksi joten sen kyllä kestää

Hyvin rauhallista täällä kuitenkin on, varsinkin talvella. Ei juuri kuule muuta kuin lumen putoavan oksilta. Silloin ilvekset (ja sudet?) uskaltautuvat pihapiiriin kotirusakkoja jahtaamaan.
Tämä on välivaihe asumisessa. Sitten kun ei täällä pärjätä, pitää siirtyä maalikyliin kerrostalokyttääjäksi.