Kirjoittaja Aihe: Kyllä tytöt osaavat...  (Luettu 8246 kertaa)

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Kyllä tytöt osaavat...
« : 22.08.2012 23:00:06 »
Maa- ja kotitalousnaisten Koti-lehti ilmestyi tänään ja pääkirjoituksen aihe oli mielenkiintoinen. Siteeraan päätoimittaja Liisa Niilolaa:" Kuulin tarinan Suomessa toimineen Yhdysvaltain suurlähettilään äidistä. Hänellä oli kaksi tytärtä. Hän laittoi tytöt kirjoittamaan paperille sanat I can not eli minä en voi. Hän vei tyttäret puutarhaan, kaivoi maahan kuopan ja siihen tyttäret laittoivat kirjoittamansa lappuset, kuoppa täytettiin. Sanat haudattiin maahan. Äiti halusi hyvin konkreettisesti näyttää, että ei ole olemassa mitään mitä tytöt eivät voisi tai osaisi, vain siitä syystä, että ovat tyttöjä. Toisesta tytöstä tulikin Yhdysvaltain Suomen suurlähettiläs".

Maalaistyttönä toki oppi tekemään työtä, olipa se sitten miesten tai naisten työtä. Koulukesälomien aikana se olin minä, joka hain kolme hevostamme Jymyn, Hetan ja Humun laitumelta miehille valjastettavaksi. Velipoikaa taas eivät hevoset kiinnostaneet, vaan piikkilangankiristäjä-Valmet oli hänen "ykkösensä".

Rakennusprojektivuosina tuli todistettua, että kyllä tällaisia aikuisiakin "tyttöjä" tarvitaan. Kilometritolkulla vahasin lautaa, olin niin timpureiden, muurarin ja kaikkien muidenkin raksamme ammattimiesten juoksutyttö. Niin, ja se tuli selväksi rakennuksilla siivoojan tehtävä oli melkoisen tärkeä. Oli laudan pätkää, sähköjohdon pätkää, ym. ym., mikä kaikki oli seuraavaksi aamuksi oltava pois ammattinsa osaavien miesten tieltä.

Joskun käyn (melkein itseltäni salaa) ihailemassa "virkanaisvuosieni" vaatekertoja, kenkiä ja muuta "hilpetööriä". Käyttöä niille ei ole paljon ollut, kun vyötäröltäkin saattaisivat hieman kiristää, mutta ei niitä poiskaan ole voinut laittaa. Mene tiedä, jos vielä joskus....

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kyllä tytöt osaavat...
« Vastaus #1 : 24.08.2012 06:57:59 »
Osaa ne, tytöt.

Meitä asustaa kaksi "tyttöä" tämän kotikadun varrella. Molemmat hoitelee omaa kiinteistöään yksin.

Ruohonleikkurit, klapikone, oksasilppuri laulavat. Välillä ollaan putkimiehenä, välillä timpurina.

Joskus olen ajatellut, että me ikäänkuin kilpailemme, kumpi on kamalamman näköinen työrynttyissä ja tukka hapsottaen. Sitten joku vääräleuka miehenköriläs kutsuu meitä hienohelmoiksi.

Totuuden nimissä on sanottava, että työmuurahaisista kuoriutuu ajoittain yöperhosia!  8) 8)

Kyllä tytöt osaavat.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kyllä tytöt osaavat...
« Vastaus #2 : 24.08.2012 12:45:39 »
Hyvä, siskot!
Onko teillä tyttäriä? Jos on, ovat varmaan saaneet oikean mallin kotoa. Tietysti pojatkin ovat oppineet, ettei ole naisten töitä ja miesten töitä, ei ainakaan niin tarkkaa rajaa kuin joskus vanhemman ikäluokan nuoruudessa oli.


Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kyllä tytöt osaavat...
« Vastaus #3 : 24.08.2012 21:35:07 »
Tärkeintä on, että lapset ovat terveitä, ei väliä tyttöjä vai poikia. Kun olen oikein rehellinen, olin oikein onnellinen, että odotin poikia. Joita sitten melkein peräkanaa syntyikin kaksi. Tuo "pojista pitäminen" varmaankin, ainakin osittain, johtuu siitä, että minulla on  sisaruksissani vain veljiä ja kyläkunnallakin oli poikaenemmistö ( nythän sitä pitäisi mahtavana asiana!)

Ja samasta syystä kai en ole koskaan osannut pitää miehiä minään erikoisina hidalgoina! Tietenkin meidän naisten on osattava olla ovelia ja osattava käsitellä miehiä kuin olisivat kunkkuja!!!

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kyllä tytöt osaavat...
« Vastaus #4 : 25.08.2012 05:44:39 »
Kuulumme kai useimmat siihen nais-sukupolveen, joka rynni koulun jälkeen ansiotyöhön.

Muistan minulle tähdennetyn: "Ensin ammatti ja työ, sitten vasta mies ja lapset."

Niinhän se meni. Kolme poikaa syntyi perä-perää. Siihen aikaan ei ainakaan maaseudulla ollut päiväkoteja. Äitiyslomat oli lyhyet, joku pieni lapsilisä oli. Siinä sitten vaan hoideltiin työ ja lapset, miten kukin parhaiten taisi. Minulla oli onni saada kotiin hoitaja. Hän pysyi meillä 12 vuotta. Oli kai lapsille enemmä äiti, kuin minä konsanaan.

Että semmoinen malli. Miniät kai niitä poikia on koulineet.