Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 985920 kertaa)

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1590 : 10.09.2014 16:23:05 »
Mietelauseleikkeitä selasin.  11.9. kohdalle oli merkitty; Aleksanterinpäivä on perunannostopäivä.  Itse nostin perunat jo pari viikkoa sitten, varret olivat silloin jo nuukahtaneet.  Parin metrin vako vain olikin.

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1591 : 10.09.2014 21:24:14 »
Ennen oli ns.perunannostoloma kaikissa kouluissa.Nyt se on syysloma,eikä perunoista puhuta mitään.Nyt tulee oppilaille kaikki valmiina ,sen kun valitsee mitä lautaselleen lappaa.Jopa puolukoitakin piti viedä koulukeittolaan.
Hyvinvointi-Suomi ei erikoisemmin kasvata työntekoon ja vastuuseen elämän vaatimuksista.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1592 : 14.09.2014 08:47:13 »
Huomenta pitkästä aikaa!

Syksy on kyllä tullut. Nurmikko on jo täynnä koivun lehtiä. Kyllä niitä enemmän on puissa. Pitää kertaalleen vielä ruoho leikata niin lähteehän osa lehdistä jo ruohon mukana pois. On helpompi keväälläkin siivota. Aika huonossa kunnossa on minun sähköleikkuri. Taidan ostaa uuden kun se on niin hyvä kun on keräyssäiliö josta voi laittaa kompostiin kaiken.

Käväisin hakemassa raivaussahan pojilta että niittelen rantatien laidoilta vesakot pois ennen talvea. Sitten voisi jo kaivaa ompelukoneen esille ja ruveta tekemään rästiin jääneitä käsitöitä.

Jokohan Hemuli on aloittanut sukkien kutomisen vain neuloitko koko kesän? On itsellä jäänyt sukkien kutominen vähemmälle. Olohuoneen telkkarin kun saisi näkymään niin sohvalla istuen olisi mukava puikkoja heiluttaa ja samalla katsoa jotakin.

Järvelläkin olen käynyt melkein joka päivä. Ihmeesti se vain piristää saa uusia voimia.

Kuvaksi laitan auringonlaskukuvan Kotijärveltä 7.9




« Viimeksi muokattu: 14.09.2014 13:57:04 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1593 : 14.09.2014 20:36:51 »
Kuva toi tunnelmaa.Ei sanoja kaipaa.Kiitos!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1594 : 15.09.2014 19:09:43 »
Kuva toi tunnelmaa.Ei sanoja kaipaa.Kiitos!

Samat sanat! Hieno järvimaisema.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1595 : 17.09.2014 10:14:42 »
 Eilen tuli mieleen aikoinaan äidinkielen opettajan  antama ohje.
Hän sanoi että on vain yksi asia josta voi sanoa että on KAMALAN KAUNIS.
Täällä eilen se lause toteutui.Paloi melko suuri,kaunis omakotitalo.

On se vaan sellaista katseltavaa että pala nousee kyllä kurkkuun,ja kansaa kerääntyy sitä katsomaan.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1596 : 18.09.2014 19:01:17 »
Näin lehdestä kuvan tulipalosta. On siinä ympäristökin saanut savua nielläkseen. Mutta onneksi ei tapahtunut henkilövahinkoja.

Nämä orvokit ovat mielestäni "kamalan" kestäviä ja kauniitakin. Kestävät hallan nipistelyn, mutta jotkut pihakasvit jo kärsivät kolmesta kylmästä yöstä.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1597 : 19.09.2014 08:54:06 »
On Justiinalla kauniita orvokkeja ja Ainulin kuva on hieno. Hän osaa ottaa noita maisemakuvia.

Odottelen tässä milloin päästään lähtemään tuonne keskustaan miehen verikokeita otattamaan. Aika on vasta kymmeneltä. Syömättä ja juomatta on ollut eilisillasta asti. Taksihan se on tilattava. Tänään ja huomenna on bussikyyti ilmaista, mutta mies ei voi kulkea bussilla. Se on mennään bussilla nimellä oleva kampanja. Oli jo viime vuonnakin. Aiotaan mennä huomenna siskon kanssa hautausmaalle, kun on ilmainen bussi. Tulee sitäkin etua käytettyä.

Aika on mennyt nopeasti. Säät ovat olleet hyvät ja ulkona on tullut oltua melko paljon. Seurustelupaikassamme olen käynyt myös toisten kanssa rupattelemassa. Runo- ja musiikkihetket  alkoi taas ja kävin siellä myös viime viikolla.

Ei muuta kuin aurinkoista päivää kaikille!

Fanny

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Kaunista syksyä
« Vastaus #1598 : 20.09.2014 00:04:15 »
Olemme olleet melkein pari viikkoa täällä maalla ja ilmat ovat meitä hellineet. Mikäs tässä on syystöitä tehdessä ja niitähän täällä riittää.
Päivät menevät ulkona ollessa ja iltaisin ei tule otettua tätä läppäriä esille, laiskuus vaivaa ja myöskin saamattomuus. Olen käynyt täällä lukemassa teidän kuulumisianne, mutta kirjoitukset ovat jääneet.
Tälläkin kertaa jää tämä kirjoitus näin vähälle, mutta joskos sitten syksymmällä innostuisin.
Tässä ystävysten aamupesut, Malla-ja Maija-kissa.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Syystervehdys!
« Vastaus #1599 : 29.09.2014 08:48:08 »
Aika sateisen näköinen aamu, nyt selkenemässä.

Kesä ulkotöineen alkaa olla takana. On ollut työteliäs kesä. Paljon on näkyvääkin tapahtunut tontilla.
Viime viikolla oli pakko tyhjentää kaivokin ja pestä. Oli Tolupullo kaatunut kaivon kannelle ja vajaa puoli litraa riitti muuttamaan veden valkoiseksi ja makukin oli saippuainen. Olikin oma ohjelmanumeronsa se tyhjennys. Piti ostaa uusi uppopumppu jolla tyhjennys sujui ihan hyvin. Sitten pesin painepesurilla koko kaivon. Vielä kertaalleen tyhjennys ja nyt onkin melko kirkasta vettä. Ruosteen makuahan vedestä ei saa pois. On lähellä kaivoa joku suoni joka antaa ruostetta kaivoon. Ei siitä haittaa ole, ei edes astioihin jää jälkiä. Joskus on ollut pahemminkin.

Kun saisin aikaiseksi rakentaa sellaisen katoksen kaivon suojaksi. Olihan meillä joskus Fannyn kanssa keskustelua sellaisesta. Jos oikein muistan niin teillähän oli siellä maalla tehty sellainen katos kaivon päälle. Tuohon minun kaivoon voisi laittaa sen kelaussysteemin, ei välttämättä tarvitseisi sähköpumppuakaan laittaa kun sitä ei talveksi voi jättää kuitenkaan. Eikä yhden ihmisen taloudessa niin paljon ruokavettä tarvitsekaan. Käyttövesihän tuleekin purosta. On talvella varsinkin hyvälaatuista.

Pitäisi metsäänkin uskaltautua että saisi sieniä. Pelkään hirvikärpäsiä etten ole vielä rohjennut mennä sieniäkään katselemaan. Nythän on kohta suppilo- ja kosteikkovahveroiden aika. Voisi rouskujakin kerätä jonkin verran ja laittaa suolaan talvea varten.

Lintujen syötönkin jo aloitin talipalloilla. Linnut eivät ole vielä keksineet että vanhassa pihassa ei ole nyt asukasta joka ruokkisi. Täällä on vasta muutama tiainen käynyt nokkimassa talipalloja.

Hiljaista on ollut ainakin pulinoissa. Ehkä kirjoittelukin vilkastuu kun ulkotyöt vähenevät ja loppuvat. Minulla tulee tietysti lämmitys ja lumityöt tilalle. Ei ole kuitenkaan lämmitettävät asuintilat niin suuret kuin tuolla vanhalla puolella. Eihän tämäkään mökki ole kovin lämmin. Ollaan poikien kanssa puhuttu että yritettäisiin parin vuoden kuluessa tehdä ulkopuolen lisäeristys. Pari ikkunaakin laitettaisiin umpeen. Ei ole järkeä että pienissä huoneissa on joka seinällä reikä.

Tietysti on nyt hienoa että olen saanut aloittaa talviharrastuksen uudelleen kun "avanto" on lähellä. Purovesi on nyt 8 asteista ja veden pintakin on noussut kun on sadellut harva se päivä.

Hyvää alkavaa lokakuuta toivottelen ja odottelen kuulumisia!



Ruskaa Kotijärvelläkin jo.
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1600 : 30.09.2014 17:43:03 »
Ainulikin on ehtinyt piipahtamaan täällä. Kiva! Harvalla taitaa olla peräti Tolulla pesty kaivo ja luontaisetuna vilpoinen aamupesupaikka. Olen monesti haaveillut avantouinnin aloittamisesta, mutta sisu menee kaulaan, kun pakkanen paukkuu nurkissa tai pohjatuuli piiskaa lunta pitkin järvenselkää. Avannon sulana pitämisessäkin on oma hommansa. Ainulin puro saattaa virrata niin vuolaasti ettei jäädy pakkasillakaan. Toisaalta moni nivelvaivainen on kertonut, miten kylmähoito lievittää kipuja.

Annuskaa olen kaipaillut myös. Omaishoitajan arki on ehkä nyt rankkaa, ettei jaksa kirjoitella kuulumisia.

Itse tässä odottelen jalan paranemista. Tänään matkailin (!) kyynärsauvavetoisesti postilaatikolla asti. Siitähän tulee melkein kilometri yhteensä. Kunnon on kohottava pian, kohtahan päästään hiihtämään!  ;D
Mutta kuulkaas siskot: hiihtämisestä, sisä- ja ulkopyöräilystä, kuntosalista ja kotijumpasta on ollut nyt todellista hyötyä. Selviydyin sairaalasta ulos ja suoraan kotiin toipumaan normaalia käytäntöä nopeammin. Tätä en sano kehuakseni itseäni, vaan kannustaakseni kaikkia nousemaan jaloilleen ja kuntoilemaan henkensä edestä!  ;)

Ainulilla oli oman kotijärvensä ruskaa kuvassa. Yritin saada kuvatuksi oman rannan juolukoitten väriloistoa. Oli hienon näköistä, kun aurinko kultasi varvikon, mutta kun vihdoin könysin sinne kameran kanssa, oli jo pilvistä!

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1601 : 30.09.2014 18:47:55 »

    Justiina, oikeeta asiaa puhut. Kuntoilusta on hyötyä aina. Kuulemma reisilihasvoimat ovat erittäin tärkeät vanhemmalla iällä.

    Kohta taas liukkaat kelit vaanii kävelijää.

    Kummankin lonkan tekonivelleikkauksen jälkeen olen myös voinut tulla suoraan kotiin parin päivän päästä. Ei ne kauaa sairaalassa nykyään pidä, ellei ole pakko.
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1602 : 01.10.2014 15:52:16 »
Jos nyt kirjoittaisi tänne kun on taas vähän aikaa vierähtänyt. Fanny on laittanut ihanien kissojensa kuvan ja syystöitä hänelläkin riittää.

Ainuli on pessyt kaivonsa Tolulla ja hänen luontokuviaan täytyy vain ihailla. Ovat niin kauniita.

Justiina parantelee jalkaansa. Hyvä että olet jaksanut jumpata ja kuntoilla. Hyvää se tekee kaikille ikään katsomatta.

Viola on oikeassa että pian tulee pakkaset ja liukkaat kelit. Vaara vaanii taas kävelijöitä. En kyllä enää tykkää talvesta ja pimeydestä ollenkaan.

Meillä menee tavalliseen tapaan. Oikea olkapää ja käsi minulla on reistannut. Olen sen takia vähentänyt tätä näpyttelyäkin tietokoneella. Aina ei kärsi kättä nostaa kovinkaan korkealle. Olen myös yrittänyt jumpata niskaa,hartioita ja muitakin paikkoja jos vaikka auttaisi asiaa. Lonkka myös välillä aina muistuttaa olemassa olostaan. Lenkillä olen käynyt kaverin kanssa ja nytkin olen ulos menossa. Sää on melko lämmin ja aurinko paistaa. Onneksi se monta päivää kestänyt tuuli on sentään laantunut.

Eipä tässä muuta kuin hyvää alkanutta lokakuuta!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1603 : 01.10.2014 17:55:36 »
Annuskakin ilmoittautui, hyvä! Olkapään kiputila estää kyllä tietokoneen näpyttelyn, sanoo nimim. Kokemusta siitäkin on.

Sinulla on varmaan upeat lehtipuut siellä kotikaupungissasi. Muistelen, että asut "Lehmusten kaupungissa".

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1604 : 02.10.2014 08:13:33 »
Aurinkoista aamua. Pakkasta on yöllä ollut koska nurmikot on huurteessa. Oikeassa olet Justiina  asuinpaikkani suhteen. Vai olet sinäkin kärsinyt olkapään kivuista. Eihän se kovin mukavaa ole. Onneksi ei kuitenkaan jatkuvaa kipua. Välillä on ihan hyvä ja sitten taas iskee jossain vaiheessa. Täytyisi muistaa jumpata yläpäätä säännöllisesti  päivittäin jos tekee niskoja,hartioita ja olkapäätä rasittavia hommia kuten esim. tietokoneella näpyttelyä tai käsitöitä. Aina ei vaan muista tai viitsi tehdä niin ja sitten saa kärsiä nahoissaan.

Aamu on lähtenyt hyvin käyntiin. Tänään on taas yhteislaulupäivä tuolla seurustelupaikassamme. Täytyypä mennä sinne virkistäytymään. Käsitin heidän tekevän tänään myös karjalanpiirakoitakin siellä. Voi kuulemma osallistua tekoon jos haluaa. Voi myös ostaa niitä uunituoreita piirakoita. Oliskohan Martat asialla. Ainakin minulla on sellainen kuvitelma.

Hyvää torstaipäivää vaan kaikille tasapuolisesti.

Kuva on otettu viime syksynä mutta samanlaiselta se alkaa nytkin näyttää.