Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 985506 kertaa)

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1545 : 16.07.2014 15:15:23 »
Justiina kyselee mansikoiden hintoja.Täällä Vuorelan torilla saa hyvää Kasurilan-Marjan Polkaa viiden kilon laatikoissa 28 €.Kuopion torilla olivat myyneet jopa 25€ laatikko.Mustikkaa tulee vaihtelevasti,mutta aika vähän , monin paikoin ei ollenkaan.
Se meidän lakkareissu oli myös aivan turha,en suolla käynytkään.Paikalliset ystävämme sanoivat että ne vähät mitä saattaa tulla ovat vielä suppuina ainakin siellä Karhutunturin maastossa.
Vielä noista kukkasista.Miljoonakello on nähtävästi melko uusi komistus.Viime kesänä oli eräs rouva sellaisen raaskinut ostaa ja olihan se koko pihan komein kukka.Taitaa vaan mokoma sekin olla myrkyllinen..
Orvokit ovat kevään ensimmäisiä kukkijoita,viihtyvät jo aika kylmässä säässä.
Mutta kun lämmin aika tulee niin kasvaa hötköttävät rumiksi.Ei niistä ole koko kesän iloa..
.

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1546 : 16.07.2014 20:39:24 »
Oletko nähnyt mitä ne lakkakilolta pyytävät.Niitä pitää ostaa sen verran ,että on jouluksi,maksoi sitten mitä tahansa.Onneksi kuulemma puolukoita tulee ja nehän ne ovat ne käytetyimmät ja tärkeimmät.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1547 : 17.07.2014 17:05:26 »
Oletko nähnyt mitä ne lakkakilolta pyytävät.Niitä pitää ostaa sen verran ,että on jouluksi,maksoi sitten mitä tahansa.Onneksi kuulemma puolukoita tulee ja nehän ne ovat ne käytetyimmät ja tärkeimmät.

Ei taida vielä olla myynnissä lakkoja/hilloja. Katsoin Kuopion torihintoja, mutta ei ollut tarjolla ollenkaan. Kunhan marjoja tulee torikauppaan, kerron täkäläisestä hintatasosta.

PP kävi tänään muutaman kymmenen kilometrin päässä suolla, mutta eivät ole kuulemma vielä kypsiä. Sangon pohjalla on ehkä litran verran. Kyllä niille keltaisille marjoille tulee hintaa, kun ajelee pitkiä matkoja. Kunnon harrastus maksaa aina, sanoo asianomainen. Enemmän kai häntä kiinnostaa luonnossa liikkuminen kuin itse marjasaalis.

Kyselin mansikkalaatikon hintoja aiemmin. Eilen saatiin 23 eurolla, lakkareissullaan PP poikkesi Suonenjoellakin ja osti kaksi laatikkoa á 25 €. Kunhan joutenolon lopetan, käyn niiden kimppuun.

On varmaan ukkosta ilmassa, kun laiskottaa tavallistakin enemmän. Päivä on tähän asti kulunut kaalikoin toukkia ja rikkaruohoja nyppien. Yritin poimia pihan ympäriltä mustikoita jälkiruokaan, mutta itikka-armeija kävi sellaisella raivolla kimppuun, että peruutin sisätiloihin. On harvinaisen paljon purevia ja pistäviä seuralaisia.

Mukavaa iltaa kaikille!

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1548 : 17.07.2014 18:18:49 »
Täälläpäin mansikkalaatikko maksoi 35€.Mutta olivat tosi hyviä mansikkatilalta.
 Mustikat löydän torilta maksaa mitä maksaa.
 Hillasta en niin välitäkään.
 Puolukkaa löytyy lähimetsästä.

 Tämmöinen marjastaja meikäläinen on ;D
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1549 : 18.07.2014 07:40:18 »
Huomenta Ystävät!

Naisten vikko alkaa samoin kuin aina ennenkin. On vasta Riikan päivä ja on kolmena yönä satanut. Aloitti eilen jo valveilla oloaikaan ja näkee että on satanut paljon. Miljoonakellotkin riiputtavat oksiaan alakuloisen näköisinä.

Soraa olen kärrännyt kottikärrillä tontille. Vielä sitä hommaa riittää kun on 11 kuution kuorma. Pitäisi ostaa sellainen kärri jossa olisi kaksi pyörää niin saisi välillä tappaa paarmoja. Niitä on paljon ja purevat tosi äkäisesti.

Kohta voi varmaan löytyä kanttarellejakin on suotuisat säät. Kaikki entiset sieni- ja marjamaat on kyllä myllerretty ettei siellä mitään kasva.  Täytyy etsiä kauempaa.

Mansikan hinnasta keskustelitte. En ole juuri raaskinut niitä ostaa kuin vain syötäväksi ja silloinhan ne ovat parhaimmillaan. Jotain täytettä on nyt haalittava pakastimeen. Nyt ei ole marjapensaita kun en vanhan talon pensaista voi mennä poimimaan. No jäähän rastaille syötävää. Niin siinä yleensä käy kun paikalla ei ole ihmisiä. Nyt on melkein rinnan korkeudelle ylettyvä heinikkokin kun kukaan ei ole niittänyt marjapensaiden ympäriltä.

Toivottelen mukavaa viikonloppua!



Mökkitielle laitoin varoituksen kun liikkuu tuntemattomia autoja ja Caro makailee tiellä eikä näytä aina edes kuulevan kun auto tulee. Caro pitää tuota tietäkin omana tonttina kun tie kulkee alle viiden metrin päässä mökin rapuilta.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2014 07:46:08 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1550 : 18.07.2014 10:58:37 »
Täällä ei ole vieläkään satanut. Taitaa olla ainoa paikka tämä kolkka jossa on metsäpalovaroitus voimassa. Iltapäiväksi on kyllä ennustettu sadekuuroja mutta saa nähdä sitten tuleeko vai ei.

Mansikoita olen ostanut ainoastaan syötäväksi. Ovat olleet enimmäkseen 4 e litra.  Mustikoista eilen puhuivat nuo naapurit ja sanoivat olleen 8 e litra torilla.

Kaupassa tuli jo käytyä ja apteekissa. Tunnin päästä tulee miehelle fysioterapeutti. Tein tässä järjestelyhommia ja hiki tuppaa tulemaan kun vähänkin heiluu. Pitäisi istua paikallaan liikkumatta eikä sekään aina auta. Ulkonakaan ei tunnu edes tuulevan juuri ollenkaan. Täytyy toivoa että se sade tulee ja vähän viilentää ilmaa.

Hyvää viikonloppua!

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1551 : 18.07.2014 17:20:11 »
Meilläpäin mansikat ovat maksaneet 4-5 euroa litra. Syötäväksi olen ostanut ja pari kertaa
tehnyt mansikkakakkua.
Tänä kesänä mustikkaa tulee melko hyvin ja niitä olemme noukkineet pakkaseen samoin
puolukkaa näyttäisi tulevan hyvin. Meillä on pieni metsä heti talon takana, eikä siellä juuri
muita poimijoita ole näkynyt.
Parastahan ne marjat on tuoreena, on vitamiinit tallella.

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1552 : 18.07.2014 18:00:43 »
Hellettä on ollut. Paarmat ja kaikki pistiäiset ovat oikein innoissaan. Nyt juuri on joku pieni tumma pilvi taivaalla, sataakohan tuo?
Lähimetsän mustikkatilanne on aivan olematon.  Joku yksinäinen mustikka killuttelee varvussaan.  Luulen, että torimyyjät kyllä löytävät mustikoita ja tuovat niitä myyntiin tännekin päin.  Hyvä, että ainakin Merituuli on ihan itse saanut poimia mustikkaa. 

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1553 : 18.07.2014 19:27:07 »
Kyllähän mansikat ainakin valmiiksi poimittuina ovat aika arvokkaita. Jos kykenisi itse poimimaan niin saisi edullisemmin. Täälläkin on sellaisia tiloja. Minulle kyllä matkaakin kertyy.

Mustikoiden tilanne taitaa nyt olla monessa paikassa sellainen että vähäluminen talvi tuhosi vanhaa varvikkoa ja tilalle kasvanut uusi ei tee marjoja vielä tänä kesänä. Luulen kuitenkin että soiden reunoilla ja metsän suojassa ovat varvutkin säästyneet. Ensi viikolla käyn katselemassa.

Käväisin järvelläkin ja sain yhden hauen. On jo fileroituna pakastimessa. Oli hyvin tyyntä ja rentouttava reissu.
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1554 : 18.07.2014 20:02:08 »
Mustikkatilanne näyttää vähän sekalaiselta. Marjoja tulee paikoitellen, mutta ei niin paljon kuin viime vuonna. Lähin mustikkametsä on meillä parin askeleen päässä portailta.  Onneksi jätettiin suurin osa tontista metsäiseksi. On mukava poiketa poimimassa  jälkiruokamarjat perunoiden kiehuessa. Puolukoitakin näyttää tulevan pihametsään mukavasti, jos ei enää kuivuus niitä pilaa.
Mansikoita ostamme nyt siksikin, ettei meillä ole enää mahdollisuutta mennä poimimaan vanhan ystävän puutarhaan, ei marjoja eikä omenia. Ystävä nukkui pois tänä keväänä. Tilanne on vähän sama kuin Ainulillakin.

Täällä puhuttiin orvokkiamppeleiden rähjääntymisestä. Olen saanut orvokit säilymään puolikin vuotta (tämä on totta!) hyvän näköisinä, kun olen leikannut ne näin kesän puolivälissä lyhyiksi ja lannoittanut hyvin. Siitä ne taas virkistyvät kasvamaan ja kukkimaan. Oravien repimille orvokeille tein alasleikkauksen ja siirsin ne toiseen ruukkuun. Nyt ne ovat toipuneet.

Viime syksynä kuvasin huhtikuussa laitettuja orvokkeja. Ne kukkivat koko kesän. Vasta lokakuun 30. päivänä laitoin havuja ja callunoita kesäkukkien tilalle. Silloin orvokit olivat jo vähän rähjäisiä.
Tämä kuva on syyskuun puolivälistä.


pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1555 : 19.07.2014 19:52:02 »
Oho, kirjoitin pitkät protokollat. Hävisi jonnekin!

Paljon olette ehtineet pulisemaan poissa ollessani!

Maksoin mansikoista 30 euroa/5kg, marjatilalta, ei itse poimien. Viinimarjat, karviaiset, vadelmat kypsyy mummonmökin pihassa. Omeniakin tulee jkv.

Nyt on taas se aika, kun vanhat naiset lähtee yksin metsään marjaretkelle, ilman kännykkää, akku tyhjänä tai ei osata käyttää älypuhelinta(mulla ei edes ole). Eksytään. Sitten hälytetään poliisi, pelastuslaitos, Vapaaehtoinen Pelastuspalvelu, sotilaat, helikopteri, kissat ja koirat, Tulee marjalitralle hintaa!  ::)

Noista kukista. En ole multapeukalo, mutta "sokeakin kana löytää jyvän". Laitoin keväällä pelargonioita mummonmökin ikkunalaudalle ja saunan terassille. Lehteä vaan lykkäsi! Mutta nyt, yhtäkkiä, kukkii niin, että ei meinaa laatikoihin mahtua. Lykkäsin viimevuotisen äitienpäiväruusun täällä kotona kukkapenkkiin. Nyt kukkii ihania shampanjanvärisiä kukkia.  :)

Huvittaa tuo Ainulin naapuritontti. Niin minunkin naapuritonttini lykkää nokkosta, kärrikettä ym. miehenmittaisena. Kukaan ei ole käynyt aikoihin!

Nauttikaa kauniista kesäillasta!

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1556 : 21.07.2014 08:55:45 »
 
     Minulla samanlaiset kokemukset orvokeista kuin Justiinalla. Ne on ihania alkukevään kukkijoita joita ei pienet hallat haittaa, kun vaan muistaa nyppiä kuihtuneet kukat niin kukinta jatkuu pitkälle syyskesälle ainakin.

  Minulla on tapana tuoda kesäkuun alussa orvokit pois haudalta ja laittaa ne uuteen multaan kotopihassa. Tänä vuonna kun pääsiäiseksi vein haudalle niin hienosti kukkiivat edelleen terassilla.

   On tämä kesä ihanaa aikaa kukkineen kaikkineen 8).
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1557 : 22.07.2014 08:43:26 »

Ainuli. Mie kun kirjotin jossain tuosta Caro-kyltistä jotta Caroliinan tuntien onkii syytä varoa kun on niin vihainen  ( maailman kiltein koira ) niin en tosiaankaan tiennyt tuota autojuttua. Joten anteeksi vaan.
Juuli
.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1558 : 23.07.2014 08:42:10 »
Hellettä edelleenkin. Nyt on jo + 22° ainakin mittarissa. Vettä ei ole tullut pitkään aikaan eikä ukkosiakaan ole ollut. Eipä tässä ole mitään erikoista tapahtunut. Ulkona varjossa ollaan istuttu seurustelemassa ja hautausmaalla olen siskon kanssa käynyt välillä kukkia kastelemassa ja ottamassa kuivuneet kukat pois. Samalla ollaan käväisty hänen miestään katsomassa sairaalassa. Minun miehelleni tulee nyt aamupäivällä taas fysioterapeutti. Käy kaksi kertaa viikossa. Ei tässä helteessä innosta lenkkeilykään. Pakolliset työt tulee vain tehtyä. Onneksi asunto on varjon puolella. Ilta-aurinko vasta paistaa meille.

Helteistä viikon jatkoa vaan!

Kuvasin pihallamme olevia kukkia.

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1559 : 23.07.2014 15:51:31 »
Heippa + 29 asteen lämmöstä. Auringossa n. 47 astetta. Tuuli hienoisesti puhaltaa. Viilentää hieman.  Mustia viinimarjoja pari litraa sain poimittua tänään.  Pensaissa ei kaikki marjat ole vielä kypsyneet. Mutta tästä se alkaa tuo marjanpoiminta.