Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 985095 kertaa)

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1410 : 26.04.2014 09:06:53 »
 Aurinkoinen kaunis aamu on tänäänkin. Ainuli on jo käväissyt täällä. Minä olen pienentänyt kuvat sinun (siis Ainulin) kerran neuvomalla FastStone Image Viewerillä. On minulla Picasa mutta en osaa sillä pienentää joten olen käyttänyt tuota toista pienentelyyn. Laitan ensin sen vakiokoon 600 x 800 ja laitan uudelleen pienennykseen ja pudotan sitten sen suuremman 800 luvun noin 580:n. Muutenkaan en osaa pienentää. Hyvä kun niinkin pienenee.

Ei tässä nyt kummempia. Päivä on lähtenyt hyvin käyntiin.

Hyvää viikonloppua!

Kuva otettu 28.3.2014
« Viimeksi muokattu: 26.04.2014 09:10:02 kirjoittanut Annuska »

Fanny

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1411 : 27.04.2014 12:28:54 »
Hei te ystävät täällä....
Lämpimän kauniin kevätpäivän terveiset, aikaa on vierähtänyt ja kaikenlaista on tässä minullakin ollut tapahtumia. Teimme matkan Intiaan ja se oli kyllä sellainen ikimuistettava reissu. Matkan jälkeen mieheni sai lievän aivoverenkiertohäiriökohtauksen, mutta nyt on kaikki hyvin, toivottavasti.
Täällä keskussairaalassa on hyvä hoito ja jälkitarkastukset.
Ainuli sinä ainakin käytit Photoscapea, sillähän kuvat saa kertaheitolla pienemmäksi. Tämä kuva on ollut hyvin suuri eli mitat:3000x4000 pikseliä ja koko 3,73Mt.
Kuvan pienennys: 4000 muutetaan esim. 320pikseliä ja tallennetaan nimellä, siis kuvalle uusi nimi ja nyt kun katsotaan tallennettua kuvaa se on kooltaan 87.7kt eli sopii tänne sivustolle.
Ainuli siis muuttaa ja odottaa pääsyä järvelle, hyvä.
Annuskalle jaksamista ja muistahan ottaa niitä ns. lepopäiviä, ne ovat aivan ehdottoman tarpeellisia. Täällä meidän rivitaloasuin alueella on melkein vastaava tapaus, vaimo ei pääse juuri kauppareissua tekemään kun ei voi/ uskalla jättää miestään yksin. ( paha liikuntavamma ja dementia)
Nyt näkyy miten tressaantunut vaimo on, mutta kun ei haeta tai pyydetä apua. Monesti olen puhunut juuri tästä omaishoitajan asemasta, mutta kun mies ei ota kuuleviin korviinsa ja vaimo ei ehkä uskalla/ raaski panna asiaa vireelle.
Lämpimin kevätterveisin Fanny
Tässä kuva Pena-kissasta

Fanny

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1412 : 27.04.2014 12:31:07 »
Hei,
yritän saada myös Pena-kissan kuvan liitettyä.
Siis kokeilen.......

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1413 : 27.04.2014 13:55:24 »
Yhden naisen klapitalkoot täällä rannalla! Klapit tehty muutama viikko sitten, mutta nyt kannan niitä kauniisiin pinoihin huoltorakennukseen. Välillä vaan piti tulla juomaan janoon kotikaljaa. Sää on mahtava täällä keski-Suomessa.

Sinulla Fanny on muisteltavaa pitkäksi aikaa Intian matkan tiimoilta.

Pitkät lentomatkat saattavat olla rasittavia, laukaista vaikka aivoinfarktin. En nyt muista (kiitos nuoruusdementian!), kuka oli talouspuolen julkkis, jolta joksikin aikaa kiellettiin pitkät lennot.

Vaikka onkin sunnuntai, puukasa kutsuu.

Nauttikaa te muut lepopäivästä!


ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1414 : 27.04.2014 16:27:25 »
Tervehdys täältä Itä- Suomesta!

Mukava kun Fannykin ehti pistäytyä. Olen aivan saman kokenut kuin miehesi. Onneksi sain apua ajoissa ja pääsin pelkällä säikähdyksellä. Ehkä siitä johtuen osaan olla iloinen jokaisesta uudesta päivästä, kiitollinen että terveys on näinkin hyvä.

Nukuin omalla mökillä ensimmäisen yön sitten vuoden 2008. Katkonaista uni oli mutta kuitenkin uuteen aamuun tässä heräsin. Muutto on vielä siltä osin kesken etten ole ehtinyt perästä tavaroita järjestellä paikoilleen. Kaikki on levällään. Aamulla aloitan vanhan talon puolella siivouksen ja oven painan viimeistä kertaa kiinni Vapunaattona.

Tässä yritän sitten saada kaiken kuntoon että elämä alkaisi tasaantua. Vaikea uskoa että 14 vuotta sitten alkanut pesti on vihdoin osaltani ohi.

Kyllä tuo kuvien pienentäminen varmasti sujuu ihan helposti kunhan sen ehtii kerralla opetella kunnolla. Photoscapella olen pienentänyt eniten. Minulla oli Olympus kamerassa melkein 4000 pikseliä. Nyt Jouni sääti kaikkiin kameroihin vakiokooksi 1600x1200 pikseliä. On huomattavasti helpompi pienentää.

Toin Siirin illalla tänne huovan sisälle käärittynä ja se oli uteliaana jo illalla merkitsemässä paikkoja, hieroi suupieliään ovenkamanoihin ynnämuihin. Mökkinaapuri tuli vielä aamulla avuksi laittamaan pesukoneelle tulevaa vesijohtoa niin Siiri oli mennyt keittiön kaappiin piiloon. Nyt en ole sitä nähnyt koko päivänä, olisiko päässyt livahtamaan salaa ulos. Caro on jo kuin kotonaan mutta kun Siiri on arka niin on mahdollista ettei heti tätä kodikseen tunne.

Hyvää huhtikuun loppua toivottelen!

Näinkin rauhaisan kuvan sain tänä aamuna.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2014 16:31:43 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1415 : 27.04.2014 18:41:17 »
Kerkesin minäkin tänne. Kai Piikatyttökin on jo puut saanut pinottua huoltorakennukseen ja viettää levollista sunnuntai-iltaa.

Mukavaa tosiaan kun Fannykin on käynyt. Hyvä että miehesi selvisi kohtauksestaan. Tämä minun mieheni sai noin 15 v sitten aivoverenvuodon ja sen seurauksena vasemman puoleisen halvauksen. Toipui muuten hyvin mutta liikuntakyky on ollut sen jälkeen huono ja kädet vapisee. Sen vapinan vuoksi ei pysty itse katetroimaan vaikka moni mies katetroi itse.

Kaunis aurinkoinen ja lämmin päivä on ollut tänäänkin. Meinasin jokin aika sitten kirjoittaa tänne, mutta ovikello soi ja eräs naapurin mummoista 87 v kysyi tulisinko hänen kanssaan ulos tuohon pihapenkille. No menin sitten hänelle seuraksi kun ei ollut mitään niin tärkeää tekemistä sillä hetkellä. Ikävähän se on yksin siellä istuskella. Tuli siihen sitten jonkin ajan päästä muitakin rupattelijoita.

Pistin nyt sisälle tultuani pyykkiäkin koneeseen pyörimään. Seuraavaksi onkin iltakahvin vuoro ja vähän myöhemmin iltapala. Televisiotakin varmaan tulee katsotuksi.

Nätti kissa tuo Fannyn Pena niin kuin Siirikin eikä Carossakaan ole moittimista vaan komea kiva kaveri Ainulille. Katsoin että ihan on saman näköinen puhelin siinä Ainulin kuvassa olevan pöydän reunalla kuin minun puhelimeni. Minulla on sellainen puna-musta puhelin.

Rattoisaa iltaa!

Laitan eilen ottamani kuvan kun kävin tuolla rannassa. Variskin istua nökötti veneen laidalla.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1416 : 28.04.2014 17:11:38 »
Hei kaikki!
Mukavaa lukea kuulumisianne.
Olen samaa mieltä kuin edellä kirjoittaneetkin, että omaishoitajan pitää huolehtia omasta jaksamisestaan myös. Onneksi Annuska pääset irtoamaan neljän seinän sisältä!

Ainulin muuttohommat ovat paremmalla puolella. Yksi vaihe loppui, uusi vaihe alkoi. Näin elämä menee. Jostakin luin, että elämä jaksottuu noin seitsemän vuoden periodeihin. Totta vai tarua, omalla kohdallani se kyllä on lähes totta.

Kuvien pienentämisestä vielä. Tarvitaanko todella jokin ohjelma kutistamisessa? Eikö kuva pienene samalla toiminnolla, jolla pienennän kuvaa sähköpostin lähettämistä varten? Siis sivun kokoisesta lakanasta noin neljäsosakseen tai vieläkin pienemmäksi?
Minulla on omia kuvia koneella, mutta en ole yrittänyt lähettää niitä tänne, kun en ole keksinyt menetelmää. No joo, ei siitä teille mitään varsinaista menetystä ole koitunut!  ;D

Ajatelkaas, koivut vihertävät ihan silmin nähden! Joko teillä käki kukkuu?

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1417 : 01.05.2014 07:58:12 »
Vappuaamu on täällä aurinkoinen. Vesisade pitäisi alkaa kuitenkin kai puoleen päivään mennessä. Satanut täällä ei ole pitkään aikaan.

En ole Justiina kuullut käen kukkuvan. Äsken olin parvekkeella ja naakka keräsi pesätarpeita nokkaansa. Ihan kuin sillä olisi ollut tuuheat viikset kun oli tukko heiniä suussa. Jänöjussikin tuli talomme takaa,ylitti tien, pysähtyi koulun portille ja hetken pällisteltyään jatkoi koulun pihalle. Harmitti vähän kun ei ollut kamera mukana.

Aamutoimet on suoritettu ja nyt vain oleskellaan. Ei ole mitään vappuohjelmaa mietittynä. Iltapäivällä on lenkkikaverin kanssa treffit. Saa sitten nähdä mennäänkö mihinkään jos alkaakin vettä satamaan. Pieni sade ei meitä kyllä haittaa kunhan ei kaatamalla sada. Siskokin varmaan tulee johonkin aikaan käväisemään niinkuin muinakin päivinä. Kaikki kaupatkin näkyy olevan auki näin vappuna. Nuokin molemmat lähikaupat aukeaa klo 11. Miten ihmiset ennen tuli toimeen kun kaupat oli sunnuntait kiinni ja en muista mihin asti ne arkena oli auki. Ehkä ne meni jo viideltä kiinni.

Viettäkää nyt hyvä vappu satoi tai paistoi! Tässä simaa ja munkkeja!



« Viimeksi muokattu: 01.05.2014 07:59:55 kirjoittanut Annuska »

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1418 : 01.05.2014 08:41:03 »
Huomenta ja Hyvää Vappua!

Kiitos tarjoilusta Annuska! Itse en ole simaa tehnyt enää moneen vuoteen. Juomatta ne kuitenkin jäisivät. Joskus olen kaupasta ostanut yhden pullon, nyt niissä taitaa olla prosentteja enkä siksi niitä juo. Hyvin on tullut toimeen ilman niitäkin.

Minulla on muutto sillä mallilla että eilen siivosin vanhalla puolella loppuun. Sitten katkaisin vesipumpun ja lämminvesivaraajan. Otin sähkömittarilukeman ylös joten siihen päättyivät velvollisuuteni. Tavarakaaos on siirtynyt tänne. Kaikki on järjestelemättä ja kaikki tavarat ovat hukassa. Pahin moka on kun pankkikansio katosi. En pääse verkkopankkiin laskuja maksamaan. En saa uusia tunnuksia kuin pitää mennä tilaamaan keskustasta tai kaupungista. Näkyi tulleen eilen ilmoituksia e-laskuista.

Vanhalle puolelle jai vielä ruoka-aineet ja jotakin astioita. Sisko kävi eilen hakemassa kukkia Äidin kukkapenkeistä. Hänen kanssaan siirrettiin toinen pakastin täysineen tänne. On nyt tuossa aitan edessä. Pitää siirtää tavarat tänne sisälle toiseen pakastimeen ja toinen jää tyhjilleen.

Siiri ei ole vieläkään uskaltanut tulla tänne "uuteen tupaan", tuossa pihassa pyörii. En ole ulos ruokaa antanut kun Siirin entinen emäntä Anu sanoi että jos ulos ruokkii saattaa kokonaan villiintyä.

Lopettelen nyt tähän mutta kirjoitan noista kuvajutuista myöhemmin. En oikein ymmärtänyt mitä Justiina tarkoitit sähköpostiin liitettävän kuvan pienentämisellä. Kuinka sen pienennät?
Opissa se on variksenpoika tuulessa

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1419 : 01.05.2014 13:32:03 »
.
Hyvää Vapupäivän jatkoa. Kiinnosti kun puhuttiin kuvien pienentämisestä. Kyllä minä ainakin saan kuvat sähköpostiin  minkäkokoisina tahansa. On siellä kokomääritys , oliko se nyt  imageshak vai  photoscape ja ainakin semmoinen kun Kuvaton pienentää ja suurentaa.
Eipä sitten kuumempaa.

matleena
.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1420 : 01.05.2014 16:50:01 »

En oikein ymmärtänyt mitä Justiina tarkoitit sähköpostiin liitettävän kuvan pienentämisellä. Kuinka sen pienennät?

Hei kaikki, ja terveiset maalaisvapun viettäjiltä! Perinteisen perunansiemen noston ja sonnanlevityksen puuttuessa meidän kartanolla on tehty polttopuita (PP) ja kuokittu kesantoa (Justiina). Nyt loikoilen läppärin kanssa ruokaperräisillä. PP oli sitä mieltä, että punaisen tuvan pihamaalla kuuluu olla omenapuita ja se perunapelto. Omenapuut näyttävät jokseenkin huonohappisilta nyt ja perunapelto on ollut horsmaa kasvava kaitale metsän reunassa. Tulleeko kummastakaan hankkeesta mitään.

Asiaan.
Ainuli, kun laitan kuvan sähköpostiin valitsen kuvan omasta albumista hiiren oikealla näppäimellä. Tulee valikko, jossa mm.
Lähetä kohteeseen  sähköpostin vastaanottaja -> valikko kuvakoko -> siellä valittavana viisi kokoa
- pienempi 640 x 480
- pieni 800 x 600
- keskikokoinen 1024 x 768
- suuri 1280 x 1024
- alkuperäinen koko

Kokeilin äsken lähettää samaa kuvaa PP:n sähköpostiin.
Valitsemalla pienempi -> 58 kt
Valitsemalla pieni -> 87,7 kt
Valitsemalla alkuperäinen -> 876 kt

Enpä tiedä, osasinko selittää mitä ajan takaa. Sähköpostin kuvakoon merkityksen ymmärrän, mutta valokuvani lähettäminen tänne on edelleen rakettitiedettä.  8)

Sain ystävältä sähköpostia. Kone latasi ja latasi... lopulta putkahti esille kaksi näytön täyttävää kuvaa á 4,5 Mt. Ehkä hän ei sentään tarkoittanut tukkia konettani. Komeita ne isot kuvat ovat tietty!

Vappuiltaa kuomasille!

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1421 : 01.05.2014 17:56:13 »
.
Hei. En taida han samoin toimia. Teen kuvan ensin määrätyn kokoiseksi vaikka Kuvaton-ohjelmalla. Sitten vien sen jonnekin missä se avautuu. Kuvan sinistän. Menen ylös koneen kohtaan muokkaa ja siitä kopioi. Ja sen jälkeen heti mitään sulkematta tai vierailematta missään suoraan speehen. Ja sinne kakkospainikkeella liitä.
Siinä on spssä  eikä karkaa.
En minä kellekkään virnistele. Sattui vaan mukava kuva kohdalle.

matleena
.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1422 : 01.05.2014 20:04:16 »
.
Hei. En taida han samoin toimia. Teen kuvan ensin määrätyn kokoiseksi vaikka Kuvaton-ohjelmalla. Sitten vien sen jonnekin missä se avautuu. Kuvan sinistän. Menen ylös koneen kohtaan muokkaa ja siitä kopioi. Ja sen jälkeen heti mitään sulkematta tai vierailematta missään suoraan speehen. Ja sinne kakkospainikkeella liitä.
Siinä on spssä  eikä karkaa.
En minä kellekkään virnistele. Sattui vaan mukava kuva kohdalle.

matleena
.

"Konstit on monet", sanoi eukko kun kissalla pöytää pyyhki.   ; )On varmaan monta konstia kuvien siirtelyssäkin. Löysin omani sokean kanan menetelmällä ja sillä olen jatkanut. Mutta kuten sanottu, vain ystävien posteihin olen kuviani toistaiseksi tunkenut.

Jaa, pieni virnistys silloin tällöin piristää.  ;D Ei tässä kannata olla liian vakavikkona.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1423 : 05.05.2014 08:17:44 »
Jokos Ainuli sinun Siirisi on nuskaltautunut uuteen tupaan? Mainio tuo eläinten maailma.

Minäkin opin jotain uutta. Viime keväänä kirvesmiehet laittoivat kolme telkän pesää (pönttöä, isoja ovat) rantapuihin, vapun jälkeen laitoimme vielä kaksi lisää. Kun laittajapojat kertoivat, ettei risujakaan saa olla pöntön edessä, selvisi minulle, että telkkä lentää suoraan pönttöönsä. Iso lintu, törmännee joskus pöntön takaseinäänkin.

Nuo nuoren miehen tekemät pöntöt ovat isoihin puunrunkoihin kaiverrettuja pesiä, ei laudasta rakennettuja. Ovat hauskan näköisiä ja maisemaan mukautuvia.

Autinko paistaa, tuulee pohjoisesta. Kylmänoloista ulkona, mutta lumisadetta ei vielä ole näkynyt. Keski-Suomeen se ei niin kovin lumista keliä luvannutkaan.

Mukavaa alkavaa viikkoa.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1424 : 08.05.2014 09:14:00 »
Huomenta!

 On tosi hidasta tämä kesän tulo. Tuulee kylmästi ja pitää yöpakkasia yhä. On kuitenkin toukokuu ja kohta puoliväli.

Muuttolinnutkin ovat kaikki tulleet, pääskysiä en ole nähnyt vielä. Yksi asia ihmetyttää, Kirjosiepot eivät ole tulleet vieläkään, yhtään en ole nähnyt. Onko niitä kohdannut joku vahinko. Makuuhuoneen ikkunan edessä olevassa pöntössä ovat pesineet 15 vuotta, on ollut ihan aitiopaikka niitä seurata. Totta on että aika erikoista on Telkän pesiminen. Täällä ne pesivät lahossa koivuissa tikkojen tekemässä pesäkolossa. Koivunpökkelö kaatui myrskyssä. Pitäisi tosiaan tehdä telkällekin pönttöjä lisää.

Piikatyttö kysyit Siiristä. Kyllä se on vaikeata Siirin kanssa. Rappujen eteen jopa eteiseen tulee Caron mukana mutta vahtii tarkkaan etten ehdi ovea sulkea ja painuu ulos kiireesti. Yhtenä iltana erehtyi peremmälle ja sain oven kiinni vedettyä. Aamulla meni ulos ja nyt on ollut kaksi yötä peräjälkeen ulkona. En voi sitä ulos ruveta ruokkimaan ettei kokonaan villiinny. Anullekkaan en voi sitä viedä, siellä kohtalona olisi se lopetus. Anu sanoi ettei halua enää "kiusata" Siiriä. Siirin on ollut hyvä olla täällä minun luonani arkuudestaan huolimatta. Tämä muutto oli liikaa Siirille. Caro on kuin kotonaan, varmaan asuisi vaikka havumajassa kun vain saa olla kanssani.

Kaikille toivotan hyvää kevään jatkoa!

Kuva Siiristä pöydällä syömässä.
Opissa se on variksenpoika tuulessa