Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 986148 kertaa)

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1380 : 23.03.2014 08:50:34 »
Hei.
On uusi, on peräti 40- luvulta.
Kiitos vaan.
Minä kun ensin luin Piikatytön ohjeesta jotta tervaleppää.
Mukavaa sunnuntaita.
.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1381 : 23.03.2014 09:23:56 »
On Matleenalla hyvän näköinen keväthattu ja sopii hyvin. Piikatyttö osaa tehdä kunnon terveysleipää aineksista päätellen. En ole koskaan kokeillut tehdä sellaista. Ennen tuli paljon tehtyä jos jonkin sorttisia sämpylöitä, mutta nykyisin tulee tyydyttyä tuohon lähikaupan valmiisiin leipiin. Valikoima on kyllä aika monipuolinen sielläkin. Välillä tulee ostettua itselle eri leipää kun mies ei tykkää mistään siemenistä ym. rouheista. Hän syö vain ruisleipää enimmäkseen.

Aamu on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Imuroitu on, mies pesty kokonaan ja hoidettu, pyykki pesty ja kukatkin kasteltu. Huomasin myös että kaktukseeni on ilmestynyt yksi nuppukin. Sää näyttää melko hyvältä vaikka on pilvistä. Täytyy tänään kävellä jossakin vähän tuulettumassa. Toivottavasti ei kuitenkaan ala satamaan.

Hyvää sunnuntaita!  :)

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1382 : 23.03.2014 10:49:04 »
Kaunista sunnuntaita!

Täällä on jälleen kaunis ja keväinen päivä. Oli eilenkin. Olin jäällä nelisen tuntia ja aurinkoakin sain. Oikein poskia poltteli kotiin tultua. Tapasin entisen koulukaverin tältä samalta kylältä. Oli miehensä kanssa siellä pilkillä. Edellisestä tapaamisesta mahtoi olla yli 50 vuotta. Eipä kyllä tunnettu toisiamme, esittäytyä piti.

Siivoilin eiliset kalat. Kävin pienellä lammella jolla käytiin lapsena rantaongella. Vähän yli kaksi kiloa oli kookasta lampiahventa. Tarkoitus olisi laittaa ne ihan uudella tavalla. Jonkinlainen mausteseos tehdään ja laitetaan purkkiin kalanpalojen päälle. Sitten kylmään uuniin ja lämpö 130 asteeseen. Pidetään vähintään 5 tuntia että ruodotkin pehmenevät. En ole itse tehnyt mutta maistanut muiden tekemää ja hyvää se tosiaan on. Onneksi en ole kaikkia lasipurkkeja ehtinyt hävittää. Ovat puhtaina mäen päällä varastossa.

Noista terveysleivistä puhuitte. En nykyisin juuri ole leiponut. Kaurapuuron joukkoon laitan auringonkukansiemeniä ja pellavansiemeniä. On tosi hyvää ja ei tympäise niin helposti kuin pelkkä puuro.

Kutomaankin voisi lähteä jos ei ala katsomaan urheilua kakkoselta, on SM-hiihtoja ja ampumahiihtoa. Kaisan hiihto ainakin pitää katsoa.
Juolahti mieleen että kalaseuran porukkakin on Viitasaarella. Ovat lähteneet aamulla 15 yli kahden sinne ajamaan. Ilmeisesti Keiteleellä on jäätä tarpeeksi. Nyt jäi menemättä, no ensi vuonna sitten.

Oikein hyvää ja antoisaa ulkoilupäivää!

Opissa se on variksenpoika tuulessa

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1383 : 23.03.2014 12:39:03 »
Ainuli, mitenkähän jää kestää Viitasaarella kaikkien onkijoitten ryntäyksen! Jatkuvasti varoitellaan ennen aikojaan heikentyneistä jäistä. Kaipa Viitasaarella on varmistettu kilpailijoitten turvallisuus.
Ei tee enää mieli jäille. Vähän haikailen edellisen talven jäitä ja lunta, mutta tällä kummallisella vuodenajalla on mentävä kohti oikeaa kevättä.

Kalasäilykettä olen suunnitellut tekeväni minäkin. Pilkkiminen on jäänyt, mutta jospa katiskoista saisi myöhemmin särkiä ja ahvenia muutaman purkillisen tarpeiksi.

Meillä on taas pilvistä. Vain jatkunut valoisa aika muistuttaa ettei eletä marraskuuta.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2014 12:40:44 kirjoittanut Justiina »

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1384 : 26.03.2014 16:16:27 »
Kaunis aurinkoinen  päivä tänään. Lämmintä on + 7 astetta. Ihan kohtuullisesti on mennyt tämä elämä ja hyvin olen herännyt yölläkin hoitohommiin.

Nyt illalla olen menossa kuudeksi seurakuntakodille jossa on musiikkiopiston opiskelijoiden konsertti. Käytiin siinä myös silloin kuukausi sitten. Sisko tulee myös sinne. Tunnin se muistaakseni kesti silloin viimeksi. Ollaan myös kerran kuukaudessa käyty niissä runo-ja musiikkitilaisuuksissa. Täytyy joskus jossain käydä virkistäytymässä ja ne ovat ilmaisia tilaisuuksia olleet molemmat.

Eipä tässä nyt muuta kuin aurinkoisia päiviä kaikille!  :)

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1385 : 26.03.2014 18:04:57 »
Hei!
Aurinkoinen päivä.  Ihanaa kevättä.  Tuulet kuivaavat märkiä pihoja ja teitä.
Leskenlehden kukkasen näin eilen ojanpenkalla.  Keltaisena loisti.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1386 : 30.03.2014 10:09:00 »
Sitä samaa kevättä toivotan!

Ne on kellot veivattu nyt kesäaikaan. Yöpakkasia pitää ja silloin ei kesän tulo etene. Peipot ja Mustarastaat ovat tulleet tänne kärvistelemään. Selvästi näkee etteivät löydä luonnosta ruokaa. Siirsin jo lintulautoja kauemmas pihasta ja siivosin talven jätteet lintujen ruokintapaikalta. Oli niin paljon ruuan pyytäjiä että laitoin laudat takaisin entiseen paikkaan. Ostin vielä yhden aurinkukkasiemensäkin, jos jää tähteeksi niin voi aloittaa sitten syksyllä ruokkimaan omalla mökillä lintuja.

Kankaan kudonta vain jatkuu ja jatkuu. Lointa oli ainakin kahdeksan metriä sen kuuden sijaan jonka arvioin. Kaikki kuteet alkavat olla lopussa. Ensin loppuivat tummat värit, matoista tulee miltei liian vaaleita.

Lääkäri soitti verikokeiden tuloksista. Jos seuraavassa kokeessa on sokeriarvot korkealla niin aloitetaan lääkitys. Harmittaa kyllä,kun on jo ennestään noita lääkkeitä. Siltä osin helpottaa että saa ne seurantatarvikkeet sitten ilmaiseksi. Varsinkin ne mittaliuskat ovat kalliita, maksavat euron kappale.

Toivottelen hyvää alkavaa huhtikuuta ja uutta viikkoa!

Lintulaudan alta kuvattu Pyrstötiainen. Valitettavasti kuva on epäselvä.
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1387 : 01.04.2014 12:05:46 »
Hyvää aprillipäivää kaikille , samoin hyvää kevätkuukautta. Aamulla maa oli valkoisena. Jätin ensimmäiset jäljet tielle.  Piti lähteä jo ennen ylösnousua labraan Kysistä tulleen puhelinmääräyksen tähden. Nyt nukuttaa ja väsyttää, koska en ole aamuihmisiä ollenkaan. Sisäinen kelloni haraa kesäaikaa vastaan.

Onko teidän lehdissänne aprillipiloja? Kuuntelin autoradiota matkalla. Savon Sanomissa on kuulemma keksitty uusi vero, some-vero netin yhteisöpalveluja käyttäville. Siinähän olisikin asiaa, kun valtiolle pitää keksiä uusia tulolähteitä.  ;D

Lintulaudalla näkyi aamulla vain oravia. Peipot ja mustarastaat pysyttelivät jo eilen poissa. Mahtavatko jäädä odottelemaan keväisempiä ilmoja.
Ainulilla on pyrstötiaisiakin! Ei meillä ole harvinaisuuksia, niitä ihan tavallisia tipusia vaan. Merkillisin näkemäni lintu oli maakotka pari vuotta sitten. En millään ollut uskoa silmiäni jäällä hiihtäessäni, kun pääni päällä leijaili uskomattoman kookas lintu. Hiihdin kotiin kertomaan PP:lle, mutta hieman epäilevästi tuo suhtautui ennen kuin joku erämies kirjoitti lehdessä nähneensä kotkan meidän järven yllä.

No niin, nyt pitää yrittää jotakin puuhastelua haukottelun lomassa.


Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1388 : 03.04.2014 11:50:15 »
Mitä kuuluu?
Annuska, olen ajatellut sinua usein. Miten jaksat?

Itse olen löysässä hirressä noin 6 viikkoa. Sitten tiedän, mistä aletaan leikellä vai aletaanko ollenkaan.  :-\

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1389 : 03.04.2014 17:11:00 »
Tervehdys Ystävät!

Aivan samoin kuin Justiinakin olen ajatellut kuinka siellä omaishoitajan arki sujuu.

Pyrstötiaiset ovat viipyneet jo viikkoja. Eilenkin sain samaan kuvaan neljä mutta kun yrittää ikkunan läpi ottaa niin tulee epäselviä. Olisikin mukava kun jäisivät tänne pesimään. Mustarastaita on aika monta. Olen tehnyt sellaisen huomion että joillakin on harmaa tai tumma nokka, toisilla keltainen. Olisiko nuoremmilla linnuilla tumma. Yritin googlata mutta en selitystä löytänyt.

Mattokankaani loppui aprillipäivänä. Puutkin on purettu ja viety jo mökille. Jäivät vielä ihan epäjärjestykseen aittaan. Kasaan ne sitten kunhan lattiaan on saatu vahvikelevyt. Viisi mattoa on vielä yhdessä käärössä. Solmian vähitellen. Kun on sorminivelet niin huonot ja kipeät kuin nyt on vaikea solmita.

Seuraavaksi täytyy yläkerta tyhjentää muutenkin. Pojat tulevat viikon päästä niin sitten siirrellään huonekalut. Ensin pitää mökillä siivota. Ikkunatkin olleet pesemättä monta vuotta. Sama täällä, pitää lähtiessään siivota sotkunsa.

Onneksi mieliala on ollut parempi vaikka se sokerihomma ei olekaan vielä ratkennut. Kerran käyn lähiaikoina kokeissa ja siitä tuloksesta riippuu aloitetaanko lääkitys.

Kaikille hyvää kevään odotusta!
« Viimeksi muokattu: 03.04.2014 17:17:41 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1390 : 03.04.2014 18:49:52 »
Kiitos kysymästä Justiina ja Ainuli. Ihan hyvin olen jaksanut. Ei vain ole ollut oikein kai kirjoitushaluja. Yölläkin  olen herännyt ihan hyvin puhelimen herätyskellon soittoon. Toisinaan ei vain meinaa saada uudelleen unen päästä kiinni kun virkistyy liikaa. Parturin jouduin tilaamaan hänelle kotiin kun alkoi hiukset olla niin pitkät jo. Nyt on siis siistin näköinen mies tuolla sohvan nurkassa torkkumassa telkkarin ääressä.

Tänään kävin tuolla seurakunnassa yhteislaulua harrastamassa. Sisko tässä on käynyt joka päivä johonkin aikaan päivästä. Ensi viikolla on taas vuorossa Runoja ja musiikkia tilaisuus. Se on minulle sopivaan aikaan, mutta kun se loppuu niin ei auta jäädä seurustelemaan vaan on tultava kotiin katetrihommiin.

Lenkilläkin olen yrittänyt käydä ja säätkin on olleet suopeat. Tuolla rantametsässäkin kävelin yhtenä päivänä.

Ainulilla on hyvin kudotun näköinen mattokäärö kuvassa. Se solmiaminen käy kyllä sormiin eikä se ole oikein mukavaa.

Voikaa hyvin kaikki!  Yritän kirjoittaa ahkerammin ettei tämä palsta mene ihan hiljaiseksi.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1391 : 07.04.2014 17:14:49 »

Pyrstötiaiset ovat viipyneet jo viikkoja. Eilenkin sain samaan kuvaan neljä mutta kun yrittää ikkunan läpi ottaa niin tulee epäselviä. Olisikin mukava kun jäisivät tänne pesimään. Mustarastaita on aika monta. Olen tehnyt sellaisen huomion että joillakin on harmaa tai tumma nokka, toisilla keltainen. Olisiko nuoremmilla linnuilla tumma. Yritin googlata mutta en selitystä löytänyt.

Ainuli,

http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/mustarastas

Tuossa linkissä on mustarastaiden nokkien väreistä.
Luontoportti on muutenkin mukava sivusto tutkia kasveja ja eläimiä.

Onneksi olkoon mattourakan valmistumisesta ja tsemppiä sokerin kanssa taistellessa sekä tietysti voimaa muuttoruljanssiin. Siinä sitä on tekemistä!

Annuska, on hyvä että pääset ulos ja kulttuuririentoihin vähän tuulettumaan. Olen kauhistellen seurannut tuttavan omaishoitajan  työtaakkaa. Hän ei voi irrota kuin hetkeksi vaikeahoitoisesta puolisostaan. Siitä ei kyllä hyvä seuraa... kukaan ei jaksa sellaista menoa.

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1392 : 08.04.2014 01:51:30 »
.
 Että on nätti tuo Ainulin matto. Semmosta sitä syntyy kun on tyylitajua.
.
Juuli
.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1393 : 08.04.2014 08:14:05 »
Huomenta!

Kiitos Annuskalle, Justiinalle ja Matleenalle!

Noin vähän ajattelinkin että Annuskalla on kädet touhua täynnä. Sitä vain ajattelee että onko jotain sattunut jos ei useampaan päivään näy. Käyn kuitenkin täällä vilkaisemassa vaikka ei keksi kirjoittamista joka kerta.

Kiitos Justiina Luontoportin linkistä. Olen sieltä tietoa etsinyt aikaisemminkin. Siinähän tuli vastaus siihen miksi nokka on erivärinen, samoin lintukaan ei ole aivan yhtä musta kuin se keltanokkainen. Täällä on nyt kovat yöpakkaset. Pyrstötiaisetkin tulivat tänään ihan aamusta tuohon nokkimaan. Olen laittanut erilaisia ryynejä ja kauroja maahan.

Matleenalle matoista. En oikein osaa siitä tyylitajusta sanoa, ehkä on värisilmästä kysymys tai sitten siitä millaisia kuteita sattuu löytymään ;). Solmisin kaikkien 5 matonpäät kun katsoin Rukan kisoja lauantaina. Kävihän se sormiin mutta nyt voin viedä jo mökille aitan hyllyyn. Kun säilyisivät hiiriltä, niillä kun on tapana ottaa pesäntekotarpeita varastossa olevista matoista. Loimilangat ovat suosikkeja mutta jos sattuu mieleistä matonkudetta esim. vaikka chenilleä niin silloin syödään matto pilalle.

Olen pakkaillut yläkerrassa matonkuteita ja käynyt komeroita läpi. On ihmeellistä kuinka paljon olen tämän 11 vuoden aikana ehtinyt koota tänne tavaraa. On tullut uuttakin ostettua mutta osa on vähitellen kulkenut tuolta omasta huushollista. Rankkaa karsintaa täytyisi pitää. Ei kaikki millään mahdu pieniin tiloihin.

Hyvää huhtikuun jatkoa!
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1394 : 08.04.2014 08:42:48 »
Oletpas Ainmuli tehnyt kauniita mattoja. Ja reunatkin ovat niin siistit. Olet siirtänyt "pännäriä" tiuhaan. Maton reunan suoruudesta kyllä näkee osan kutojan taitoja tai sen, kuinka huolellinen on.

Vaikka maalla mja täällä kaupungissa on kangaspuita pystyssä, en ole oikein ajan kanssa ehtinyt kutomaan paljon mitään. Nuo rakennushommat ja vaikka pilkehommatkin ovat kyllä aikaani syöneet. Toki asiakkailleni luon loimia ja Kauhavan Kangasaitan matonkuiteita on myyntiin saakka. Toki niitäkään en ole paikalla myymässä, mutta muutan nekin maalle. Siellä on kyllä ahkeria kutojia. Menee poppanakuteet ja kaikki muu.

Mutta odotan aikaa, jolloin omaakin aikaa on enemmän!

Aamu aukeni aurinkoisena, kyllä klapit kuivavat.

Nauttikaa keväästä.