Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 984993 kertaa)

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1095 : 03.07.2013 21:50:29 »
Onkohan  nuo etusivun heinähaasiat Huittisten pelloilta?

Niitä näkee ainakin täällä Keski-Suomessa erittäin harvoin. Jos heinää kuivataan, se seivästetään heinäseipäille tai paalataan. Minullakin on entisaikojen heinänkorjuutouhusta paljon muistoja ja kokemusta.

 Ensin ajoin hevosharavakoneella heinät kasoihin. Sitten sain olla seipään pystyttäjänä (olin näissä mitoissani jo 11-vuotiaana, toki paljon paljon hoikempana!!!). Rivit tulivat suoriksi. Hankokin oli välissä käsissä ja seipäät täyttyivät. Yleensä pellolla oli paljon väkeä, kaupungista tuli lomalaisia heinäaikaan ja tiettyjen naapureiden kanssa tehtiin yhteistyötä.

Isä kävi kaatamassamuutamien naapureiden heinät, minä ajoin heinät kasoihin ja vastavuoroisesti saimme seivästysapua.

Muistan senkin ajan, kun vilja niitettiin ja seivästettiin ja puitiin puimakoneella. Väkeä tarvittiin siinäkin. Sitten tuli puimuri ja työ oli yhtä juhlaa!

Että voi niitä aikoja entisiä. Ihania kesämuistoja ja silloinhan oli aina lämmintä ja kaunista!!!


Fanny

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1096 : 03.07.2013 23:02:59 »
Hei ja hyvää heinäkuuta teille kaikille tutuille.
Piikatyttö muisteli entisiä heinäaikoja. Sellaista se oli heinän teko ja samoin viljan kuivaaminen seipäillä ja sitten puinti.
Meillä täällä Länsi-Uudellamaalla heinää lapotettiin ja samoin vilja. En tiedä miten yleistä tämä sanonta oli, mutta ainakin täällä päin siis lapotettiin.
Tänne pulinanurkkaan ei ole tullut paljoa kirjoiteltua, eikä oikeastaan minnekkään. Kesällä on tuolla ulkona kaikenlaista puuhaa ja iltasin ei enää jaksa kirjoittaa, vaikka joskus mieli tekisi.
Olemme nyt täällä maalla mutta perjantaina lähdemme viikoksi kaupunkiin, siellä on varmaan edessä pihan siistimistä ja kaikenlaista kotihommaa.
Täällä ei ole satanut juuri yhtään ja ukkoset ovat onneksi tämän paikan kiertäneet. Ukkosista ei väliä, mutta sadetta saisi jo vihdoin tulla.
Kissat ovat nauttineet kesästä, tosin Fanny-kissa ei ole oikein kunnossa. Ilmeisesti ikä alkaa kissaa vaivata ja siksi tuolla ullakolla Fanny viihtyy ja käy ulkona vain pieniä pyrähdyksiä.
Tänä kesänä täällä on ollut käärmeitä ja se on harmillinen asia. Onhan niitä aina joskus näkynyt mutta nyt niitä on puheitten mukaan esiintynyt runsaasti, muutaman minäkin olen nähnyt. Kissat varokoot jos osaavat......
Toivotaan kuitenkin, että Ainulin kissa Osku vielä tulee takaisin ja kesäretki päättyy onnellisesti.
Jatketaan kesän viettoa ja nautitaan valoisista illoista, ihan vielä ei päivän lyheneminen näy.
Liitän kuvan vanhasta hevosvetoisesta heinäharavasta ja heinäseipäistä kuva otettu 2007.


« Viimeksi muokattu: 03.07.2013 23:06:15 kirjoittanut Fanny »

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1097 : 04.07.2013 07:22:12 »
Huomenta nurkkalaisille!

Tulipa kovin nostalginen olo muisteluksistanne. Niinhän se oli että eläinten ruoka oli kovan työn takana silloin kun olin lapsi ja vielä silloinkin kun olin jo nuori nainen. Sitten mukaan alkoi tulla AIV rehu ja senkin teko oli aika työlästä ja raskasta. Kouluaikaan oli yksi koulukaveri Särkisalosta ja hän käytti sanaa lapottaa. Oudolta moni muukin hänen käyttämänsä sana kuulosti. Nyttemmin ei enää ihmettele murresanoja. Joitakin kyllä ja niiden merkityksestä ei arvaa mitä ne tarkoittavat.

Mökkinaapurin kanssa nujuttiin monta tuntia illalla että saatiin huvimajan lattia kasaan. Elementit eivät oikein suostuneet liittymään toisiinsa. Tänä iltana aloitetaan seinien pystytys. Toivottavasti ei tule lisäyllätyksiä. Mökkinaapuri ei ehdi kuin iltaisin koska on päivät töissä. Harvoin edes saa kesällä lomaa kun se on kiireisintä aikaa rakennuspuolella.

Kiitos kaikille rohkaisusta! Onhan se mahdollista vielä Oskun palata. Vaikea on kuitenkin uskoa siihen. Pahiten se mietityttää että missä kissa on ja kuinka sille on käynyt.

Mukavaa loppuviikkoa!

Opissa se on variksenpoika tuulessa

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1098 : 09.07.2013 10:20:00 »
Olipa komia otos ilmestynyt etusivulle Aarno Korpelasta.

Kävi joskus mielessä ehdottaakin hänelle täällä ihan julkisesti, että "pyhäkoulupoikakuva" voisi mennä hetkeksi lepäämään!

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1099 : 13.07.2013 00:09:20 »
"Pakkovalvomista" vielä vajaa puoli tuntia. Kolme rusinakakkua pitää saada rannalle mukaan ja viimeinen satsi vielä uunissa. Saisin ne yhdelläkin paistokerralla, kun kiertoilmauuni, mutta harvemmin kakkuja sillä tavalla paistan. Onnistuisi kylläkin, kokeillut olen.

Isolla rengasvuokalla paistan, kyllä ne syötyä on asukkailta tullut. Viikonloppuvieraille teen hieman pienemmän.

Huomenna pitää mennä katsomaan paikallisesta K-Raudasta venettä. Viikon kuluttua tulee pietarilaisia "kalamiehiä" ja haluavat kaksi venettä. Viikon vuokraan sisältyy yksi vene, mutta ylimääräisestä veneestä ja sähkömoottorista täytyy vähän maksaa. Oman kirkonkylän kauppiaalta olemme aikaisemmatkin veneet ostaneet.

Sää on ollut mukavan kesäinen koko päivän. Pyykitkin ovat kuivuneet hetkessä.

Miellyttävää viikonloppua goldenilaisille.




Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1100 : 13.07.2013 12:29:25 »
... ja 12 tuntia myöhemmin linjoilla Justiina.
On varmasti kotoisaa tulla Piikatytön lomahuvilalle tuoreen kakun tuoksuun. Katselin mökkiesi sisutusta ja varustuksia ihaillen. Muistoihin nousee monet yöpymiset Kuusamon ja Lapin mökeissä. Vielä tällä vuosituhannella yövyimme Luostolla sellaisessa mökissä, jossa ei ollut edes sääskiverkkoja ikkunoissa. Sisällä haisi tupakka. Tuuletusta vastasi katon rajassa pieni räppänä, jossa sentään oli verkonriekale. Yksi yö siellä oltiin, mutta sekin oli liikaa.
Aika yleistä takavuosina oli ettei mökeissä ollut lukuvaloja. Kun olen tottunut lukemaan itseni uneen, harmitus oli melkoinen.
Toisaalta joskus osuimme mökkiin, jonka varustetaso oli hyvin monipuolinen - samppanjavispilästä lähtien.

Piikatyttö taitaa olla Justiinan tapaan yökukkuja.  ;D Eilen menin iltauinnille perjantaina ja tulin lauantaina takaisin. Kesäyöt ovat valvomista varten.

espen

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1101 : 13.07.2013 18:02:40 »
Huomenna tulee pari poikaa, omia,  käymään meitä katsomaan, saas nähdä kuinka homma hoituu??

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1102 : 14.07.2013 09:10:39 »
Henkäisevän kauniina kesäsunnuntaiaamuna pitää purnata!

Hyvin harvoin edes katson Seinäjoen kuninkuuslauluja, eilen illalla sen tein. Mutta petyin kovasti.

Mielestäni valittiin kuningasta, ei kuningattarelle "operettiparia". On väärin, minun mielestäni, laittaa ratkaiseva kappale duetoksi. Nyt kuuntelussa keskittyi äänien yhteensopivuuteen ja muuhun toissijaiseen. Ja kyllä kuningatar esiintyi tosissaan vasta laulaessaan duettoaan uudestaan ja ilmeisesti äänetkin sopivat paremmin yhteen voittajan kanssa.

Ratkaisuhan olisi pitänyt tehdä yksin kuningasehdokkaan esiintymisen perusteella.

En ollenkaan sanomallani tarkoita, tuliko oikeasta miehestä tangokuningas, kaunis ääni hänelläkin.

Tekisi mieli sanoa ratkaisua lähes rasistiseksi.


ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1103 : 15.07.2013 09:19:15 »
Tervehdys nurkkaan!

Niinhän se aina on että jokaisella on oma suosikkinsa. Vaikka en itse katsonutkaan Tangomarkkinoita niin varmaan parhaat valittiin. Pidin salaa peukkuja Teo Turuselle, hän ei tainnut pärjätä ihan kärkisijoille asti. On tosi sympaattinen kaveri.

Minulla on aika mennyt huvimajaprojektin kimpussa. Nyt aloitellaan maalausta. Pojat olivat lauantaina auttamassa siellä. Nythän siellä ei mitään tapahdu jos olen täällä. Yritän tehdä vointini mukaan. Oikea olkapää ei oikein tykkää pensselin heiluttamisesta.

Viinimarjat kypsyvät ihan silmissä. Punaisia en tänä vuonna kerää. Mustat eivät ole kypsiäkään vielä. Nyt sopisi mehuja pakastimeenkin kun on kaksi pienempää  säiliöpakastinta.

Järvellä käyntikin on jäänyt tosi vähiin. Illalla voisi lähteä mutta on usein niin poikki ettei sitten olekaan lähtijäksi vaan jää lojumaan telkkarin ääreen.

Kaikille hyvää alkavaa viikkoa!

Huvimajasta tulee suunnilleen tämän näköinen, punamaalin sävy on tummempi eli Ruotsin punainen.
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1104 : 15.07.2013 16:04:54 »

Minulla on aika mennyt huvimajaprojektin kimpussa. Nyt aloitellaan maalausta. Pojat olivat lauantaina auttamassa siellä. Nythän siellä ei mitään tapahdu jos olen täällä. Yritän tehdä vointini mukaan. Oikea olkapää ei oikein tykkää pensselin heiluttamisesta.

Huvimajasta tulee suunnilleen tämän näköinen, punamaalin sävy on tummempi eli Ruotsin punainen.

Mukava kuulla kuulumisiasi. :)
Huvimaja on ihastuttava, kelpais kyllä mullekin. Olen salaa haaveillut tuonne rannalle jonkinlaista itikanpitävää sateensuojaa. Onhan siellä rantasaunan kuisti ja muurattu grilli penkkeineen, mutta on harvoin sellainen sää ja hyönteistilanne että siellä saattaa istuksia rauhassa ajattelemassa sinisiä ajatuksia Havukka-ahon ajattelijan tapaan.

Meillä ei ole tällä hetkellä omia marjapensaita. Aikoinaan istutettiin herukoita ja karviaisia, mutta niihin tuli merkillinen vaiva joka vei ne yksi kerrallaan. Tulevana syksynä meillä on tarkoitus istuttaa uusia pensaita uuteen kohtaan. Herukoita olemme saaneet vanhalta ystävältä ja tyttären puutarhasta.
Nyt meille näyttäisi tulevan hieman tyrnimarjojakin, jos ei kuivuus tiputa.
Vadelmat ja mustikat ovat jo osittain poimintakunnossa. Kyllä kesä on ollut merkillisen joutuisa!

Hyvää jatkoa kaikille kiireisille kesänviettäjille.


Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1105 : 16.07.2013 18:40:44 »
Olipa sateinen ja kolea päivä pitkästä aikaa.
Tuuli tuivertaa puita ja sade huuhtelee viime viikolla pestyt ikkunat.
Päivä on mennyt eilisten vattujen putsauksessa ja lueskelellen.

Mitähän kaikki toiset ovat puuhailleet?

pauliina

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1106 : 16.07.2013 18:47:45 »
 Samanmoinen päivä täällä Pirkanmaallakin.Koko päivä meni odotellessa autoa huollosta.
 Eipä silti, sainpa sillä aikaa shoppailla sydämeni kyllyydestä ;D.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1107 : 16.07.2013 21:17:19 »
Keskisessä Suomessa piti kevyt nuttu laittaa t-paidan päälle jo heti aamusta. Tuuli vilpoisasti ja iltapäivällä alkoi satamaan. Kaupunkihuusholliani olen järjestellyt ja siivonnut ja pessyt monen monta koneellista pyykkiä. Eilen lakanat kuivuivat hetkessä.

Joskus tuntuu, että elän kuin "Kassi-Almat". Kun lähden rannalle lauantaiaamuisin, vietävää ei kovin paljon, koska huoltorakennuksesta löytyvät siivoustarvikkeet, talouspaperit, wc-paperit, biopussit jne. jne. Joskus vaan täydennän varastoja. Mutta kun nytkin keräsin liinavaatepalvelun ostaneen talon liinavaatteet, 6 x 3 pyyhettä, 6 x aluslakanat ja pussilakanat ja tyynyliinat, ja kahden huushollin käsi- ja keittiöpyyhkeet, pestävää, kuivatettavaa ja mankeloitavaa riittää. Odotan aikaa, että asun samalla rannalla ja rahtaaminen loppuu.

Mutta joskus "Kassi-Alman" kori voi täyttyä "vaikka mistä". Irlantilaiset nuoret jättivät avaamattomat hillopurkit, sillipurkin, suolakurkut, kuivahiivat, hunajapurkit, mausteet ja vaikka mitä poislaitettavaksi. Kyllä minä uskallan ne hyödyntää. Ja pakkasesta löytyi avaamaton Koekenkorvapullo (1/2 litraa, muovia) ja korkattu salmiakkikossupullo!

Periaatteeni on, että kaikki kaapit tyhjennän. Talosta löytyy uusille tulijoille vain suola, sokeri ja annoskahvipussi (jos kahvi unohtunut ostaa) ja leipomani rusinakakku.

Tänään teen Hannatädinkakkutaikinan ja huomenna tekaisen ne valmiiksi. Ne syödään itse ja tarjotaan vieraille!

Nätti on Ainulin huvimaja ja hyvän värinen siitä tulee. Tuleeko majaan uuni?

Me otettiin Porin Puupojilta kaksi huvimajaa ja yksi grillikota. Toki huvimajoissakin on uuni. Huvimajoissa on enemmän ikkunoita ja kahdessa majassa on avarat järvimaisemat, eivät tarvitse edes verhoja. Pieniä kapppoja olen harkinnut, mutta sopiva kangas ei ole vielä "kävellyt vastaan"! Majat maalasin elementteinä ja aina talonsa väriseksi.

Asukkaat tuntuvat käyttävän niitä talvellakin.

Huomiseksi toivon sateetonta illansuuta. Olen menossa katsomaan "Pikku Pietarin pihan". Katsomo on katettu, mutta kastuneita näyttelijöitä on sääli katsoa!!!

Hyviä lakka- ja mustikkaretkiä kaikille.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1108 : 16.07.2013 21:59:46 »
Älkää nyt kuitenkaan hyvät, huonojalkaiset vanhatrouvat ja -herrat lähtekö yksin sinne "Torronsuolle" marjaretkelle. Ettei tarvitse helikopterien, lämpökameroiden ja VAPEPA:n porukoiden kanssa hakea. Ottakaa ainakin kännykkä mukaan!

Itse en enää huonon polveni kanssa lähde metsään.

Viinimarjat kohta kypsyy. Omeniakin näkyy tulevan.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1109 : 19.07.2013 12:15:13 »
Jos käväisisi täälläkin pitkästä aikaa. Piikatyttö touhuaa niinkuin ennenkin ja Ymin huvimaja on tosi kaunis. Muutkin ovat touhunneet kuka mitäkin.

Aika meni vikkelään eikä tullut tänne kurkittuakaan. Poikani oli avovaimoineen Turusta täällä ja heidän kanssaan tuli kuljeskeltua tässä lähialueilla. Menivät meiltä sitten Lieksaan. Pari viikkoa heillä on vielä lomaa jäljellä. Joutavat vielä kiertelemään.

Heille osui oikein ihannesäät täällä ollessa. Ilmat muuttuivat heidän lähtönsä jälkeen. Nytkin on ollut vain noin +14 astetta lämmintä ja just alkoi satamaankin vielä. Sitä sadetta on ennustettu olevan nyt sitten loppupäivän. Ei kiva ollenkaan. Ei taida tarvita enää ulos mennä tänään.

Marjassa en ole käynyt enkä aio metsään mennä minäkään. Ja jos metsään menisikin niin Pumpuli on oikeassa siinä ettei yksin ainakaan ja kännykkä mukaan.

Mukavaa loppupäivää!