Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 985421 kertaa)

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #675 : 03.01.2013 17:52:46 »
Pumpuli oli ehtinyt jo ennen, kun tulin sanomaan, että onhan foorumille tullut tänään useitakin kirjoituksia.

Ainuli mattojen kutomisesta kirjoitti.
Olen jo toista talvea suunnitellut puiden pystyttämistä, mutta kun siinä on niin kova urakka -
raahata ne puut ensin navetan vinniltä asuinrakennukseen, koota ne ja sitten on vielä se kankaan rakentaminen.
Kyllä sitä sitten jo kutoisi. Matonkuteista ei ole puutetta, kun sisaruksenikin tuovat lakanansa mulle leikattavaksi, muuta vaatetta olen jo lakannut vastaanottamasta, paitsi farkkuja, niistä saa komiaa kudetta.

Valmista mattoa ei niinkään saa kaupaksi, kuitenkin on kysyjiä, jotka haluaisivat tilauksesta mattoa kudottavan.
Joskus otan jonkun matonpätkän kainalooni tuliaisiksi vietäväksi.

Ps. Neljätoista viestiä tänään - se on aika hyvin!
« Viimeksi muokattu: 03.01.2013 18:18:03 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #676 : 03.01.2013 18:43:46 »
Tulin uudelleen kurkkimaan.Kyllä minä Pumpuli ja Hemuli huomasin kirjoitukseni kirjoitettua ennen pois lähtöä että olitte kirjoittaneet harrastusosioon.Katsoin Sydämen asialla tässä välillä.

Ainulikin on käynyt.Onnea nyt tulevalle kummitädille.Kalassakin olet käynyt ja saalistakin saanut.

Minä tässä kuin yksin iltaa viettäisin kun mies nukkuu sohvalla.Valvoo sitten taas yöllä tietysti.Menen nyt kahvikupposet keittämään.Hyvät illan jatkot!

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #677 : 04.01.2013 08:38:46 »
Huomenta nurkkalaisille!

Eipä tässä ole kuulumisia ehtinyt kertyä kun eilen kirjoittelin.

Kiitokset Annuskalle ja Hemulille!

Noista kangaspuista sen verran että minullahan oli kahdet puut. Omat toin silloin kun tänne muutin ja yläkerrassa kudottiin Äidin kanssa porukassa. Kun Äiti ei enää puitaan tarvitse niin hän lupasi ne minulle. Viime talvena laitoin ilmoituksen omista puistani ja niille löytyikin ostaja. Olin hyvin iloinen kun ne tulivat suoraan käyttöön. Nuori rouva osti ne ja sanoi rupeavansa opettelemaan kutomista. Jotenkin ne olivat minulle niin tärkeät. Itse ostin ne käytettyinä Valkeakoskelta ja kunnostin ja lakkasin uudelleen.
Olivat suuri apu elämäni vaikeimpana aikana. Ne järjestivät minulle terapiaa, pitivät kiinni elämässä. Annoin mukaan kaikki tarvikkeet että uusi omistaja pääsi heti kutomaan. Kangaspuita ei ole hyvä säilyttää missään kylmissä tiloissa osina. Kun ne tuodaan lämpimään, saattavat vääntyillä. Nimimerkillä kokemusta on. Jos vien mökille nuo puut laitan ne myös kasaan saman tien.

Sää on ainakin täällä hyvä. Alle 3 astetta pakkasta. Lähden vääntämään pullataikinaa.

Viettäkää mukava päivä!




Opissa se on variksenpoika tuulessa

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #678 : 04.01.2013 18:38:57 »
Iltaa vaan.Ainuli on käväissyt.Suunnittelet taas kutomista.Teitkin viimeksi hyvän näköisiä mattoja.

Mnä kävin ompeleet poistattamassa.Nyt näin itsekin pitkästä aikaa käpäläni.Oli jotenkin laihan näköinen ja haavassa ompeleitten lisäksi kuivunutta verta.Ommel oli yhtenäinen.Puhuin puutumisesta ja tunnottomuudesta ja hoitaja kävi lääkäriltä kysymässä mutta ei sille mitään tehty.Laittoivat uudelleen kulmakipsiin.Jotenkin on tuntunut ettei tämä uusi ole niin hyvä kuin vanha.Eipä sitä tietysti prikulleen samoin saakkaan.Tähän nyt on tyydyttävä seuraavat 2 viikkoa ainakin.
En käynyt siellä bussilla vaan tuttujen kyydissä.Tiet on niin vaarallisen oloiset kävellä.Pois tullessa käytiin tuossa vakiopaikassamme pullakahvilla.

Hyvää alkavaa viikonloppua!

pauliina

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #679 : 05.01.2013 14:08:48 »
  Siivoan Joulua pois. Mikähän siinä onkin että niin riemukkaasti kuin joulu kotiin tuodaankin, niin yhtä riemukkaasti sen poiskin vie.

  Hyvä alottaa tavallinen arki taas.

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #680 : 05.01.2013 16:07:22 »
Innostusta joulunpoisvientiin Pauliina.
Eteenpäin elävän mieli." Oma jouluni on äkkiä peitetty,
ja poisviety...oikeastaan mitään ei muutettavaa vappuakaan
ajatellen.. 
Hyvää kynttilänpäivää ja laskiaista!!!

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #681 : 05.01.2013 16:32:26 »
Hepskukkuu!
Vai kynttilänpäivää ja laskiaista Kropsu jo toivottelee. Niinhän se on, että nyt alkaa ne reikäleivät ja härkäviikot.

Minä vain olen sellainen kummajainen tämän joulunkin suhteen, että ensin masentaa koko joulusta hössöttäminen jo kahta kuukautta ennen ja nyt sitten pidän siitä kynsin hampain kiinni.
Jollain on jouluvalot jo kaksi kuukautta ennen joulua ja kuusikin pari viikkoa ennen.
Meillä kököttää kuusi tuvassa joskus vielä silloinkin, kun nuuttipukit tulevat.  Nekin kulkevat nykyään vasta Nuutin nimipäivänä, muistan kun vuosikymmenet taakse päin kierrettiin heti loppiaisen jälkeen. Jossain päin Suomea ei nuuttipukkiperinnettä tunneta lainkaan. Nykyään se onkin lasten karkinkerjuuta kuten virpominenkin.

Niin ja vielä joulun lopetamisesta, valotkin meillä saattaa palaa vielä helmikuussakin, voipi olla jossain ikkunalla kynttelikkökin. Tiedä sitten ärsyttääkö ne yhtäpaljon muita kuin mua ne valot ennen joulua riepoo....
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #682 : 05.01.2013 17:00:20 »

Minä vain olen sellainen kummajainen tämän joulunkin suhteen, että ensin masentaa koko joulusta hössöttäminen jo kahta kuukautta ennen ja nyt sitten pidän siitä kynsin hampain kiinni.

No niin on meilläkin joulu talossa. Kuusessa palaa kynttilät, kynttelikkö pöydällä ja yhdessä ikkunassa samantapainen jouluikkuna kuin Hemulin kuvassa. Joulu loppuu Nuuttiin, aikaisintaan loppiaiseen.
Suklaata, pipareita, kakkua, laatikoita ja jouluksi paistettua fileetä on jäljellä.

Eikös me Hemuli vähän oltu vastakarvaan jouluhössötykselle? Se alkaa kaiken kattavana ihan liian aikaisin, sitten on kiire päästä joulusta eroon. Entisaikaan jouluaattona iltapäivällä oli radiossa musiikkia Kuusta koristellessa. Nyt pitää kaiken olla valmiina ennen aattoa. Tosin meilläkin oli tänä vuonna kuusi aatonaattona sisällä, koska me suunnitelmista poiketen kuitenkin lähdimme kotoa pois.

Mukavaa loppiaisaattoa kaikille pistäytyjille!

P.s. Eikös uudenvuodenlupaukset ole tarkoitettu petettäviksi? Suunnittelin pitäytymistä lörpöttelystä täällä, mutta kuinkas sitten kävikään? :-[

pauliina

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #683 : 05.01.2013 17:05:44 »
 HIH,kiva huomata miten erilaisia olemme,minä hössötän jo pyhäinmiestenpäivästä valoja pimeyteen. Ja nyt kun loppiaisena hullukin huomaa että on valosempaa kuin jouluna, niin äkkiä kuusi ulos. Toki mullakin vielä kynttelikköjä ikkunalla.

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #684 : 05.01.2013 17:41:55 »
Jos ny taas aloittajaa myötäilen, niin just tohon oon tottunut
"ryhmäelämäni(perhe)-aikana minäkin..
Sopii .. Naimishommiinkin.... "-Ens siihen hingutaan, ja sit siinä vingutaan.. :) :)

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #685 : 05.01.2013 18:07:50 »
jäi roikkumaan..
-eli älä lue!

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #686 : 05.01.2013 19:21:06 »
Hepskukkuu!
Vai kynttilänpäivää ja laskiaista Kropsu jo toivottelee. Niinhän se on, että nyt alkaa ne reikäleivät ja härkäviikot.

Minä vain olen sellainen kummajainen tämän joulunkin suhteen, että ensin masentaa koko joulusta hössöttäminen jo kahta kuukautta ennen ja nyt sitten pidän siitä kynsin hampain kiinni.
Jollain on jouluvalot jo kaksi kuukautta ennen joulua ja kuusikin pari viikkoa ennen.
Meillä kököttää kuusi tuvassa joskus vielä silloinkin, kun nuuttipukit tulevat.  Nekin kulkevat nykyään vasta Nuutin nimipäivänä, muistan kun vuosikymmenet taakse päin kierrettiin heti loppiaisen jälkeen. Jossain päin Suomea ei nuuttipukkiperinnettä tunneta lainkaan. Nykyään se onkin lasten karkinkerjuuta kuten virpominenkin.

Niin ja vielä joulun lopetamisesta, valotkin meillä saattaa palaa vielä helmikuussakin, voipi olla jossain ikkunalla kynttelikkökin. Tiedä sitten ärsyttääkö ne yhtäpaljon muita kuin mua ne valot ennen joulua riepoo....

Kivoimpia Varhaismoistoja mulla on nuutipukkeilusta, kuin joulusta,
,nimeen omaan silloin taas alkoi tapahtumaan asioita. Se joulu oli vaan ...ei mitään.
Saattoi olla ettei sillon ollut minkäänmoista muutosta arkisuuteen..
Nuutina porukat valmistui hauskanpitoon jo loppiaisesta.
Osasin vähäsen soitella maniskaa jolla sain huomioo, jota ei oikein ollut jaossa niihin aikoihin.
Muile mukuloille äidit laittoivat mitä hassumpia asuja, ja Naamarin takana sai toteuttaa kaikenmoista
vekkuluutta, jota ei arkisin hyväksytty..
Joskus aikuisempana jatkoja pidimme läheisen lammen jäällä,,siellä opittiin tanssitaidon
ensi askaleita..sormet vaan meinasi kohmettua, potkukelkassa istuen soittaessa HITAITA... :o

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #687 : 05.01.2013 20:38:45 »
En ole katsonutkaan tänne kuin joskus aamupäivän puolella.Katsoin pitkään aikaa Syksyn sävel retroja.

Kynttelikkö meillä on ikkunalla vielä joulusta ja jouluasetelma jossa on joulutähti,sypressi vai mikä tuo lienee ja murattikin mukana sekä joulupallo koristeena.Koristeita ei juuri laitettukaan tänä vuonna kun ovat ylhäällä kaapeissa ja mies ei voi kiivetä enkä minäkään uskaltanut yksikätisenä.Ei tullut ketään pyydettyä ottamaankaan niitä sieltä vaan ajateltiin että menköön tämä joulu näin.Ja hyvinhän tuo meni.

Nuuttipukkeja en ole ikinä täällä nähnyt.Yhden kerran olen nähnyt Nuuttipukkeja ovellamme eläissäni ja se oli v1980 kun asuimme Kustavissa.

Hyvää loppiaista kaikille!

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #688 : 05.01.2013 21:13:40 »
Ja nyt kun loppiaisena hullukin huomaa että on valosempaa kuin jouluna, niin äkkiä kuusi ulos. Toki mullakin vielä kynttelikköjä ikkunalla.

Mitään valoisaa....Kaksi hämärää on vastakkain. Koko tämä vuosi on ollut niin suhjuista, että ajattelee vieläkö aurinko jossain luuraa.
Jospa nyt, kun luvattiin vähän pakkasta se aurinkokin  suvaitsisi vaikka näyttäytyä!

Hyvää Loppiaista!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #689 : 06.01.2013 12:21:21 »
Kyllä nyt loppiaisesta lähtien alkaa huomata päivän jatkumisen.Ajatelkaa miten ihanat keväthanget kohta odottavat hiihtämään.Aurinko taatusti tulee vielä "risukasoihinkin"paistamaan.Iloitkaamme!