Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 985461 kertaa)

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #540 : 04.12.2012 22:53:02 »
Yökyöpeli täällä taas. Pakkaseen en ole paleltunut, mutta maantiellä olen viihtynyt. Sunnuntai-iltana Hesaan, maanantaina takaisin. Tänä aamuna diesel kahdeksi tunniksi lämpöön ja kohti Kivijärveä. Takaisin illansuussa ja sitten Marttayhdistyksemme kuukauden ensimmäisen tiistain iltaan. Pakkasesta huolimatta meitä oli 14 Marttaa ja kovasti vuotta 2013 suunnittelimme maittavan kahvihetken jälkeen.

Ajokelit ovat olleet hyvät, mutta osittain kauhuissani luin Iltalehden uutista: Nelostiellä Hartolassa rekan pressukatolta tippui noin neliön kokoinen jäälohkare vastaantulevan henkilöauton konepellille rikkoen tuulilasinkin. Mutta ei auta pelätä maantielle lähtemistä. Ilman autoa ja maantietä ei pysty enää tulemaan toimeen.

Eilen kävin pitkästä aikaa Hesan Kauppatorin "poikien kahviossa". Kahvi ja munkki maistuivat pitkästä aikaa hyvälle ja hyvässä seurassa vielä! Aikanaan ns. hoitovapaavuosien aikana siirryin "poikien kahvilan asiakkaaksi", kun rouva Snellman ei antanut tuoda lastenvaunuja telttaansa, vaikka tilaa olisi ollut. Presidenttien kahvittaja ei itse enää töitä teekään.

Muuten torilla oli myyjäkato, kiitos kymmenen pakkasasteen ja arkisen viikonpäivän. Minäkin uskalsin parkkeerata autoni ohi mittareiden torikauppiaiden riviin!!!

Kun aikanaan muutimme Keski-Suomeen, meiltä lähti jouluna ystäville joulukirje. Vuoden asioiden piti mahtua yhdelle A-neloselle. Paperina kaunis jouluinen arkki. Monet ystävät mainitsivat, että alkpoivat jo marraskuussa odottamaan joulukirjettämme!

Nyt on rakennus- ym. kiireiden vuoksi kirje jäänyt väliin, mutta nyt on taas monenlaista kerrottavaa. Kirjoitettavaa olisi, suurin pulma on saada kaikki "uutiset" mahtumaan yhdelle arkille!

Töppöset jalkaan ja taretkaa!

espen

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #541 : 05.12.2012 07:09:16 »
Muuten torilla oli myyjäkato, kiitos kymmenen pakkasasteen ja arkisen viikonpäivän. Minäkin uskalsin parkkeerata autoni ohi mittareiden torikauppiaiden riviin!!!


Mutu-tuntuma on että torikauppa on monilla paikkakunnilla näivettynyt. Meillä täällä Raumalla 40 vuoden seurantajaksoni aikana on mennyt koko ajan yhtä alamäkeä sitä mukaa kun isoja Marketteja on rakenneltu.

Ihmiset ostavat perunansa, porkkanansa ym entiset toriostoksensa nykyään neljän seinän sisältä. Monet vihannekset ostetaan ulkolaisina tuotteina ?
Saksalainen kuluttaja haluaa ostoksensa aina mieluummin kotimaisena. Tottakai itsekin katselen kotimaisia ruokatavaroita ja kaikkea muutakin, jos vain löytyy, saavat maksaa vähän enmmänkin, työllistää kuitenkin kotimaisia tuottajia.

¨Minun puolestani ei tarvittaisi yhtään Lidl´iä eikä Hongkongia näinkään pienessä kaupungissa.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #542 : 05.12.2012 08:30:48 »
Huomenta taas!

Tuosta torikaupasta keskustelitte. Itse en ole koskaan ollut torikauppiaiden vakiasiakas. Ei ole ollut toreja lähellä. Aina kuitenkin kaupungissa käydessäni käyn torilla. Jos on tarjolla ostan mansikoita ja herneitä. Perunoita ja kirsikoita. Markkinoiden aikaan käyn aina sen rinkelin ostamassa. Sitäkin jo marketeissa myydään.

Venäjän puolella on torikauppa ihan eri mittasuhteissa kuin täällä. Kenkiä ja vaatetavaraa on miltei joka kojussa. Kyllä sielläkin vihannekset hedelmät ja marjat kuuluvat torilla myytäviin tuotteisiin. Kadulla mummot myyvät oman puutarhapalstansa tuotteita. Miehet kaloja ym. sellaista. Torilla myydään lihaa kuorma-auton takaosasta. Melkoisella helteelläkin.

Itselläni menikin eilinen päivä miltei tien päällä. Oli melkoinen keli. Lumi pölisi niin kovasti että vastaantuleva auto peitti näkyvyyden ihan kokonaan. Piti hiljentää jo ajoissa. Silmälasit sain ja ovat olleet siitä lähtien nenällä. Alussa vähän veti oikeaa silmää mutta nyt ei enää tunnu miltään. Näkee kuitenkin paljon selvemmin. Ehkä nyt näkisin pujottaa ompelukoneen neulaan langan. Ompelemista kyllä on kertynyt.

Pakkanen on onneksi lauhtunut. Tänään oli vähän yli 12 astetta. Ehkä pistäydyn päivällä kotijärvellä kaloja etsimässä. Ostin eilen uusia syöttejä Savonlinnasta.

Oikein hyvää päivää toivottelen!

Opissa se on variksenpoika tuulessa

espen

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #543 : 05.12.2012 09:08:46 »
Joo, onhan se torikauppa varmaan Venäjällä erilaista kuin Suomessa. EU:n myötä Suomessa on torikauppa kuihtunut. Elintarvikkeita ei saa myydä, kuin aivan tarkkojen määräysten puitteissa.

Kaikki pienikin kaupankäynti vaatisi suurimittaiset satsaukset kaikenlaisiin kylmäkuljetusvehkeisiin ym.
Muissa EU:maissa ei ole niin nokon nuukaa.
 Esim Portugalissa näyttää olevan  aivan erilaiset käytännöt kauppahalleissa esim kalan ja lihan myynnissä vaikka pitäisi periaatteessa olla yhtä tiukkaa kuin meillä?

Täällä syynätään ja kytätään ja sakotetaan, tai ainakin laitetaan stoppi myyntiin. Olemme aikanaan ostelleet paljonkin torilta elintarvikkeita, kun on silmät päässä, niin ei ole koskaan tullut ostettua pilaantunutta.

Päinvastoin eilenkin, kun kävin isossa Marketissa, katsoin tarjouksessa olevia mandariineja, jotka olivat noin kilon painoisissa vaalean punaruskeissa verkkokasseissa.

Voi hyvät ihmiset, kun niitää pilaantuneita hedelmiä oli melkein puolet lähes jokaisessa nyytissä. Hyi olkoon, ettäs kehtasivatkin laittaa esiin myytäväksi. Pehmeitä, pahan näköisiä, kuoppaisia, värivikaisia, tuotettu lentokoneella jostain kaukaa.

Ei ihme, että ruoka on pahentunut, kun sitä ajelutetaan ympäri maailmaa lentokoneissa. Pidetään varastoissa kuljetellaan ympäri maata  autoilla, paiskitaan, kolhitaan ja heitellään.

On tää niin tätä, kaikki täytyis ite hoitaa.

Ei muuta kuin roskiin menee sielläkin aivan varmasti.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #544 : 05.12.2012 09:47:48 »
Mutu-tuntuma on että torikauppa on monilla paikkakunnilla näivettynyt.

Vähän torikaupasta täältäkin.
Meidänkin kuntakeskuksessa on tori ja eipä siellä juuri myyjiä parveile. Keväällä "planttujen" sesonkiaikaan kukkamyyjiä on muutama, joskus saattaa eksyä joku muukin myyjä. Näin talvella se useimmiten ammottaa tyhjillään.
Pari toripäivää viikossa vain onkin.

Lähdeppäs espen kauniina kesäpäivänä Säkylän torille niin varmasti yllätyt. Siellä on tori täynnä myyjiä ja väkeä pilvin pimein. Ja passaa sinne muidenkin lähteä, on se näkemisen arvoinen paikka ja löytyy täältä päin  muutakin nähtävää.

Hyvää "pikkulauantaita"!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #545 : 05.12.2012 17:55:11 »
Torijuttuja olette puhuneet.On meilläkin tässä miltei nurkalla tori.Kyllä siinä aika usein myyjiäkin on.Vaatemyyjiäkin on aika usein.Myyvät tähän aikaan vuodesta ainakin villavaatetta ja naisten sekä miesten pitkiä "kalsareita"
ym.päälle pantavaa.Tänään kuljin kauppaan noin klo 14 aikaan ja ulkona kaupan oven lähellä oli myynnissä loimulohta.

Hemuli mainitsee Säkylän.En ole käynyt siellä päin kuin kerran.Poikani oli armeijassa Huovinrinteellä ja eikö se ole Säkylässä.Kävimme siinä valatilaisuudessa joka oli mielestäni Köyliön puolella.Päivän aikana tutustuttiin myös tähän armeijan touhuun. Hernesoppaakin tarjottiin ja pannukakkua.Ihan oli mielenkiintoinen päivä kuitenkin.

Tämä päivä on mennyt jotenkin liiankin lujaa.Äsken tulimme pois lenkiltä.Poutapäivä kuitenkin oli.Aamulla oli pakkasta -15 astetta,mutta puoli neljän aikaan kun viimeksi katsoin niin oli -9 astetta joten laskusuunta on ollut.

Hyvää ja rauhallista iltaa kaikille!

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #546 : 05.12.2012 20:14:01 »
.


On tori meilläkin kirkonkylässä.
Tori on, myyjiä ei.
Kukkakauppa sijaitsee torin vieressä joten kesäisin ei edes kukkamyyjää ole. Mansikanmyyjät, uusiperunakauppiaat pakkautuvat markettien, viereisten sekä kauampana olevien oville niin ettei kärryjen kanssa tahdo sisään markettiin mahtua.
Torin ainoa anti on kesäisin kahvi-jätskikioski.  Kolme huteraa pöytää. Talvisin Jouluanavaus ilotulituksineen. Ei huteriakaan pöytiä.
Eipä kehua kannata.
.
.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #547 : 05.12.2012 20:45:18 »
Hemuli mainitsee Säkylän.En ole käynyt siellä päin kuin kerran.Poikani oli armeijassa Huovinrinteellä ja eikö se ole Säkylässä.Kävimme siinä valatilaisuudessa joka oli mielestäni Köyliön puolella.Päivän aikana tutustuttiin myös tähän armeijan touhuun. Hernesoppaakin tarjottiin ja pannukakkua.

Annuska kertoi olleensa Huovinrinteellä valatilaisuudessa tai niitä tosiaan pidetään myöskin ympäristökunnissa.
Pitkä matka sinulla on ollut tulla tänne asti  siihen tilaisuuteen, mutta onhan se jotain ainutlaatuista.

Itse olen ollut myöskin siellä vastaavassa tilaisuudessa ja silloin valatilaisuus oli siellä prikaatin alueella.
Sen jälkeen oli se hernesoppa ja pannari ja tutustuminen poikien kämppään.
Päästiin vielä kotiutusjuhliinkin, kun poika palkittiin jostain, en enää muista mistä.

Asiasta toiseen.
Pakkanen pysytteli päivän seitsemässätoista asteessa, mutta nyt näkyi jo olevan alle kymmenen astetta.
Ohimenevän ilmiön Pouta kuitenkin sen sanoi olevan.
Näinköhän on, että tässä nyt vaan se talvi tuli pysyvästi.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #548 : 05.12.2012 23:54:42 »
Nyt Matleena kyllä torjut muutkin asiakkaat toreilta.
Miks sun piti tuo kuva laittaa,, kun tulin silloin aamulla myhästyneenä.
Menihän silakat hyvinkin  kaupsks silloin.
 

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #549 : 06.12.2012 07:46:09 »
Huomenta ja Hyvää Itsenäisyyspäivää!Olen näköjään ollut kirjautuneena tänne yönkin ajan kun en ole muistanut kirjautua ulos. 
   
En minä Hemuli täältä asti ole siellä Huovinrinteellä käynyt.Asuimme silloin Naantalissa muttei tullut siellä ylhäällä päin käytyä kuin kerran hautajaisissa Punkalaitumella ja Uudessakaupungissa pari kertaa.Niin ja lapset vein kerran sinne Kurun lastenleirille viikoksi ja hain poiskin.Taisi olla seuraava kesä heidän isänsä kuoleman jälkeen eli v 1983.Olen muuttanut sen jälkeen tänne juurilleni takaisin.Aina kesälomilla ja talvilomilla tuli kaipuu takaisin tänne ja kun sai lapset pois kotoa omaan elämäänsä niin tuli toteutettua se muutto.Nyt on kyllä joskus ajatellut että olikohan virhe kun lapset jäivät kauemmaksi meistä ja me vanhenemme.Mutta kai meistä joku kotisairaanhoito huolehtii sitten kun ollaan ihan vaivaisia.Vaikka tuntuu että vanhustenhoitokin menee huonompaan suuntaan nykyään.No se nähdään sitten miten käy.

Hiljainen on tämä aamu.Ketään ei vielä kulje ja sää näyttää hyvältä.Poutaa on ja -7 astetta pakkasta.
Viettäkää mukava pyhäpäivä!

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #550 : 06.12.2012 08:43:04 »
Nyt Matleena kyllä torjut muutkin asiakkaat toreilta.
Miks sun piti tuo kuva laittaa,, kun tulin silloin aamulla myhästyneenä.
Menihän silakat hyvinkin  kaupsks silloin.



Minä mitään torju.
Paitsi eilen mustan kissan.
Eilenehtooolla myöhään avasin oven kerrostalorappuun. Tuuletin nääs. Vaikkei sinne saisi. Oven kun auki sain oli musta kissa seuranain. Huusholliini tuppasi ihan väkisellä.  Joku rappuun päästänyt,  minä en huolinut. Rappuun jäi luimuamaan aamua vartoamaan.
Mitähän se katti tietää.
Voiko Onneen enää luottaa.
Huonoako  katti tuottaa.
.


Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #551 : 06.12.2012 10:26:58 »
Annuska kertoi olleensa koko yön kirjautuneena.
Minä sitä olen joskus itsekseni protestoinut, kun ei huomaa kirjautua ulos eikä huomaa sitä aikaakaan laittaa kirjautuessa,
niin sitten on "pönöttää" täällä aina vaan ja kun katsoo profiilista aikaa minkä täällä on viettänyt, näyttäisi siltä, että on asunut foorumilla.

Sää on lauhtunut ja pilvet peittävät taivaan,
kovin harmaalta näyttää itsenäisyyspäivä.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #552 : 06.12.2012 10:50:32 »
.


Minulla on osoite goldenage osoitepalkissa.
Ei joka kerta tarvi erikseen kirjautua.
Olen siis kokoajan kirjautuneena.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #553 : 06.12.2012 14:23:09 »
Luin sniperin ohjeita kuvain käytöstä ja Copyright-jutusta.

Ja herttileijaa, kun katselin netistä kuvia vähän sieltä sun täältä, niin aika paljon sitä Copyright-merkkiä näkyi.
Olen pienessä mielessäni kuvitellut sanomalehdet vapaaksi riistaksi, mutta jopa Iltalehden nettisivujen alareunassa on se merkki.
Aika varovasti nykyään olen kuvia mistään liittänytkään, olen vain  amatöörin ottamia  kuvia enimmäkseen käyttänyt.

Kyllä paljon tehtiin syntiä siellä vanhalla foorumilla, kun kuvia liitettiin sieltä sun täältä. Onneksi ne kuvat nyt ovat Matin selän takana piilossa!
Nyt jo oikeastaan huvittaa se valtava innostus kuviin, mikä siellä oli, sehän oli jossain vaiheessa ihan pääasia.
Ei ihme, että siellä jotkut siitä olivat kiukkuisia.

Aikansa kutakin sanoi pässi kun päätä leikattiin!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Hyvää Itsenäisyyspäivää!
« Vastaus #554 : 06.12.2012 15:17:08 »
On ollut jotenkin niin herkistävä päivä. Isä ja toisetkin edesmenneet Veteraanit ovat pyörineet paljon ajatuksissani.

Kunhan ilta hämärtyy lähden käymään Isän haudalle kynttiläni viemässä.

http://youtu.be/n1aXVEr2R5w

Isäni mielilaulu Korsuorkesterin esittämänä

http://youtu.be/eCk31Qb07fs
« Viimeksi muokattu: 06.12.2012 15:22:58 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa