Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 986302 kertaa)

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #405 : 01.11.2012 18:38:59 »
Iltaa kaikille!
Ihmettelin minäkin sitä kävijämäärää aamulla.Outoa oli.Nyt vasta aukaisin tämän vekottimen aamun jälkeen.Koko päivän tuli tehtyä muuta hommaa.Sain kiirehtimäni työn loppuun ja katsoin langat ja kangaspalat huomenna alkavaa joulukortti-projektia varten valmiiksi.

Tänään olikin sellainen märkä sohjopäivä ulkona.Meidän vakiopaikkamme muutti vähän kauemmas väliaikaiseen paikkaan kunnes remontti valmistuu joskus keväällä.Ajattelin että mitähän tästä tulee kun keli oli hiukan huono rollaattorin kanssa kulkea.Hyvin se sitten onnistui kuitenkin.Hankalimmat paikat oli kun kaksi poikkikatua piti ylittää ja autot oli sotkeneet lumen sellaiseksi pehmeäksi mössöksi.
Siinä mielessä kurjaa kun talvi tulee ja tiet muuttuu vaikeakulkuiseksi.Ei ole mukavaa istua koko päivää neljän seinän sisälläkään.
Haluan että hänelläkin on jotain elämää ja muutakin seuraa kuin minä niin kauan kuin se on mahdollista ja hän haluaa.

Minähän kävin sitten vielä naapurini kanssa lenkin kiertämässä nyt neljältä.Paikoin oli tie ihan sula ja hyvä ja joissain kohdin lunta ja sohjoa.Lämmintä oli 4 astetta.

Ainuli on käynyt aamulla minun jälkeeni.Sinulla on siellä paljon eläimiä seurattavana.Noista majavista on joskus haittaakin.Täällä yhdellä asuntoalueella on niitä ja lehdessä on joskus ollut kirjoituksia.Sähkötköhän ne majavat katkoi vai mitä ne teki.En muista niin tarkkaan.Tai sitten oli padoista jotain ongelmaa.

Eipä tässä muuta kuin terveiset kaikille kirjoittaneille ja viettäkää mukavaa ja rauhallista iltaa!





« Viimeksi muokattu: 01.11.2012 18:41:46 kirjoittanut Annuska »

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #406 : 01.11.2012 21:43:43 »
Hupsheijaa!
Käyttäjät sen kun lisääntyy, onkohan ylläpito hereillä?

Hyvää yötä kaikille!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #407 : 02.11.2012 08:08:38 »
 
Kyllä minäkin ihmettelin että 45 käyttäjää yhtä aikaa,onko se tottakaan.
Mutta noista lintujen ruokintapaikoista.

Täällä meidän alueellä ei pidetä sopivana alkaa ruokkia noita lintuja eikä oraviakaan omilla pihoilla.
Siitä on niin paljon haittaa kun tulee ne ei toivotutkin ruokailijat,harakat ja rotat ym.



 Omakoti pihassakin pitää laittaa kotikissalle tiuku kaulaan jos kissa voi mennä ulus.
Yksi mummo vaan laski oravan häntiä mitä kissa toi hänelle....
 Ymmärrän toki että onhan pikkulintuja mukava seurailla.
kun omat vanhempani aikoinaan muuttivat kirkonkylään ja rivitaloon niin kyllä isäni kaipasi niitä lintujaan.
Istui ikkunan ääressä ja sanoi että eipä näy lintujakaan...

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #408 : 02.11.2012 10:14:12 »


Anniliisa kirjoitti tuosta että rivitaloissa eikä varmaan kerrostaloissakaan saa ruokkia lintuja. Kyllä moni varmaan haluaisi. Äitini asuu rivitalossa ja siellä ei saa ruokkia, ei ainakaan saa laittaa ainakaan mitään auringonkukansiemeniä. Täällä kotona tykkäsivät ruokkia ja Isä varsinkin piti huolta että linnuilla oli aina ruokaa. Äiti on käskenyt tännekin joka toisen säkin ostaa hänen rahoillaan. Sanoi että niin kauan kuin tämä on hänen nimissään niin tässä pihassa ruokitaan lintuja. Kyllä hänellä näkyy olevan siellä uudessa kodissakin yksi talipalloteline. Sanoo että on mukava seurata keittiön ikkunasta kun linnut siinä käyvät. Ei taloyhtiökään ole sitä kieltänyt kun siitä ei mitään siivoa tule.

Täällä on taas musta maa, tuulee ja välillä sataa vettä. Kävin eilen rannalla ja koko järvi on saanut jääpeitteen, nyt lumet ovat sulaneet pois. Jos nyt tulisi jokunen pakkasyö niin voisi tulla hyvät luistelujäät.

Oikein hyvää Pyhäinmiestenpäivää! Käyn ehkä huomenillalla haudoilla. Jos pojat tulevat niin käydään yhdessä. Täällä on kaksi pientä kylähautausmaata jonne on haudattu omaisiani.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2012 14:49:45 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

espen

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #409 : 02.11.2012 12:11:39 »

 No meillä täällä OK-alueella ruokitaan paljonkin lintuja, oravia ja siilejä. Nyt tuossa yksi lähinaapuri ruokkii pulujakin. Niitä saattaa iso parvi olla kököttää heidän talon harjalla odottelemassa seuraavaa ruokailuhetkeä.

Sitten lentelevät ja kakkivat ylt´ympäriinsä, pyykit ja autot yms. Mutta se on vain elämää, ei sen enempää. Ovatten mukavia ihmisiä, miksi pitäisi lietsoa riitaa hyvien naapurien kanssa menemällä huomauttelemaan ihan joka asiassa.

Ilmeisesti kerrostaloissa ollaan aina varpaisillaan. Olen tullut huomanneeksi, kun lueskelee lehtien yleisönosastoja tai tai muitakin foorumeita.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #410 : 02.11.2012 18:43:26 »
Ei tosiaan voi kerrostalossa ruokkia luonnon lintuja.Ainoastaan jos on itsellä lintuja niinkuin esim.undulaatteja ja papukaijoja.Niitähän voi jolllain tietysti olla.Minulla ei ole lintusia koskaan ollut.Veljelläni on joskus ollut pari lintua.

Tuli mieleen vanha juttu yli 20v:n vuoden takaa kun poikani oli saanut kaveriltaan valkoisia rottia.Hän ei kysynyt minulta lupaa siihen.Oli vienyt ne salaa huoneeseensa ja kun ne olivat kai pitäneet ääntä illalla tai yöllä niin hän oli siirtänyt ne vaatehuoneeseen.Minä aamulla menin sieltä hakemaan jotain vaatetta ja tietysti kompastuin siihen häkkiin oitis.En kuitenkaan kaatunut onneksi.Kiljaisin kuitenkin että rottia vaatehuoneessa.Poika sai kyllä nuhteita ja komensin viemään rotat takaisin.Selitin ettei meillä voi rottia olla kun on kaksi kissaakin.Niin ne rotat sitten lähti  häkkineen päivineen.Ei niille ollut sijaa meidän majatalossamme.

Täällä on ollut samanlainen sää kuin Ainulillakin.Lumesta ei ole kuin vähän rippeitä jäljellä.

Päivä meni mukavasti  ja ulkoiltuakin tuli kehnosta säästä huolimatta.Hyvää tulevaa pyhäinpäivää kaikille!

                     
« Viimeksi muokattu: 02.11.2012 18:47:31 kirjoittanut Annuska »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #411 : 02.11.2012 19:10:33 »

Täällä on ollut samanlainen sää kuin Ainulillakin.Lumesta ei ole kuin vähän rippeitä jäljellä.

Päivä meni mukavasti  ja ulkoiltuakin tuli kehnosta säästä huolimatta.Hyvää tulevaa pyhäinpäivää kaikille!

                     

Rauhallisen pyhän toivotukset täältäkin. Kävimme jo tänään viemässä kynttilät omaisten haudoille. Oli yksi tie, kaksi asiaa, kun tuli kauppareissu tehtyä samalla. Ostettiin talvilinnuille siemeniä säkillinen. Eivät ne kauan kestä. Meillä voi syöttää lintuja ja oravia mielin määrin maalla kun asumme omassa mökissä. Seurailen mielelläni luonnon tapahtumia. Linnut ovat suorastaan harrastus ja pihakoristeita. Ajattele punatulkkuparvea huurteisessa maisemassa.

Lumi katosi, vettä lotisee. Vilu puisteli illansuussa, kun kävimme sateessa siikaverkoilla. Onneksi tuuli ei keikuttanut venettä. Kalaa tuli sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän. :)
Nyt minulla on päällä kaikki lämmin vaatetus ja loput tuulenpuoleisessa kainalossa, kuten meillä päin sanotaan.

Annuskalle vielä. Huomasitko Pumpulin kysymyksen asukastuvasta? En nyt löydä kysymystä enkä sinun mahdollista vastaustasi. Missähän se onkaan? Olen ajatellut samaa, eli mikä ja millainen asukastupa on? Onko samassa talossa kuin teidän kotinne? Olisi kiva tietää. Vaikuttaa mukavan yhteisölliseltä paikalta. Minulla on hyvinkin karuja muistoja kerrostalossa asumisesta. Siinä yksi syy, miksi asun nyt näin.

espen

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #412 : 02.11.2012 20:03:08 »
Minulla on hyvinkin karuja muistoja kerrostalossa asumisesta. Siinä yksi syy, miksi asun nyt näin.

Minäkin, taikka sanoisinko me, olemme asuneet erilaisissa paikoissa. Itse olen asunut nuorena miehenä jos minkäkinlaisissa boxeissa.

Kaikki asumismuodot ovat omanlaisiansa. Jos joskus moitin kerrostaloasumista, niin saan aika äkkiä näpeilleni. Vaimo suutahtaa, hän luulee, että tarkoitan hänen sisartaan, joka asuu kerrostalossa.

Kannattaa yleensäkin olla tarkkana, kun moittii muiden asumisoloja ja siinä sivussa kehaisee omiaan.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #413 : 02.11.2012 22:39:44 »
[
Kannattaa yleensäkin olla tarkkana, kun moittii muiden asumisoloja ja siinä sivussa kehaisee omiaan.

Niinpä. Omassa kirjoituksessani en suinkaan halunnut arvostella kerrostaloasumista. Minulle se ei sopinut, koska olen pohjimmiltani metsäläinen, tottumaton asumaan kylki kyljessä.
Oikeastaan ihailen sosiaalisia ihmisiä jotka suvaitsevat seinänaapureitten "erilaista" elämää. Annuskan asuminen asukastupineen vaikuttaa miellyttävältä. Samoin Pumpulin uusi rivitaloasunto melkein houkuttelee seuraamaan esimerkkiä.
Kaikenlaista asumismuotoa on vuosikymmenten varrella tullut kokeitua: omakotitaloa, kerrostaloa, rivitaloa, opiskelukämppää joukon jatkeena, alivuokralaisasuntoa, muutama vuosi meni asuen kesämökissä melkein ilman mukavuuksia. Nykyinen asumismuoto on minulle (ja PP:lle kuulemma) paras, mutta järki sanoo väliaikainen. Jossakin vaiheessa saattaa olla edessä meno palvelutaloon.
Minulla on tuttavia, jotka eivät missään tapauksessa haluaisi muuttaa keskelle ei mitään. Moni ihmetteli, miksi me kaksi vanhaa muutamme vastavirtaan, kun muut eläkeläiset muuttavat maalta ihmisten ilmoille.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2012 17:09:39 kirjoittanut Justiina »

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #414 : 03.11.2012 09:03:29 »
Sateista pyhäinpäivän aamua kaikille!

En minä Justiina ole huomannut Pumpulin kysymystä asukastuvasta.Asumisesta muutenkin olette puhuneet.Minäkin olen asunut omakoti-talossa,rivitalossa ja kerrostalossa.Tämä nykyinen kerrostalo missä nyt asumme on vain yksiportainen ja kolmikerroksinen jossa on 16 asuntoa.Valmistui 1999.Siis aika pieni kerrostalo.Asukkaina on enimmäkseen iäkkäämpiä.Nuorempia perheitä on vain 3kpl joilla on lapsia joiden ikähaitari 1v-17v:n.Hyvin olemme viihtyneet tässä talossa jo reilut 13v.

Sitten näihin asukastupiin.Tällä alueella on kolmekin paikkaa mihin voi mennä seurustelemaan ja aikaa viettämään.Kaikissa saa kahvia ja teetäkin jos joku haluaa.Tuo asukastupa on lähinnä meitä.Pari taloa vain välissä.Siellä on viikottain tietokilpailua,bingoa,yhteislaulua yms.toimintaa.Avoinna on klo 9-14 arkipäivittäin.Monella naisella on neulomus tai virkkaus mukana siellä.

Toinen paikka on seurakunnan tila jossa on seurustelutila ja puotitila jossa on käsitöitä myytävänä.Sielläkin voi juoda kahvia ja seurustella.Kahvileivonnaiset leivotaan siellä ja ovat tosi hyviä.Työntekijät pääasiassa vapaaehtoisia. Kahviraha on myös
vapaaehtoinen. Siellä kävimme eilen miehen kanssa.Ostin siitä itselleni kirjoneule-lapaset kun olen laiska lapasten neuloja.Sielläkin on välillä yhteislaulua ym.toimintaa.On avoinna päivittäin ma-pe klo 10-14.

Kolmas paikka on vapaaehtoiskeskus joka on auki kaksi kertaa viikossa tiistaisin ja torstaisin klo 11-14.Sielläkin on vaikka mitä ohjelmaa ja kahvila on sielläkin.

Kaikki nämä kolme paikkaa ovat kotikadullamme joten ei ole pitkää matkaa kuljettavana.Hyvä kun on tuollaisia paikkoja missä näkee toisia ihmisiä.Varsinkin niille jotka ovat yksin eikä ole perhettä se on hyvä asia.Porukka kaikissa on mukavaa.Ja heti on huoli jos jotain henkilöä ei ole näkynyt muutamaan päivään että onko jotain tapahtunut.

Täällä on satanut vettä koko aamun ja kai viime yönkin.Harmaata on tuo maisema.Kuvassa ostamani lapaset molemmin puolin.
Hyvää pyhäinpäivää kuitenkin kaikille!
« Viimeksi muokattu: 03.11.2012 11:49:39 kirjoittanut Annuska »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #415 : 03.11.2012 09:29:05 »
Kiitos, Annuska.

Kiinnostuin asukastuvista siksikin, että hääräilen itse yhdessä sellaisessa lähinnä vapaaehtoistyöntekijänä. Paikka tosin jäi sinne entiseen elämänpiiriini. Käyn kuitenkin edelleen tekemässä siellä vuoroni ja muutenkin. Välimatkaa on n. 15 km.

Meidän paikkaamme voi tutustua GA:n etusivun alaosassa olevasta linkistä: SPR MAARIA.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #416 : 03.11.2012 12:48:44 »
Tein välillä tässä korttia ja nyt tulin kurkistelemaan tänne uudelleen.Pumpuli onkin käynyt.Olet siis SPR:ssä vapaaehtoisena.Huomasin että olet Turun seudulta.Tyttäreni on syntynyt siellä Heidekenillä ja hänet on kastettu Maarian kirkossa.Asuimme silloin Takakirveellä Pulmussuontiellä joten Turkuunkin on tullut tutustuttua.Kustavi ja Naantali ovat myös tuttuja paikkoja.Nyt olen sitten palannut tänne kotiseudulleni takaisin.Omille juurilleni niinkuin sanotaan.Poikanihan asuu nytkin siellä Turussa.

Naapurin mummo tahtoi nyt kesken kirjoittelun minua katsomaan televisiotaan josta ei näy mitään.Hänellä on digiboxi ja se vanha paksu telkkari.Enhän minäkään sitä saanut näkymään.Sanoin että pyydä noita nuoria mitkä tässä talossa asuu katsomaan sitä josko paremmin ymmärtävät sen päälle.Harmitteli kun hän ei näe nyt pyhien aikaan mitään.

Tuo on hienoa Pumpuli että jaksat käydä vapaaehtoistyössä.Täälläkin moni on vapaaehtoisena ihan sen vuoksi että on jotain hyödyllistä tekemistä.Aikakin kuluu rattoisammin ja saa hyvän mielen.



espen

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #417 : 03.11.2012 13:16:49 »
Turku on hieno paikka. Minunkin jälkeläisiäni asuu siellä. Turkulaisista jotkut ovat mielestäni kyllästyneet suureen määrään maahanmuuttajia.

Esim. kun lähden vaikka kesällä Turkuun ja poikkean torilla, niin paljon tulee vastaan maahanmuuttajia. Täällä Raumalla ei näe oikeastaan koskaa Burkhaan tai huiveihin sonnustautuneita naisia.

Itse en ole tutkinut, että onko heistä ollut haittaa taikka hyötyä siellä suunnalla?

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #418 : 03.11.2012 15:02:02 »
Kyllä Turussa varmaan onkin paljon niitä maahanmuuttajia,
kun nyt valittiin kaupunginvaltuustoonkin kolme ulkomaalaistaustaista  valtuutettua.

Mahtaa  Olavi Mäenpäällä olla vaikeaa siellä valtuustossa heidän kanssaan...
« Viimeksi muokattu: 03.11.2012 15:06:07 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #419 : 03.11.2012 17:22:47 »
Kiitos Annuskalle vastauksesta. Onnittelut myös uusien lapasten omistajalle. Ovat todella pirteän näköiset.

Luin Malmin "kutojamummoista" ja katselin kuvia heidän neuleistaan. Upeita luomuksia kerrassaan. Mukavaa ettei heitä karkoteta pois käytävästä, suurin osa ohikulkijoista pitää mummoja virkistävänä lisänä kaupunkielelämässä. Monelle yksinäiselle naiselle ryhmässä neulominen vastaa varmaan asukastuvassa käyntiä. Näkee ihmisiä ja voi jutella toisten kanssa.

Asukastuvat taitavat edustaa sitä entisajan yhteisöllisyyttä, jota moni yksinäinen kaipaa.