Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 986148 kertaa)

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #255 : 10.10.2012 10:17:05 »
Vaikka en olekaan nähnyt sitä viisasta miestä....tämä elokuva näistä Rummukaisista on muuten kuvattu täällä
savossa.Maaninka -Siilinjärvi maantietä nämä herrat siinä ajelevat kohti Harjamäem mielisairaalaa.
Ei kyseistä sairaalaa enää ole aikoihin ollut.Ne potilaatkin laitettiin kotiin..

Mutta se omatunto.Vastaan Kropsulle .Katekismuksessa sanotaan että omatunto on Jumalan ääni...
Mikä on sitten se Jumala  onkin jo toinen asia.

En ymmärrä mikä Ainulin netti-yhteyksissä oikein mättää.Minulla on ollut vuosia DNA.MOKKULA.
pelittää mainiosti sekä täällä taajamassa että mökillä tuolla parinkymmenen  kilometrin päässä vaikka
rantakalliolla.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #256 : 10.10.2012 10:42:09 »
Tulin vielä moikkaamaan. Kyllä se minun nettiyhteyksissä mättää kun asun katvealueella. Kolmella suunnalla on korkeat harjut. Ainoa suunta mistä signaali voisi tulla on tuonne järven suuntaan. Tässä talon ja järven välissä on kaksinkertainen kivinavetan seinä.

Olen kokeillut kaikkien operaattorien yhteydet. Mikään ei toimi, ei edes suunta-antennin kanssa. Ainoa joka edes auttavasti toimii on tämä Soneran 3G. Sama ongelma koskee myös matkapuhelinta. Ennen tämän 3G liittymän tuloa en voinut edes sisältä soittaa, piti lähteä hyppäämään tuonne pitkin mäkiä ja silti puhelut menivät poikki tämän tästä. Nyt sentään voin sisältä soittaa vaikka yhteys pätkii ja puhelut katkeilevat.

Näin se vaan on, kyllä maalla on mukavaa.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2012 10:44:19 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #257 : 10.10.2012 10:56:04 »
Aamupäivää kaikille.
Minäkin sain lopulta silmaäni auki. Kunnon ihmiset ovat olleet työn touhussa monta tuntia. :-[

Kirjoittelusta ja oikeakielisyydestä ajattelin, että näin keskustellessa ei ole kovin nöpön nuukaa osata pilkut ja pisteet. Kunhan ymmärretyksi tulee, mutta jos koskaan ei ajattele suomen kieltä, se unohtuu kokonaan.
Pöydälläni on kaksikin kielioppikirjaa ja netissä käytössä pari muuta. Tavallisessa elämässä niille ei ole käyttöä, mutta viesteilen parin taitavan kirjoittajan kanssa ja joskus tarkistan oikeinkirjoitusasua. Täällä huomaan tekeväni kirotusvihreitä jatkuvasti.
Ihminen on erehtyväinen ja omia erheitä ei huomaa. Eikös niin?

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #258 : 10.10.2012 11:32:24 »
Nyt, Anniliisa, putosin rattailta. Puhut viisaasta miehestä. Jos tarkoitat anonymos 3:sta, niin hän oli kyllä minun ymmärryksen mukaan nainen. Vai mitä, Kropsu? Siis nainenkin voi olla viisas.

Ainulille sanoisin, että kaupungissakin on mukavaa. Minun kännykkäni ei toiminut alkuunkaan entisessä kodissa. Kenttä oli aina hukassa ja puhelut katkeili. Nyt on onneksi toisin.  :D

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #259 : 10.10.2012 11:41:23 »
Anniliisa tarkoitti varmaan tätä espenin viestiä tuolta sananlaskuketjusta. 

 Vilippus Rummukaisen mietteitä:

   http://www.youtube.com/watch?v=v8Qsn_PAtdY
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #260 : 10.10.2012 12:11:58 »
No voihan nenä!

Ja nyt jumpalle.  ::)

snipe

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #261 : 10.10.2012 13:21:09 »

Minusta omatuntoni sanoo, että muodot:

   Omalla tunnolla

Sekä

   Omallatunnolla,  ovat molemmat oikein.

Kuuntelin, autolla huristellesani, tuossa pari viikkoa sitten, ohjelmaa, jossa puhuttiin yhdyssanoista. Niiden ohjeiden mukaan, mitä siitä jäi mieleeni uskoisin, että tuo asia voidaan sanoa kahdella tavalla, kummankin ollessa suomenkielen mukainen.

Eräällä toisella sivustolla tuli samankaltaiseen kysymykseen tällainen vastaus joka mielestäni on futannut tähän asti melko hyvin.

Lainaus käyttäjältä: toinen saitti
Yhdyssanoissa auttaa jonkin verran yksi muistisääntö. Kokeile sopiiko niiden kahden sanan välin luontevasti pääte -kin . Jos sopii niin sana ei ole yhdyssana. Mikäli se pääte ei sovi niin kyseessä on luultavasti yhdyssana. Esimerkki: Lautakunta - Lauta kin kunta = ei mitään järkeä = selvä yhdyssana ...
Älä tee samaa virhettä toista kertaa, ellet tosiaan hyödy siitä!

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #262 : 10.10.2012 18:28:50 »
Hemuli kai jossain kysyit sitä kantapääjuttua että mikä se oli.Vai untako näin.Minä kirjoitin silloin että teen sukkaa mutta minulle on ongelma se silmukoiden poimiminen siitä kantalapun reunoista kun väkisin jää reikiä eikä se ole mukavaa kun on reiät valmiina.Neuvoit miten kiertää se lanka ettei tule sellaisia reikiä.En tykännyt tehdä sukkia juuri sen poimimisen takia.Se taisi olla se kerta kun oli miehelle tehtävä sukat kun jalka oli niin turvoksissa ettei hän huolinut ostosukkia kun tuntui ettei siihen koipeen mikään mahdu.Lupasin sitten ystävällisesti neuloa sellaiset sukat että sopii.Ja hyvin mahtui.Nyt vuosi sittenhän jalkaan tehtiin ohitusleikkaus ja nyt saan kiskoa aamuisin tukisukkaakin siihen ja iltaisin pois.Voi olla että muitakin neuvoja tuli mutta sinut minä muistan kun teet sukkia muutenkin paljon.Tämä juttu se oli.

Nyt on päät molemmilla siistitty kun käytiin hiukset leikkauttamassa.Ilmankos kaupan kassakin tuijotti niin oudosti kun kävin kaupassa sen jälkeen.Tajusin jälkeen päin että katsoi kai hiuksiani kun tulin just kampaajalta.Olin kai eri näköinen kuin muina päivinä.

Ulkonakin tuli oltua tunnin verran vaikka vettäkin vähän tuppasi niskaan tiputtelemaan.Kurkiauratkin yli lenteli etelään päin.Aika viileähköltäkin tuntui jo tuo sää.Käsityötäkin tuli taas vähän tehtyä milloin ehti.Siinä tuo taas meni tämäkin päivä ihan mukavasti.Nyt alkaa jo iltakin pimentyä.Varmaan käytävä valonappia etsimään.Iltaisin olenkin virkannut tuolla sohvalla tellkkarin ääressä.

Muistit Hemuli sentään sen lehmäjutun kun käytiin maaseutukierroksella eikä nähty lehmiä pelloilla.Sinä vastasit ensimmäisenä jotenkin hauskasti.En vain muista niitä sanojasi.Johonkin taivaaseen kai sanoit niiden menneen.
Lopulta päästiin maitolaiturillekin muisteluissamme.Oli muuten hyvän näköisiä maitolaitureita kuvissa.Hoh hoijaa oli se mukavaa aikaa.

Tässä muuten navetta jonka kuvasin viime viikolla päiväkävelyllä.

Palasin vielä muokkaustoiminnalla kysymään että minkä musiikin Pumpuli valitsit sinne jumppaan?Et ollut vielä jokin aika sitten päättänyt sitä.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2012 18:58:18 kirjoittanut Annuska »

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #263 : 10.10.2012 20:54:07 »
Hemuli kai jossain kysyit sitä kantapääjuttua että mikä se oli.Vai untako näin.

Et nähnyt unta, kysyinhän minä ihan näissä pulinoissa, mutta sitten poistin sen, kun ajattelin, että vallan näitä vanhoja....

Varmaankin kirjoitin lehmien menneen korkealaitaiseen, sillä niin se on ja lisää menee. Pohjois-Satakunnan ja Pohjanmaan tulvat nytkin vain edesauttavat asiaa. Viljoja on puimatta ja säilörehupaalit menevät virtojen mukana.
Ei hyvältä näytä, ostorehuissa ei paljoa kannata karjaa pitää, kun ei se muutenkaan nykyisillä hinnoilla kannata.
En ymmärrä niitä monen sadan lehmän navettoja, rohkeutta on riittänyt niiden rakentamiseen, mutta miten käy jatkossa.

Tukisukat ovatkin vihoviimeiset jalkaan vedettävät, kokemusta on ja hyvä olisi itsenikin niitä jatkuvasti pitää, mutta kun ne pitäisi vetää jalkaan melkein jo ennen ylösnousua, on jäänyt vähiin pitäminen.

Ihmeellistä, mutta en ole nähnyt vieläkään yhtään kurkiauraa, yksi orpo joutsen kerran järvelle päin lensi.

http://www.youtube.com/watch?v=Ji-ZVsahCco
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #264 : 10.10.2012 23:04:00 »
Kuuntelin ja katselin "maitolavaprinsessan" kappaleen. Ja mikä afro-kampaus. Luin aikanaan jostakin, kun Anita kertoi hirvikolaristaan. Oli suojelusenkeleitä ja selvisi siitä, mutta oli kauhuissaan, mikä määrä hänen päästään = hiuksistaan löytyi hirven sisäelimiä.

Voin kuvitella tilanteen.

Anita vietti lapsuutensa mummolassaan noin 10 kilometrin päässä kaupunkihuushollistani.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #265 : 10.10.2012 23:28:33 »
Annuskalle vastaan. Lämmittelyksi Mattia ja Teppoa. Heidän kappaleissaan on hyvä rytmi. Kuljettiin mielikuvamatkalle kesäniitylle. Mentiin ojien yli ja aitojen yli ynnä ali. Joitakin piti kyllä auttaa pystyyn sieltä aidan alta!  ;) Poimittiin marjoja maasta ja hedelmiä puista ym.

Kaija Pohjolan ja Jaska Mäkysen "Elämän tie " CD:llä on kauniita kappaleita. Niiden tahdissa tehtiin vatsa-, selkä ym.liikkeet. Olin keväällä heidän konsertissaan ja ostin levyn.

Venyttelyyn tein vähän erikoisen valinnan. Olen joskus saanut lahjaksi Pelimannet yhtyeen CD:n "Elämän estradilla". Uskonnollisia lauluja. Rainer Friman on porukassa mukana. En tiedä, mitä jumpparit tykkäsi. Perästä varmaan kuuluu!

Anita Hirvonen-fani olen. Hän esiintyy joitakin kertoja vuodessa kantapaikassani. Itkee ja nauraa vuoronperää, on aito ja ottaa yleisönsä. Ja hänellä on upea orkesteri.

Kirjoittelen näin myöhään, kun olin lastenvahtina poikani perheessä. He asuvat tässä lähellä. Eikä yhtään pelottanut kulkea tuolla ulkona.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #266 : 11.10.2012 08:31:21 »
Hyvä Hemuli etten unta sentään nähnyt.Aloin jo epäillä omia silmiäni.Oikeassa olit että se oli korkealaitainen mihin sanoit  lehmien menneen.Kamalia nuo tulvat kun on katsonut millaista se on.Johan siinä menee kaikki pilalle asunnot,tavarat,sato ym.Onneksi meillä ei ole koskaan ollut tulvavaaraa täällä.Asumme lisäksi mäen päällä.Saimaakin on tuolla alempana.

Muuten tuossa navetassa jonka kuvan otin on kesäisin kahvila ja tanssitkin on ollut siellä navetan ylisillä välillä.

Vai ei kurkiauroja ole näkynyt.Me näimme eilen ensin kaksi auraa menevän ja vähän myöhemmin kolme.Olemme ilmeisesti paikassa joka on niiden kulkureitti.

Tukisukat on tosiaan hankalat laittaa.Minä kun ensimmäisen kerran aloitin laittaa niin ajattelin ettei tästä mitään tule.Ei  luistanut millään.Keksin sitten sopivat käsineet mitkä ei niin paljon luistaneet että sai sukasta paremmin siloteltua kurtut pois ja siirtymään eteenpäin.No nyt niitä on sitten noin vuosi kiskottu ja joka iltahan se on pestäväkin.Sellaiset oli ohjeet.

Hyvät musiikkivalinnat näkyy olevan kaikillla.Pumpulille sanon että jumppasi kuulostaa tosi hyvältä.Heillä ei varmasti ole moitittavaa.Musiikkikin oli hienoa.Piikatyttö on kuunnellut "maitolavaprinsessaa" ja kiitos Hemulille mekin voimme kuunnella.Hamassa teini-iässä  me nuoret usein  seurusteltiin maitokopissa elokuvista tullessa ja muutenkin kun sinnehän ei satanut ja oli suojaisa paikka.Kai se oli sitä "maitolavaromantiikkaa".

Täällä muuten satelee vettä ja lämpötila on 5 astetta.Pitäisi kyllä lakata satamasta ennusteen mukaan.Nyt on kuitenkin kurja sää tällä hetkellä.

Päivän ohjelmaa en tiedä.Jotainhan tässä täytyy käydä tekemään.
Mukavaa päivää!



kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #267 : 11.10.2012 09:55:29 »
Ajankulukseni ajattelin jotain pulista mutta tarkemmin ajateltuani ei aihetta taida olla tehtynä.
Autoni vein jo aamukahdeksaan,(yhdys sanako)- verstaalle, vaihdetaan jakopäänhihna ja öljytkin.
Anniliisan Rummukaisveljesten muistelu herätti hyvänolon tuntemuksen nauruhermopäätteissäni.
Oli se mainio veljes sarja jotka nuorimmaista siirsivä hullujen huoneelle, joka itse auttoi asiaa
vallan pyyteettömästi.
 Kuitenkin osat vallan vaihtuivat, eli viejät potilaiksi ja potikas saattajaksi..
Oottete savolaiset mainioita huumorihmisiä.
  Ps. Pankaappas kielenoppineet oikeinkirjottain tää mun sepustukseni!   

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #268 : 11.10.2012 10:23:29 »
Huomenet nurkkaankin!

Kovin on sateista ja harmaata täälläkin päin. Mokkulamurheista sen verran että ostin eilen lisäantennin ja kokeilin. Laitoin pakettiin ja palautan. Ei ollut mitään apua. Nyt on kone alakerrassa ja toimii tässä paikassa sen minkä toimii. On hankittava 3G reititin ja pöytäkoneeseen vastaanotin ettei tarvitse siirrellä tätä mokkulaa koneelta toiseen. Menee liittimet sun muut rikki jos niitä myötäänsä joutuu siirtelemään.

Monenlaisia muistoja liittyy maitolaituriin minullakin. Olin jotain 14 v kun Isä osti meille ensimmäisen traktorin. Velihän se kuskina oli. Sitten hän muutti kotoa pois ja minun piti mennä traktorinajokorttikurssille. Jouduin sitten kuskiksi kun ei ollut ketään muutakaan. Keväällä kun oli paha kelirikko ei maitoautot voineet ajaa kylälle asti, ei myöskään koululaisauto. Isä otti lisätienestiksi koululaisten kuljetuksen ja molempien meijereiden maitojen ja palautusten kuljetukset. Peräkärryn lavalle oli tehty penkit ja vanerista koppi. Käytännössä se tarkoitti sitä että keräsin koko kylän maidot ja koululaiset kyytiin ja vein  tienvarteen. Koululaiset lähtivät linja-autoon ja maidot isolle laiturille 6-tien varteen. Sitten oli odotusaikaa koko päivä. Maitoauto tuli ja otti maidot kyytiinsä ja jätti kurritonkat ja jauhosäkit sekä muut palautukset, voit ja juustot kyydistä. Sitten odottamaan koululaisautoa. Samat toimet kuin aamulla mutta toisinpäin. Tätä rahtia kesti 1.5- 2 viikkoon. Oli se raskasta keskenkasvuiselle tytölle. Silloin oli jopa 50 litran rautaisia maitotonkkia ja 50 kilon paperisia ruisjauhosäkkejä nosteltavina. Olen monesti miettinyt oliko tuo arpeeti syynä koko elämään vaikuttaseeneen selkävikaan. Mene ja tiedä. Ei silloin lapsia säästelty, samoja töitä joutuivat tekemään kuin vanhemmatkin.

Olihan siinä sitä romantiikkaakin lajin verran. Maitoautossa oli komea apupoika. Toisiamme katseltiin sillä silmällä. Ollaan vieläkin tuttuja. Aikoinaan seurusteltiin pariinkin otteeseen. Ajeltiin tanssireissuja "lapsenkakan" värisellä Mossella.

Maitoauto oli jokseenkin tämän näköinen. Ei ollut vielä säiliöitä. Ei enää avolavakaan. Taisi olla myös pitkänokkainen.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2012 10:26:39 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

pauliina

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #269 : 11.10.2012 11:30:04 »
  Onpas Ainulilla ollut aikamoinen urakka,eikä yhtään ihme jos vanhempana tulee kremppaa jos jonkinnäköstä.

 Mutta kovin uuden näkönen tuo kuvassa oleva maitoauto on, 50-luvulla oli pelkkä avolava josta repsikka heitteli tonkkia laiturille tai päinvastoin.