Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 985092 kertaa)

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #240 : 09.10.2012 17:27:51 »
.
Oli se hurjaa touhua.
Vaan oli siellä alussakin toraa. Milloin kukakin anteeksi pyyteli.
Katselin niitä alkuaikojen kirjoituksia, - aikanani.
Minä en pyydä kuin saada rauhassa kirjotella.
En oikein muutakaan pysty harrastamaan.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #241 : 09.10.2012 18:24:16 »
Tulin nyt iltalenkiltä ja miltei suoraan katsomaan mitä täällä tapahtuu.Eikä edes vettä jaksanut sataa vaan pysyimme kuivana.Aikaisemmin sateli kylläkin.

Nätti on Hemulin toinenkin huivi.Vieläkö jatkat huivin tekoa kun nyt alkuun pääsit ja onnistuivat hyvin.Ainuli on harrastanut pyykkäämistä.Näytäthän sitten meillekin mitä niistä syntyy.

Espen on käynyt sienimetsässä kuvaamassa.Käväisin kuvan katsomassa.Meinasin sinne aamulla jotain laittaa mutta oli niin rajua tekstiä joten jätin sillä kertaa laittamatta ja tulin pulinapuolelle.

Päivä on mennyt ihan mukavasti ilman häiriötekijöitä.Nyt voi sitten kohta taas katsoa vaikka jotain telkkaristakin ja jatkaa virkkaustyötä samalla.En ole kyllä katsonutkaan mitä sieltä tulee.Sen tiedän että joku Urheiluilta on tänään siitä kun suksi ei luista eikä juoksu kulje.Kymppiuutisten jälkeen menen kyllä aina yleensä nukkumaan.Harvoin valvon pitempään.

Ei muuta kuin iltaterveiset kaikille!


« Viimeksi muokattu: 09.10.2012 19:24:02 kirjoittanut Annuska »

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #242 : 09.10.2012 20:47:03 »
Annuska, kyselit miten sain tekstin vihreällä ja isommalla.
Lihavointi tulee, kun klikkaat B tulee ne  tagit, nyt kirjoitat niiden tagien väliin, niin se on siinä, tulee lihavoitua tekstiä.
Jos klikkaat vielä niiden väliin tuolta  "Vaihda väriä" sen värin, minkä haluat, tulee lisää tageja,
niin nyt kirjoitat  tuohon keskimmäisten tagien väliin missä kursori vilkkuu, tulee lihavoidusti ja värillä.
Valitettavasti ne tagit yksistään ei jää tekstiin.
Saakohan tästä mitään selvää, toivottavasti.

Eikä muuta kuin harjoittelemaan!

Se trekooli tulee tuolta Rauman giälest ja tarkoittaa tosiaan puutarhaa.

Sinulla on mukavat lenkkeilymaisemat, toista kuin täällä syrjäkylillä, kun joka toinen torppa on autioitunut ja pihat ruohoittuneet.

Se viimeksi kudottu huivi jäi jo miniän kaulaan, vielä pitää jatkaa huivien kutomista,
pidin itsekin siitä huivista.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2012 21:00:19 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #243 : 09.10.2012 20:50:14 »
Hemuli, minä kirjoittaisin "omalla tunnolla". Katsotaan, mitä AK sanoo!

Kauniita huiveja te tytöt olette kutoneetkin. Suorastaan hyvän värisilmän omaavia olette.

Ainoastaan säärystimiä (Pirtin kehräämön meleeratusta langasta) minä ehdin kutoa. Esimerkiksi marttayhdistyksemme kokouksissa puikot heiluvat!

Keski-Suomessa on satanut kuuroluontoisesti vettä koko päivän ja pimeää, pimeää...

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #244 : 09.10.2012 20:58:05 »
Puhekielessä ainakin käytetään muotoa omallatunnolla
ja niin sen sanottiin jossain kielipoliisipalstallakin kirjoitettavan.  :D
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

espen

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #245 : 09.10.2012 21:27:46 »
Puhekielessä ainakin käytetään muotoa omallatunnolla
ja niin sen sanottiin jossain kielipoliisipalstallakin kirjoitettavan.  :D

Minusta omatuntoni sanoo, että muodot:

   Omalla tunnolla

Sekä

   Omallatunnolla,  ovat molemmat oikein.

Kuuntelin, autolla huristellesani, tuossa pari viikkoa sitten, ohjelmaa, jossa puhuttiin yhdyssanoista. Niiden ohjeiden mukaan, mitä siitä jäi mieleeni uskoisin, että tuo asia voidaan sanoa kahdella tavalla, kummankin ollessa suomenkielen mukainen.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #246 : 09.10.2012 21:54:35 »
Olin jo unohtanut tämän sivun, sieltä joskus hain apua.

http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/

Siellä näkyy olevan, että muoto omatunnossa sekä omassa tunnossa on väärin.  :D
Siis omallatunnolla on oikein eikä omalla tunnolla.

On tääkin nyt taas yks inte!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #247 : 09.10.2012 22:11:11 »
Olin jo unohtanut tämän sivun, sieltä joskus hain apua.

http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/

Siellä näkyy olevan, että muoto omatunnossa sekä omassa tunnossa on väärin.  :D
Siis omallatunnolla on oikein eikä omalla tunnolla.

On tääkin nyt taas yks inte!

Mitähän muotoa Raamattu mahtaa käyttää, eikos siellä oo kaikki ainaskin oikein?
Sen sanan merkityskin on varmaan siellä mainittu.. :-[

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #248 : 09.10.2012 22:17:56 »
Taitas tulla liian vaikeaksi sieltä hakea apua,
vois joutua lukemaan kirjan kannesta kanteen.
Vaikka olen kova plikka lukemaan, sitä en ole vielä kokonaan lukenut.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #249 : 09.10.2012 23:09:23 »
Olin jo unohtanut tämän sivun, sieltä joskus hain apua.

http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/

Siellä näkyy olevan, että muoto omatunnossa sekä omassa tunnossa on väärin.  :D
Siis omallatunnolla on oikein eikä omalla tunnolla.

On tääkin nyt taas yks inte!

Intät oikein, Hemuli.  ;) Tässä toinen netistä löytyvä kielioppi:

http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=420

Omastatunnosta tuli míeleen muistovihkon värssy vuosikymmenten takaa.  Ei nyt liity asiaan, mutta kun pulinanurkassa ollaan, menköön taas...

Omantuntos ohjausta
noudata notkoissa elämän.
Siin on porras poikki kuilun,
silta vaarojen välissä,
ei se katkea kävellen.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #250 : 10.10.2012 07:22:49 »
Huomenta kaikille!

Kiitos Hemuli sinulle neuvoista.Testasin jo oitis mitä tästä tulee.Täällä on sateinen aamu ja 6 astetta lämmintä.Vai on huivi jo löytänyt paikkansa.Sitten sinun ei auta kuin tehdä lisää.
Kielioppia olette tutkineet.Minä sanon yleensä esim.hyvällä omallatunnolla tai sitten on huono omatunto jostain mitä on tehnyt tai sanonut.Onneksi nyt ei ole kuitenkaan huono omatunto mistään.

Aamukahvit on juotu ja lehtikin luettu.Puoli kaksitoista menemme molemmat hiustenleikkuuseen.Tulee siistin näköinen pariskunta ainakin hiusten puolesta.Naamataulu kyllä on se mikä on.Sille ei voi paljonkaan tehdä.

Ei muuta kuin mukavaa syyspäivää kaikille!

Tässä yksi lenkkeilykuva.On otettu vastapäisen rinteen päältä.Tie kulkee välissä.Mäeltä siis näkyy toinen mäki.



« Viimeksi muokattu: 10.10.2012 07:53:48 kirjoittanut Annuska »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #251 : 10.10.2012 08:05:00 »
Tuo suomen kielioppi on varmaan meidän kouluajoistamme muuttunut, niin luulen. Minun silmiini ja korviini, varsinkin toimittajat käyttää yhdyssanoja melko vapaamuotoisesti.

Minä kirjoittelen sanoja yhteen, niin kuin ne minun korvaani sointuu. Joskus ajattelee, että meneekö se nyt näin, kun tulee oikein pitkä yhdyssana. Pääasia kai on, että tulee ymmärretyksi.

Täällä kirjoitteli aikoinaan nimimerkki "anonymos 3", jotkut ehkä muistaa. Hän meille usein selitti, mikä on oikein, mikä väärin. Arvelen, että hän saattoi olla opettaja. Tule takaisin, "kolmonen"!

Minä kirjoittaisin: omallatunnolla.

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #252 : 10.10.2012 08:46:45 »
Kyllä muistan Anonymous kolmosen, ja hänen viisautensa joka oli aina esitetty
ymmärrettävästi ja kiihkotta.
 Muista senkin että hän hyvästeli tämän foorumin, jotenkin noin että elämäntilanteestaan johtuen
hän ei enää kirjoita.. se oli menetys tälle viihteelle.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #253 : 10.10.2012 09:33:19 »
Huomenta!

Taas on alkanut päivä kosteissa merkeissä. Ollaan sitten sisätöillä, sopiihan se sekin.

Tuo kielioppi ja etenkin se oikeinkirjoitus on jännä juttu. Kun on kouluajoista jo puoli vuosisataa niin ne opit ovat hatarasta päästä haihtuneet. Nyt tämän nettiyhteyden myötä on vähän tullut kirjoiteltua. Melkeimpä mutu tuntumalla kirjoitan. Käytän hassusti välimerkkejä ja yhdyssanoja. Samoin erisnimet ym sellaiset kirjoitan välillä isolla välillä pienellä. Ehkä tulen ymmärretyksi kuitenkin. En nyt niin kovin mieti tuliko virheitä koska niitä tulee. Muistan erään Ystäväni joka kirjoitteli enemmän ja pitkiä juttuja, hänelle oli poikansa sanonut että "Hei Äiti, onhan välimerkkejäkin olemassa" eli hän kirjoitti pojan mielestä liian pitkiä lauseita. Kirjoituksen sisältöhän se tärkein on, ei ulkoasu niinkään kun kirjoitamme näille palstoille.

Eilen posti toi sen uuden mokkulan. Katselin paketin sisältöä ja niitä ohjeita mitä siinä oli mukana. Tulin siihen tulokseen että saatan jäädä kokonaan ilman yhteyttä jos otan sen käyttöön. Kun mikään netti ei toimi ilman lisäantennia ja siinä ei ollut edes liitäntää antennille. Pakettiin vain ja palautus.

« Viimeksi muokattu: 10.10.2012 10:27:37 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #254 : 10.10.2012 09:53:17 »
Kyllä minä vain kansakoulun ja vuoden jatkokurssin käyneenä tunnen itseni täysin nollaksi.

Olen sen nyt erittäin huomannut, kun viidesluokkalainen Niina 10-v. tulee tähän parina päivänä viikossa koulun jälkeen.
Matikassa osaan vielä vastaukset etsiä, mutta laskutavat ovat täysin muuttuneet, esim. jakolaskussa ei ole jakokulmaa laisinkaan, mutta en ole alkanut opettelemaan enää hänen kanssaan niitä uusia tapoja.
Niin, eikä silloin 60 vuotta sitten mitään matikkaa ollutkaan, silloin laskettiin Ojalan laskuopin mukaan.
Laskennossa muistan murtolukujen olleen mulle hebreaa.
Ammattiin opiskellessani, lehtori sanoi murtolukujen kokeiden jälkeen, että nyt unohdetaan ne murtoluvut ja sain kuin sainkin kympin todistukseeni.

Eilen tuli taas pulma, kun oli verbeistä ja persoonista tehtäviä. Oli aktiivista verbiä ja oli passiivista verbiä ja katin kontit, ei silloin muinoin sellasiakaan päntätty, verbikin oli teonsana.

Uskon kuitenkin näillä tiedoillani pärjääväni lopun elämäni, kun olen tähänkin asti päässyt.

Ja nyt pitää jotain mennä tekemäänkin, ensimmäiseksi pistän 70 vuotta vanhan tiskikoneen käyntiin!  ;D

- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -