Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 984969 kertaa)

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #210 : 04.10.2012 08:31:24 »
Niimpäs olikin Matleena, tarkka selvitys vannehameen rakenteta.
Tuolla edellä muistelin, muistikuvani mukaan sellasta tyttöjen raskaanpitkää hamosta jota
Salsaksi sanoivat. Se vasta kiihdyttävä kapistus oli,, salsa vissii oli joskus tanssinkin nimi..
ja kun salsa soi ja salsa oli hyvän tanssitytön yllä, (se hameenhelma kietoutui pyörähdellessä )
Gapardiini punttien (mun housunpunttini)- ympäri, niin se oli taivaallista.. Ei humppa mitään!!

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #211 : 04.10.2012 08:46:22 »
Huomenta.Hyvä että on tullut uusia kirjoituksia.Hemulikin on käynyt illalla.Ajattelinkin jo että olet niin töihisi syventynyt ettet ehdi kirjoitella.Oikein hyvää tekstiä olet laittanutkin. Voihan olla että kirjeesi Lasse Liemolalle on tallessa vieläkin.
Kropsun kertomus kukkaruukusta alkoi huvittamaan vaikka tuskin Kropsua silloin paljon nauratti.

Ajattelin sen ajan lukemisia.Minulla kun oli veli niin tuli luettua Tex Willerit,Pecos Billit,Viidakot ja oliko se Villi länsi nimellä missä oli Kapteeni Miki ja vanhempi mies Windy.Tietysti myös Pekka Lipposetkin.Jerry Cottonkin tuli tutuksi.
Mutta en muista oliko tytöille jotain vastaavia lehtiä? Luin tietysti Annat,Tiina kirjat,Runotytöt,Viisikot ja Seikkailusarjan yms.
Päiväkirjaakin kirjoitin mutta harmittaa kun ne on hävinneet ajan saatossa johonkin.Siskon päiväkirja löytyi noin 15v sitten syntymäkotimme ullakolta.Luin minäkin sen osittain kun luulivat että kirja on minun.Siskokaan ei muistanut että hänenhän se on.Huvitti hieman kun hän haukkui minut yhdessä kohtaa ainakin.Sisko pääsi sitten lueskelemaan omia kirjoituksiaan.

Nyt on kyllä mentävä muuta tekemään.Pilvinen päivä on muttei sada.


pauliina

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #212 : 04.10.2012 10:03:41 »
 
  Päiväkirjat 50-luvun lopulta 60-lvun alkuun on minulla hyvin säilyneet,5-6 paksua ruutuvihkoa täynnä leikkeitä ja kirjoitettuna "sekaengelskaa" siltä varalta jos sisko pääsee lukemaan. Eipä niitä viitsi nykyään lueskella, on ne niin lapsellisia :).

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #213 : 04.10.2012 11:56:36 »
Kyllä on hauska lukea noita teidän muisteloita.
Yksi muistaa yhtä ja toinen toista.
Minä muista että vielä viiskymmen luvun alkupuolella ei ollut edes suotavaa naisten ja myöskään tyttöjen käyttää pitkiä housuja.Hiihtohousut ne ensin tulivat.Sitten vuosikymmenen lopulla farkut myös naisille.

Oli ehken vuosi -54 kun vielä seurakuntamme vanha Rovasti puhutteli sellaista uudistaja-pukeutujaa joka
oli uskaltautunut rippikouluun siisteissä mustissa pitkissä housuissa.

Ne Kropsun salsahameet olivat liehuvahelmaisia kellohameita.
Myöhemmin niihin keksittiin näitä vanteita,joita nykyään taas alkaa olla morsius-pukujen helmoissa.

Ja Kuopiohan oli siihen aikaan varuskunta kaupunki.Siellä salskeat sotapojat vislailivat meille tytöille.
ja monella jo komeili ali-kessun jämät kauluksessa.
No ,onhan nyt niitä mukava muistella...

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #214 : 04.10.2012 12:03:59 »

Tuolla edellä muistelin, muistikuvani mukaan sellasta tyttöjen raskaanpitkää hamosta jota
Salsaksi sanoivat. Se vasta kiihdyttävä kapistus oli,, salsa vissii oli joskus tanssinkin nimi..
ja kun salsa soi ja salsa oli hyvän tanssitytön yllä, (se hameenhelma kietoutui pyörähdellessä )
Gapardiini punttien (mun housunpunttini)- ympäri, niin se oli taivaallista.. Ei humppa mitään!!

Ettei olisi ollut kellohame kun kietoutui punttisi ympärille? ;)

http://www.oliviarougeshop.com/hameet-kellohameet-c-52_75.html

Salsahamekin oli leveähelmainen, mutta se oli tehty useammasta rypytetystä kaitaleesta, eikä sillä ollut yhtä helppoa kietoa kuin kellohameella.
(Kropsua ehkä? )
Terveisin entinen tyttö, jolla on ollut kello-, salsa- ja vannehame ennen sitä kapeaa jakkupuvun hametta.

Oliko teillä kellään liitujauhoilla valkaistut tennarit kellohameen kanssa?
Ja se leveä joustava vyö kapealla (mennnyttä sekin) uumalla oli patellavyö.
Näin muisti palaa pätkittäin... onhan sitä oltu nuoria joskus.

Nyt oikeisiin töihin.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #215 : 04.10.2012 12:08:18 »
Anniliisa oli ehtinyt jo muistelemaan helmojen heilahduksia! Kiva  :D
Tässäpä vielä salsahameen ohje:

http://www.leikkaa-ompele.fi/product.php?id=43

Tämänkö muisto kiehtoo?

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #216 : 04.10.2012 14:42:51 »
Anniliisa oli ehtinyt jo muistelemaan helmojen heilahduksia! Kiva  :D
Tässäpä vielä salsahameen ohje:

http://www.leikkaa-ompele.fi/product.php?id=43

Tämänkö muisto kiehtoo?
 
Se se on Justiina... Oravat" juoksee selkäpiitä ylös-alas vieläkin,
60 V;n jälkeenkin.     Kiitos!!

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #217 : 04.10.2012 16:08:30 »
Nyt minä pulisen ja purnaan...30-  metrinen ja 240-lankainen loimi saa odottaa luojaansa!!!

Olen sitä  mieltä, että mielenkiintoisten juttujen löytäminen täältä on jopa hankalaa, jos on ollut muutaman päivän reissussa ilman kannettavaansa!!! Sen sata sivua saa kahlata läpi, kun yrittää muutaman päivän päästä katsoa esimerkiksi, onko omaan kirjoitelmaansa saanut kannanottoja.

Otan esimerkin. Luonto-otsikon alla Vuodenaika syksy-palstalla Anniliisa kirjoitti musiikista niin, että minulle tuli monia muistoja mieleen. Olisin toivonut, että itse Anniliisakin olise sen päässyt lukemaan. Mutta kirjoitus "vanhenee heti", kun joku ketju jatkuu. Samoin Matleena kirjoitti hauskasti vannehameista, minä jatkoin "pumpattavista hameista" ja 60-luvun alun koripallokentillä lentelevistä "irtokynsistä". Mutta jos on "allerginen Matleenan jutuille", eikä mene sivuille, ei pääse kertomaan, onko käyttänyt samanlaisia "pumpattavia" pönkköhameita, kuin minä keskisessä Suomessa!

Ja kaikki tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kiireisinä päivinään ei varmaankaan kaikkia mielenkiintoisia juttuja edes ehdi etsiä.

Kai tästä uudesta "näkymästä" jotain positiivistakin voisi löytyä, mutta näin pikavisiitillä en positiivista puhetta ehdi pitämään!!!

Rattoisaa sysspäivän ehtoota kaikille teille, minä menen kellariin luomaan loimen!!! Ja ajattelen vaikka vannehameaikoja!

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #218 : 04.10.2012 16:17:01 »
♪ ♪ ♪ ♪...ei kultainen nuoruus jää unholaan...♪ ♪ ♪ ♪
Mukavaa on lukea kultaisten 50-ja 60-luvun muisteluita. Vahinko vain, että ei kirjoitukset ole tuolla Pumpulin Aikamatka 50-luvulle-ketjussa. Täällä ne jäävät pian pimentoon...

Niistä sen ajan lehdistä.
Ainakin nyt jo lopetettu Regina-lehti ilmestyi silloin, Suosikki, joka sekin kai loppuu tänä vuonna ja Iskelmä-lehti taisivat alkaa ilmestyä vasta 60-luvulla ja olihan silloin Kultasarjaa, Herttasarjaa ja Lääkärisarjaa. Olen aina ollut kova lukemaan, niinpä näitäkin kaikkia olen aikoinaan kuluttanut.

Elokuvamaailmassa oli varmasti James Dean se suurin juttu ja hänen aikainen pois menonsa.

Myöskin missejä seuratiin ja tietysti Armi oli se kuuluisin, hänen kuviaan kerättiin ja liimattiin perunalla ruutuvihkoon.
Itse muista yhtenä suosikkinani Yvonne de Bruynin, hän oli pitkä, upea nainen. Pirkko Mannolakin oli sen ajan missejä.
Vieläkin ne muistaa paremmin kuin nämä nykymissit, vaikka varmasti ovat enemmän esillä kuin silloin aikaan ennen tv:tä.

Pengon aina kirjakauppojen alennuskoreja ja sieltä tarttuu mukaan milloin mitäkin, mm. nämä kaksi kirjaa ovat alelöytöjä.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #219 : 04.10.2012 16:56:26 »
Samaa mieltä Piikatytön kanssa. Monta hyvää juttua jää varmaan lukematta, kun ei aika riitä, eikä tiedä mistä hakea.

Itse tykönäni ajattelen,että oltais vaan pysytty Ylläpidon antamissa otsakkeissa, niin tietäis mistä mitäkin hakee. Harrastukset, Hyvinvointi, Koti ym. Nyt melkein kaikki jutut on" Yleisessä keskustelussa" ja muut osiot seisoo tyhjänä.

Todella näitä 50-60-luvun muisteloitakin olisi voinut laittaa "Aikamatka 50-luvulle", sieltä ne löytyisivät kaikki samasta paikasta.

Mutta pääasiahan on että keskustellaan ja kirjoitellaan!  :)

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #220 : 04.10.2012 17:24:19 »
  Piiloonhan  ne jää. Minä en ainakaan tiedä mistä hakea.
 Eri otsikoiden alla on paljon tavaraa.
 Jos ei just satu koneella olemaan, hämärään häipyvät.
Jutuilleni allergiset voivat ilman muuta sivuni rauhaan jättää. Erittäin suotavaa jopa.
En viitsisi niitä haukkumisia lueskella. Vaikkeivat ne tee kesää eivätkä talvea.
Foorumilla julkituo typeryytensä lukemalla yhden, -  lukee uudelleen, uudelleen,
senjälkeen pistetään Rähinä pystyyn.
Ikäänkuin joku väenvängällä pakottaisi sivut  Älyvähä  edes avaamaan.
Kiitos Teille.  Te Ystävälliset, Kiltit Lukijat.
Ihan Teitä varten, ihan vasiten, kirjoitan.
.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #221 : 04.10.2012 19:00:46 »
Minä en ole kaikkea edes ehtinyt lukea kun olen niin uusi.Hemulille kiitos kun luettelit lehtiä.Miten en muistanut Reginaa.Suosikki tuli meille tilattuna jossain vaiheessa.Noita Kulta,Lääkäri ja Herttasarjoja tuli luettua myös.Missejä ihailtiin ja elokuvatähtiä kovasti.Tuskin nämä nykynuoret meistä muuten kovin paljon poikkeaisi mutta heillä on nyt vaan enemmän rahaa ja tavaraa kuin meillä silloin.Nyt vain alkavat jo liian nuorena alkoholin käytön.Huumeistakaan emme tienneet varmaan mitään.Ei ollut tietokoneita eikä kännyköitä.Ilkivalta ja sotkeminen on myös lisääntynyt.Me olimme silloin paljon kiltimpiä mielestäni.Kaikki on muuttunut kovasti meidän nuoruudestamme.

Milloin tuo Matleenan hulahulavanne muuten tuli.Joskus olen sitäkin kokeillut vuosikymmeniä  sitten.Nyt enää ei varmaan pyöritys onnistuisi.

Hyvä että kuitenkin on kirjoiteltu.Jossain vaiheessa luulin ettei täällä ole kuin minä vaan ja Matleena.Hän kirjoittaa kertomuksia enkä halunnut huhuilla sinne väliin.

Nyt on taas mentävä! Mukavaa iltaa!
« Viimeksi muokattu: 04.10.2012 19:09:48 kirjoittanut Annuska »

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #222 : 05.10.2012 10:17:57 »
Perjantaiaamupäivää!

Täällähän on mukavia muisteluita nuoruusajoista. En juuri ole koneelle ehtinyt. On ollut enemmän menoa tällä viikolla.
Nettiyhteyden kanssa on jatkuvia ongelmia. Skypepuhelut eivät onnistu millään. Katkoo ja pätkii. Kun yrittää jonnekin kirjoittaa niin tallennusvaiheessa yhteys ei toimi ja jos juttu ei ole kopsattu talteen sen saa kirjoittaa monta kertaa uudelleen. Ilmeisesti on lähdettävä etsimään lisäantennia katolle ja sehän ei ole halpaa lystiä.

Säät ovat muuttuneet tosi syksyisiksi. Eipä juuri huvita ulkona olla. En ole järvelläkään käynyt kuin kolme viikkoa sitten. Taitaa joutaa toinenkin vene jo talviteloille ja onget ja vavat varastoon.

Käsitöitä olen lajin verran tehnyt. Kolme kaulaliinaa on valmiina. Nyt aloitin sohvatyynynpäällistä neulomalla. Aloitin kahdesta silmukasta ja neulon kulmittain. En ole koskaan näin tehnyt. Lanka oli alennuskorista ostettua Flipflop lankaa.
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #223 : 05.10.2012 10:31:36 »
Lanka oli alennuskorista ostettua Flipflop lankaa.

Olen tuota Flipflop-lankaa joskus kaupassa hiplannut, mutta en ole oikein keksinyt sille mitään käyttöä ja on jäänyt ostamatta.

Nyt Hintakaari näkyi ilmoittavan Frilla-lankaa, pitää mennä ostamaan ja koittaa saanko huivia aikaiseksi.
"Juutuupista" löysin tosin hyvän videon sen tekemisestä.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #224 : 05.10.2012 12:49:14 »
Ainulihan on ahkerana ollut ja hyvä aloitus on kuvassakin.En minäkään muista koskaan tehneeni mitään neulomusta mikä alkaisi kulmasta.Ikävä että nettiyhteytesi tuottaa ongelmia.

Täällä on pilvinen ja ajoittain sateinen syyspäivä.Hyvä päivä käsitöiden tekoon vaikka toisaalta kyllä on kirkas päivä parempi näkemisen kannalta.

Hemuli käy huivia tekemään.Kyllä sinä sen saat aikaiseksi.Siitä ei ole epäilystäkään koska olet taitava tekijä sukistakin päätellen.

Tässä syksyinen kuva eiliseltä päiväkävelyltä.