Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 986363 kertaa)

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #195 : 30.09.2012 09:34:33 »
Huomenta.Eipä ole ketään käynyt.Käsitöitäkö tekevät ahkerasti,pihahommia näin syksyaikaan tai syys-siivouksia.Aamun sääkin on niin ankean näköinen.Pyykkiä minullakin on pyörimässä.Käsityötähän tässä vois kohta tehdä itsekin.Eilen illalla virkkasin telkkaria katsellessa.Kymppiuutisten jälkeen menin sitten nukkumaan.Katsoin ne Yle leaks ja Uutisvuoto viimeiseksi.

Hyvää sunnuntaita ja Mikkelinpäivää kuitenkin kaikille!

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #196 : 30.09.2012 09:59:31 »
Huomenta Annuska ja muut Goldenilaiset.

Katsoin illalla täällä rannalla Ray Charles-elokuvan, kesti aamupuolelle yötä, joten heräilin laiskasti.

Tuuli on eteläistä ja kuunsiltakävely tänä iltana taitaa olla utopiaa! Ellei ihmeitä tapahdu!!!

Kaksi venekuntaa nuoria miehiä (kaksi omaa poikaa) pörräsivät sähkömoottoriveneillä eilen pitkän päivän järvellä ja saaliina mm. iso hauki. Nyt sitten laitan uunihaukea kaikilla mausteilla.

Kaikille teille Mikkelinpäiväterveisiä maalaismaisemasta!

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #197 : 02.10.2012 08:11:54 »
Huomenta tänne Pulinanurkkaan ja hyvää alkanutta lokakuuta.Piikatyttö on käynyt viimeksi.Tuli varmaan hyvä ja maukas uunihauki.

Eilen illalla en jostain syystä päässyt tänne kun johonkin aikaan yritin.Kaikkialle muualle pääsin.Missä lie vika.Meninkin sitten katsomaan telkkaria ja virkkaamaan.Huomasin sitten että edellisessä kerroksessa on pylväs liikaa virkattuna.Ei sitä varmaan kukaan olisi huomannut mutta itseä se vaivasi ja purin sen sinne asti ja tein uudelleen.Niinhän se aika kuluu kun tekee ja purkaa välillä.

Vettä täällä satelee ja on satanut eilisillasta lähtien.Saisihan tuo lakata  kun kauppaankin meinasin mennä tänään kun en eilen käynyt ollenkaan.

Katselin vanhoja valokuvia kun laitoin niitä silloin tuonne toisaallekin.Tässä kuva 60-luvun nuoresta.Minähän se siiinä olen tyypillisessä 60-luvun tyylissä.Farkut tietysti jalassa ja tukka värjättynä tummaksi.Kai se oli vähän tupeerattukin ja Biozellilla kiinnitetty ettei mene sekaisin.Mikäs se hiusvärin nimi olikaan vai oliko se jo jotain Poly Coloria.Musiikkina Beatlesia,Rolling Stonesia,Dannyä,Johnnyä ym. kuunneltiin.
Elokuvissa myös käytiin.Ajan Sävel ja oliko se joku Elokuva-Aitta oli kovassa käytössä.Puuceen seiniin niitä kuvia kiinniteltiin.Suosikki-lehti tuli meille myös jossain vaiheesssa.Radiosta kuunneltiin Kaleidoskooppia ja Kahdeksan kärjessä musiikkiohjelmia.Meikkiäkin vähän naamaan laitettiin.Olihan se mukavaa ja muistorikasta aikaa.

Kuva ei ole hyvä kun oli liimattuna albumiin ja yritin kameralla kuvata ja skannasin sitten.

Nyt on lopetettava muistelut tältä erää ja mentävä aamumurkinalle.Muistoja on varmaan teillä toisillakin samalta ajalta.
Mukavaa tiistaipäivää!
« Viimeksi muokattu: 02.10.2012 09:34:26 kirjoittanut Annuska »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #198 : 02.10.2012 16:38:46 »
Tulin tänne peräkammariin lepuuttamaan jalkojani läppäri sylissä. Mikä siinä on, etten osaa istua keittiöhommissa? Tein Paholaisen hilloa (!) ja jalkoja väsyttää ihan älyttömästi.
Ulkona on harmaata poutaa. Pitäisi vielä lähteä liikkeelle ennen pimeän tuloa.

Annuska, olet nuorempi kuin minä. Itse olin 60-luvulla omasta mielestäni hyvin aikuinen. Oli korkokengät, nuttura ja Vuokon jakkupukuja.  8)
Milloin nuoriso ja nuorisomuoti keksittiinkään? Oli minullakin 50-luvun loppuvaiheissa Jameksia, huulipunaa ja puuteria käytin salaa. Kas, minua vahdittiin kotona monen naisen voimin tarkemmin kuin kruununjalokiviä. Tai melkein ainakin.  ;D

Annuska, farkkusi voisivat olla ihan tätä päivää. Muoti kiertää kehää...

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #199 : 02.10.2012 19:38:48 »
Iltaa kaikille.Kiva kun Justiina olet käynyt Pulinanurkassa.Mikähän se on tuo Paholaisen hillo mitä olet tehnyt? Aamullinen vesisade lakkasi yhdeksän aikaan ja puolen päivän aikaan paistoi jo aurinko.Lenkillä oli oikein mukava sää ja lämmintäkin oli 15 astetta.

Osaan kuvitella sinut Justiina korkokengissä,nutturassa ja Vuokon jakkupuvussa.Itselläni en muista nutturaa mutta poninhäntä oli jossain vaiheessa.Kyllä meillä hameitakin oli siskolikan kanssa.Muistan erityisesti sellaisen kapean pepitaruudullisen hameen jossa oli jokin halkio tai laskos takana.Tuli radiosta Letkajenkkaa ja käytiin sitä hyppäämään siinä keittiön lattialla ja hame ratkesi sieltä halkiosta.Letkishän tuli silloin niihin aikoihin myös ja rautalanka-musiikki.Erityisesti muistan Emman.

Kun  v1960 alkoi olin teini-iän kynnyksellä kaiketi.Täytin sitten vuoden lopussa 12v.

Kohta on tuo katossamme oleva energialamppu vaihdettava.Ihmettelin tässä kirjoittaessa miten valot välkkyy.Luulin miehen sammuttelevan valoja mutta taitaa tuo lamppu vedellä viimeisiään eikä mies antelevan valomerkkejä.Nyt se sitten hämärtyikin normaalia hämärämmäksi.Joten kuten nämä nappulat näkee.Täytyy käydä lamppua vaihtamaan.

Toivotan leppoisaa iltaa!
« Viimeksi muokattu: 03.10.2012 08:15:39 kirjoittanut Annuska »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #200 : 02.10.2012 20:45:33 »

Julma nimi hillolla, eikös?
Tässä eräs ohje lukuisista:

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/11436/Paholaisen%20hillo/

Kasvatin paprikoita ja luulin kasvattaneeni myös tulista chiliä, mutta kovin leppoisaa "hilloa" tuli. Syömme sitä salaatin tapaan liharuokien kanssa.

Nuorempi olet kuin minä. Teini-ikä sattui eri kymmenelle. Muistelen kyllä, ettei murrosikää tunnettu saati ymmärretty "kultaisella" 50-luvulla. Piti olla niin kuin pidettiin, piti käyttäytyä aina, vaikka v-käyrä olisi ollut miten korkealla. ::)

Joko valoa tuli lisää? Aikansa  säästölamputkin kestävät. Niiden hävittämisen kanssa saa olla sitten tarkempana kuin entisten hehkulamppujen.

Rattoisaa iltaa kaikille pulisemaan eksyville.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #201 : 03.10.2012 08:14:20 »
Huomenta.Nyt näkee hyvin kun illalla vaihdoin lampun.Sattui onneksi olemaan eikä tarvinnut kauppaan lähteä.Kauppa on onneksi nurkalla miltei ja olisi ollut klo 21:n auki.Niitä lamppuja ei vain saa laittaa roskapussiin.Tuossa kaupassa on kyllä laatikko mihin voi lamput ja patterit laittaa.

Kiitos Justiina mielenkiintoisesta hillo-ohjeesta.Tykkään kyllä paprikasta ja olen tehnyt siitä joskus pikkelssin tapaista paprikasalaattia.Ikkunallakin olen joskus paprikaa kasvattanut.

Sinun teini-iässäsi 50-luvulla nuorisokulttuuri oikein syntyikin.Tuttua se on minullekin.Paljon kuunneltiin näitä käännösiskelmiä.
Italialaisia oli paljon siihen aikaan.Näin ajatellen ne oli molemmat "kultaisia" nuo 50-ja 60 luku.Seuraava vuosikymmen 70-luku meni nuorena äitinä jo.Omat lapset syntyivät silloin.Nyt vietetään kai viimeisiä "kultaisia"vuosikymmeniä kun on jo lapset saatu isoksi ja lapsenlapsiakin on .Joillakin jo lapsenlapsenlapsiakin.Sellaista se elämä on.

Päivä täällä on alkanut poutasäässä ja lämmintä on 11 astetta tällä hetkellä.Aamuaskareet on suoritettu.Nyt vain suunnittelemaan mikä on päivän ohjelma.

Hyvää Keskiviikkopäivää jokaiselle kuka tänne eksyy!

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #202 : 03.10.2012 08:48:03 »
Ja-ha, likat haikailee 5-6 kyt lukuja, olihan ne pojillekin kovasti liikkuvia aikoja.
Mieleen muistuu monenmoista, olin kyllä jo 50- luvun alkupuolella kovasti "jannua.
Suavee päähän ja leveet hartiat.. toppauksilla tehty, gabardiini housut,ja hula kravatti.
Plikkoi kateltiin, vaan ei perään huudeltu, ja se vasta hullua oli kun puhuteltiin neiti- ja teititeltiin.
Jos vihelsi kauniin tytön perään, oli se suuri loukkaus.. nyt vissiin vallan toinen seuraamus.
OH-ho sentään, lakattava muistelemasta... 
 

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #203 : 03.10.2012 09:41:39 »
Hyvä Kropsu.Mukava kuulla miespuolistenkin muisteluita noilta ajoilta.Ajattelin jo tuota edellistä kirjoittaessani mainita mutta en sitten laittanutkaan mitään.On minulla liki 2v vanhempi veli ja muistan hyvin hänen teini-ikänsä.

Nyt on mentävä.Heippa!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #204 : 03.10.2012 18:30:22 »

Sinun teini-iässäsi 50-luvulla nuorisokulttuuri oikein syntyikin.Tuttua se on minullekin.Paljon kuunneltiin näitä käännösiskelmiä.
Italialaisia oli paljon siihen aikaan.Näin ajatellen ne oli molemmat "kultaisia" nuo 50-ja 60 luku.

Ihan totta, olihan meillä omat muotioikkumme musiikin ja pukeutumisen suhteen. Vähän piti kelata. Muistan leveät hameet, elefanttitossut ja neuletakit jotka napitettiin ja sitten käännettiin takaperin, mutta ei nurinpäin.
Italialaiset ja saksalaiset iskelmät, kyllä. Rautalankaa taisi tulla vuosikymmenen loppupuolella.
Pojat olivat lättähattuja.  :D

Erona nykyaikaan oli se, että aikuiset naiset eivät pukeutuneet kuin teinit. Nykyään on suorastaan vaikea löytää vaatteita, jotka eivät näytä liian ahtailta ja anteliailta.

Tänään oli ihastuttava päivä. Olimme pienellä ruskaretkellä eväitten kanssa. Huomenna taitaakin taas vuorostaan sataa.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #205 : 03.10.2012 19:02:45 »
Moi kaikille.Meinasin jos jatkan tuohon edelliseen kirjoitukseeni muokkaamalla mutten sitten viitsinytkään.Ei tänne taida paljon pulisijoita tulla.Onneksi on Kropsu tänä aamuna käynyt.Voin kuvitella sinut noissa kuteissa likkojen perään haikailevan.Mitkä mahtaa nyt olla kuteet kun muistaakseni se olit sinä joka oli menossa Matleenan kanssa kuunsillalle.Vai muistanko oikein?

Tulin äskettäin ulkoa parin tunnin tuuletukselta.Käytiin me ystävättäreni kanssa varttitunnin visiitillä siskoni luona samalla kun osui heidän asuntonsa lenkkimme varrelle.Kävin minä päivälläkin kierroksen kameran kanssa ja otin jonkun kuvan.Pouta oli mutta ikävä kyllä aurinko pysyi piilossa.Päivä on mennyt mukavasti.Kaikenlaista seurusteluakin siihen on mahtunut.Me kahvilassakin istuttihin,kahvit nautittihin ja pullaa.Tein minä Janssonin kiusauksenkin tänään.Nyt voisi kohta iltakahvitkin keitellä ja katsoa sohvalla telkkaria ja vaikka virkata samalla.

Meinasin jo tallentaa mutta näytti että kirjoitus on tullut sillä aikaa.No Justiinahan se siellä.Kirjoitit että piti vähän kelata.Kyllä niitä oli niitä leveitä hameita ja jossain kuvassa on meillä siskon kanssa leveä vyökin.Talvella oli minulla Duffelitakki jossain vaiheessa ja kettu hupun reunassa.Myös leveälahkeiset housutkin oli ja oikein pörröiset käsineet.

Nykyisin minusta on vaikea löytää vaatteita.On isot kaula-aukot ja jotenkin ahtaan oloisia.Samaa on tuo lenkkikaverikin valittanut.
Vai eväsretkellä olit.Varmaan mukavaa kun on luonto nyt niin kaunis.
Nyt on mentävä kun kävin välillä  kahvin laittamassa tippumaan.

Mukavaa iltaa!

Tässä ottamani kuva päivälenkiltä.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #206 : 03.10.2012 19:09:39 »
Siirränpä tuolta Pumpulin Aikamatka 50-luvulle-ketjusta kirjoitukseni tänne.

"Miliza Korjus ja Warum kuului melkein vakiokalustoon lauantain toivotuissa, jotka piti aina kuunnella niiden muutaman lopussa soitettavan kotimaisen iskelmän tähden.
50-lukuun kuului ehdottomasti  Lasse Liemola, joka lauloi "anna pois mun sormuksein..." sekä tietty vieläkin Porin Jazzeilla esiintynyt Paul Anka.

"Ajan sävel" taisi olla ensimmäisiä nuorten lehtiä, joka alkoi silloin ilmestymään.

Kukkaselliset pönkkähameet olivat muotia ja niiden alla pidettiin kurrilla tärkättyjä alushameita. Sifonkihuivitkin tunnettiin jo paljon ennen Dingoa.

Pyörällä mentiin tansseihin ja elokuviin, matkan pituuskaan ei haitannut.
Mitään ei tarvinnut silloin pelätä, vaikka yöpimeällä oltiin liikkeellä tai ei ainakaan ymmärretty pelätä.

Oli se ihanaa ja huoletonta aikaa vaikka kaikki oli perin vaatimatonta verraten nykyaikaan - tyytyväisiä oltiin."
 - - - - - -
Lasse Liemola oli ehdoton suosikkini.
Silloin kirjoiteltiin ihailijakirjeitä ja pyydettiin valokuvia. Ei ollut mitään mahdollisuuksia päästä näkemään livenä.
Liemola oli juuri hiljattain Studio55:ssä ja kertoi vielä olevan ihailijakirjeitä jäljellä, liekö siellä meikäläisenkin kirje tallessa...
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #207 : 03.10.2012 20:12:40 »
Moi kaikille.Meinasin jos jatkan tuohon edelliseen kirjoitukseeni muokkaamalla mutten sitten viitsinytkään.Ei tänne taida paljon pulisijoita tulla.Onneksi on Kropsu tänä aamuna käynyt.Voin kuvitella sinut noissa kuteissa likkojen perään haikailevan.Mitkä mahtaa nyt olla kuteet kun muistaakseni se olit sinä joka oli menossa Matleenan kanssa kuunsillalle.Vai muistanko oikein?

Tulin äskettäin ulkoa parin tunnin tuuletukselta.Käytiin me ystävättäreni kanssa varttitunnin visiitillä siskoni luona samalla kun osui heidän asuntonsa lenkkimme varrelle.Kävin minä päivälläkin kierroksen kameran kanssa ja otin jonkun kuvan.Pouta oli mutta ikävä kyllä aurinko pysyi piilossa.Päivä on mennyt mukavasti.Kaikenlaista seurusteluakin siihen on mahtunut.Me kahvilassakin istuttihin,kahvit nautittihin ja pullaa.Tein minä Janssonin kiusauksenkin tänään.Nyt voisi kohta iltakahvitkin keitellä ja katsoa sohvalla telkkaria ja vaikka virkata samalla.

Meinasin jo tallentaa mutta näytti että kirjoitus on tullut sillä aikaa.No Justiinahan se siellä.Kirjoitit että piti vähän kelata.Kyllä niitä oli niitä leveitä hameita ja jossain kuvassa on meillä siskon kanssa leveä vyökin.Talvella oli minulla Duffelitakki jossain vaiheessa ja kettu hupun reunassa.Myös leveälahkeiset housutkin oli ja oikein pörröiset käsineet.

Nykyisin minusta on vaikea löytää vaatteita.On isot kaula-aukot ja jotenkin ahtaan oloisia.Samaa on tuo lenkkikaverikin valittanut.
Vai eväsretkellä olit.Varmaan mukavaa kun on luonto nyt niin kaunis.
Nyt on mentävä kun kävin välillä  kahvin laittamassa tippumaan.

Mukavaa iltaa!

Tässä ottamani kuva päivälenkiltä.


Tiedä mihin vastaan tai lainaan, on sama asia kuiteskin ,, kaikki ovat
kiinnostuneita jokseenkin saman aikaisista elämän vaiheista.
Paljon on yhtäläisyyksiä nyt jo,,jos vähän enemän yksityistetään niin voiskin tulla kantava ketju..
muisteluhan on taka-aivojen yks tärkee tehtava,ja sieltä kyllä irtoo rajattomasti.
 Ei se niin tarkkaa oo, vaikka aika on silotellut terävimmät säröt, vaihtaen ne "vain mun unelmiani"
sijaan,,hassua ko noinkin sattu.
Esim. Joskus kun Enokilta tapasin hyvin nuoren kauniin tytön, ja hänenkanssaan sovimme tapaamisen seuraavana päivänä,heillä.. kun Äiti haluu tietää kenenkanssa kaveeraan,",tais olla se ens silmäys"
miehän menin kuten sovittu oli.
Kaunis pyhäpäivä ja odotuksia sielu täynnä..
Niin tutuistuin isään ja äiteen,, kahvipöytä katettu olohuoneeseen, jossa mun paikka oli lähellä isoa ikkunaa.
Kun vedin rokokootuolia lähemmäksi, istuakseni,,jäikin jokin kukka ikkunalta käteni ja tuolinkarmin väliin.
jännittäessäni tilannetta en sitä hoksannut, vaan kukka,ruukkuineen ....sen nyt tietää..ei se mitään,, vanhakin se ruukku... Oo siinä sit fiksu, senajan ,,ennen sotaväkee. 


kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #208 : 03.10.2012 21:00:11 »
Hemulilla on herkkyys helmoissa..
Puhelet kuin mun suullani..
 Oliko ne pönkkähameet", Salsoja, vai myöhempäänkö ne!!??
Jane pitsireuna alushameet olivat 50- luvulla vallan nannaa"..
Oliskohan tyyli tullut tyttöjen ajatteluna, "ronskia ja mummonaikaa."
vallan mieli  virkistyy kun saa mielikuvia..

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #209 : 04.10.2012 05:03:42 »
.
Kropsunen, Ykkönen.

Tuolla on ÄlyVähässä tarkka selvitys Pönkkä-Vannehameista.
Sieltäpä tiiraile.