Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 985367 kertaa)

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #150 : 20.09.2012 12:53:30 »
Jos minäkin vilahtaisin täällä.On niin kaunis aurinkoinen sää ettei tässä koneen ääressä oikein kannattaisi istuskella.Tultiin kyllä äskettäin ulkoa.Ainuli ja Kropsu ovat tänään käyneet näköjään.

Meillä ei ole noita Jehovia käynyt ainakaan vuosiin ovikelloa soittamassa.Tunnen kyllä joitakin.Tänä aamuna kauppareissulla juttelin jo yhden jehovalais-pariskunnan kanssa mutta tavallisista asioista eikä uskonnosta.He tietävät mikä olen eivätkä ole yrittäneet käännyttää  minua jehovalaiseksi.

Hemulilla on varmaan jo sukat valmiina ja seuraavia aloitettu.Laitahan joskus kuvia niistä aikaansaannoksista.Katson niitä sitten kadehtien kun itse olen laiska sukankutoja.Sama laiskuus iskee kun pitäisi lapaset tehdä.Osaan kyllä molemmat tehdä ja ohjeetkin on usein lankavyötteessä.Eikös Seitsemän veljestä langan mukana ole myös sukkaohje.Ainakin ennen oli.Nämä röyhelöiset huivit mitä nykyään näkee on joskus himottanut kokeilla jollekin lahjaksi mutta ei ole saanut aikaiseksi sitäkään.Missä lie vika.Ainahan voi syyttää ikää vaikka ei mikään ikäloppu olekkaan.

Eipä tässä muuta kuin hyvät päivän jatkot!

loimu

  • Vieras
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #151 : 20.09.2012 13:40:38 »

Hemulilla on varmaan jo sukat valmiina ja seuraavia aloitettu.Laitahan joskus kuvia niistä aikaansaannoksista.Katson niitä sitten kadehtien kun itse olen laiska sukankutoja.Sama laiskuus iskee kun pitäisi lapaset tehdä.Osaan kyllä molemmat tehdä ja ohjeetkin on usein lankavyötteessä.Eikös Seitsemän veljestä langan mukana ole myös sukkaohje.Ainakin ennen oli.Nämä röyhelöiset huivit mitä nykyään näkee on joskus himottanut kokeilla jollekin lahjaksi mutta ei ole saanut aikaiseksi sitäkään.Missä lie vika.Ainahan voi syyttää ikää vaikka ei mikään ikäloppu olekkaan.


Samanlaiset mietteet minullakin,harmi kun sukankudonta ei ole harrastuksiani. Minä en edes osaisi tehdäkään, siitä jo niin monta vuotta kun yritelmiä on ollut.
 Mutta jospa ryijyn tekoon alkaisi? Semmoisen pienen ompelis talven mittaan,vaikkapa lahjaksi jollekulle. Tosin nykynuoret eivät taida välittää ryijyistä,mutta olisi siinä ajankulua itselle.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #152 : 20.09.2012 21:13:46 »
Hemulilla on varmaan jo sukat valmiina ja seuraavia aloitettu.Laitahan joskus kuvia niistä aikaansaannoksista.Katson niitä sitten kadehtien kun itse olen laiska sukankutoja.Sama laiskuus iskee kun pitäisi lapaset tehdä.Osaan kyllä molemmat tehdä ja ohjeetkin on usein lankavyötteessä.Eikös Seitsemän veljestä langan mukana ole myös sukkaohje.Ainakin ennen oli.Nämä röyhelöiset huivit mitä nykyään näkee on joskus himottanut kokeilla jollekin lahjaksi mutta ei ole saanut aikaiseksi sitäkään.

Ensimmäinen sukkapari on tänä syksynä tullut kudottua ja aina vaan pitää uutta aloittaa.
On niitä sitten mukava aina tilaisuuden tullen lahjoitella, täällä ei paljon sukkakauppa käy, olenkin jo lakannut niitä markkinoimasta, niin on ollut huono menestys. Taitavat vielä nykyihmiset paljon kutoa itse, nuorempi sukupolvi ehkä jättää vähemmälle.
Niitä huiveja minäkin joskus olen mielinyt kutomaan, mutta ei ole sattunut silmään sellaista lankaa.

Kyselin miniältä, että eikö enää koulussa opeteta kutomaan, kun tyttö on kymmenen ja viidennellä luokalla koulussa eikä osaa kutoa, ei virkata. Kuulemma opetetaan, mutta ei häntä, kun otti puutyöt valinnaisaineena. Nähtävästi sukuun tullut, kun isän puolelta ovat monessa polvessa miehet olleet kirvesmiehiä. Sanoinkin, kun ei lupaa lukioon mennä, että sitten vaan ammattikouluun rakennuslinjalle....
Sanoi alkavansa kiinteistövälittäjäksi, siitä saa paljon rahaa. No se riippuu siitä, kuinka paljon pystyy huijaamaan asiakkaita.  ::)

Laitanpa tänne kuvan menneen talven sukista, nyt kudon ihan vaan harmaita miesten saapassukkia.
Juu ja Seitsemän veljestähän se sukkalanka on. Joskus kudon fiinimpiä Nalle-langasta ja oikein hienoja Aloe Verasta.

- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #153 : 21.09.2012 07:53:32 »
On värikkäitä kauniita sukkia koko tusina.Kyllä olet jaksanut kutoa pari toisensa jälkeen.Parempia nuo on kuin kaupasta ostetut.Ei tuollaisia kyllä kaupasta saa ollenkaan.Nyt mainitsit kutovasi harmaita saapassukkia.Eikö ne ole tylsempiä tehdä kuin värikkäät sukat.Minusta ainakin tuntuisi siltä tai sitten kuvittelen vain.

Kyllä sukkien kutominen on hiukan vähentynyt.Vanhempi polvi kai enemmän kutoo.Nuoremmat on kiireisempiä ja toisenlaisia harrastuksia on paljon tarjolla.Meidän sukupolvella  oli toisin.Minäkin kudoin paljon silloin kun lapset oli pieniä.Syntyi heille jos jonkinlaista nuttua ja myssyä.Jonkun neulemekon ja pehmolelunkin tein.Ohjeet otin Eevaneule-lehdestä.Silloin ei  mitään  harrastuspiirejä ollut ainakaan lähettyvillä.Autoakaan ei ollut jolla olisi johokin lähtenyt.Toisaalta tuntuu että nyt olisi alettu arvostaa enemmän käsillä tekemistä koska noita neulekahviloitakin on perustettu.En ole kyllä käynyt niissä että näkisi mikä ikäjakauma siellä on vai ovatko tätä iäkkäämpää porukkaa.

Mainitsit nuo perinteiset miesten ammatit.Kyllä on paljon naisia kiinnostunut puutöistä.Meidänkin naapuri joka on 40-nainen maalaa-ja tapetoi yms.työkseen.Kyllä nainen pärjää siinä kuin mieskin monessa ammatissa mitkä oli ennen ns.miesten ammatteja.

No toivotaan että käsityöperinteet säilyy.Silloin saa mieleisensä ja yksilöllisen tuotteen sekä hyvän mielen ja onnistumisen ilon.
Mukavaa päivää!
« Viimeksi muokattu: 21.09.2012 09:41:02 kirjoittanut Annuska »

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #154 : 21.09.2012 09:56:31 »
Huomenta tännekin!

Kauniita sukkia on Hemuli neulonut. Tosi on että jos laittaa neulotuille sukille edes lankojen hinnan niin ne eivät mene kaupaksi. Omalle työlleen on turha mitään hintaa laskea. Sinänsä jos vain pystyy kutomaan niin sehän on mukava ajanviete ja harrastus. Itselläni tahtoo välillä nuo sorminivelet olla kipeät että ei oikein voi kutoa. Välillä sain nivelilleni apua yhdestä luontaistuotteesta mutta sen käyttö oli pakko lopettaa siinä olevan omega- 3.sen takia. Veri ei hyytynyt enää ollenkaan. Sekin moottorisahalla tehty haava vuoti koko päivän. Pitää valita kahdesta pahasta se pienempi.

Oli tuosta röyhelöhuivista ja -langasta puhetta. Itse ostin yhden kerän Frilla merkkistä lankaa. Kaunis huivista tulee kunhan saan valmiiksi. Laitoin luodessa vain 6 silmukkaa. Siinä tuli kyllä virhe., 8 silmukkaa voisi olla parempi. Tulisi lyhyempi mutta näyttävämpi. Yhdessä kerässä oleva lanka kyllä riittää. Oli vaikeuksia jäykillä sormillani ottaa reunaa puikolle, kun keksin ottaa toiseksi puikoksi virkkauskoukun niin homma alkoi sujua. Vaihtaa vain puikon tilalle kun on saanut kerroksen neulotuksi. Se käy helposti kun silmukat ovat väljiä.

Kyllä käsityöperinne jatkuu varmasti nuorillakin. Ehkä ei niin paljon kuitenkaan kuin meidän ikäpolvemme on tehnyt ja harrastanut. Ei ehkä arvostetakaan käsintehtyä samalla tavalla. Siskoni osti joskus kirpputorilta muutamalla eurolla todella arvokkaan vanhan ryijyn. Varmasti oli kasvisväreillä värjätty. Hän pesi sen järvivedellä ja mäntysuovalla ja se on tosi kaunis. Voi olla vanhakin.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2012 10:10:39 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #155 : 21.09.2012 10:32:44 »


    Mie tänä kesän innostuin....
.

« Viimeksi muokattu: 21.09.2012 10:34:31 kirjoittanut matleena »

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #156 : 21.09.2012 18:37:38 »
Juuri noita huiveja tarkoitin mikä on Ainulin kuvassa.Sellaista olen vähän mielinyt kokeilla.Nykyisin on noita lankojakin vaikka minkälaisia.Joskus kun katsoo niitä niin tulee mieleen että eikö niitä ole vaikea kutoa tai virkata kun on hapsut sun muut nyppylät tiellä.
Matleenan kuvassa on ihanan värisiä syksyyn sopivia lankoja.Noissa olisi vähäksi aikaa kutomista.

Olin ulkona parisen tuntia.Muuten oli tänään hyvä sää mutta kahteen kertaan tuli sadekuuro.Aurinko on paistanut enimmäkseen.
Taas on perjantai ja viikonloppu edessä.Aika kuluu liiankin nopeasti mutta johtuneeko siitä että itse saa vähemmän aikaan kuin ennen.

         

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #157 : 22.09.2012 07:44:01 »
Huomenta tulin toivottamaan!

Aika hiljaista näyttäisi taas olevan. Meillä päin tais olla pikkusen pakkasen puolella viime yönä. Ainakin aamulla lähellää nollaa. Illalla taas sataa ropsahutti. Näkyi sateenkaarikin. En siitä kunnon kuvaa saanut. Värit haalistuvat ainakin jos hieman zuumaa.

Katselin illalla sitä huivin tekelettä ja purin kokonaan. Aloitan uudelleen ja luon ohjeen mukaisen 8 silmukkaa. Voihan sen antaa vaikka lahjaksi. Itse en ole oppinut huiveja käyttämään. Talvella joskus kaulaliinaa.

Illalla otettu kuva tähän. Pilvet laahasivat matalalla ja olivat oudon värisiä.

Onko jollakulla kokemusta noista kasseista joita kahvipusseista ommellaan. Minulla on niitä nyt aika paljon. Etsin netistä jo ompeluohjeen. Pitäisikö ne silittää ennen ompelua?
« Viimeksi muokattu: 22.09.2012 07:46:51 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #158 : 22.09.2012 08:34:39 »
Onpa mukava lukea noita pieniä ohjeita käsitöistä.Minulla on myös ostettuna kerä tuota huivilankaa.
Kerän päällä lukee NETWORK mutta ohje aivan sama kuin nuo nyt puhutut,mietin  että ihankohan tuosta
vielä huivi tulisi.Sukkia kyllä neulon ystävilleni.En koskaan yritä niitä kaupata,kauppaa ole n jo tehnyt muuten aivan tarpeeksi.

Niitä kahvipussi-kasseja ompelin aiemmin varmaan kymmeniä.
Jakelin niitäkin tarvitsijoille.Opin sain silloin kansalaisopistosta.
Tärkeintä on jos kahvipusseja aikoo ommella luja ja yksinkertainen ompelukone.
Ei kallista saumuria niihin pidä tärvellä.
Siitä tulee entinen kone.

Avaat ne pussit pohjankin puolelta mutta sivusaumat jää kiinni.Silittää niitä ei tarvitse.
Sitten vaan reilu sentti päällekkäin pussin pitkältä sivulta ja kaksi ommelta vierekkäin.
näin ompelet kahdeksan pussia samaan jataan rinnakkain.
Toinen samanlainen ketju ja sitten nämä ketjut alekkain.
Nyt vaan tästä kassia taittelemaan,ensin sivusauma ja sitten pohja kiinni.
on vähän hankalaa mutta kyllä siihen oppii.Ripsinauhaa yläreunaan ja kantohihmoiksi.
OMPELULANKANA LUJAA RIHMAA.
´Nyt taitavat tekevät pujoittelutekniikalla näitä koreja,ovat kauniita kuin koru...

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #159 : 22.09.2012 08:59:19 »
Ainuli minulla ei ole kokemusta kahvipusseista mutta muistikuvia on kun työkaverit teki niistä kasseja ja koreja.Aukaisivat ne ja muistan heidän silitelleen niitä hopeapuolet vastakkain leivinpaperin välissä.He silittivät siis 2 kappaletta yhteen hopeapuolet vastakkain.Ne tarttuivat siten toisiinsa kiinni muistini mukaan.Näin siitä tietysti tuli tukevampi kassi.Ja koreihinhan he sitten leikkasivat ne tietysti suikaleiksi.Näin sen muistan.Koreihin kun pujotetaan niin on parempi että ne ovat yhdessä muutenhan ne luistaisivat miten sattuu ja yksinkerroin olisi liian ohut suikale.

Täällä alkoi vesisade vaikka aamulla aiemmin oli poutaa.Ei oikein mukavaa ulkoilun kannalta.
Hyvää lauantaita kuitenkin!  :)

Anniliisa on ehtinyt kirjoittaa ohjeen sinulle tällä välin mutta en nyt viitsi poistaa muistikuva-juttuani. Kahvipusseista tehdään myös vaikka mitä.Ne korit on hienoja mitä jotkut tekevät.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2012 12:01:38 kirjoittanut Annuska »


Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #161 : 22.09.2012 12:09:04 »
Hyvin näkyi Justiina ja huivi oli kaunis.En minäkään ole oikein uskaltanut noita linkkejä laitella kun en tiedä osaanko.Kuvia olen kyllä laittanut.Tässä olisi kyllä se hyvä puoli että voisi muokata vaikka kuinka monta kertaa jos pieleen menee.Välillä vaan poistaisi ja yrittäisi uudelleen.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #162 : 22.09.2012 18:44:38 »
Uskokaa tai älkää mutta Ainulin ohje oli tosi hyvä tähän röyhelöhuiviin.
Otin ison virkkauskoukun ja paksun puikon.Laitoin seitsämän silmukkaa ja istuin pari tuntia.Nyt minulla on sellainen lilan värinen röyhelöhuivi.Ei se ole niin vaikeaa kuin alussa näyttää.Nyt kun taito on opittu niitä voi tehdä erivärisiä,vaikka lahjaksikin.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #163 : 22.09.2012 19:24:23 »
Kiitos kassinteko-ohjeista. Tänään sain jo kaikista pohjat auki, sekin on vaikeaa kun sormet ja nivelet ovat kipeät. Osan sain jo pestyäkin, ovat pystyssä kuivumassa. Tuskin sitä ompeluhommaa nyt heti tulee aloitettua kun on ulkotöitäkin vielä. Tänäänkin satoi joten ei oikein voinut mitään tehdä.

Sehän on mukava jos virkkauskoukkuneuvosta oli apua. Aika pitkän pätkän sain huivia tehtyä vaikka nurkkasilmällä katsoin telkkaria samalla. Jospa se joululahjaksi valmistuu. En ole niin sukkela sormistani kuin Anniliisa. Olen kuullut muidenkin sanovan että muutamassa tunnissa se valmistuu.
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #164 : 22.09.2012 19:32:11 »
Onnittelut Anniliisa! Onko se tosiaan noin nopea valmistaa.Olet ahkeroinut kovasti ja sait mieleisesi huivin.Onnistumisen ilo näkyy sinun kirjoituksestasi.Se noissa käsitöissä onkin niin mukavaa kun kokee onnistuvansa.Ja sekin on hyvä että välillä joutuu purkamaan tekeleensä  ja aloittamaan uudestaan koska se opettaa kestämään epäonnistumisia.Niin minä jostain äskettäin luin.Käsityöt on siis hyväksi.

Ainulin kanssa yhtä aikaa kirjoitettiin.Rauhallista lauantai-iltaa!