Keskustelualueet > Omat rahat

Ensimmäinen tilisi

<< < (2/4) > >>

kropsu1:

--- Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 31.10.2012 16:37:45 ---Kaikkea tässä joutessaan ja sukkaa kutoessaan tulee mietityksi.
Tuli mieleen, että kuka muistaa vielä ensimmäisen oikean kuukausipalkkansa?
Varmaan aika moni muu minun lisäkseni on ollut keskenkasvuisena sokerijuurikasta harventamassa ja perunamaalla ja sieltä saanut ensimmäiset päiväpalkkansa, tai juurikkaanharvennuksessahan oli metrihinta, tienasi sen mukaan mitä viitsi siellä pellolla kontata.
Kuka nykyajan koululainen konttaisi kesälomallaan juurikasmaalla? 

Mutta ensimmäinen oikea tili.
Mulla oli välivuosi, kun olin päässyt kansakoulusta ja vasta seuraavana vuotena menin rippikouluun.
"Sattui potkaisemaan sellainen onni, että mua pyydettiin  (huom! pyydettiin) kylän puhelinkeskukseen.
Siinä meni sentraalisantrana syksy ja talvi tienatessa ihan omaa rahaa. Matkaa kotoa oli kolmisen kilometriä ja polkupyörällä kuljin matkan talvellakin."

Kuukausipalkkani oli kokonaista 6.000 Suomen markkaa. Katsoin täältä kaikkitietävästä netistä, että se on nykyeuroissa 171,60 euroa. Tämä siis vuonna 1956, seuraavana vuonna sen arvo oli parikymppiä vähemmän.
Ensimmäisellä tilillä ostin silloin ulsterin (!) eikä se kuukauden tili ihan riittänyt siihen, mutta hienoa oli saada itselleen ulsteri!

Kirjoitelkaa muistojanne!

--- Lainaus päättyy ---

--- Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 31.10.2012 16:37:45 ---Kaikkea tässä joutessaan ja sukkaa kutoessaan tulee mietityksi.
Tuli mieleen, että kuka muistaa vielä ensimmäisen oikean kuukausipalkkansa?
Varmaan aika moni muu minun lisäkseni on ollut keskenkasvuisena sokerijuurikasta harventamassa ja perunamaalla ja sieltä saanut ensimmäiset päiväpalkkansa, tai juurikkaanharvennuksessahan oli metrihinta, tienasi sen mukaan mitä viitsi siellä pellolla kontata.
Kuka nykyajan koululainen konttaisi kesälomallaan juurikasmaalla? 

Mutta ensimmäinen oikea tili.
Mulla oli välivuosi, kun olin päässyt kansakoulusta ja vasta seuraavana vuotena menin rippikouluun.
Sattui potkaisemaan sellainen onni, että mua pyydettiin  (huom! pyydettiin) kylän puhelinkeskukseen.
Siinä meni sentraalisantrana syksy ja talvi tienatessa ihan omaa rahaa. Matkaa kotoa oli kolmisen kilometriä ja polkupyörällä kuljin matkan talvellakin.

Kuukausipalkkani oli kokonaista 6.000 Suomen markkaa. Katsoin täältä kaikkitietävästä netistä, että se on nykyeuroissa 171,60 euroa. Tämä siis vuonna 1956, seuraavana vuonna sen arvo oli parikymppiä vähemmän.
Ensimmäisellä tilillä ostin silloin ulsterin (!) eikä se kuukauden tili ihan riittänyt siihen, mutta hienoa oli saada itselleen ulsteri!

Kirjoitelkaa muistojanne!



--- Lainaus päättyy ---

Tosiaan muistoja tuli Hemuli sun työpaikan suhteen kuin vuosiluvustakin.
Silloin -56 vuonna perustimme perheen kihlattuni kanssa kokemäelle
 Hän oli noihin aikoihin myös työssä kokemäen  Solmukeskuksessa,
Jos sinä olit lauttakylän keskuksessa niin saatoitte olla yhteydessä
päivittäin. Hassua nykyisin monenlaiset pasmat ja piuhat joidenkautta
tutun- tuttuja ja muita kontakteja muotoontuu..   

Justiina:
Ensimmäisen oikean tilini sain 60-luvun puolivälissä. Sain silloin ensimmäisen työpaikan juuri ammattiin valmistuneena. Siihen maailmanaikaan työpaikan sai melko nopeasti. Jo toinen hakemus tuotti tulosta. Nyt on toisin.

Ensimmäisestä palkasta jäi käteen muistaakseni 660 markkaa, kun olin maksanut asunnon vuokran. Silloin rahauudistus oli jo tehty, eli 100 mk -> 1mk. Tällä huikealla  ::) summalla ostin transistoriradion ja kihlasormuksen. Radio kesti kauan, taitaa olla vielä jossakin PP:n verstaan tavarakerroksissa. Kihlasormuskin on kuin uusi  ;D, ei se piirongin laatikossa kulu. PP ei pidä sormusta, en kyllä minäkään yleensä.
Kerran kauan sitten PP olisi tarvinnut sormustaan juhliin lähdettäessä. Etsittiin kaikki paikat - turhaan. Pitkän ajan kuluttua se löytyi pesukoneen nukkasihdistä. Oli mies laittanut sormuksen taskuun ja unohtanut se sinne. Pitäisi useammin putsata nukkasihti, ties mitä löytyisi...

kissankello:
Lapsenpiikana on aloitettu työura 14 vuotiaana, ennen rippikoulua.
Taisi olla eka kuukausipalkka silloin 72 markkaa, jos oikein muistan.
Ja mitäpä sitten ensimmäisellä tililläni ostin.....  Hopeiset korvarenkaat, ja laitatin reiät korviin  :) :)

Annuska:
Sokerijuurikasta minäkin olin harventamassa keskenkasvuisena kesäisin.Ensimmäinen työpaikka oli kioskissa.Sen jälkeen Nastolan Upolla maitopusseja tarkistamassa ja pakkaamassa.Tilejä en muista mitä ne oli.Asuin Lahdessa polvijärveläistytön kanssa jonkun mummon ja papan yläkerrassa ja vuokra oli 40mk kuukaudessa.Sen ihme kumma muistan.Nuo oli siinä iässä ettei niistä saa eläkettä.
Ensimmäinen mistä saa on Silo Turussa.Palkkaa en muista mutta Eläketurvakeskuksen mukaan se on nykyrahassa 140,64 kk.Silohan oli tekstiilifirma jonka mainoksessa luki jos oikein muistan että "Silo luo suloa".
Minä olen meidän lapsista nuorin mutta maailmalle lähdin ensimmäisenä.Nyt olen sitten palannut lähtöpisteeseen eli takaisin kotikaupunkiini mistä lähdin aikoinaan.

pumpuli:
Ensimmäisen oman tilini sain myymällä koulun kesälomalla jätskiä Lauttakylän keskustassa kioskin edessä kadunvarrella. Ne oli puikkoja ja muistaakseni vain yhtä sorttia. Palkka oli "provikka"-palkka. Eli myytyjen puikkojen mukaan. Markkamääriä en muista.

Koulun loputtua menin sydän pamppaillen ja jalat hyytelönä kysymään harjoittelijan paikkaa "Vaivastalosta". Johtajatar oli tunnetusti ankara ja pelätty. Sain aloittaa työt seuraavana aamuna. Sitten tuli jo vakituinen kuukausipalkka.

Hetikohta sain lempinimen "Lapsi". "Lapsi menee ja tekee sitä ja tätä." Ja "Lapsihan" meni "hippulat vinkuen".

Muistan aikaa siellä lämmöllä. Voisi kuvitella, että "Vaivastalossa" olisi synkkää. Talo oli täynnä persoonallisuuksia, meillä oli mukavaa ja hauskaakin. Johtajatarkaan ei ollut niin pelottava, kuin maineensa.

Itsetuntoni nousi monta piirua, kun sain vastuuta.

Monien ihmisten kannustamana hakeuduin ammattiopintoihin. Siihen aikaan tarvittiin hakupapereihin suosituksia ja niitä minulle hankittiin.

Olen heille, jo manan majoille menneille, ikuisesti kiitollinen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta