Kirjoittaja Aihe: Kirjan lukunurkka  (Luettu 166888 kertaa)

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #210 : 16.07.2015 21:56:48 »
Huomaan itsessäni sellaisen piirteen,että kuta enemmän noita vuosia karttuu,sitä enemmän kiinnostavat elämäkerrat."Isokenkäisiä" nykyisiä ja edesmenneitä olen lukenut.Samoin taiteilijoiden elämäkerrat ovat mielenkiintoisia.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #211 : 03.09.2015 22:02:43 »
Toisaalla keskustellaan Raija Orasen kirjasta Hirmuinen mies. Pyörittelin kirjaa eilen kädessäni kirjaston uutuushyllyllä, mutta laitoin pois ja valitsin muutaman kevyemmän sijalle. Orasen kirja on sellainen järkäle, että olisi taas ollut ranteet kipeinä sitä lukiessa.
Meillä on Paasikiven päiväkirjat, kaksi paksua opusta, mutta olen vain silmäillyt niitä. Historia kyllä kiinnostaa sinänsä.

Pumpulia saattaisi kiinnostaa taas eräs Vorkutaan liittyvä kirja, Katja Ketun uutuus Yöperhonen. Tänä aamuna Kettu oli television Aamun kirjassa haastateltavana. Katja Kettu on kiinnostava mutta  kiistelty kirjoittaja. Monet eivät pidä hänen ronskeista sanavalinnoistaan. Minä pidin kovasti esimerkiksi Kätilöstä jonka filmatisointi on huomenna ensi-illassa.

Lainasin eilen Kirsti Merimaan Englantilaisen solmun. Saa nyt nähdä, lähteekö se vetämään...

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #212 : 04.09.2015 08:59:41 »
Kiitos , Justiina, vinkistä. Yöperhosen luen ilmanmuuta.

Tänään menen katsomaan Kätilön päivänäytökseen. Se on jonkinlainen "kenraali" ennen ensi-iltaa.

Kerron sitten.  :)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #213 : 05.09.2015 07:26:19 »
Eilen olin katsomassa Kätilön. Rajuhan se oli, mutta sitähän se aika on ollut. Hyviä roolisuorituksia.

Kannattaa katsoa.

acca

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #214 : 06.09.2015 19:34:03 »
Kai se Kätilö pitää mennä katsomaan, vaikka se onkin kuulemma raju.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #215 : 10.10.2015 16:14:34 »
Suomalaisen kirjallisuuden päivänä odottaa aloittamistaan Tuula Saarikosken kirja Kaaos ja kirkkaus. Luultavasti vaimo numero yksi valottaa runoilijaneron elämää aivan uudesta näkökulmasta. Olen lukenut aiemmin kahden muun vaimon eli Tuula-Liina Variksen ja Mia Bernerin muistelmia Pentti Saarikoskesta. Kumpikin näki elämänsä Pentin rinnalla eri tavoin.

Aleksis Kiven päivän kunniaksi radio soitteli tänään Kiven runoihin sävellettyjä lauluja. Onneksi niitäkin vielä joskus kuulee.

Hesarissa on testi Kuka veljes olisit.
 
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305991147840

Tämän mukaan olisin Tuomas. Hieman muuttelemalla sain tulokseksi Laurin. Lauri tuntuisikin läheisemmältä, koska olen samanlainen metsissä kuljeskeleva ja yksin viihtyvä mörökölli.

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #216 : 10.10.2015 17:16:50 »
Tuomas olisin minäkin vastaillessani tuohon Justiinan laittamaan Hesarin/kulttuurisivujen kyselyyn :). Tulipa vanha sananlasku mieeni, että Tuomas aina tuomas, eikä millonkaan viemäs.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #217 : 12.10.2015 11:42:14 »
Tuomas olisin minäkin.

Yöperhosen kanssa olen kirjaston jonossa.

Seurasin aikanaan Pentti Saarikosken elämää hänen eläessään. Varmaan kaiken olen lukenut, mitä hänestä on kirjoitettu kuolemansa jälkeen. Tämä "ykkösen" kirja on luettava. Monet kerrat olen käynyt Saarikosken haudalla Valamossa käydessäni.

Viimeksi luin Anna- Leena Härkösen Juhannusvieraan. Herkullista luettavaa. Siteeraan jotakin: " Ja toisaalta mies on yksi huutava vaatimus. Vaatii asioita jo pelkällä olemassaolollaan. Vaati myös sellaista, mitä ei vaatinut. Kun oli yksin, ei tarvinnut tehdä ketään onnelliseksi. Ei edes itseään."

" Suoma lappoi kahvia suodatinpussiin keskittynyt ilme silmissään. Vanhemmilla naisilla on aina tuo sama ilme, kun ne laskivat mitallisia: ne eivät olisi huomanneet mitään vaikka sisään olisi rynnännyt kymmenen terroristia."

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #218 : 12.10.2015 19:11:06 »
Monesko Tuomas minä jo olen! Siis Tuomashan sieltä tulla tupsahti.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #219 : 15.10.2015 19:56:33 »
Kaukana kaunokirjallisuudesta, mutta menköön...

Taas löytyi kirpparilta hauskaa seuraa: "Värisehä valamiiks" on Savon Sanomiin lähetettyjen ja julkaistujen sutkausten
kokoelma.

R.R. Pieksamäeltä on todennut: Manta kimpaantui siinä määrin aviosiippaansa, että ajoi tämän ulos varsiharjan myötävaikutuksella. Pari ohikulkevaa naapuria näki tapauksen ja toinen tuumi: Juoson mökissä näättää tuas oleva harjannostajaeset.

K.V.V. Mikkelistä: Takaliston vaaria syytettiin autovarkaudesta. Tuomarin ihmetellessä, kuinka vaari vielä 85-vuotiaana varastelee autoja, selitti vaari: Ka, ku ee minun nuoruuvessaan aatoja vielä ollunnakkaan.

J.T. Tuusniemi: Juurikan Taavetti oli kalassa ja sai hyvän saaliin. Souteli siihen naapurikin, joka ihmetteli kalanpaljoutta. Taavetti viisasteli: Ee tämä ou vielä mittää, omat pyyvykset on kahtomata.

                                                                    ************************

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #220 : 16.10.2015 04:35:58 »

   Pieni kevennys on aina paikallaan :)näinä hiljaiselon päivinä pimeyden taas laskeuduttua suomalaisten ylle :).

  Kiitos piikatyttö :)
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #221 : 18.10.2015 16:02:12 »
Uusi kirjailija tuttavuus Leena Lehtolainen tuli tutuksi kirjallaan Viimeinen kesäyö, joka on hänen aiempaa tuotantoaan. Kirja koostuu 30-40 sivun novelleista, joiden aihepiiri useissa on lievää jännitysromaania muistuttava. Sopivan kokoisia tarinoita päivän päätteeksi, kun sisältökään ei haitannut yöunia murhien selvittelyllä.

Ovathan nykyisin uneni niin monen kirjavia ettei ehdi oikein nukkuakaan .

Olipa mainioita “sutkauksia ja sanontoja “ Piikatytöllä 😊…mielellään lukisin lisää !

                                       
« Viimeksi muokattu: 18.10.2015 16:04:17 kirjoittanut Inkeri »
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #222 : 21.10.2015 17:09:59 »
Tällä viikolla Hesari on sakeanaan kirjallisuutta. Kirjamessuista on mukavaa lukea, vaikka sinne ei itse jaksaisikaan lähteä.
Tein äsken testin syksyn uutuuskirjoista. Yksi meni pieleen, kirja Jarkko Ruudusta - tietysti. Hyppään aina yli kaiken mikä viittaa millään tavoin kilpaurheiluun.

Jaha, linkki ei tullutkaan näkyville. Yritän uudelleen.

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305994498787

Siinäpä se.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2015 17:12:48 kirjoittanut Justiina »

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #223 : 27.11.2015 20:28:09 »
Oli kiva tuo Justiinan linkki , jossa en niin hyvin pärjännyt kuin Justiina ::).

No niin, nyt se Finlandia palkinto on sitten jaettu.
Minulle vielä tuntematon Laura Lindstedt Oneiron  439 sivuisella kirjallaan voitti sen 30 000 euron palkinnon.
Mielenkiinnolla odotan sen sisällön tuomia ajatuksia, sillä onhan voittaneen kirjan valinnut Hector, joka on itse  sanoittajana mielestäni valioluokkaa.


Ihmettelin ja kummastelin kirjailijan “kiitos” puhetta, se meni ohi minun ymmärrykseni ! Kai olen se vanhempi sukupolvi ns. kalkkis, joka on tottunut kiittämään ottaessaan lahjan vastaan. Puhe oli päinvastainen, josta päällimmäiseksi jäi mieleeni kaiken olevan vialla täällä rakkaassa isänmaassamme.
Myynninedistämis-ja kiitospuheeksi en sitä luonnehtisi. :-\


Kirjailija parhaimmillaan on esikuvana nuorisolle, jopa jotkut pitävät heitä kuuluvaksi sinne kansakunnan kaapinpäälle.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #224 : 28.11.2015 16:31:45 »
Saan yleensä joululahjaksi Finlandia-palkitun kirjan. Nyt pyysin jotakin toista, jotakin vähän helpompaa luettavaa. Sattui korvaan jostakin kirjallisuusohjelmasta lause, jossa Oneironia luonnehdittiin vaikeaksi. Luen sen kyllä kirjastosta sitten joskus. Yhtäkään ehdokasta en ole vielä lukenut. Nyt on yöpöydällä aloittamista vaille valmiina Katja Ketun Yöperhonen.

Luen paljon kirjoista, en niinkään paljon kirjoja.  :D Katson aina lehtien kirja-arvostelut ja selaan kirjallisuusblogeja. Melkein kaiken tiedon uutuuksista saan kiiltomato.net -sivuilta. Joka viikko torstaisin on aamutelevisiossa ohjelma Viikon kirja. Katson sen myöhemmin Areenasta.

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1448606331734
Laura Lindstedtin puhe on herättänyt todella huomiota, sai taputuksia ja ankaraa kritiikkiä. Olihan se yllättävä! Mutta kuten Jari Tervo sanoo, ei Tero Pitkämäkikään kiitä kilpailun järjestäjiä siitä, että heitti keihästä pitkälle... On se noinkin.

« Viimeksi muokattu: 28.11.2015 16:45:14 kirjoittanut Justiina »