Kirjoittaja Aihe: Ruokaa ja leipomuksia.  (Luettu 125123 kertaa)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #90 : 06.01.2014 16:33:15 »
Sitten nämä kuoritut kalat,olivat melkein metrin pituisia ,laitettiin sellaiseen ..viholaissäkkiin..ja säkki järveeen virtaavan puron suuhun.Siellä ne saivat liota kunnes olivat jo vähän notkistuneet.
Uunista,jossa oli polteltu vain puhtaita koivuhalkoja juuri tätä varten otettiin tuhkaa josta se lipeät ehtiin.

Mukava lukea sana viholaissäkki.Sanaa käytti äitinikin. Olisiko perua ajalta, jolloin säkkikangas kudottiin kotona. Kuteena on ennen käytetty halvempaa materiaalia kuten nokkosista saatua kuitua pellavan ja hampun lisäksi. Nokkonenhan on meillä Savossa viholainen.

Muistat tarkkaan lipeäkalan teon. Jotenkin noin se meni...

Olen kuullut tai lukenut kalojen kuivaamisesta kevätahavassa. En muista koskaan nähneeni. Toimii varmaan samaan tapaan kuin Lapissa poronlihan kuivaaminen ulkosalla.

***

Meillä ei ole enää jouluruokia jäljellä paitsi piparkakkuja, suklaata ja taatelikakkua. Vietimme välivuotta ilman kinkkua, kuusta ja omatekoisia laatikoita. Sujuvasti meni joulu niinkin.

Pakastimessa on kaupasta ostettua torttutaikinaa. Tuli taas ostettua, vaikka kumpikaan ei syö torttuja kuin ehkä sen yhden pakollisen tavan vuoksi.
Viime kesänä tein edellisen vuoden taikinasta pasteijoita juhannukseksi. Niinköhän nytkin käy?
« Viimeksi muokattu: 06.01.2014 22:51:51 kirjoittanut Justiina »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #91 : 06.01.2014 21:01:28 »
Hienosti, Anniliisa, selostit tämän lipeäkalan valmistuksen. Siinä on , kuulkaa, sitä katoavaa kansanperinnettä. Pitäisi näiden yliopiston kansanperinteen tutkijoiden tulla tänne lukemaan! Täältä saisi paljon tietoa, miten ennen oltiin ja elettiin.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #92 : 12.01.2014 17:37:14 »
Lukeminen kannattaa aina, sanoo Jörn Donner. Nettisivujenkin lukeminen virkistää muistia.
AMK oli laittanut alkusivuille borssikeiton ohjeen. Tänään tein omasta päästä -ohjeella borssia. Hyvää oli ilman smetanaakin. Meillä oli tavallista kermaviiliä lisäkkeenä.

Punajuuri taipuu moneksi. Eräs hienoimmista makuliitoista on punajuuri-homejuustopaistos. Jaa, jaa makuasiahan se on.  :) Monelle homejuustot ovat kauhistus.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #93 : 12.01.2014 20:50:11 »
Toiset vetävät uumaa hoikaksi, mutta tämä mummu on aikaa luopunut niistä haaveista.
Pari kertaa olen lahjakkaasti laihduttanut liki kolmekymmentä kiloa, mutta kun kaikki mitä laitetaan nenän alta sisään, maistuu niin hyvälle, olen luovuttanut.  :(

Nytkin tein "ehtookaffeen" kanssa nautiksittavaksi broiskupiirakkaa ja voi että oli hyvää.  :D
Voin minä sen ohjeen teillekin  antaa, jos vaikka tulisi kiusaus tehdä sitä ja unohtaa ne hoikat uumat!

Broileripiirakka.

Pohja:
50 g sulatettua voita
2 dl vettä
25 g hiivaa
½ tl suolaa
5 dl vehnäjauhoja

Täyte:
400 g broilerisuikaleita
2 rkl voita
1 purjo
1 paprika (keltainen tai oranssi)
paprikajauhetta
mustapippuria
juustoraastetta.

Pohjan aineet sekoitetaan ja taikina levitetään  uunipannulle nousemaan täytteen teon ajaksi.

Broilerinsuikaleet, purjo ja paprika haudutetaan paistinpannulla.
Maustetaan ja laitetaan pohjan päälle ja lopuksi ripotellaan päälle juustoraastetta.
Paistetaan 200 asteessa noin 20 minuuttia.

Hyvää ruokahalua!

Ps. Täällä eräs, joka ei mitenkään himoitse homejuustoja, varsinkin valkohomejuustot saavat olla rauhassa mun puolestani.
Sitä punajuuri-homejuustopaistosta olen joskus saanut, eikä se ollut lainkaan hassumpaa!
« Viimeksi muokattu: 12.01.2014 20:56:32 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

acca

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #94 : 14.01.2014 14:55:59 »
 
 Kiitos Hemuli, broitsupiirakasta, tein saunalämpimäisiksi, oli hyvää :P

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #95 : 14.01.2014 16:03:38 »

 Kiitos Hemuli, broitsupiirakasta, tein saunalämpimäisiksi, oli hyvää :P

Ole hyvä acca!♥  Kiva, että tykkäsit.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #96 : 14.01.2014 23:17:14 »
Kiitos Hemuli maittavan oloisesta reseptistä. Kokeilen piirakkaa tulevana viikonloppuna rannalla, kun nuorta väkeä tulee seurakseni (töihin!!!).

Uumani ei pahastu, rasvaa pitää kohtuudella käyttää ja kana on kevyttä syötävää.

Kerron makuelämyksistämme ensi viikolla!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #97 : 15.01.2014 18:43:52 »
Kiitos Hemulille täältäkin päin. Teen varmaan lähipäivinä piirakkaa. Tuota pohjaa saatan muuttaa vähän vähemmän vehnäjauhoiseksi. Onhan niitä suolaisen piirakan pohjien ohjeita. Minulla ei ole edes hiivaa pakastimessa, olisikohan kuivahiivaa jossakin - vanhentunutta tietysti.
Meillä suolainen piirakka saattaa olla lounasruokanakin. Salaatteja lisäksi, niin kyllä täyttää.

Millaiselle pannulle tai pellille pohja riitti? Tavalliselle uunipannulleko?

acca

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #98 : 15.01.2014 18:57:43 »
  Justiina, ihan pienee piirasvuokaan minä tein.
 Eikä siinä mun mielestä liikaa vehnäjauhoja ollu. Vihreä salaatti seuraksi niin siinä hyvä ateria. :)

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #99 : 15.01.2014 20:36:41 »
Millaiselle pannulle tai pellille pohja riitti? Tavalliselle uunipannulleko?

Minä puolestani tein sen uunipannulle, ihan koko pellille en sitä levittänyt, oli sen verran sitkasta taikinaa, kun ainekset vain sekoitetaan, ei vaivata.
Laitoin muuten piirakkaan hunajamarinoituja suikaleita, maustamattomia laittaessa pitää varmaan maustaa enemmän vaikkapa curryllä. Ohi ohjeen lorautin pannulle viimeksi vielä vähän ruokakermaa mehevyyttä lisäämään.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #100 : 16.01.2014 16:27:03 »
Kiitos pannukysymykseen vastanneille.
Jauhomäärä on sen verran iso, että ajattelin nippa nappa riittävän peittämään uunipannun pohjan. Seuraava pienempi koko olisi neliskulmainen lasivuoka johon olisi liian paksu kenties.

Acca, tarkoitin vähemmillä vehnäjauhoilla sitä, että laitan ehkä sämpyläjauhoja tai muuta tummempaa kuin tavallisia vehnäjauhoja. Kävin tänään kaupassa, mutta en vielä ostanut tarvikkeita piirakkaan. Meillä on loppuviikoksi ruoka suunniteltu ja osin valmistettukin. Mutta tähtäimessä on.

On mukava saada uusia ideoita ruokapuolelle. Joskus pää lyö tyhjää miettiessä syömisiä.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #101 : 24.01.2014 13:51:15 »
Taas on tullut se aika, kun pitää alkaa koluta pakastimessa. Kohtahan saa jo uusia raparperejä!  ;)

Makeaa teki mieli. Tein mustaherukoista "tymäkän" kiisselin. Vatkasin kermaa vaahdoksi ja joukkoon maustettua rahkaa. Kippasin koko homman jäähtyneeseen kiisseliin. On samettisen pehmeää ja väri on taivaallinen. Vahinko, kun en ole noita kuvantajia.

Sokerin jätin vähän vähemmälle. Se uuma, se uuma!   ;D

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #102 : 24.01.2014 17:39:29 »
Iiiiikkkkkk!!!!!!

Nyt kävi "mäihä" Saan yllätysvieraan (MIEHEN). Harvinaisen ja hyvin mieluisan. Ja mulla on sitä herukkaherkkua. Tie miehen sydämeen jne........!  :-*

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #103 : 25.01.2014 17:02:45 »
Iiiiikkkkkk!!!!!!

Nyt kävi "mäihä" Saan yllätysvieraan (MIEHEN). Harvinaisen ja hyvin mieluisan. Ja mulla on sitä herukkaherkkua. Tie miehen sydämeen jne........!  :-*

Miten kävi? ;D

Mulla meni aikaa jänkäkoiran nyppimisessä. Tein pakastimessa olleesta kalasta mureketta. Mutta kun se on niin kamalan ruotoista. Puuttuu monen muun härpäkkeen  ohella kunnon lihamylly, jolla ehkä saisi ruodot silpuksi.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #104 : 28.01.2014 07:56:13 »
"Kaukainen ystäväin, olet lohtuna mulle..........ma istun lieteni (induktio) luona ja sinua muistelen."

Hauskoja sanoja Justiinalla jänkäkoira ja härpäke. Härpäkkeen ymmärrän asiayhteydestä ja jänkäkoira on kala, mutta mikä kala?  :-[