Kun viikko sitten ajelin valoisan aikaan (erittäin harvinaista) Hesasta Keski-Suomeen, seurasin nelostien reitillä rekkojen rekistereitä. Yllättävän monessa autossa oli "slaavilaiset" rekkarit, lukipa rekan kyljessä mitä hyvänsä.
Minulle asiassa ei ole mitään uutta. Veljieni autot ajoivat aikanaan Pietariin, Moskovaan ja Kostromaan Valion mehuja ja rasvoja, myllytuotteita, kananmunia jne. jne. Veivätpä kaksi kertaa Kazakstaniin rakennustarvikkeita. Siellä oli suomalaisiakin miehiä rakennustyömailla. Toisella kerralla oli itse velipoika ratin takana ja matka katkesi kahdeksi päiväksi laajalla aroalueella lumimyrskyn takia. Sudet ulvoivat ja villihevoset laukkasivat rekkojen ohitse!
Mutta jo tuolloin, suuret kuljetusliikkeet rekisteröivät autojaan tytärfirmojensa lukuun Pietariin, Viipuriin, ties minne. Jokainen meistä tietää, mitä useimmiten ulkomaalaisille kuljettajille maksetaan, miten hoituvat verot, dieselverot jne.
Eräskin tamperelainen suuri ja arvostettu kuljetusliike toteutti ko. kaavaa. Toki sitten muista syistä ko. yritys oli yrityssaneerauksessa, taisi olla konkurssiuhkakin päällä. Mutta tänä päivänä Keravalta käsin, joskin toimintoja myös Tampereella, pääosin Venäjälle ja Baltian maihinansainvälisiä kuljetuksia hoidetaan. Autojen rekisteröintimaat voimme vain arvailla!!!
Kun kaikki pienehköiltäkin tuntuvat ulkomailla hoidettavat toiminnot ynnätään, saadaan suuria summia "suomiveroja" alas.
Mutta pientähän se on siihen nähden, kun maailmalla rakennetaan konttikuljetuslaivoja, joihin mahtuu 16 000 kontillista tavaraa Aasiasta Amerikan joulumarkkinoille vietäväksi! Onneksi meidän merialueillemme eivät moiset mammuttilaivat taida tulla!