Kirjoittaja Aihe: Kortti pois  (Luettu 7878 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Kortti pois
« : 14.01.2013 08:42:22 »
Viimeviikkoisilla lääkäripäivillä on pohdittu sitä, että teillämme ajaa runsaasti ihmisiä, joilla ei pitäisi olla korttia.

Katseet tietysti kääntyy ikäihmisiin. Sairauskohtaus on suuri syy liikenneonnettomuuksiin. V. 2011 300.000:lla yli 70 vuotiaalla oli ajokortti. Määrän arvellaan v. 2015 olevan 400.000.

Tämä kaikki lienee totta. Mielestäni katseet pitää kääntää myös nuoriin kaahareihin ja alkoholi- ja lääkepöllyssä ajaviin.

Muistan aikoinaan, kun oli kova työ saada vanha isoisäni uskomaan, että hän ei voi enää ajaa polkupyörällä. Mennä hoiperteli tietä laidasta laitaan. Ihan selvin päin. Liikennettä ei tosin kovin paljoa ollut.  :o

Kunpa itse ymmärtäisi heivata ratista ajoissa!  :(

 

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kortti pois
« Vastaus #1 : 14.01.2013 09:11:59 »
Usein vanhemmat ihmiset ajavat ihan keskiviivalla tai näitä pienempiä teitä vasenta puoltakin.
Olenkin sanonut, että sitten kun alan ajaa  vasemmalla, antakaa ajokielto.
Tiedä sitten, miten siihen asiaan suhtautuu, kun se on tosiasia.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kortti pois
« Vastaus #2 : 14.01.2013 12:43:14 »
Amerikassahan yli 90-vuotiaat mummot ja papat ovat vielä auton ohjauspyörän takana. Leikilläni minäkin sanon, että ajan autoa vielä 92-vuotiaana, jos virkavalta ja ennen kaikkea lääkärikunta antaa siihen luvan.

Nykyinen autoni täyttää kuusi vuotta 18.1.2013 ja mittarissa vähän vajaa 240.000 km. Nyt kun olen kulkupeliä vaihtamassa, olen vakavasti harkinnut "katumaasturin" hankkimista. Luistonestojen sijaan myös takapyöriin menee päälle ns. neliveto eli ajoturvallisuutta riittäisi. Niin ja olisin vähän korkeammalla seuraamassa liikennettä.

Nyt kun ajan paljon maalle mennessä ns. pikkuteitä, ovat auton talvirenkaat nastarenkaat. Edellisen autoni aikana käytin talvella ns. kitkarenkaita. Olin erittäin tyytyväinen niihin, äänettömät jne. Mutta siloloin ajoin lähinnä "nelosteitä", jotka ovat yleensä aurattuja ja suolattuja.

Nuoriso ja kolme-neljäkymppiset, ja yleensä miehet, ovat kyllä hieman pelottavia maanteillä.

snipe

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Kortti pois
« Vastaus #3 : 14.01.2013 13:18:42 »
Nykyinen autoni täyttää kuusi vuotta 18.1.2013 ja mittarissa vähän vajaa 240.000 km. Nyt kun olen kulkupeliä vaihtamassa, olen vakavasti harkinnut "katumaasturin" hankkimista. Luistonestojen sijaan myös takapyöriin menee päälle ns. neliveto eli ajoturvallisuutta riittäisi. Niin ja olisin vähän korkeammalla seuraamassa liikennettä.

Kunhan vain muistat, että nelivetosella pirssillä pääsee helpommin liikkeelle ja pystyy ajamaan kurveissa kovempaa kuin kakspyörävetoisella, mutta on syytä muistaa jotta nelivetonen pysähtyy aivan yhtä huonosti liukkaalla kuin kakspyörävetoinenkin.
Älä tee samaa virhettä toista kertaa, ellet tosiaan hyödy siitä!

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kortti pois
« Vastaus #4 : 14.01.2013 20:18:33 »
Totta puhut Snipe. Dieselilläni olen aika rauhallinen lähtijä, paitsi jos olen Hesan ydinkeskustan liikennevaloissa. Siellä ei jahkailla! Vauhtiani hidastan joskus myös vaihteilla, joten tuo tapa ja kitkarenkaat ovat opettaneet, ettei salamapysähdyksiä tehdä.

Mutta hitaasta lähdöstä voi olla seuraamuksia, ainakin dieselautoissa. Marraskuussa autoni nopeus alkoi laskea, vaikka olin asettanut menon vakionopeussäädön taakse. Edellämenevän auton ohituksen suhteen tulin empiväksi, kun kerran pari kaasupolkimen käyttö ei nostanut nopeutta, päin vastoin alkoi laskea sitä.

Juniorit lueskelivat netistä autokeskusteluja ja tulivat siihen tulokseen, että autoni egr-venttiili on "mahdollisesti öljyyntynyt ja nokeentunut". Vein auton heti tutkittavaksi ja mainitsin epäilymme. Ja niin sitten venttiili puhdistettiin ja auto tottelee taas minua täydellisesti.

Pienen hetken kävi mielessä, olisiko venttiiliä puhdistettu ellen osannut epäillä, mistä on kysymys. Uusi venttiili maksaa noin 300 eur ja työt päälle. Nyt pääsin pelkillä puhdistustöillä ja työn osuus oli alle 100 eur.

Nyky dieselitkin kierrättävät pakokaasut monen moneen kertaan ja mokomat venttiilit likaantuvat. Eli pitäisi välistä ottaa oikein pikalähdöt isoilla kierroksilla!!!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kortti pois
« Vastaus #5 : 15.01.2013 18:25:00 »
No hui! Jos kortti lähtee kummaltakin, on se uuden asumisjärjestelyn paikka. Sitä en vielä haluaisi.

Olen omasta mielestäni tullut ikääntyessä huolellisemmaksi ainakin risteysajossa. Varon ylinopeutta, samoin kanssakulkijoita ärsyttävää alinopeutta. Jos en uskalla ajaa yhtä kovasti kuin muut, väistän vaikka bussipysäkille ja annan toisten postottaa ohi. Minnepä minulla on enää kiire...

Piikatyttö, kirjoitit jossakin seuraavasta autostasi. Minäkin pidän "korkeasta"  istuma-asennosta. Näkyvyyttä tiehen pitää olla, kun on pienehkö kuski. Autokaupoissa pyydän saada koeistua, en niinkään koeajaa. Jälkimmäisestä on PP paljon kiinnostuneempi  ;D
Koeistumisen lisäksi kannattaa koeperuuttaa. Nykyisessä autossani on leveät takapalkit, niinpä taakse jää katvealue.

Maastureissa on matalaprofiiliset renkaat, joiden sanotaan olevan paksussa lumessa ja vesisateessa huonommat kuin kapeammat eli korkeaprofiiliset. PP olisi halunnut vaihtaa autooni kapeammat renkaat, mutta lupasin muistaa ajo-ominaisuudet tai jättää lähtemättä.
Neliveto on kyllä huonosti auratuilla teillä osoittautunut tarpeelliseksi.

No, sinä kyllä ajat niin paljon, ettet varmaan tarvitse ohjeistusta. Kunhan tässä napsuttelin takkaa lämmitellessä.

Palasin vielä asiaan pitkään mietittyäni huonoa ilmaisua alinopeus.Eihän sitä oikeasti ole, on vain tilannenopeus. Joskus tilanne ja olosuhteet vaativat ajamaan  huomattavasti alle sallitun, mutta jota monet kiireelliset pitävät vain suosituksena.  ::)
« Viimeksi muokattu: 15.01.2013 20:33:07 kirjoittanut Justiina »