Kirjoittaja Aihe: Suonenveto  (Luettu 15370 kertaa)

espen

  • Vieras
Suonenveto
« : 03.08.2012 08:05:52 »
Heräsin tänä aamuna reidessä olevaan valtavan tuskaiseen suonenvetoon. Se ei tuntunut hölläävän sitten millään. Oli pakko nousta jotenkin seisaalleen ja nojata seinää vasten ja irvistellä tuskasta.

No, jonkin ajan kuluttua hellitti hieman. Olen aiemmin ihmetellyt vaimon tuskaisia suonenvetokohtauksia ja ehkäpä luullut, että onpas hän arka ja herkkä. Mutta nyt tiedän, että kuinka tuskaisaa se kohtaus tai kramppi voi olla. Olenkin juonut nykyään paljon kivennäisvettä, joka sisältää magnesiumia, josko siitä olisi apua.

Wikitietoa aiheesta:
 
Yleistä suonenvedoista

Suonenveto tai kivulias lihaskouristus, tavallisimmin alaraajassa, on varsin yleinen vaiva, mutta sitä ei ole kuitenkaan ymmärretty sairaudeksi eikä sillä ole myöskään yleisesti hyväksyttyä lääketieteellistä diagnoosia. Suonenvedon ruotsinkielinen vaste on sendrag, sananmukaisesti suomennettuna ”jänneveto”. Nykyisen kansainvälisen tautinimistön ICD-10 mukaan suonenveto kuuluu oireiden ryhmään R25, krampit tai spasmit, latinaksi crampus, joka on latinaa mukaileva uudismuodoste..............

http://www.saunalahti.fi/arnoldus/suonveto.htm
---------------------------

Minkälaisia kokemuksia muilla Foorumisteilla on aiheesta?
 

 


Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Suonenveto
« Vastaus #1 : 03.08.2012 10:07:22 »
Suonenveto..tai mikä lienee lihaskouristus sääressä...on ainakin minulle tuttu herättäjä makeista unista .
Olen oppinut varomaan pitkää aikaa kumisaappaissa.
Samoin varoa joitakin herkkuja,esim.kirsikat ja raparperi ovat melkein pannassa.
Olen myös saanut käsityksen että banaani  on oiva apu,onko siinä jotain ihmeaineita.
Samoin kaikki maitotuotteet,parempi vielä jos niissä on myös lisättyä kalsiumia.
Mutta niinhän sitä sanotaan että vanhuus ei tule ilman vaivoja..
Kalkkitapletit olen hylännyt koska uskoin tutkimuksiin että niillä on huono vaikutus sepelvaltimoille.
Tähän voisi terveysalan ihmiset antaa lisätietoakin..

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Suonenveto
« Vastaus #2 : 03.08.2012 11:34:33 »
Pohkeissa joskus vetää suonta.
Jos uimahallissa teen käännöksen potkaisemalla vai yhdellä jalalla, alkaa suonenveto.
Siksi pitää kääntyä rauhallisesti molemmilla jaloilla vauhtia antaen.

Otan joka aamu, siis jos muistan, yhden Emgesan-tabletin.

Onko sillä sivuvaikutuksia?

Terv.
AK

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Suonenveto
« Vastaus #3 : 03.08.2012 11:41:45 »
Suonenveto on valitettavasti hyvinkin tuttua. Harva se aamu, kun ojentaa kinttujansa, alkaa krampata.
Joskus auttaa, kun painaa jalkapohjansa sängyn päätyä vasten, mutta reiden sisäreunasta kramppaamiseen sekään ei auta.

Pika-apu on pikkulusikallinen suolaa kahvikupilliseen vettä ja se ääntä kohti. Tymäkkä annos, mutta se tehoaa.
Mangnesia-kapseleita luontaistuotekauppiaat suosittelevat, kokeiltu on niitäkin, mutta niitä pitäisi tietysti käyttää säännöllisesti.

Valitettavasti Crampiton-pillerit ovat poistuneet markkinoilta. Joskus sain vuosia sitten vielä reseptin, mutta vähän pitkin hampain lääkäri sen kirjoitti, kertoi, että niistä tulee riippuvaiseksi. Eipä mulla ollut sitä pelkoa, kun monta vuotta ne 100 pilleriä kestivät.

Aarnon pillerit  eivät ole tuttuja, onko Luonnonhelmassa myynnissä vai onko apteekkitavaraa??
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

espen

  • Vieras
Vs: Suonenveto
« Vastaus #4 : 04.08.2012 14:50:21 »
Käytiin Pick´n Pay:ssä tänään. Rouva löysi jonkin purkin nimenomaan suonenvetojuttuja vaimentamaan olevaa lääkettä, 160 tablettia purkissa, hinta 6,95 €

Nyt en muista nimeä, enkä käy hakemassa pakettia, on senverran muuta puuhaa, mutta jos hän kertoo, että siitä on ollut hyvä apu, niin laitan tiedotteen.

PS.

Pickn Pay on yksityinen, pienempi kauppaketju. Monialaosaajan Elintarvike - ja kodin piiriin kuuluvan tavaran erikoisosaaja. suurehkot liiketilat, kaupat löytyvät ainakin Raumalta ja Porista.

Siellä oli tarjouksessa Olvi pint tölkki 1,49 €. 4,5% alc. Cittarissa ja Prismassa hinta pyörii tölkiltä 2,7-3,0 €, elikkä puolet pois.

Siispä ostin muutaman ja tein hyvän säästökampanjan?

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Suonenveto
« Vastaus #5 : 06.08.2012 17:59:42 »
Hyvin usein suonenveto johtuu niin yksinkertaisesta asiasta,kuin liian vähäisestä veden juonnista.
 Varsinkin lämpimällä ilmalla pitäisi juoda vettä vähintään pari litraa päivässsä.



espen

  • Vieras
Vs: Suonenveto
« Vastaus #6 : 24.08.2012 19:45:57 »
Nyt on mennyt parisen viikkoa, että ei ole tulut suonenvetojuttuja lainkaan. Saas nähdä?

Laitan raporttia, kun iskee. Laittakaa muutkin aina silloin, kun on kohtaus ollut. Tutkitaan, että johtuuko tähtien asennosta maahan?

pauliina

  • Vieras
Vs: Suonenveto
« Vastaus #7 : 24.08.2012 19:54:49 »
Nyt on mennyt parisen viikkoa, että ei ole tulut suonenvetojuttuja lainkaan. Saas nähdä?

Laitan raporttia, kun iskee. Laittakaa muutkin aina silloin, kun on kohtaus ollut. Tutkitaan, että johtuuko tähtien asennosta maahan?
Nyt on mennyt parisen viikkoa, että ei ole tulut suonenvetojuttuja lainkaan. Saas nähdä?

Laitan raporttia, kun iskee. Laittakaa muutkin aina silloin, kun on kohtaus ollut. Tutkitaan, että johtuuko tähtien asennosta maahan?

Mulla kun vaan ei juurikaan koskaan vedä,kai mun tähdet on aina samassa asennossa :)

pauliina

  • Vieras
Vs: Suonenveto
« Vastaus #8 : 24.08.2012 19:55:41 »
 Hertsileijaa >:( :(

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Suonenveto
« Vastaus #9 : 28.10.2012 17:53:55 »
Kyllähän tuo joskus suonta vetelee.Yöllä toisinaan alkaa vetää varpaista tai säärestä joten nousen ylös ja kaivan villasukat kaapista jalkaan.Olen huomannut että ne auttavat.Otan myös magnesiumia päivittäin.
Se on myös kurjaa jos alkaa sormista vetää suonta kun ompelet jotain käsin tai kirjoitat.Siitäkin on kokemusta.Pitäisköhän silloin laittaa ne sormikkaat käteen missä jää sormen päät paljaaksi.Onko niiden oikea nimi kynsikkäät vai jotain muuta.