Kirjoittaja Aihe: Suden hetki  (Luettu 12786 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Suden hetki
« : 07.11.2012 07:20:02 »
Heräsin viime yönä jostain syystä "suden hetkellä". Suden hetkeksi sanotaa aikaa yöllä klo 3.00-5.00. Silloin ihminen on heikoimmillaan, uni on syvintä ja elintoiminnot hitaita. Susi saalistaa silloin.

Täällä oli joku muukin "vieras". Teki mieleni sanoa, että tule juttelemaan. Ajattelin, että viimeiset "yökyöpelit" (Justiina) ovat menneet nukkumaan ja aamuvirkut eivät ole vielä heränneet.

Tutkin ympäristöni joka ikkunasta. Täällähän palaa katu- ja pihavalot läpi yön. Vastapäisessä talossa oli yksi ikkuna valaistu. Ajattelin, että siellä voisi äiti tai isä hoitaa vauvaa. Yksinäinen auto meni. Tuliko joku "yöjalasta" vai menikö joku aikaiseen aamuvuoroon.

Yksinäinen tähti tuikutti minulle.

Olo oli levollinen. Tiesin, että maitolasillisen jälkeen uni taas tulee.

Sänkyyn mennessäni ajattelin hilpeästi, että täytyy minun olla tosi optimisti, kun raahasin tänne uuden kotini pieneen makuuhuoneeseen vanhan, ison motorisoidun parisängyn! Nyt sillä toisella puoliskolla on öisin kännykkä, kirja, "silmiklasit" ja kaukosäädin.  ;)

"Toivossa on hyvä elää."


Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Suden hetki
« Vastaus #1 : 07.11.2012 08:27:35 »
Pumpuli, täällä yökyöpeli, joka ei osaa mennä nukkumaan ennen puolta yötä! Jos jostain syystä nukkumisaikeeni ajoittuvat noin kello 23-24.00 välille, täytyy minun soittaa toiselle juniorille, että nyt valot sammuvat. Hän  nimittäin soittaa joka ikinen ilta puolen yön maissa ja varmaankin tarkistaa, että äitimuori vielä on tolpillaan!!!

Maanantai-iltana tein paperitöitä aina kello kahteen yöllä. Joskus ehkä tarkkuus olisi kohdallaan hieman aikaisemmin.

Toisaalta olen aivan vakavasti miettinyt aikataulutukseni korjaamista. Yöunet varmaan saisivat olla hieman pitemmät näillä vuosilla. No onneksi aamuheräämisen suhteen voin joustaa.  Ja unilahjat on isältä, kun pää menee tyynyyn, kuorsaus alkaa!!!

espen

  • Vieras
Vs: Suden hetki
« Vastaus #2 : 07.11.2012 09:07:53 »
Minä olin sudenhetkellä jakamassa lehtiä. Olen jakanut sännöllisesti elälöitymiseni jälkeen noin 7 vuotta sitten. Suden hetkellä oli melkoista tuulta. Tuuli tahtoi riepoitella minua, kun liikuin jakopyörälläni.

Tuurailen vakinaisten jakajien vapaapäiviä ja vuosilomia.

Wanhan Rauman jakokierros kestää noin 3 tuntia, mutta kyllä siitä herätyksestä n. klo 01.30 lopetukseen n. klo 5.00-5.30 menee aikaa nelisen tuntia helposti ja vielä enemmän jos on jotain ylimääräistä jakamista, taikka huonot sääolosuhteet, sataa vettä tai on jäistä, taikka satanut juuri 10-20 senttiä uutta lunta, niin eihä silloin pääse eteenpäin raskaan kuorman kanssa.

Kerran, pari, sain keräillä lehtien osia pimeällä j a tuulisella osuudella ja juosta niiden perässää pitkin katua. Pyörällä ei jaksanut polkea ylämäkeen, vastatuuleen. Tuli hiki, kuormaakin oli melkoisesti, vaikka ei ollut mitään ylimääräistä jaettavaa. Normaalit Länsi-Suomet, Helsingin Sanomat, Turun Sanomat ja Satakunnan Kansat.

Uusi Aika on lehtenä hiipunut, Talouselämä mennyt kokonaan nettiin. En ole tehnyt tuota hommaa rahan takia, vaan sen, että pysyy fyysisesti suht. hyvässä kondiksessa. Eipä tarvii kuntosaleille kantaa rahaa.

 Sain tehtyä virheettömän jaon, vain pari kertaa vilkaisin jakokirjaa. Tuo jakaminen pitää muistinkin terävänä.

 

  Lehdenjakajan työ on melko raskasta, hikihän siinä ulee helposti. Sempä takia lehtiä jakamassa on paljon ulkolaisia. Suomalaiset, ainakaan nuoriso, taikka pitempiaikaistyöttömät eivät ole innostuneita. Kelalta saa helpommin hyvää huolenpitoa.

 

 Täälläkin toimii lehdenjakajina paljon Nepalilaisia, Bangladeshistä mm. Ovat ahkeria hommissaan.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2012 09:09:29 kirjoittanut espen »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Suden hetki
« Vastaus #3 : 07.11.2012 09:36:40 »
Kiitos Piikatytölle ja Espenille "suden hetkistä".

Tänne muutettuani, alkoi laatikkooni tulla toistuvasti "väärää postia". Juoksutin niitä naapuritaloon ja kauemmaksikin. Pariin kertaan olin yhteydessä Itellaan. Kolmannella kerralla maksullisen jonotuksen jälkeen avasin sanaisen arkkuni!

Kun sitten jakajatyttö seisoi ovellani, olin onneksi rauhoittunut. Hän kertoi olevansa uusi ja että hänellä on tosi tiukka aikataulu. Jos hänellä olisi ollut aikaa, olisin keittänyt hänelle "kohvit"! Työ on varmaan aika rankkaa ja stressavaa. Hän tosin ajaa Itellan autolla ja päiväsaikaan.

Enää en soittele. Minulla on hyvää aikaa olla "varajakaja".  >:( :)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Suden hetki
« Vastaus #4 : 07.11.2012 16:40:11 »
Heräsin viime yönä jostain syystä "suden hetkellä". Suden hetkeksi sanotaa aikaa yöllä klo 3.00-5.00. Silloin ihminen on heikoimmillaan, uni on syvintä ja elintoiminnot hitaita. Susi saalistaa silloin.

Täällä oli joku muukin "vieras". Teki mieleni sanoa, että tule juttelemaan. Ajattelin, että viimeiset "yökyöpelit" (Justiina) ovat menneet nukkumaan ja aamuvirkut eivät ole vielä heränneet.

Poikkesin aikaisemmin tänään palstalla. Kirjoitin pitkän löpinän öisistä heräilyistä, mutta sitten katkesi nettiyhteys ennen tallentamista. Sinne meni.

Yökyöpeli Justiina oli sammunut jo ennen suden hetkeä, mutta hereillä taas jo klo 04. Vaikka nukahtaisin kahdelta, herään neljältä. Pirullista. Nukahdan kohta kuitenkin, mikäli en ole keksinyt mitään sopivaa murehtimista. Aika monta yötä on mennyt huolehtimisessa.

Meillä ei näy valonpilkahdustakaan. Jos näkyy, pelottaa onko rosvot ja murhamiehet liikkeellä. Meillä on liiketunnistimilla varustettuja lamppuja ulkovalaisimissa. Tähän asti vain eläimet ovat sytytelleet pihavaloja.

Moottoroitu sänky, wau! Ihastuin kerrallisella sairaalareissulla moottorisänkyyn. Kävi ajanvietteestä huristella ylös ja alas, nostaa jalkopäätä ja pää-päätä  ;D Olin yhden hengen huoneessa omassa rauhassani, eipä hurina häirinnyt ketään.

Toivossa on hyvä elää, totisesti. Minäkin toivon, että pumpuli voi pian siirtää klasit ja kirjan pois tieltä ;)

 
« Viimeksi muokattu: 07.11.2012 16:42:07 kirjoittanut Justiina »

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Suden hetki
« Vastaus #5 : 07.11.2012 17:40:32 »
Suden hetkellä minäkin heräilen.Viime yönäkin olin neljän maissa hereillä.Nukun kylllä sitten kohta uudelleen.Jokin aika sitten heräsin aina puoli kolme yöllä.Ihan kuin olisi jokin sisäinen kello herättänyt aina samaan aikaan joka yö.Johtuukohan kellon siirrosta että nyt heräilen hiukan myöhemmin.Menen aina nukkumaan kymppiuutisten jälkeen ja nousen ylös puoli kuuden aikoihin ja joskus aiemminkin.

Miehenihän valvoo lähes kaikki yöt ja torkkuu usein istuvillaan päivällä ja illalla.Hänellä on niin paljon vaivoja ja kolotuksia ettei oikein pysty nukkumaan kunnolla.Joten yksin miltei saan nukkua minäkin.Nyt tänä iltana taitaa olla TV:ssä Akuutti jossa puhutaan unesta.Kyllähän se hyvä uni on tärkeä asia.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Suden hetki
« Vastaus #6 : 07.11.2012 18:47:27 »
Täällä myöskin yksi heräilijä. Oikein saa ihmetellä, jos joku aamu huomaa, että ei ole yöllä ollutkaan hereillä.
Pimeää on meilläkin, tunnistimella oleva lamppu saattaa rusakoiden liikkeistä joskus syttyä, ei ensimmäiseksi tule mieleen, että joku hiippari nurkissa olisi.

Meillä on kylässä "katuvalot", mutta nyt on kunnalla säästökuuri päällä ja valot  sammuvat puolilta öin ja syttyvät viideltä, kun joku vielä tältäkin kylältä töihin menee. Paremmin tämä on sellainen eläkeläisten ja kesäasukkaiden kylä.
Oikein nautin, kun on yöllä pimeää.
Ai niin, onhan täällä toisella puolen tietä vanha koulu, joka on huostaanotettujen lapsien kotina. Sieltä yleensä aina näkyy jostain valoa.

Melkein vähän kadehdin ihmisiä, jotka nousevat aikaisin ylös, minä kun olen se talon hävittäjä -  "illan virkku ja aamun torkku".
Tosin olosuhteiden pakosta pitää arkisin nousta jo ennen seitsemää.

Annuskalle kiitos vinkistä, pitääpä katsoa se Akuutti.
Tulee uusintana huomenna, taidan katsoa vasta silloin, olen katsonut sarjaa "Uusi päivä" ja se tulee samaan aikaan.

En erikoisemmin ole tv:n orja, mutta jotain tulee katsottua.
Dallaskin alkoi taas, mutta eipä oikein tuntunut enää kiinnostavan, vaikka aikanaan sitäkin katsoin.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2012 18:52:22 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Suden hetki
« Vastaus #7 : 09.11.2012 17:56:13 »
Yksi yöheräilijä on täälläkin, kymppiuutisten jälkeen menen nukkumaan ja kuuden
maissa aamulla ylös. Joka yö kuitenkin herään siinä kolmen maissa ja sen jälkeen "käännän
ja väännän" ja ehkä välillä torkahtelenkin ja odottelen ,että kello tulisi kuusi, kun ei
oikein ennen viitsi nousta kolistelemaan,kun mies kuitenkin nukkuu vielä.

Ehkä nämä katkonaiset unet johtuu siitä, kun on aikoinaan tehnyt kolmivuorotyötä.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Suden hetki
« Vastaus #8 : 21.11.2012 04:54:32 »
No niin, tässä sitä taas ollaan. Hereillä suden hetkellä. Ihan liian aikaisin tuli mentyä nukkumaan. Ajattelen, että teitä siellä "kupsehtii" muitakin.

Ristinsielua ei näy. Ei edes koiranku..... ulkoiluttajaa.

Kahvi tippuu ja ajattelin lukea vähän illalla aloittamaani kirjaa. Siitä muutama sana lukunurkassa.

Kaunista syyspäivää teille!

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Suden hetki
« Vastaus #9 : 21.11.2012 18:43:31 »
Minä heräilin kyllä viime yönä välillä mutta nukuin kuitenkin paremmin kuin edellisyönä.Silloinhan hyppelehin yöllä kun ei nukkumisesta tahtonut tulla mitään.Kahden aikoihin katselin Ketunkin kulkemisia.Yökukkuja sekin näkyy olevan.Tänä aamuna kuuden aikoihin kuljeskeli parvekkeemme editse.Yleensä en ole nähnyt juuri ketään kulkijaa.Joskus Taksin tai lehdenjakajan.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Suden hetki
« Vastaus #10 : 30.11.2012 08:07:31 »
 Jotenkin niin hyvin eläydyin illalla tuohon Kotikatu-sarjaan että aloin jo unessa järjestellä heidän asuntoasioitaan...

Unessa ehdottelin sarjan Eevalle että nythän tuo alakerran asunto pitää teidän ostaa.
Sehän on sopiva teille jo Pertin vammaisuuden vuoksi kun on alakerrassa.
Olinpa jo sitä melkein sisustamassa Eevan kanssa kun heräsin tuulen viuhumiseen ja ujellukseen.
Nyt odotan mielenkiinnolla miten sarja etenee ennenkuin loppuu..

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Suden hetki
« Vastaus #11 : 09.02.2013 04:47:50 »
Minut herätti "suden hetkeen" kirkas, pyörivä valo. Lumiaura. Kyllä on tänäpäivänä niillä isot, komiat vehkeet. Meidän pihan pikku "popkatti" ei ole vielä liikkeellä. Iltaisen lumentulon jälkeen ei ole pihassa kuin kahdet koiranulkoiluttajan jäljet. Vielä ei kehtaa mennä omia nurkkiaan siivoamaan.

Kaikki nukkuvat, mitään liikettä ei näy. Lehdenjakaja varmaan jo käynyt.

Kahvi tippumaan ja jännäri kouraan. Voi vielä unikin tulla.