Kirjoittaja Aihe: Pumpuli  (Luettu 13545 kertaa)

irmukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Pumpuli
« : 19.02.2012 01:26:18 »
Onko Sinulla kaikki hyvin?-
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Re: Pumpuli
« Vastaus #1 : 20.02.2012 13:39:44 »
Mielenkiintoinen kysymys, Irmukka. Paljon paremminkin voisi olla, mutta myös pirun paljon huonommin!  Aurinkoisia kevätpäiviä sinulle!  :D
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Re: Pumpuli
« Vastaus #2 : 20.02.2012 22:54:50 »
Pumpuli/ Irmukka; Oletan että olette eriaikoina havainneet että eläminen
toistaa itteään....oon jäävi..jo kokeillut.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

espen

  • Vieras
Vs: Pumpuli
« Vastaus #3 : 23.07.2012 18:28:46 »
Tämäpäs mielenkiintoinen keskusteluketju?

Aiheita luulisi eläköityneillä olevan enemmänkin, semminkin, kun aina puhutaan, että Suomikin ukkoutuu ja akkautuu. Uskoisin, että suurimmalla osalla, ehkäpä kaikilla on asiat suht. hyvin, jotka tällekkin foorumille kirjoittelevat.

Olemme hyvinvoipia. Jos joku voi huonosti, niin saahan senkin asian purkaa täällä, niin saa sitä paljon puhuttua vertaistukea.

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pumpuli
« Vastaus #4 : 23.07.2012 19:29:41 »


Päivää.
Uusi olen minä täällä. Onko tämä sellainen YleisSivistävä tämä sivusto, jolle kaikki voi asiasta kuin asiasta kirjoitella. Jollei sattumoisin olekaan, vein Lahjomistarkoituksessa tuomani Mansikkakorin 
mennessäni pois. Vastakkaisessa tapauksessa , Olkaa Hyvä.
Ja jos sitten on se YleisSivistävä, jota suuresti kaipaan, voisinko täällä tutustua uusiiin ja vanhoihin PalstaViljelijöihin.. Annaliisin olen jo tavannut. Terveiset. Samoin Snipelle..
Tapaillaanko.

Älyvähän Matleena

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Pumpuli
« Vastaus #5 : 23.07.2012 20:14:48 »
Matleena, kiitos mansikoista. Hyviä ovat.

Omasta puolestani toivotan kaikki uudet ja vanhat palstaviljelijät tervetulleiksi. Kaikkia tarvitaan. Siitä yleissivistävyydestä en tiedä, tämä muodostuu sellaiseksi, kuin me sen teemme.

Ihailen teitä, jotka osaatte käsitellä kuvia ja muita vempaimia. Minä käytän vain sanan "säilää " enkä uusia temppuja voi nyt opetella.

Oon " otettu ", kun oon saanut ihan oman ketjun. Syytä kyseenalaiseen kunniaan en tiedä, voin vain arvailla. Mutta tätä ketjua voi mun luvallani käyttää kaikenlaiseen viestintään. Arkaluontoisempaankin.

espen

  • Vieras
Vs: Pumpuli
« Vastaus #6 : 24.07.2012 08:57:09 »
Kiitos Matleena mansikoista. Taisi olla, ainakin mielestäni Polkaa, maistui vähän siltä.



Laitoin kuvaa viime vuoden sadosta viinirypäleitäni. Laatu on Zilga, Latviasta kotoisin, kestää Suomenkin talven. Näyttäis tulevan taas tänä vuonnakin, kypsyvät syyskuussa.

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Pumpuli
« Vastaus #7 : 24.07.2012 16:22:01 »
Vihjase espen mullekin vähän ,kuinka saisin tollasia
rypälesatoja. Vaarinmökkini tontilla kasvaa jo entisen omitajan
istuttama viiniköyhnös. se on siksyisin varmaan 5 m, tyvestään, pitkin kuusiaitaa,
siis hyvinkin elinvoimainen, ei oo talvesta kummosinaankaan.
Lehdetkin on kuin mattopiiskoja..

espen

  • Vieras
Vs: Pumpuli
« Vastaus #8 : 24.07.2012 17:41:37 »
Meillä täällä on hapan maa. Silloin kun kymmenkunta vuotta sitten ostin tommoisen pienen taimen, niin en suinkaan tehnyt sille muuta kuin kastelin. Nyt olen vähän omin päin leikellyt sitä.

Tossa jotakin tietoa aiheesta. Nyt pitäisi vaan tietää, että minkälaisen maan juuri sinun köynnöksesi vaatii, tykkääkö se happamesta?

-----------
Zilga Viiniköynnöksen leikkaus ja hoito
 Rypäleet kypsyvät ja saavat arominsa vain runsaassa auringonvalossa. Istuta taimet kasvihuoneeseen tai avomaalla hyvin lämpimälle ja aurinkoiselle kasvupaikalle. Jos istutat seinustalle, jätä vähintään 40 cm:n väli seinään. Taimiväli 1-1,5 m. Yksi viiniköynnös tarvitsee vähintään 1 m2:n kasvutilan, että kaikki oksat saavat auringonvaloa. Multakerroksen tulee olla vähintään 50 cm syvä. Kaiva 60 x 60 x 60 cm istutuskuoppa ja paranna maaperä hyvällä puutarhamullalla. Toisin kuin muut viiniköynnös-lajikkeet, Zilga vaatii happamen maaperän (pH 5,5-6,5).

Vaatii tuen, versot tuetaan pystyasentoon narujen avulla.

Ensimmäisenä kasvukautena ei suositella runsasta lannoitusta, myöhempinä vuosina esim. Puutarhan Kevät -lannoite heinäkuun alkuun saakka, elokuun alussa syyslannoitus esim. Puutarhan Syksy -lannoitteella.

Juuristo on syytä suojata parin- kolmen ensimmäisen talven ajaksi.

Vaatii leikkauksen joka vuosi, leikkaus tehdään myöhään syksyllä marraskuussa nestevuodon välttämiseksi.

____________________

Ei mulla ole kuin yksi kasvi, se on talousrakennuksen kyljessä, kasvaa  yhdessä köynnöshortensian kanssa vieretysten. Nyt viime vuonna laitoin toisen Novgorodin köynnöksen. Saa nähdä kuinka se menestyy?
 

espen

  • Vieras
Vs: Pumpuli
« Vastaus #9 : 25.07.2012 12:57:03 »
Vihjase espen mullekin vähän ,kuinka saisin tollasia
rypälesatoja. Vaarinmökkini tontilla kasvaa jo entisen omitajan
istuttama viiniköyhnös. se on siksyisin varmaan 5 m, tyvestään, pitkin kuusiaitaa,
siis hyvinkin elinvoimainen, ei oo talvesta kummosinaankaan.
Lehdetkin on kuin mattopiiskoja..

Meikäläisen viiniköynnös, vaikka onkin pohjoisen puolella, niin on tykännyt kasvaa tuossa entisen, v. 1910 rakennetun navetan  kyljessä.





Rypäleet olivat eilen tuollaisessa mallissa.