Kirjoittaja Aihe: "Tietoa tuutin täydeltä"  (Luettu 13120 kertaa)

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
"Tietoa tuutin täydeltä"
« : 07.11.2011 15:02:08 »
Kun olen hoksaamaton ja unohtavainenkin, harmittaa asioiden uutisoinnissa useinolevat lyhenteet.
On ihmeellisiä kirjain yhdistelmiä joiden tarkoituksesta en ymmärrä hölkäsen- pöläystä, ja vaikka jutun lukee
lävitse niin ei silti valkene lyhenteen sanoma.
 Myös saattaa lehden sivulla olla iso valokuva jostain henkilöstä jonka toimittaja olettaa olevan jokaisen idoli,
eikä hän siksi vaivaudu kertomaan mitä ko. ihminen eim.- on saavuttanut tai voittanut. Muutama kirjain yhdistelmä
vaan on viitteenä hänen osallistumisestaan.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #1 : 07.11.2011 21:46:27 »
Täyttä asiaa kirjoittelet kropsu.Nykyisin ihmiset kuvittelevat jokaisen hallitsevan kaikki lyhenteet jopa tuhannet sivistyssanat.Kohta on aivan toivotonta niillä ihmisillä ,joilla ei ole nettiyhteyttä,selvitä arjen asioista.Ei ajatella ,että ei kaikilla ole mahdollisuutta näihin värkkeihin,ei suinkaan tyhmyydestä ole kyse.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #2 : 09.11.2011 08:00:22 »
Eikös sitä  sanota että etsivä löytää.
 Kun kuuntelin kaksitoista vuotta sitten meidän Tarjan ensimmäitä uudenvuoden puhetta,ei jäänyt mieleeni muuta sanaa kuin globaali..
Ei ollut vielä edes tietokonetta avuksi,etsin tietosanakirjan ja sieltä apu löytyi.ja sana maailmanlaajuinen..
Jos on tarpeeksi vahva itsetunto ei tarvitse häpeillä tietämättömyyttään.
Kun Lindholmin Ollilta haastettelija kysyi että oletko sinä Despootti niin Olli kysyi että mikäs se sellainen on...
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #3 : 12.11.2011 20:16:24 »
Kyllähän sitä "itsetuntoakin" Anniliisa saattais loytyä, vaan kun ei joka kissanristiäisien taustoja
 viittis ite mönkiä, kun kerran on jo lehden maksanut. Kyllä niitä  on    selkeämpiäkin  uutistiedotteita; Suomalaiset rouvat ovat havainneet että hieromasauvan
pitää olla luxusta, kiinalainen rihkama ei enää tyydytä.
    Oliskohan se oma ukkelikin vaihdettava,,vaikka kreikkalaiseen Adonikseen,,sieltähän muutakin kansallisomaisuutta alkaa olla pakko myydä vientiin..
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #4 : 13.11.2011 12:11:15 »
Vaikka meneekin vähän vuoropuheluksi niin on vastaan kuitenkin.
Minä yritin puhua sivistyssanoista ja itsetunnosta jos on tietämätön jostakin asiasta.
Voi teidä miehet,ollaan jo rovehtimassa Naisten lelulaatikkoa.Ei siinä ainakaan itsetuntoa puutu..
Kun nyt on Isäin-päivä niin annetaanko anteeksi
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #5 : 13.11.2011 23:45:31 »
ANTEEKSI   -pyytäen tahtoisin luoksesi tulla... sanotaan laulussa.
   _Tiedä häntä mikä minukin pisti piruilemaan.
Kättä päälle- Anniliisa!  terv. Kropsu
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #6 : 16.11.2011 16:25:57 »
Näin suvatsevaisuuden päivänä kai pitäisi suvaita ja sulattaa ihan mitä vaan.Mutta rajansa toki kaikella!Mietitään asiaa1
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #7 : 16.11.2011 19:01:39 »
:roll: Olen saanut naisväen mielipahat kantaakseni,,enkä kait aiheetta..
Olkoonkin että tuon piruilevan" uutiseni kyllä luin tämän kultaiseniän" uutissivulta,
kuvanllisena tietona.  Pahoittelen sensuroimattomuuttani.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #8 : 16.11.2011 20:11:33 »
kropsu1 kirjoitti:
> :roll: Olen saanut naisväen mielipahat kantaakseni,,enkä kait aiheetta..
> Olkoonkin että tuon piruilevan" uutiseni kyllä luin tämän
> kultaiseniän" uutissivulta,
> kuvanllisena tietona.  Pahoittelen sensuroimattomuuttani.

Älähän nyt. Kukaan täällä mieltään pahoittanut  ;)
Luulenpa, että yritit herättää keskustelua nukkuvien palstalaisten joukossa. Joku - Piikatyttökö oli - toivoi räväkkää aihetta  Kropsulta, mutta lelutkaan eivät oikein innostaneet...

Itse asiasta eli vieraista sanoista ja lyhenteistä. Samaa olen ihmetellyt varsinkin nimitysuutisia lukiessani. Ihmisiä nimitetään sellaisiin työtehtäviin, ettei millään arvaa tehtävän laatua, kun ovat melkein kaikki englanniksi.
Eilen luin jotakin sijoitusalan aviisia. Siellä oli lause " rotaatio on sijoittajan rollaattori". Rollaattorin tunnen ja rotaationkin käsitteenä, mutta miten ne liittyvät toisiinsa:?:  Rotaatiossahan mennään ympäri ämpäri, mutta rollaattori pitää mummon pystyssä... talouselämässä on kai toisinpäin.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #9 : 16.11.2011 22:55:09 »
Puhut Kropsu/Kropsu 1 (oletko yksi ja sama Kropsu vai Kropsu ja sen kopio!!!) täyttä asiaa, loukkaamatta meitä naisia.

Edesmennyt valtiotieteilijämieheni rakasti sanaa "relevantti". Se sitten mahtui jokaiseen mahdolliseen paikkaan hänen puheessaan ja kirjallisessa tuotannossaan. Suomennettuna "asiaan olennaisesti vaikuttava, asian kannalta muuten olennainen, asiaan kuuluva, olennainen, aiheellinen, asianmukainen.....". No toki relevantti kuulostaa hienommalta, kuin olennainen, aiheellinen jne.

Minulla on tapana kysyä suomennos, vaikka jonkun "relevantin" sisällön tunnistaisinkin. Mielestäni sivistyssanojen ja muiden koukeroiden käyttö on turhaa arkisessa elämässä. Yritetäänkö olla fiksumpia, kun oikeasti ollaan, mene tiedä.

Toinen aika usein kuuluva juttu on ns. täytesanat. "Itse asiassa" ei ole varsinainen täytesana, mutta nykyhaastateltavat käyttävät sitä aika runsaasti. Työelämävuosiltani muistan talomme hyvin teoreettisen atk-ekspertin luennon, jossa joka neljäs tai viides sana oli "tuota". Jossain vaiheessa ryhdyimme laskemaan, kuinka monta tuota-sanaa hänen luentonsa piti sisällään. Luennon sisältö saattoi jäädä toiselle sijalle, mutta tuota-sanoja oli erittäin runsaasti puolen tunnin esitelmässä!

Mukavia marraskuisia aikoja kaikille!
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #10 : 16.11.2011 23:33:33 »
-No nyt meneekin jännäks. Kaksi "ykspunttista ei mua tuominnutkaan
sexsivälineiden mainonnasta ja tyttöjen lelulaatikon sekottelusta.
Seuraava, puolesta tai vastaan, niin olen samaa mieltä, kuten aina.
 Kyl minä Piikatyttö, oon sama kropsu,ilman ykköstäkin; Oon vaan
suojannut nikkini tuhanteen saakka -Vasta ykkönen käytetty,,,
senkintähden että, kun meillä asuu se pirullisempikin.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #11 : 26.11.2011 12:09:23 »
Nyt kun aletaan valmistautua adventtia viettämään  niin palaan edelliseen sunnuntaihin.
 Luin jostakin sellaisen sanahirvityksen kuin..Predestinaatio-oppi..
Siinä on pohtimista ainakin meille puolipakanoille.Onneksi on Google ja Vigipedia tietoa antamassa.
Pikku-joulu kausi on aloitettu,kerron myöhemmin..
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Re: "Tietoa tuutin täydeltä"
« Vastaus #12 : 28.11.2011 16:08:53 »
Kyllä Anniliisa valitsitkin hienon sanan, Predestinaatio. Ei kai se sanana ole kovinkaan hirviö",
mutta se mitä se oppina ilmasee, on melkosen hirviömäistä..
Guugletelkaapas sitä niin pakanuutenne" tehostuu..
 Kari Kuula on selitellyt Jumalan perin itsekkäät tarkotukset jo ennen ihmispoloisen luomistaan.
   Rautavalimo- tekniikassa, (ennaltamäärääminen)on jo paljon hyväksytympää.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »