Keskustelualueet > Koti

Kuinka hyvältä maistuukaan ...

<< < (2/3) > >>

Aarno Korpela:
Hemuli, kirjoitit: "ohrankryyneistäkin teen vain silloin tällöin tai oikeastaan aika useinkin velliä, siis ihan kokonaisista kryyneistä."

Olen unohtanut miltei tyystin ohrakryynivellin. Se oli silloin ennen miltei jokapäiväistä ruokaa. Kun joskus pääsin Vanha-Perttulan aittaan säkin suuta pitämään tai valkeeta näyttämään, käytin tilannetta hyväkseni ja kahmaisin kourallisen ohrankryynejä suuhuni. Niitä säilytettiin pienehkössä arkussa ja ne maistuivat mielestäni hyviltä. Ehkä siksi laitan kaurapuuron myös ohrahiutaleita huomenaamullakin - toivon niin.

Viola:

  Minä teen kokonaisista ohrakryyneistä "yön yli uunipuuroa". Voi että se on hyvää, hämäläisittäin sanottuna "kamalan" hyvää :)
  Mustikka-tai karpalosoppa seuraksi.

  Ohrakryynivelli ja makaroonivelli ne oli 40-luvun lapsen herkkuruokaa, en osais tehdä tänä päivänä, tai ehkä osaisin jos oikein asiaan paneutuisin, mutta nykyään saa kaiken jo paljon helpommalla.

Hemuli:
Et voi Viola olla tosissasi!? ::)
Ei sen helpompaa ruoanlaittoa juuri ole kuin vellin keittäminen tai no, perunoiden keitto ehkä on...

Ohrankryynit laitan likoamaan edellisenä iltana. Kun alan seuraavana päivänä niitä keittämään, jätän tilkan vettä kattilan pohjalle ja kun se on melkein kiehunut pois, lisään maitoa ja sitten annetaan hiljalleen kiehua, sekoitellaan silloin tällöin ja lisätään maitoa tarpeen mukaan. Lopuksi vielä nokare voita ja suola, siinä se.

Mulla on kattilana  paksupohjainen alukattila, siinä ei pala niin helposti pohjaan. Taitaa olla alukattilat muuten pannaan julistettu, mutta hengissä on säilytty.
On mulla kerroskattilakin, mutta se ei oikein ole mun juttu - kestää ikuisuuden kypsyä ja maito iskee kuin tauti kattilan reunoille kiinni. :(

Makaroonivelliäkin tulee joskus pojanlapsille keitettyä. Makaroonit kiehuvaan maitoon ja antaa muhia kypsiksi.

Pitäisikin tehdä joskus sitä uunipuuroakin...

Viola:
  Hemuli :) uusavuttomaksi mä itteni tein...Kai se totuus on se etten viitti... maito palaa pohjaan eikä hyvää tule ellei käytä "punasta" maitoo...
   
 Aina pitää ajatella sitä uuman kohtaa :) :)

  Tänään tein ruispuolukkapuuroa, sekin yksi mun herkuista.

 

Viola:
 Hupsista, Hemuli, unohdin kiittää ohrakryynivellin ohjeesta, sitä teen pikapuoliin!!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta