Kirjoittaja Aihe: nyt saa liikua suositusten mukaan  (Luettu 9857 kertaa)

Jalmarinpoika

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 81
    • Profiili
nyt saa liikua suositusten mukaan
« : 18.05.2012 20:03:57 »
tälläisen bongasin netistä:

Yli 65-vuotiaille on laadittu oma kaavio suositeltavasta liikunnasta. Asialla on Tampereella toimiva UKK-instituutti, joka keskittyy terveysliikuntaan ja alan tutkimukseen.

Eläkeikäisille suositellaan lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta lisääviä harjoituksia vielä hieman enemmän kuin työikäisille. Työikäisten suositus on kaksi kertaa viikossa, eläkeikäisten 2–3 kertaa.

Lihasvoimaa edistää esimerkiksi kuntosaliharjoittelu tai voimistelu kotona, tasapainoa tanssi ja pallopelit, notkeutta jooga ja venyttely. Monet jumpat harjoittavat kaikkia näitä ominaisuuksia samalla kertaa.

Kestävyyskuntoa ylläpitävää liikuntaa – esimerkiksi hiihtoa, uintia tai reipasta kävelyä – suositellaan iäkkäille yhtä paljon kuin työikäisillekin. UKK-instituutti muistuttaa, että kävely sopii kaikille ja portaiden nouseminen on tehokasta arkiliikuntaa.

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: nyt saa liikua suositusten mukaan
« Vastaus #1 : 19.06.2012 12:42:14 »
Hyvä on UKK:n kaavio. Olen sitä noudatellut vuosikausia, sillä erotuksella vaan etten
tähänpäivään saakka oo tarvinnut kuntosalia..
Kotona nuo kaikki temput onnistuu melkein päivittäin.
Voimaharjoittelusta käy vaikka kivien vääntely tontilla.. jos on onnistunut hankkimaan
kivisen tontin ja se on suomessa hyvinkin mahdollista.
Olin joskus "kunnossa kaiken ikää"- testissä mutta heidän asteikko ei ollut
tehty näin vanhoille, joten en saanut todistusta kuntoni asteesta..
Puristusvoimaa kyllä löytyi, että valvoja kielsi rikkomasta "pihtejänsä.

 

espen

  • Vieras
Vs: nyt saa liikua suositusten mukaan
« Vastaus #2 : 20.07.2012 18:16:38 »
Hyvä on UKK:n kaavio. Olen sitä noudatellut vuosikausia, sillä erotuksella vaan etten
tähänpäivään saakka oo tarvinnut kuntosalia..

Ilman kuntosalia olen minäkin pärjäillyt, vaikka olen sota-ajalla syntyneitä ja huonon lähtökohdan materiialisesti sekä ravinteista köyhää äidinmaitoa imeskellyt sylilapsena.

 Sopiiko kysyä, kropsu 1, minkä ikäinen olette?

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: nyt saa liikua suositusten mukaan
« Vastaus #3 : 22.07.2012 23:13:24 »
Sopii kysyä.
Oon syntynyt yhdeksäntoistasataa -34, eikä mua kovinkaan
hääppösillä ruo illa koskaan ole ruokittu.
Trateegiset mitat: 180 / 92 / -rinnan ympärys 117, sisäänhengttäissä  -(eikä pomppa päällä)
kengän numero 44,, ekä mua tarvi teititellä...   

espen

  • Vieras
Vs: nyt saa liikua suositusten mukaan
« Vastaus #4 : 23.07.2012 11:50:59 »
Sopii kysyä.
Oon syntynyt yhdeksäntoistasataa -34, eikä mua kovinkaan
hääppösillä ruo illa koskaan ole ruokittu.
Trateegiset mitat: 180 / 92 / -rinnan ympärys 117, sisäänhengttäissä  -(eikä pomppa päällä)
kengän numero 44,, ekä mua tarvi teititellä...

No joo, sittenhän olet melkoinen korsto ikäiseksesi. Minä oon syntyny vasta seuraavalla vuosikymmenellä, justiinsa jatkosodan aikana.

Eipä ollut siihen aikaan herkkuja tarjolla, hyvä kun jotakin sai napaansa.