Keskustelualueet > Koti

Uusi polstari jouluksi.

<< < (3/4) > >>

Liena:
Joulua kropsulle ,jota ei aikoihin ole näkynyt tuolla tavanomaisessa paikassa.Samoin kaikille hyvää juhla-aikaa .

Piikatyttö:
Hemulille iso kiitos, kun polstarista skriivailit. Sanavarastoni todella rikastui.

Päästä vedettäviä sänkyjä löytyy, nukkunutkin olen sivusta levitettävässä sängyssä ja siskonpetikin on tuttu. Taidettiin velipojan kanssa ennen kansakouluun lähtöä nukkua samassa levitettävässä.

Meillä hevosilla käytettiin ns. luokkivaljaita. Selässä oli setolkka (silo). Tykkäsin valjastaa hevosia.

Kropsu, jos 60-luvun puolessa välissä, silloin lähes täysi-ikäisenä, olisi ollut minullakin "naisena" mahdollisuus armeijan harmaisiin, olisin ollut heti valmis astumaan palvelukseen. Vaan kun ei. Lapsuuteni ja nuoruuteni kouluvuosiin saakka elin ja asuin aika miesvoittoisessa ympäristössä. Siksi kai olenkin erittäin tyytyväinen, että jälkikasvuni on poikia. Kyllä noita toisten kasvattamia tyttöjä tuntuu kuitenkin kynnyksen yli tulevan!!!

Mutta Kropsu, vaikka kuinka mievoittoisista lähtökuopista olen maailmalle lähtenyt, ripset pitää edelleenkin "värjätä" aamuisin taivaaan sinisiksi, kynnet Hesaan lähtiessä punaisiksi, varpaittenkin kynnet ja huulipunaa minäkin vuositasolla saatan syödä muutaman sata grammaa!!!

Kaikille palstalaisille hyvää Joulunalusaikaa.

Hemuli:
Kiitos Piikatyttö kiitoksista, mukava kun on vähän saatu keskustelua aikaan.
Mieltä lämmittää, kun saa ketjuun jatkoa.
Tässä iässä alkaa usein jo muistelemaan vuosikymmenien takaisia asioita ja sitä kuinka vähään silloin tyydyttiin.

Tuttuja ovat ne pellavaiset lakanat ja samalla lailla äiti niitä ratkoi ja ompeli sivut uudestaan yhteen.
Anopin lakanoita meiltä löytyy vieläkin, eivät tosin ole käytössä.

Päästävedettävässä olen minäkin nukkunut ja joskus jopa pukkisängyssä. Onko se tuttu?

Tänään illalla on pojantyttären joulujuhla ja sinne tästä pitäisi sonnustautua.

Piikatyttö:
Pukkisänky ei ole minulle tuttu. Piti oikein googlettaa ja katsoa, millaisesta sängystä on kyse. Niitä löytyi oikein tehdastekoisena, mutta varmaan moni käsistään kätevä isä pukkisängyn valmistikin.

Laverisänky on tuttu ja joskus olen sellaisella nukkunutkin.

Hetekoita löytyy aitan vintiltä useampiakin ja meinaampa vielä aittaan sellaisen laittaa nukkumista varten!!! Tarpeeksi paksu patja vain alle. Joskus muistelin laitettavan joku vanerintapainen hetekan "rautojen" päälle ja sitten patja.

Viime viikon Hesan reissulla käväisin Iso Roobertinkadun UFF-myymälässä ja löysin kaksi uudenveroista, pestyä villaista vilttiä. Sellaista vanhanaikaista. Kaunis kuvio, toinen puoli vaaleampi ja toinen puoli tummempi ruskea. Ostin ne aittasänkyjä varten. Maksoivat 13 eur kappale.

Äidin kotoa on Pehtori-kalusto, jonka levitettävän sohvan "alasänky" on heteka. Nostetaan vain ylös ja sohvan istuinosan "patja" patjaksi.

Monta tarinaa ko. hetekoillakin varmaan olisi kerrottavanaan!!!

KROPSU3:
 Kynsiäni en ole koskaan färjäillyt mutta huulipunaa olen tainnut kans syödä,jonkun pötkylänverran...
Joskus, ennenmuinoin kun plikat oppivat et "
Sansekaal kyllä tahraa..paidan kauluksenkin..

   Aika tuo ei koskaan enää palaa- lauloi salakuljettaja Laitinen..

 

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta