Kirjoittaja Aihe: Säätila.  (Luettu 109188 kertaa)

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #90 : 27.08.2014 10:45:33 »
Vai on perunatehdas Violalla. Mulla on sit useampi tehdas, kun oli 38 siemenperunaa ja soukka palsta. Hyviä ovat tehtaani siiklit tuoreeltaan, nyt kyllä pian  anottava katokorvausta, vai olisko alettava YT-neuvottelut myyrien kanssa..
 Sanotaanko teilläpäin myös parisänkyä lapsitehtaaksi, olisikin hyvä nimitys, vaikka ei aina
kaksosia tuottaisikaan. Olin minä ennenmuinoin sellasenkin tehtaan omistaja.                                                               Mukavia tehtailuita vaan kaikille....

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #91 : 27.08.2014 11:30:52 »
Mukavaa että Kropsukin on jättänyt puumerkkinsä pitkästä aikaa.

Niin ja se perunatehdas ::), täällä perunatehdas on vain Kokemäellä.  :D

http://yle.fi/uutiset/kokemaen_perunatehdas_odottaa_hyvaa_satoa/6272610

Sanotaanko jossain todellakin perunasänkeä tehtaaksi? Ihan outoa mulle...
Täällä Satakunnassa puhutaan perunamaan vaoista tai sänkistä. Huittislainen taitaa sanoa vaoksi ja eteläisessä Satakunnassa se on sänki.
Vai mitä Kropsu? On niin paljon vuosikymmeniä vierinyt kun olen viimeksi ollut siellä perunamaalla, että en ole ihan varma siitä nimityksestä.

Monimuotoista on tämä armas äidinkieli kaikkine murteineen.

Säästä sen verran, että pilvistä on edelleen, tänään vielä ei ole satanut, mutta luvassa on edelleen sadekuuroja. Lämpötila +14,1° ja tuulee...
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #92 : 27.08.2014 15:39:42 »
   Hemuli, sänkeksi ei täälläpäin kyllä sanota perunamaata, sänki on heinäpellolla, tai puimurin jäljiltä viljapellolla.

   Voi olla se tehdas-nimitys on vaan jäänyt jostain kaukaa mielen sopukoihin. Vaot perunamaalla, se on tuttua.

    On se nyt sade herkässä, 40ml on tullut maanantaista lähtien. En niin muista sienistä välitä kuin suppiksista, niitä pitää hakee jahka niitten aika tulee. Ihan vaan tuosta lähimetsästä.

     Onneksi menee melkein vuosi ennen kuin hellettä pukkaa, ensimmäisen kerran voin sanoo että nyt oli liian kuumaa. Vielä sitä jotenkin päivän kesti kun istui varjossa ja joi vettä tai mehua, mutta ne yöt...
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #93 : 27.08.2014 16:51:49 »
Vielä siitä sängestä, siis se yksi rivi on sänki. Meillä on kuusi sänkeä (riviä) perunaa, sais vaan nekin jollain konstilla taas ylös.
Mitenkäs muilla, missä ne perunat kasvaa?

Juu ja on myöskin heinän sänki ja puitu pelto on sänkipelto täälläkin.
Niin ja miehillä on parransänki... :D

- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #94 : 27.08.2014 17:03:51 »
Jopa mielenkiintoista perunanviljelyä eri murteilla.

Meillä peruna kasvaa vaoissa. Punaisen tuvan perunamaalla on muistaakseni kuusi lyhyttä vakoa. Meiltä puuttuu (monen muun maallisen hyvän ohella) kellari, niinpä potaatit pitää syödä syksyn mittaan. Nyt näyttää sade ruskistaneen varsia. Iskeeköhän rutto perunahalmeeseen.

Sänkeä on isännän leukaperien lisäksi heinäpellolla ja viljapellolla.

Säästä sen verran, että juuri nyt paistaa aurinko. Hetkellistä on, veikkaan. Tänään on  kulkenut ylitse  lukematon kuurosateitten määrä. Lähdin poudalla postiin, palasin sateella. Matkaa laatikolle on nippa nappa ½ km.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2014 17:09:00 kirjoittanut Justiina »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #95 : 28.08.2014 08:16:54 »
 En kyllä nyt hyväksy noita Kropsun tehtaita.
Perunathan kylvetään vakoon ja sitten ne mullataan penkiksi.
Ja se parisänkykin vois kyllä olla jokin itulaatikko,eihän se lapsi siinä heti valmistu..
Tehdas on sellainen jossa tulee valmista.
Tänä aamuna radio-Savon pojat lukivat savon sanakirjaa.
Heidän mielestään sanonta aesata olisi hevosen valjastusta.
Minä olen sen kyllä toisin ymmärtänyt.Sanotaan että aesataan kun otetaan kuorta pois riukupuista että paremmin kuivuisivat
vaikka sitä minun mökin pisteaitaa varten.Kertokaa mielipiteitänne.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #96 : 28.08.2014 17:15:41 »
En kyllä nyt hyväksy noita Kropsun tehtaita.
Perunathan kylvetään vakoon ja sitten ne mullataan penkiksi.
Ja se parisänkykin vois kyllä olla jokin itulaatikko,eihän se lapsi siinä heti valmistu..
Tehdas on sellainen jossa tulee valmista.
Tänä aamuna radio-Savon pojat lukivat savon sanakirjaa.
Heidän mielestään sanonta aesata olisi hevosen valjastusta.
Minä olen sen kyllä toisin ymmärtänyt.Sanotaan että aesataan kun otetaan kuorta pois riukupuista että paremmin kuivuisivat
vaikka sitä minun mökin pisteaitaa varten.Kertokaa mielipiteitänne.

Tarkensit oikein, Anniliisa, perunat (savoksi perut) kasvavat penkeissä, mutta on kylvetty vakoihin silloin keväällä. Niin meilläkin, vaikka penkki jäi eilen pois.

Radio Savossa höpistään ja lätistään nuorten toimittajien voimin. Ei sitä jaksa pitkään kuunnella. ::)
Aisaaminen (meillä aesoominen) on todellakin puun kuoren poistamista (kolomista). Hevonen valjastetaan. Panivatko isännät ennen hevosen aisoihin vai miten se meni?
Aisoihin panemisesta on tullut kielikuva hillitsemisestä tai rajoittamisesta.

Säähän palataksemme: meillä ei ole satanut vielä tänään. Äsken kuvasin ikkunasta tällaisen näkymän:

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #97 : 28.08.2014 20:48:57 »
Pitää vieläkin sekoittaa tätä "perunasoppaa".
Perunapenkistä en ole kuullut puhuttavan, mutta perennapenkki ja porkkana- ym. penkit ovat tuttuja.

Ja siitä aisaamisesta, sekään ei ole tuttu muuta kuin ristikoista - vihje on kuva kuorittavasta puusta ja taitaa joskus olla sana kuoriakin, vastaus on aisata.

Sitten sää, tänään on vuoroin paistanut ja satanut, enimmäkseen paistanut ja korkein mittarilukema oli +19,8°, ukkonenkin jossain kaukana jyrähteli.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2014 22:12:11 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #98 : 28.08.2014 23:04:00 »
 Oikiassa on savonlikka(Anniliisa). Aisaaminen on lähinnä koivupun kuosimista,neljältä sivult.
Kun ei voi halkasta pölliä, niin se aisataan,,kuivuu ,eikä lahoo.
Voipi olla se sana tullut ,koskelan jussin ajoilta,,hevoset kun valjastettiin vetohommiin, niin aisojen väliin ne asetettiin,(meilläpäin  hevonen asetettiin ,kun otetettiin vetojuhdaksi).
 Veto-aisat olivat vanhaanaikaan suorasta koivupuusta kuoritut tangot joissa oli taakka kiinnitettynä ,yläpää liittyi ruomiin ,jotka olivat längistä ulos tulleet nahankaistaleet, ne taas olivat jännityksessä luokkiin,joka jännitettiin kuin jousi ,rinnustimella.. Muutakun ruuna vaan vetämään,, sillälailla vanhaanaikaan suomea raivattiin
mm. Oli mukava muistella  :)
 
 

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #99 : 29.08.2014 01:42:23 »
Mukavaa, että Kropsukin on helteistä selvinnyt!

Sain juuri kakut uunista, enkä malta laittaa päätä tyynylle, ennen kuin olen vähän maalaisasiaa haastellut. Rannalla olen ja osaa olla pimeää. Onneksi on saksalaisia naapurissa.

Minun tehtävänä oli hakea kolme hevostamme laitumelta ja aina jonkun niistä valjastinkin. Heti, kun jaksoin kiristää länget. Pikkuveli oppi saman homman, mutta nauruksi meni, kun hänen jäljeltään sai länget sitoa uudestaan, aika  monta kertaa.

Perunat istutettiin vakoihin. Meillä oli istutuskonekone, ensin hevosvetoinen, sitten traktorin vetämä. Koneen kyydissä istui joku meistä ja pudotti perunoita vakoon, joka samalla peittyi. Multaus tapahtui myös  koneella.

Muistan kyllä senkin ajan, että ohjastin hevosta ja isä multasi "aatralla" perunapenkit. Siinä saivat rikkaruohot kyytiä, ei tarvinnut myrkkyä mättää perunapeltoon.

Murre on rikkaus, ilman "suomentamista" en kaikkia juttujanne olisi edes ymmärtänyt.

Nyt nukkumaan, herätys kello 8.00. Ekat asukkaat tulevat jo kello 12.00 (kolmatta kertaa) ja huusholli täytyy vielä viimeistellä italialaisten jäljiltä.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #100 : 29.08.2014 18:56:59 »

Säähän palataksemme: meillä ei ole satanut vielä tänään. Äsken kuvasin ikkunasta tällaisen näkymän:

Kehuskelin poutapilvillä eilen, mutta eipä aikaakaan kuvan lähettämisestä, kun lännen taivas musteni ja  kohta vettä tuli kuin aisaa.

Tänään on ollut koko päivän harmaata  ja sadettakin saatiin. Tietysti. 

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #101 : 08.09.2014 14:49:05 »
Hepskukkuu kaikki missä sitten lienettekin!  :D

Saatiinhan vielä sentään kesälle jatkoaikaa ja tästä nyt pitää nauttia, pianhan se syksy ottaa vallan.
Monta päivää on ollut aurinkoista ja lämmintä, nytkin on mittarissa +22,8°!

Tässä kuva orvokista joka on ihan itsekseen ilmestynyt nurmikon reunaan.
En edes muista tuon värisiä orvokeita meillä koskaan olleen.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #102 : 08.09.2014 18:15:22 »
Kukkuu kukkuu!
Tallella ollaan. Todella upeita päiviä, punaisia auringonlaskuja ja tähtikirkkaita kuutamoöitä. Kelpaa olla.
Mutta milloin koivuihin tuli ruskan väriä?

Ohi säätilan sanon vanhan viisauden, että sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Asiat pitäisi hoitaa ajallaan. Olen yrittänyt parsia kesäisiä laiminlyöntejä järjestelemällä huushollia sairaalaan menoa varten. Kutsu on käynyt huomisaamuksi. Muutamaan päivään en ole täällä häiriköimässä, mutta kunhan kotiudun otan läppärin kaveriksi sänkyyn ja lörpöttelen... Varokaa vain!

Meilläkin putkahtee orvokkeja sinne tänne. Ne vissiin risteytyvät keskenään ja muodostavat uusia väriyhdistelmiä.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #103 : 08.09.2014 21:18:23 »
Olen yrittänyt parsia kesäisiä laiminlyöntejä järjestelemällä huushollia sairaalaan menoa varten. Kutsu on käynyt huomisaamuksi. Muutamaan päivään en ole täällä häiriköimässä, mutta kunhan kotiudun otan läppärin kaveriksi sänkyyn ja lörpöttelen.

Toivotan hyvää sairaalareissua Justiinalle ja jään odottelemaan niitä lörpöttelyjä!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Säätila.
« Vastaus #104 : 09.09.2014 10:54:21 »
"Todella upeita päiviä, punaisia auringonlaskuja ja tähtikirkkaita kuutamoöitä."

Auringonlaskut ovat olleet harvinaisen punaisia. Tulee mieleen, johtuukohan aurinkoa ympäröivä  punaisuus Islannin tulivuoren purkauksen rikkidioksidista?

Laskevan aurinkon säteet tulevat rikkidioksidikerroksen läpi.

Katso video tulivuoren purkauksesta, joka on suurempi kuin yksikään 1900-luvun purkauksista Islannissa. Kuva on islannin TV:n sivuilta tänään 9.9.
Video on kuvattu 6.9.
http://www.ruv.is/frett/eldstodvarnar-i-holuhrauni-myndband
« Viimeksi muokattu: 09.09.2014 11:22:19 kirjoittanut Aarno Korpela »