Kirjoittaja Aihe: Ruokaa ja leipomuksia.  (Luettu 124539 kertaa)

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #120 : 02.04.2014 08:21:12 »
 Varmaan moni on huomannut että olen vähän kärkäs aina mielipiteitäni ilmaisemään.
Tähän päädyin kun ette kukaan edes yritä vastailla vai mitä te hommaatte.
Sain siitä vasikanposkesta tosi onnistuneen ruuan kun annoin sen kunnolla uunissa muhia.Paljon mureampi liha kuin jokin sonnin ulkofile,hintaa puolta vähemmän kilolta,kokeilkaa.
Toinen asia,poikkeaakin vähän asiassa ruokapuolesta .Hyvät ihmiset jotka asutte omistamissanne asunto-osake yhtiöiden
rivi-tai kerrostaloissa.Menkää yhtiökokouksiin jos haluatte tietää tai vaikuttaa yhtiövastikkeissa maksamistanne kuluista.
Muuten on turha pähkäillä näitä taloyhtiöiden päätöksiä.
Onko nyt talvi ilman lunta vai mikä vuodenaika menossa.Olen huolissani noista perenna-ym kukkasista jotka haluaisivat vielä uinua hangen alla kun pakkasta on yöllä 10.ast.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #121 : 02.04.2014 08:57:23 »
Ole vaan edelleenkin kärkäs, Anniliisa. Onhan se turhauttavaa, kun oma nikki seisoo jonkin ketjun lopussa näkyvissä "maailmantappiin" asti. "Henkistä kotia" kirjoitin joskus ikäänkuin herättelymielessä. Usea käsi nousi. Nyt ovat tainneet nostaa molemmat kädet ylös.  :-X

Olen ajatellut niin, että ehkä tänne tulee porukkaa, sitten kun joku palsta lopetetaan tai kyllästyvät riitelyyn!  ::)

Yhtiökokous on ensi viikolla. Tottaki menen. Meillä on asiat nyt niin hyvällä mallilla, että heinäkuu luvattiin vastikkeettomaksi.

Hienoa, Anniliisa, että sinun keitoksesi onnistuivat.

Pidetään vaan liippua korkealla!

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #122 : 03.04.2014 11:43:59 »
Tervehdys meiltä teille!
On ollut hiljaista toden totta. Pumpuli mainitsi yhden turhauttavan asian: oma nimimerkki törröttää päivästä toiseen viimeisimpänä vastaajana. Ei synny keskustelua, ei.

Yhtiökokouksesta en tiedä, mutta vasikanposkista kiinnostuin kovasti. Muistini mukaan vasikan posket olivat nahkaa ja alla luuta, ehkä kalvoja välissä. Ei ollut vauvanpyöreyttä niissä poskissa. Tosin on aikaa siitä kun vasikkaa silittelin. Ehkä nyt on jalostettu lihaposkinen vasikka kuten broilerikin on kaukana tavallisesta kananpojasta.  ::) Epäilen kyllä, että kyseiset "posket" ovat suuremmasta elukasta veistelty. Eihän sianlihaakaan enää ole, on possua vaan. Vasikanliha vaikuttaa paremmalta kuin naudanliha.
Ihan hyvä, että teuraseläimet käytetään kokonaan, ei tarjoilla pelkkää fileetä tai paistia. Vasikanposket ovat ilmeisesti etnisistä ravintoloista alkujaan. Ohjeet olivat hyvinkin mausteisia. Pitkään haudutetut liharuoat ovat herkkuja. Kokeilisin, mutta "poskia" ei myydä meidän lähikaupassa. Pitäisi vaivautua sinne kauppahalliin asti. 

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #123 : 06.04.2014 08:58:04 »
Samaan asiaan  Justiina minäkin takerruin kun pitopalvelu-tytöt alkoivat puhua vasikan poskesta.
 Mietin että mistä niitä oikein hankkivat,netistä löytyi tieto että pakastettuna Hollannista.
Eihän suomesta löydy pikkuvasikan lihaakaan,kaikki vasikat kasvatetaan sonneiksi tai lehmiksi.
Mutta vaiettu totuushan on että vanha lehmäkin muuttuu sonniksi kuoltuaan.
Nämä vasikanposket ovat nähtävästi..lehmän naamaa..Sitä samaa joista vielä puoli vuosisataa vuotta sitten tehtiin niin maukasta sylttyä.
En ollut ostanut naudan lihaa aikoihin kun nyt on se trendi syödä kanaa ja kalaa.
Kun nämä ..posket ..olin kypsäntynyt ohjeen mukaan merinadissa ,annoin niiden rauhassa jäähtyä.
sitten kun aloin niille tehdä kastiketta,
haudutusliemen päällä oli keltainen rasvakerros.
Niinhän se on naudan tali kellertävää,olin tämän vain unohtanut.
Kuorin rasvat tarkasti pois,aion sanoa sen myös näille pitoruuan laittajille.
mutta lopputulos oli yllättävän hyvää,sain siitä kovasti kehuja.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #124 : 06.06.2014 21:13:58 »
Heips!
Raparperimehua on tullut viime päivinä neljä maijallista keitettyä tai Mehu-Liisan nimellä mun
mehustimeni kulkee. Runsas viisi litraa mehua tuli yhdestä satsista, siis reippaasti kaksikymmentä litraa. Riittää siitä kesäksi janojuomaa ja on hyvää ja raikasta. Mehua kuluu, kun pojantyttäret tulevat, niin aina on kova jano. Meillä onkin aina mehukannu kaapissa suvet talvet...
Raparperipiirakkaa ja soppaakin on tullut tehtyä nyt, kun ne raparperit ovat parhaimmillaan.

Luin tuosta edeltä Anniliisan ja pumpulin kirjoituksia foorumin hiljaisuudesta.

Minä kun olen tunnetusti kärkäs sanomaan mielipiteeni, niin sanon sen nytkin.
Eräs syy tosiaan on se, kun ei saa vastauksia viesteihinsä, niin ei paljoa huvita kirjoitella.
Ja kun jotain kirjoittaa sekin ohitetaan laittamalla koko viesti toisen piikkiin. (Auttamaton Pekka.)
Näkyykin olevan korjattu se juttu! 
Kiitos, että ketju vastauksiakin sai. Joskus olen poistanut aloituksenikin, kun ei ole ottanut tuulta purjeisiin.

Pumpuli odottaa muilta foorumeilta porukkaa, sieltähän tultiin ja moni on jo häippässyt, ei se ole helppoa tunkea ennestään "tuttujen" joukkoon.
Eihän täällä oikeastaan tarvittaisi kuin "pulinat", täällä kun ei ole sitä blogipuolta.  :(

Laskiskohan kymmeneen ja lähettäisi koko sepustuksen bittiavaruuteen vai onko niin häijy, että laittaa tään ketjun jatkoksi.  :-\
Sinne vaan!

Kaikesta huolimatta hyvää viikonloppua kaikille!
« Viimeksi muokattu: 07.06.2014 15:51:06 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #125 : 06.06.2014 21:41:00 »
Hei Hemuli! Omasta puolestani arvostan kovasti uusia aloituksia. Aina ei tule vastattua siitä vanhasta syystä: tuntuu että olen ihan liian paljon äänessä. Monta kertaa olen kirjoittanut jotakin, mutta deletoinut ennen lähettämistä, koska epäilen ettei ketään kiinnosta Justiinan mielipide jokaisesta esille tulleesta asiasta. Jossakin on jollekulle (ei vielä minulle) sanottu että paljon kirjoittava vie happea muilta.  Siksikin olen antanut tilaa. Toisaalta harmittaa nähdä paikalla olevan vaikkapa 14 vierasta, mutta kenelläkään ei ole omaa ääntä. Miksi?

Joo, raparperista on tullut tehtyä kiisseliä, puuroa ja piirakkaa. Ensimmäisen kerran meilläkin on  saatu kunnon sato raparperista. Mehuja en yleensä tee. Meillä juodaan silkkaa vettä janoon.
On mukavaa saada kesäistä lähiruokaa. Eilen syötiin nokkosista, lipstikasta ja viime sadon kesäkurpitsasta keittoa. Kaikki omasta pihapiiristä.
Hemuli, älä missään tapauksessa lopeta kirjoittamista. Pyydän ihan nätisti ja vilpittömästi.

 


pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #126 : 07.06.2014 12:16:07 »
Tätä keitosta en nyt sen enempää hämmennä. Jokainen kai tietää mielipiteeni tästä kirjoitteluasiasta. Senverran sanon, että aikanaan, kun en ymmärtänyt mitä ja miten tänne pitää kirjoittaa, sain paljon "lunta tupaan ja jäitä porstuaan". Silloin ilmoitin, että kirjoitan tänne niin kauan, kun joku lukee sepustuksiani tai kun yx Korpela sonoo: "jo riittää, pumpuli". Tämä pätee edelleen. Mottoni on myös: "minkä kirjoitin, sen kirjoitin". Mitään en poista jälkikäteen.

Elämä on sillä mallilla, että 50:siä alkaa olla yhtenään, niin tänäänkin.

Ja illalla saan "kirkkaan hopian".

Voikaa muutkin hyvin!  :)

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #127 : 07.06.2014 16:37:29 »
Hei hyvät ihmiset älkää ihmeessä lopettako kirjoittelua !
Tiedän, olen laiska kirjoittelija, mutta luen kyllä kaikki kirjoitukset ja kun en keksi mitään
nasevaa vastausta niin en kirjoita mitään. Jatketaan kuitenkin, kukin tyylinsä mukaan.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #128 : 07.06.2014 16:59:49 »
Heips taas!
En minäkään mitään lopettaa luvannut, vaikka ei siitäkään suurta vahinkoa foorumille tulisi.
Kunhan vähän sohaisin, saadakseni jotain elämää tänne. Sehän on piristävää, jos joskus kirjoitetaan muutakin kuin pelkkää hymistelyä, eihän elämässäkään aina pelkkää myötämäkeä mennä.   ;)

Parempi sekin, että annetaan sitä "lunta tupaan ja jäitä porstuaan", kuin se, että ohitetaan viestit näkymättöminä -  enkä kerjää mitään sääliä, kunhan ilmaisen vain mielipiteeni.
Mikään kaunokirjoittaja en ole, joten teksti on sitä mitä se on!

Ja voi voi, olisikin vielä se aika, että niitä 50:siä riittäisi, mutta valitettavasti saa lisätä parikymmentä lisää ja silloin ei enää paljoa juhlita.

Viime lauantaina olin kummipojan pojan lakkiaisissa ja huomenna on samassa perheessä nuorimmaisen rippiäiset - he jaksavat järjestää juhlia.
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #129 : 07.06.2014 17:23:50 »
Vielä alkuperäiseen aiheeseen eli leipomuksiin. Ei ole aikoihin mitään uusia ohjeita tullutkaan.

Pojan tyttö tuli yksi päivä leipomaan raparperipiirakkaa ja kysyi, missä on ohje.
Sanoin, että kuka tekee, niin sillä on ohjekin. Sitten kotiin ja hetken päästä tuli ohjeen kanssa takaisin. Piirakka leivottiin ja siitä tulikin muhkea, vaikka vähän vastoinkäymisiäkin oli, taikinaakin tuli niin paljon, että kesken kaiken piti astiaakin vaihtaa.  Heti ihmettelin noita aineiden määriä, kananmunia ei löytynyt kuin neljä. :D
Ja tässä ohje.

Raparperipiirakka.

5 kananmunaa
3 kkp sokeria
6½ kkp vehnäjauhoja
2 1/4 maitoa
4½ tl leivinjauhetta
4½ tl vaniljasokeria
325 g voisulaa

Pinnalle raparperiä ja sokeria. (Tarvii ison uunipannun!)

225 astetta noin 30 min.

- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #130 : 08.06.2014 12:04:04 »
Jestas, Hemuli!  ;D En minäkään tarkoittanut, että oma ikäluokkani viettäisi 50:siä, paitsi tietysti kultahäitä. Ne juhlijat ovat jälkikasvua, poikiani, miniöitäni ym. ym. Mun läheiset ja ystävät ovat useat jo täyttäneet 80 vee, ja tänä vuonnakin täyttää moni!  ;) Juhlat ovat kyllä olleet pienimuotoisia.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #131 : 08.06.2014 23:58:58 »
Kiitoksia hyvistä resepteistä ja palstapohdinnoista. Minulla on ollut vientiä tuhatta ja sataa rannalla, joten en ole kuin lukemaan ehtinyt, pääasiassa. Joku voi lukea vaikka itserakkaudeksi, mutta voin tunnustaa, etten ole enää kymmeniin vuosiin ajatellut, mitä muut ajattelevat minusta tai minun ajatuksistani. Siksi voin pölistä täälläkin, melkein mitä vaan!

Mutta onnellinen olen teidän kaikkien aikaansaannoksista, olivatpa sitten reseptejä, ruonoja tai mitä vaan ajatuksia!

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #132 : 09.06.2014 08:42:11 »
Kiitos ensin Hemulille raparperipiirakan ohjeesta.
nyt kun on suomen kesässä lämpöäkin riittänyt niin kaikki kasvaa rehevästi,niin nuo pararperin varretkin.
Laitan ison uunipannullisen juhannusvieraiden iloksi uudella ohjeella.

Kyllä ihmisellä pitää olla senverran itsetuntoa että ei pienistä,eikä tosin suuremmistakaan pulinoista ota nokkiinsa.
eihän täällä ole ketään henkilökohtaisesti mollattu .minua tosin voisikin ojentaa jos katsoo sen tarpeelliseksi.
Kyllä noilla toisaalla olevilla palstoilla on kovaakin bolemiikkia.Nautitaan nyt suomen suvesta,on taas pitkä talvi sitte kyyristellä..

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #133 : 05.07.2014 13:29:26 »
Taidan kulkea jälkijunassa kun nyt tänään vasta luin semmoisesta kuin Nyhtöpossu eli Bulled Pork- buumista. Ei näytä olevan sen kummempaa kuin revittyä possua. Oletteko te jo käyneet possun lihoja nyhtämään?  :)
« Viimeksi muokattu: 05.07.2014 13:33:31 kirjoittanut Annuska »

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #134 : 05.07.2014 18:09:46 »
Tutustuttu on nyhtöpossuun.

Laiska kun olen, ostin 250 gramman purkin Kivikylän valmiiksi revittyä Pulled Porkia, siinä oli myöskin kastike mukana ja se lisättiin kuumennettuihin lihasuikaleisiin.
Olihan se vaihteeksi erilaista soosia, ei mitään moitittavaa.

Jossain tosin sanottiin sen olevan niin pieneksi revitty, että ei muistuta kotitekoista - enpä sano siihen mitään, kun en ole itse kokeillut possun nyhtämistä!  :D

http://www.kivikylan.fi/etusivu/tuotteet/eineksia_ja_muuta/pulled_pork
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -