Kirjoittaja Aihe: Ruokaa ja leipomuksia.  (Luettu 130383 kertaa)

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #105 : 28.01.2014 08:16:08 »
Olisikohan tuo jänkäkoira hauki?  Härpäke on minullekin oudompi sana mutta ymmärrän mitä Justiina tarkoittaa. Pitäisi olla useampia erilaisia työvälineitä.  :)

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #106 : 28.01.2014 09:28:41 »
Googlettakaapas sana "jänkäkoira", heti eka kohteessa hauska tarina pohjoisen hauesta.

Pumpuli käyttää ns. induktioliettä. Täällä rannalla olen niihin tottunut ja nyt kun remontoin syntymäkotiani, ainoa liesi, jonka hyväksyn, on induktioliesi. Nopea, kuluttaa vähän sähköä (vaikka kattilat joutuukin uusimaan), virta pois itsestään, kun kattilan tai pannun nostaa liedeltä. Teevettäkään en viitsi keittää enää vedenkeittimellä, sujuu paljon nopeammin induktiolla.

Muutamalle tutulle olen keittänyt veden niin, että kattilan ja lieden välissä on talouspaperi tai pyyhe. Hyvä etteivät ole sammutuspeittoja hakeneet!

Turvallisuussyistä induktiot tänne rannalle hankimme. On sitten myös helloja, joissa on sekä induktio, että "tavallisen hellan ominaisuudet" tai induktio/kasu yhdistelmä.

Jos olette hellojanne uusimassa, harkitkaa vakavasti induktiohellaa.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #107 : 28.01.2014 11:18:43 »
Pumpuli  ;) hmmm...

Annuska, jänkäkoira, oikeastaan on jänkhäkoira lappilaisittain on hauki, kala josta en kovin pidä. Siinä asiassa olen Mannerheimin linjalla. Ei kuulemma tykännyt hänkään. Totta vai tarua?

Piikatyttö, minulla on nöyryyttävä kokemus induktioliedestä. Jouduin muutama vuosi sitten lapsenvahdiksi. Tyttärellä oli uusi liesitaso + uuniyhdistelmä. En ymmärtänyt siitä tuon taivaallista. Piti lämmittää mikrossa jääkaapista löytyneitä jämiä lapsenlapsille hengenpitimiksi. Viimeksi pojat jo osasivat neuvoa tumpeloa mummoansa lieden käytössä.
Kätevä ja turvallinenhan se on, mutta hellan nappuloita väännellyt haroo hetken tukkaansa hipaisukytkimien äärellä.

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #108 : 29.01.2014 16:31:37 »
Hauki on arvostettu joulukala Ahvenanmaalla.  Ja olikohan se Ranskassa myös mainittu hyvänä ruokakalana.  Ruodottomaksi fileoituna siitä menee kyllä hukkaan paljon.  Kalapullan raaka-aineena aivan hyvä ja voissa paistettuna herkullista.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #109 : 29.01.2014 18:50:24 »
Hauki on arvostettu joulukala Ahvenanmaalla.  Ja olikohan se Ranskassa myös mainittu hyvänä ruokakalana.  Ruodottomaksi fileoituna siitä menee kyllä hukkaan paljon.  Kalapullan raaka-aineena aivan hyvä ja voissa paistettuna herkullista.

Presidentille tuodaan kalastajien jouluhauki  - vanha perinne.
Haukimurekkeesta tuli syötävää, mutta työlästä oli tehdä minun tavallani. Meillä kun hauki ei tule keittiöön fileenä vaan pyöreänä  ;)

Maustaen ja paistaen mautonkin saa makua, totta.

Joskus muinaisuudessa emäntäkoulussa opin tekemään Homburgin haukea. Nyt vuosiin en ole tehnyt.

Tässä yksi ohje Hauki á la  Homburg

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/449778/Homburgin%20hauki/

Tänään meillä oli arkisesti patakukkoa ja uunijuureksia sekä salaattia.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2014 18:54:23 kirjoittanut Justiina »

acca

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #110 : 30.01.2014 16:59:18 »
   Tekipä mieleni tammikuista herkkua...madekeittoa.
   Halusin sen nyljettynä, mutta olipas arvokas kala :)
   Mutta ei kai se niin paha ole jos mielitekojaan noudattaa, joskus silloin tällöin, kun ei ihan tavaksi muutu ;D

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #111 : 30.01.2014 23:19:02 »
Tulipa Accan madekeitosta mieleen vallan lapsuusajat. Heta-hevosella mentiin isän kanssa katsomaan katiskat, jotka olivat puunoksilla merkityissä avannoissa. Ensin isä hakkasi avannon auki ja sitten nostettiion katiskat jäälle ja sitten komeat "matikat" kyytiin ja useimmiten niistä valmistui madekeittoa.

Pitäisiköhän minun viedä viikonloppuna pari katiskaa järveen. Mokoma jäätyi tammikuun puolenvälin jälkeen, avanto pitäisi hakata!

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #112 : 22.03.2014 19:06:40 »
Päivitetäänpäs tämä mukava ketju.

En nyt höpise ruuista ja leipomuksista, vaan juomista. Sain lahjaksi litran pullon sahtia, valmistettu Pohjanmaalla. Maistelin sitä nyt saunajuomana. On kauniin ruskeaa, sakeaa ja pehmeän makuista. Prosentteja en huomannut kysyä. Ainakaan vielä en ole huppelissa.  :D

Täällä ei ole paljoa juomista puhuttu. Sen tiedän, että Piikatyttö joskus kiireisen päivän jälkeen tirauttaa maitokaakaon sekaan rommia. Vai meneekö joskus loraus?

Justiinan ja PP:n huushollissa taidetaan sylkeä lasiin?  ;)

Kropsulla on omat mieltymyksensä niin juomien, kuin naistenkin suhteen. Tietää kyllä, että sekä viini että naiset, paranee vanhetessaan!  ;D

Itselläni on punaviiniä aina varalla lääkkeeksi (kolesterolia alentamaan).

Hyvää illanjatkoa!


Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #113 : 23.03.2014 08:40:28 »
Salakavalasti minun mielijuomakseni on hiipinyt tuo maistuva Portviini.
Syynä varmaan kun perheeseeni kuuluu noita englesmanneja.
On niin täyteläisen vahva  maku että nämä tavalliset ainakin alahyllyn kyykkyviinit eivät vedä vertaa.
Ei sitä tietenkään juoda pullotolkulla,maistellen vain.Ruokajuomaksi se on liian vahvaa.
Mutta illalla piipahdin naapurini luona ja maisteltiin Wanatallinaa.

Viola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #114 : 23.03.2014 09:59:00 »

Kropsulla on omat mieltymyksensä niin juomien, kuin naistenkin suhteen. Tietää kyllä, että sekä viini että naiset, paranee vanhetessaan!  ;D


Näinkö on että löytyy mies jolle naiset paranee vanhetessaan! Tiedän lukuisan joukon toisenlaisia miehiä, joitten mielestä tuoreempi ruoho aidan takana on maukkaampaa.
 
 Sahti ei taida parantua vanhetessaan. Vuosikertaviini on harvinaista herkkua, tavallista kyykkyviiniä tulee nautiskeltua silloin tällöin.
 Mutta ruokajuomana paras on vesi.

 

 
Jos voit avata solmun kielelläsi, älä käytä hampaita.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #115 : 23.03.2014 12:27:58 »

Justiinan ja PP:n huushollissa taidetaan sylkeä lasiin?  ;)

Itselläni on punaviiniä aina varalla lääkkeeksi (kolesterolia alentamaan).

Hih, tuohon on vastattava! Ei meillä täysin absolutisteja olla, mutta Alkoa ei paljoa käytetä. Pöydässä on arkena vettä ja piimää, jouluna ja muina suurempina juhlapäivinä saattaa olla punaviiniä.

Kävin tarkistamassa pullot tässä välillä. PP sai joululahjaksi Apteekkarin konjakkia 50 cl:n pullon. Siitä on jäljellä enemmän kuin puolet. Kaapissa oli myös korkkaamaton punaviinipullo Chilen Merlotia. Olisiko jouluksi sekin ostettu?

Ihanko oikeasti punaviini alentaa kolesterolia? Minulla oli viime mittauksessa suureksi hämmästyksekseni kokonaiskolesteroli 5,9. Lääkärin mukaan ei ole huolta, koska HDL oli korkea ja triglyseridit alhaiset.

Ajokorttia uusiessani kysyttiin alkoholin käytöstä. Laitoin kaavakkeeseen viikon käyttökerroiksi 0 - 2 annosta. (Todellisuudessa  käytän hyvin harvoin sitä kahta annosta.) Nuori mieslääkäri sanoi, että ikäihminen voi käyttää maltillisesti alkoholia terveydellisistä syistä. Siunaus napandereille tuli, mutta varsinaista iloa ei viina minulle tuota, koska pienikin määrä alkaa nukuttaa. Humalaan asti en ole ikänäni päässyt  ;D
Joskus nuorempana ravintolaelämään tutustuessani ällistelin runsaammin juovien ihmisten örveltämistä. Järkevätkin tyypit muuttuivat typeriksi. Minulle on tärkeää säilyttää itsekontrolli. Ties mitä läpiä puhuisi päähänsä ja saisi katua jälkeenpäin.  8)

***********
Kuka täällä kirjoittikaan pasta carbonarasta? Tuli juttu mieleen, kun kaupassa oli pekoni tarjouksessa. Kelpasi kaikkiruokaiselle PP:lle, joka ei kuitenkaan mielellään jauha pelkkää pastaa  :)


Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #116 : 23.03.2014 15:27:47 »
Kuka täällä kirjoittikaan pasta carbonarasta? Tuli juttu mieleen, kun kaupassa oli pekoni tarjouksessa. Kelpasi kaikkiruokaiselle PP:lle, joka ei kuitenkaan mielellään jauha pelkkää pastaa  :)

Heips Justiina!

Minähän se kuukkeloin joskus sitä pasta carbonaraa, kun Imatran Antsku sitä ukolleen teki eikä mulla ollut harmainta hajuakaan mitä se on.
Päätin sitä joskus tehdäkin, mutta kas kummaa sekin on aina vaan vaiheessa niin kuin moni muukin suunnitelmissa ollut asia. ::)

Mitä tulee meijen huushollin alkomahooli puoleen, juomattomia löytyy varmaan vielä perunkirjoituksessakin. Oli aikoinaan aina laivareissulta tapana jotain tuoda, vaikka koskaan meillä ei ole viinaksia paljoa kulunut  ja enää ei senkään vertaa.   :D
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #117 : 28.03.2014 06:37:05 »
Onko teille kellekään tuttu tuo uusi trendiruoka..vasikan poski..
Kun kyselin nuorelta hotelli ja  ravintola alan opiskelija tytöltä mitä ruokaa hän suosittelee pitopöytään
hän suositteli vasikan poskea.Sanoi sitä todella maukkaaksi ja mureaksi liharuuaksi.
Selailin netin ruokasivuja ja päätin nyt sitä sukujuhlissani maistattaa.
Rohkea rokan syö,niinhän sitä sanotaan.

acca

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #118 : 28.03.2014 07:48:54 »
     Sian poski ainakin on nyt trendiruokaa.
     Se on tähtiravintoloitten listalla.
     Kokeilin kotikeittiössä kerran, oli kovin rasvaista, ennen vanhaan sitä pantiin sianpääsylttyyn ja hyvää oli.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Ruokaa ja leipomuksia.
« Vastaus #119 : 30.03.2014 08:13:27 »
 Menin Kuopiossa kauppahallin lihakauppiasta jututtamaan ja kysyin onko teillä tätä vasikan poskea.
Hän nosti esille noin kilon pakkauksen pakastimesta ja sanoi että juuri tänään tätä saatiin.
Oli niin avulias että tulosti vielä valmistusohjeen minulle samalla.Ja on aivan kotimaista lihaa,pakkaaja on Savo-Karjalan liha.
Nyt vain lihat pataan mausteineen ja hautumaan uuniin 3-4 tunniksi
samalla haudutan nuo pilkkimiesten sintit patakukoksi.



Tuskin se aivan juottovasikasta on lähtöisin. Sen verran olen perillä asioista että vasikan henki on nykyään aika arvokas.
 Niin nämä ruokarendit muuttuu.Olen minäkin teuraseläinten päistä ja sorkista monet syltyt ja aladoopit laitellut ja herkkuruokaahan ne silloin olikin.

Mitä tähän Anskun ja Pumpulin  pasta carbonaraan tule niin sehän on tämä tuttu Miilunpolttajan pasta. K.Kaupan Väiskihän sitä aikoinaan neuvoi kiireisille perheenäideille  että ehtivät myös  harrastuksiinsa.