Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 1009582 kertaa)

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1575 : 08.08.2014 08:39:29 »
Hienoltahan Ainulin Wessasysteemi näyttää.
Meillä on sama juttu jo vuosia ollut,se nesteenpoisto vaan on ainainen ongelma.
Systeemeitä ja parannuksia on vaihdeltu,ei mitkään kovin hyviä ratkaisuja ole vain keksitty.
Jos yksi mummeli sitä vain käyttää niin kyllähän sen vielä jaksaa hoitaa.
Meidän mökki on kesäaikaan kovassa käytössä lomalaisten kanssa.
eikä ne tyhjennysasiat edes ole kovin miellyttävää työtä.
Juuri eilen oli taas polemiikkia noista Paula Lehtomäen lakiesityksistä,kuinka ne metsään meni.
Paras ratkaisu tietenkin olisi kunnon viemäriverkosto,nämä omat puhdistusjärjestelmät kun ovat myös  vähän sitä ja tätä.
Nuohooja kerran minua valisti.Niin kauan kuin ei ole sisäwessaa
eikä juöksevaa vettä ei tarvita niitä puhdistuskaivoja.
Kieltelenkin aina saunanlämmittäjiä että ei saa juosta kun saunaan vettä kantaa.
 

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1576 : 10.08.2014 19:31:04 »
Hieman pilvisempää tänään.  Onneksi.  Pysyy hellelukema kohtuudessa.
Kompostoinnista oli juttua lehdessä.  Haastateltiin omakotiasukasta, joka käyttää ureaa/virtsaa kompostin herättelijänä.  Ämpäri tontin kulmalla, sinne poikansa ja naapurin pojatkin lirauttelevat päivän mittaan ja tyhjennys kompostiin.  Hyvää multaa tulee. -  käyttökohde nesteelle, siis mikäli on komposti.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1577 : 11.08.2014 07:30:44 »
Vielä palaan noihin kompostiongelmiin.
Tuollainen huussikompostin tuote ei ole sopivaa kuin viherrakentamiseen.Eipä sitä kehtaa porkkanamaalle laittaa.
Ei niitä kukkapenkkejäkään siitä viitsi aivan rapun eteen laitella.
Siksi kai nykyään moni haluaakin päästä vähemmällä ja etsii helponpia ratkaisuja.
Tuskin kukaan haluaa levitellä näitä ureoitaan omalle rannalleen.

Ensin on ihmisellä haave,kun sen saa toteutettua niin siitä voi tullakin rasite..
Olisi jo varmaan aika alkaa rukoilla sateen Jumalaa,niin on kuivaksi luonto helteessä kärventynyt.
 Ja yöt  ovat jo kumman hämäriä.,nautitaan kesästä vielä joku hetki..





ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1578 : 11.08.2014 14:34:39 »
Maanantaina!

Palaan minäkin vielä noihin kompostijuttuihin. En ole kompostimultaa käyttänyt vielä mihinkään. Minulla on 2 kpl 600 litran kompostoria. Yritän hoitaa järkevästi niitä. Toinen saa rauhassa maatua kun toista täytetään. Minulla on tapana laittaa ruohonleikkuujäte aina kompostiin. Sitten ripottelen kompostiherätettä päälle. Valmiiksi maatuneesta kompostimullasta on paha sanoa mitä se on joskus ollut. Lisäksi teen oksista ja joutavista risuista haketta. Se on ihan sellaisenaan hyvää kompostiin. Antaa ilmavuutta.

Ei ole kovin paljon ollut mullan tarvettakaan kun en ole moneen vuoteen laittanut kukkapenkkejä. Ensi keväänä olisi aikomus käydä kaikki läpi. Kasvimaatakaan minulla ei ole ollut ainakaan 8 vuoteen. Ei ole marjapensaitakaan. Saa nyt nähdä innostunko laittamaan kunhan saan nuo rakennusprojektit tehtyä. Tälle kesälle ei ole muuta jäljellä kuin maalailla entisiä ja lahonsuojalla käsitellä tuo puuliiteri.

Täällähän satoi kahtena yönä peräkkäin mutta nythän taas hellettäkin on. Olin nurmikkoa leikkaamassa ja kävin purossa ja nyt on hyvä ja viileä olo täällä sisällä.

Oikein hyvää uutta viikkoa toivottelen!

Opissa se on variksenpoika tuulessa

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1579 : 11.08.2014 17:39:25 »
Tervehdys kaikille!
Huussiseuran ohjeissa toimitaan juuri noin kuin Ainuli tekeekin. Oikein käsitellyt jätökset pitäisikin kierrättää luontoon takaisin eikä vetää vessanpytystä puhdasta vettä tuhlaten. Meillä ei ole nyt huussia, mutta entiseen mökkiaikaan oli. Meillä toimii lämpökompostori talousjätteellä ja kuivikkeella. Haravointijätteelle on oma kompostinsa. Lämpökompostorin tuotos jälkikypsytetään aina seuraavaan kevääseen saakka erillisessä kehikossa. Hyvää multaa tulee, kun nämä kaksi kompostia yhdistetään. Näkisittepä, millainen kurpitsa kasvaa entisen kompostin voimin. Käyn aamuisin juttelemassa sille että pinnistä vielä, kohta pisin rönsysi on viisimetrinen. Mutta ehtiikö se tuottaa hedelmää ollenkaan, se on toinen juttu...
Tässä on lisää käymäläjätteen kompostoinnista ja käytöstä. Huussiseuralla on myös hyvät sivut ja kysymys/vastaus -osasto.
http://www.ymparistoopas.com/kaymalajatteen-kompostointi/

Tänään oli vielä helteistä. Kävin hautausmaalla viemässä uuden kukan entisten huonovointisten tilalle, samalla kävin kaupassa. Paljon muuta en ole ehtinytkään tehdä, loivaliikkeinen kun olen.

Superkuu näyttäytyi eilen illalla puitten latvojen läpi. Sen kaari näyttää matalalta. Ei onnistunut iltauinti kuunsillalla.

Mukavaa elokuista iltaa kaikille!

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1580 : 12.08.2014 09:08:55 »
Katselen tässä kun tuli taas säpinää tuohon vastapäätä olevaan kouluun. Poliisiautokin ajoi tästä äsken kahteen kertaan ohi. Ovat nyt tietysti valppaina kun on koululaiset liikkeellä.

Lämmintä on +20° vaikka hiukan vettäkin välillä tiputtelee pitkästä aikaa. En edes muista milloin viimeksi satoi. Nurmikotkin on ruskeana ja kasvit kärsivän näköisiä monin paikoin. Niin kuuma ollut jo kuukauden päivät. Ei paljon ole innostanut minkään tekeminen. Hiki on tullut jo istuessa. Siivoilukin on ollu sellaista suit sait aamulla aikaisin imurointia ja vähän sieltä täältä pyyhkimistä. Täytyy siivota kunnolla kun sää viilenee. Tekemistä olisi vaikka paljonkin kun käy miettimään mitä pitäisi tehdä. Ajatus vielä kai jotenkin kulkee.

Hyvää päivän jatkoa kaikille!

Kuva otettu koulun pihalta.




kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1581 : 13.08.2014 17:47:33 »
Aurinko armas paistelee, mutta ilmasto on onneksi jo hieman viileämpää.
Biojätteiden laittamista sekajätteen sekaan ollaan ainakin osittain kieltämässä lähitulevaisuudessa.  Kompostointia suositellaan kaikelle orgaanisesti hajoavalle jätteelle.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1582 : 20.08.2014 20:29:16 »
Satanut on ainakin tiällä savon mualla koko päevän.
Pation puolen puutarha on niin ylikasvanut että sitä olen yrittänyt vähän siistiä.Jotenkin tämä kesä on ollut sellainen että kasvu on liiankin rehevää.Ja nyt jo alkaa olla syksyn merkkejä.
Kun silmäilin palstalaisten kirjoituksia niin  tunsin melkein piston sydämessäni.Minne ovat nyt meidän vakiopakisijat Ansku ja Ainuli jääneet.Uskon että moni muukin seuraisi mielellään touhujanne.Ansku hoivailee sairasta miestään,miten teillä menee..
Ainuli siellä opettelee asumista maaseudulla,onko mörköjä näkynyt kun alkaa jo pimeä yönseutuun olla.
Minun Hesassa asuva tyttäreni oli pari yötä yksin mökillä.Soitti että haluaa jo pois ,on niin pimeää ja peloittaa .
Voikaa kaikki  hyvin,nyt järvellä paukkuu..

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1583 : 21.08.2014 07:43:14 »
Jos nyt tulisi käväisemään täälläkin. Olen kyllä katsomassa käynyt, mutta ei ole tullut kirjoiteltua.

Helteet loppuivat ja vettäkin on tullut ihan tarpeeksi. Koko viime yönkin satoi. Tällä hetkellä pitää väliä, mutta pilvistä on kuitenkin. Aika kova tuulikin on puhaltanut useampana päivänä. Siivoillut olen nyt kun tuli viileämpää. Tänään ajattelin pestä nuo kylpyhuoneen kaakeliseinät. Oikea olkapää kylläkin on vaivannut jo muutaman päivän. Tuli kai tästä siivoiluinnosta. Pitkän hellejakson kun tuli löhöiltyä vaan ja yllättäen alkoi taas touhuamaan enemmän.

Seurustelupaikkammekin aukeni taas ja siellä olen käynyt välillä kahvilla ja rupattelemassa. Naapureiden kanssa ollaan alkuillasta oltu pihalla seurustelemassa ja joku lenkkikin kierretty välillä. Mitään erityistä ei ole tapahtunut siis.
Hyvä kuitenkin että säät viileni. Tuntee itsensä energisemmäksi ja jaksaa paremmin tehdäkin jotain kun ei ole liian kuuma.

Hyvää loppuviikkoa kaikille!


ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1584 : 21.08.2014 09:21:00 »
Kurkistanpa tännekin.

Niinhän tuo aika joskus menee nopeasti että ei olevinaan malta kirjoittaa vaikka eihän tämä montaa minuuttia vie.

Näitä kotiaskareita olen yrittänyt tehdä. Tuntuu ettei mikään valmistu ja syksy on tullut. Sataa harva se päivä. En ole metsäänkään ehtinyt. Varmaan voisi mustikoita kerätä ja puolukankin posket alkavat punertaa. Ainakin sieniä luulisi olevan kun on satanut eikä ole kovin kylmääkään ollut. Nuorin siskoni tuli kyselemään kanttarellipaikkoja. En nyt niitä osannut neuvoa kun on hakattu ja myllerretty isojen koneiden kanssa valtavat alat vanhempia metsiä. Viedään tosiaan risut ja kannotkin maasta. Ei se voi olla vaikuttamatta luontoon.

Anniliisalle kerron että maalainen olen ollut koko ikäni. Olen tottunut tähän hiljaisuuteen ja rauhaan. Ei ole ollut syytä pelätäkään mitään. Yksi ikävä tapaus sattui viime syksyn aikaan mutta alan päästä siitä ylitse vähitellen.

On melkoinen hammassärky ollut monta viikkoa. Nyt taitaa olla ettei tätä jaksa kuunnella vaan on lähdettävä särkypäivystykseen. Laitoin saunan joutumaan että käyn hiukseni pesemässä ja saan kuumaa vettä tiskiä varten.

Hyvää viikonloppua toivottelen!

Opissa se on variksenpoika tuulessa

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1585 : 26.08.2014 12:59:48 »
Aurinko välillä paistelee, mutta sadekuuroja enimmäkseen on tänään.  Sopiva ilma olla sisällä ja siivota nurkkia.  Vielä omia, mutta entä sitten kun Valtio haluaa osan kiinteistöverosta itselleen, kuten päivän lehti tänään uutisoi.  Asumismenot nousevat, eläke ei.  Ja toisaalta kenelle voisi myydä, kun ostajia ei sivukulmien omakotitaloille tahdo nytkään löytyä.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1586 : 27.08.2014 10:32:28 »
Ihan ensin ,anteeksi Annuska kun sinua Anskuksi nimittelin,
ja kiitos myös Ainulille kun oiot käsityksiäni.
Kukalla on samanlaisia huolia kuin minulla oli kymmenen vuotta sitten.Mieheni äkillisen kuoleman jälkeen jäin yksin isoon omakotitaloon.Asua olisin saanut siinä loppuelämäni leskenoikeudella vaikka puölet talosta omistivat lapseni,isänsä osan.
En halunnut jäädä siihen vangiksi ja talonmieheksi ja nuorin tyttäreni pelasti minut lunastaen talon itselleen ja perheelleen.
.Muutaman vuoden viihtyivät ja minä auttelin puutarhatöissä.
Nyt siellä asuu uusi perhe eikä minun enää tarvitse huolta kantaa että onko kaikki kunnossa.
Tämä pieni oma pesä täällä cityssä riittää minulle ja ylläpito ei maksa paljon.

Vielä kerron että kyllä niitä nyt mustikoitakin löytyy ,silloin oikeaan marjaaikaan ei hullukaan jaksanut niitä etsiä eikä poimia.
Ja sieniäkin  tulee jos ei syyshallat ehdi,haperoita ja kanttarelleja jo on noussutkin.Minä en löydä suppilovahveroita,en kai etsi oikeista paikoista.. Pärjäillään..


matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1587 : 28.08.2014 22:14:28 »
.
Ainulin kanssa olen samaa mieltä tuosta monitoimikoneiden, motujen käytöstä tulla metsässä. Kaikki tuhotaan. Ei jää edes siemenpuita. Ei kanervan kanervaa. Mistä ne luulee että uusi metsä kehityy kun siemenpuutkin on kaadettu. Metsänistutus on niin ja näin. Tehdään jos tehdään. Eikä ne taimet aina tahdo siirtoa kestää. Naapurissa siellä Pitäjällä motu teki metsässä metsurin hommat n. viisitoista vuotta sitten eikä metsä ole venynyt eikä virttynyt mihinkään suuntaan. Sama kauhistuksen sekasorto. Kivetkin käännetty. Tulee mieleen antaako luonto tätä anteeksi. Taidetaan maksella kova hinta.
matleena
.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2014 22:24:24 kirjoittanut matleena »

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1588 : 30.08.2014 10:06:11 »
Hei nurkkalaisille!

Onkin aikaa kun pistäydyin. Nyt on naapurissa vaihtunut omistaja. Kaupat tehtiin keskiviikkona. Jännitin ihan hirveästi sitä että toteutuuko kauppa ja saamme siskoni tyttärineen uusiksi naapureiksi. Toteutuihan se kauppa joten siltä osin pahin pelkoni ei toteutunut. Suuri paino putosi sydämeni päältä.

Uudet naapurit kävivät jo nurmikot leikkaamassa vanhalta paikalta. Ei ole enää ihan niin asumattoman näköinen ympäristö. Eihän siihen ketään tule asumaan, sehän on selvää mutta ei tule vennonvieraitakaan. Tänään tulevat raivaamaan järvenrantapusikoita. Niitä ei kukaan ole koskenutkaan Isän kuoleman jälkeen. Järvessä on vesi alhaalla ja vesijättökin kasvaa jo isoa pusikkoa. On näköala pelkkää pajukkoa.
Aion laittaa kahluuhousut jalkaan ja lähteä niittämään venerannasta heinää. Sisko on niittänyt koko kesän veneestä käsin ja nyt ne ovat tulleet tuohon rantaan ettei meinaa päästä järvelle. Potkuriin turautuvat ja niitä ei saa siitä pois kuin puukolla irrottelemalla.

Hyvää elokuun loppua ja alkavaa syyskuuta!

Opissa se on variksenpoika tuulessa

kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1589 : 03.09.2014 19:00:22 »
Syyskuuta!
Pumpulin omenapuusta on oksa ratkennut. Ikävää.
Meillä oli samanlainen juttu.  Harmi kun suuretkin oksat repeytyvät.  Luulen, että vastaavanlaisia tapahtumia tulee vielä tälle syksylle monella taholla.  Omenapuut kantaa nyt jättimäistä satoa.  Pienempiä puita voi auttaa raakileiden poimimisella, mutta nämä kookkaat puut ovat aivan oman onnensa nojassa.