Kirjoittaja Aihe: Kirjan lukunurkka  (Luettu 171210 kertaa)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #195 : 28.01.2015 13:16:57 »

Edellinen kirja, jonka luin, oli Maarit Tyrkön "Tyttö ja hanuri". Vähän ihmetytti miksi tälläinen paljastuskirja on pitänyt tehdä, itse en ainakaan muista, että koskaan olisi kuiskittu mitään hänen suhteestaan Kekkoseen, mikä se sitten lopulta olikaan.
Kirjan nimessä oli hauska näppäilyvirhe. Nimi on Tyttö ja nauhuri. Oliko kirja sinusta vähän "hanurista"? (Vitsi vitsi  ;))

Voi hitsin vitsi! Miksiköhän se kirjan nimi aina vääntyy mielessäni "Tyttö ja hanuri"?  :-[  Taisi se vähän hanuristakin olla. ;)
Korjasin kuitenkin sen kirjoitukseeni...
Ei se mitään, mutta mulla olisi kerrottavana järkyttävä näppäilyvirhe, joka sattui laskua maksaessani. Tapahtui elämäni tähän asti kallein moka, mutta onneksi vastaanottaja  palautti liiat. En viitsi kertoa enempää, mutta moka valvotti muutaman yön. Tästä lähtien olen entistä varovaisempi. :-[

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305869911126

Tuossa linkissä kerrotaan kirjasta lisää. Luin aikoinaan jutun lehdestä.
Piikatyttöä saattaisi kiinnostaa kuva Konnevedeltä.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #196 : 30.01.2015 10:10:05 »
Ei se mitään, mutta mulla olisi kerrottavana järkyttävä näppäilyvirhe, joka sattui laskua maksaessani. Tapahtui elämäni tähän asti kallein moka, mutta onneksi vastaanottaja  palautti liiat. En viitsi kertoa enempää, mutta moka valvotti muutaman yön. Tästä lähtien olen entistä varovaisempi. :-[

Näin on käynyt myöskin mulle. Maksoin Traffin autoveron herra ties kenen tilille, mutta ennen kuin tuli karhukirje, se oli palautettu.  En lainkaan saanut päähäni missä mätti, vaan menin pankkiin ja siellä ystävällinen virkailija selvitti, että olin tilinumeroissa näppäillyt yhden vikaan.

Oli kuulemma yhtä harvinaista kuin lottovoitto, että se oli mennyt läpi väärällä numerolla!  ::) Se ei mua paljoa lohduttanut, mutta onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin.
Vielä löytyy rehellisyyttäkin tästä maailmasta!
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #197 : 30.01.2015 14:30:32 »
Hemuli, kyllä pankkitoimihenkilö on puhunut pikkusatuja, jos on verrannut lottovoiton harvinaisuuteen näppäilyvirheesi läpimenoa.

Jos maksat Nordeasta Nordeaan, saatat näppäillä tilinumeron väärin, mutta "onnellisesti väärin", jolloin näppäilemäsi tilinumero onkin jonkun toisen voimassaoleva tilinumero. Kun menet vahvistamaan tällaista näppäilyäsi, ruudulla näkyy maksunsaajan nimi. Siellä ei sinun tapauksessasi olisi lukenut Trafi, vaan jotain muuta. Ja se virheelisen maksunsaajan nimi tulostuu myös tiliotteellesi. En tiedä, tuleeko sinulle enää tiliotetta tai tulostatko sen konekielisenä päätteeltäsi.

Kurkkaapas huviksesi tiliotettasi, näätkö kenelle näppäilyvirheellinen suoritus on mennyt.

Kurkistin tuossa omia ja yrityksenkin tiliotteita ja kyllä niissä näkyy maksunsaajan nimitietokin, vaikka maksat Nordeasta Osuuspankkiin eli rahalaitoksesta toiseen. Eli sinunkin tilotetiedoissasi näkyy, kenelle virheellisesti maksoit.

Ainoa, mitä jäin miettimään, kuinka ns. viitetieto on mennyt läpi. Yleensä siinä on yrityksen "reskontratietoja", mutta lieneekö viitetiedossakin tärkein numero se viimeinen numero, joka on tietyn laskukaavan mukainen tarkistenumero.

Täytyy puupäätä koputtaa, että saajatiedot olen tähän saakka näpytellyt oikein. En ole hankkinut viivakoodilukijaa päätteen viereen. Seuraavaksi selvitänkin, mitä viivakoodilukija maksaisi. Kerron hinnan, kun saan sen selville.

Eivät nuo sormet nuorru, siitä huolimatta villiintyvät naapurinäppäimille, joskus!


Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #198 : 30.01.2015 14:38:10 »
Nyt kirjan lukunurkka käsittelee laskujen maksutapahtumaa!!!

Hemuli, googletin ja sain selville, että laskujen maksua helpottavat viivakoodinlukijat maksavat 16, 90 eur - 149,90 eur.
Toinen junioreista tulee maalle tänään, laitanpa pojan asialle ellen Jyväskylästä moista laitetta löydä.

Sitten vaan täytyy huolehtia, että maksaa oikealta tililtä!!!

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #199 : 30.01.2015 16:16:27 »
Nyt kirjan lukunurkka käsittelee laskujen maksutapahtumaa!!!

Aivan sama mitä asiaa käsitellään, pääasia, että jotain kirjoitetaan, on meinaan viime aikoina ollut perin hiljaista!  ::)

Trafin laskun maksamisesta on niin paljon aikaa, että sitä en enää ala koneelta etsimään ja paperista tiliotetta ei enää ole tullut pitkiin aikoihin enkä sitä koneeltakaan ota, joten se siitä.

Olen kuitenkin satavarma, että mitään vierasta nimeä ei ole koneelle tullut sitä laskua maksaessani, tottakai sen huomaisi eikä sitä palauttajankaan nimeä ollut silloin näkyvissä, sepä siinä mystistä olikin.

Joskus huntsein sitä viivakoodin lukijan hankkimista, kun se viitenumero on niin pahuksen pitkä, mutta sekin on jäänyt vaiheeseen kuten niin moni muukin juttu tahtoo jäädä.

Sama pää suvet talvet, mutta kyllä tässä vaan täytyy yrittää vielä pärjätä...  :D
« Viimeksi muokattu: 30.01.2015 16:19:02 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #200 : 17.05.2015 14:59:14 »
Kovin laiskasti ovat ihmiset vaivautuneet laittamaan Suomen lippuja liehumaan
Sankarivainajille.On jo liian kauan kai aikaa niistä tapahtumista.
En ole kovin syvällisesti minäkään lukenut tuota Väinö Linnan teosta Tuntematon Sotilas.
Jo alkulehdellä on siinä hiljaisen sotilaan jatkoosa yhteiseen rukoukseen.
Ja varjele noita Suomen herroja lyömästä enää päätään Karjalan mäntyyn.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #201 : 17.05.2015 18:47:47 »
Meillä lippu liehuu - sattuneesta syystä. Tosin huonosti liehahtelee tyynessä ja koleassa säässä.

Olen lukenut Tuntemattoman vuosia sitten, samoin luin äskettäin Sotaromaanin, joka on Linnan alkuperäinen versio Tuntemattomasta sotilaasta. Kirjaahan piti sievistellä julkaisemista varten, mutta siitä huolimatta moni närkästyi suomalaisen sotilaan kunnian puolesta.

Minulla on outo harrastus. Teen usein HS:n sähköisiltä sivuilta datajournalismiksi kutsuttuja testejä tyyliin "kuka olisit". Monta hauskaa tietoa olen saanut itsestäni. Pääsiäisen aikaan paljastui, että Raamatun henkilöistä olisin Johannes Kastaja ja opetuslapsista Tuomas. (Se meni nappiin!) Näitä nyt ei kannata ottaa vakavasti, ovat melkein samaa luotettavuusastetta kuin horoskoopit jotka ovat silkkaa huuhaata.

Linnan Tuntemattoman hahmoista olisin Kariluoto. Kiinnostaisiko kokeilla kuka olisit?

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305904562745

Vielä toinen testi, eli kuka tuntemattomassa sanoi näin:

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305879900706
« Viimeksi muokattu: 17.05.2015 22:00:06 kirjoittanut Justiina »

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #202 : 17.05.2015 22:22:06 »
Kivoja kaikki testit, tykkään niistä. ;)

Tuntemattoman hahmoista olisin Määttä. "Olet väsymätön työntekijä. Määttä on eleetön kainuulainen, joka ei paljon puhu, mutta suorittaa saamansa tehtävät ihmeemmin nurisematta."
Täytyy sanoa, että ei se paljoa "mettään mee", tosin en ole kainuulainen. Tai no, nyt jo alkaa väsyttää, jos enemmän joutuu tekemään - sitä tämä ikä teettää...

Tuntemattomani olen niin lukenut, että tunnen sen kuin omat taskuni, yksi meni vikaan yhdeksästä sitaatista, tulos ei ollut mikään yllätys.

Olen myös lukenut sen alkuperäisen version elikkä Sotaromaanin.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2015 15:33:54 kirjoittanut Hemuli »
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #203 : 18.05.2015 12:04:06 »
"Olet todellinen persoonallisuus, joku sanoisi kylähullu." Kai minä jonkinsortin ikiliikkujaakin kehittelen! Siis olen Honkajoki. Olen aina tykännyt Honkajoesta ja sattuneesta syystä minun lempinimeni opiskeluaikana oli Honkajoki.  ;)

Sanonnoista meni yksi pieleen ja joku meni arvaamalla oikein.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #204 : 08.06.2015 13:28:18 »
Sain Äitienpäivälahjaksi Anna Kortelaisen kirjan Avojaloin. Se kertoo elämästä Karjalan Kannaksella.

Kirjailija Kortelainen on kirjaansa saanut kumppaneiksi muutamia merkittäviä suomalaisia, mm. Laila Hirvisaari, Eeva Kilpi, Heikki Ylikangas ym.

Kirja lienee aika tuore, koska on merkitty painetuksi 2015.

Olen vasta alkumetreillä, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta. En ole, eikä sukuni ole, Karjalasta, mutta jotenkin on aina kiinnostanut itärajan takainen elämä. Ehkä siksi, että setäni sinne loikkasi ja tuli siellä tapetuksi.

Käynyt olen vain kerran Leningradissa ja kerran Viipurissa.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #205 : 08.06.2015 20:02:04 »
Avojaloin vaikuttaa mielenkiintoiselta kirjalta. Kunhan entiset saan eräpäivään mennessä luettua, voisin katsella Kortelaisen perään. Kiitos vinkistä taas kerran.

Nyt minulla on aloittamista vaille valmiina Pauliina Suden Pyramidi, Hannu Väisäsen Piisamiturkki ja muita kertomuksia, Jari Tervon Revontultentie ja hieman aloitettuna  Katriina Järvisen Kaikella kunnioituksella - irtiottoja vanhempien vallasta. Tervon kirjan tilasin, mutta nämä muut nappasin vain mukaan. Saapa nähdä, sytyttävätkö.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #206 : 13.07.2015 09:39:58 »
Ihan vähän kiusallani jotakin sepittelen.Kovin laiskoja nyt ovat kirjoittelijat,lukijoita vain näkyy aina riittävän.
No kukapa nyt jaksaa syventyä kirjoituspuuhiin kun on ..kesäkin hehkeimmillään..
Matleena tuolla toisella palstalla kertoo sadepäivän eduista ja hauskuuksista.
Kyllä minäkin olen kokeillut tuon sateisen suihkun.Olin mökillä yksin,touhusin vähän paikkoja kuntoon ja samalla saunaa lämmittelin.Sopivasti tuli oikein rankka kuuro kun istuin ja nautin saunan lempeistä löylyistä.
Riekolainen kun olen niin halusin kokeilla.Menin ulos ja laiturille ilkosillani ja sadepisarat saivat toimia suihkuna,ei se ollut kovin miellyttävä kokemus.Paljon enemmän nautin kun sade ropisi järven pintaan ja sitä ihailin saunan ikkunasta lauteella istuen..
Tämä on suomen kesän onnea...
Kesälukemiseksi sain sopivasti jo aiemmin varaamani  Enni Mustosen uusimman teoksen tuosta sarjasta Syrjästä katsojan tarinoita.Mietin kuinka paljon on tarinoissa Mustonen käyttänyt mielikuvitustaan mutta paljon niissä on asiatietoakin..

Inkeri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #207 : 13.07.2015 23:46:26 »
Hyviä lukuvihjeitä saa selaamalla edellisiä kirjoituksia, mutta ennen kuin kirjastosta alan tilailemaan lisää lukemista täytyy tutustua vanhoihin lehtiin tarkemmin joita olen lähipiiriltäni saanut luettavakseni.

HS kuukausiliite on suosikki kaiken maailman lehdistä, siinä on faktatietoa eikä turhaa juoruilua. Suorastaan ahmin uutta opittavaa, ja "ravintoa" vanhoille aivoilleni (dementian estoa ) ;-) .

Olivat saaneet peräti 6889 ehdotusta netissä aiheesta Kansankäräjät: Liiallinen holhous ja sääntely pois ! Yksi pisti silmääni, joka mielestäni oli hyvä ehdotus esimerkiksi , että kauppias päättäköön itse milloin pitää kauppansa auki, sillä onhan paljon perheyrityksiä joissa on useita perheenjäseniä ,,,,siinä voisi puotinsa pitää vaikka aamu kuudesta puoleenyöhön saakka avoinna.

Mutta auta armias nykyisin pitää olla monenlaista rätninkiä ja paperisotaa jos vaikka yhden päivän haluaa lisää tehdä töitä omassa yrityksessään. Luulisihan sen valtiollekin olevan  kannattavaa, kun alvit lisäisivät verotuloja.
Nykyisin turistit kävelevät kaupungeissa ihmetellen kiinni olevia ovia !

Mainio kehoitus oli myös sienten tutkimuksiin paneutumisesta, joissa uskotaan olevan paljon tuntemattomia terveydellisiä vaikutuksia. Tiedossa on parikymmentä kikkaa sienten puoliviljelyyn.
Sieniä on satojatuhansia lajeja, joissa paljon arvoaineita. ( onkohan noin paljon, kysyn minä ? )
Siinäpä olisikin työttömille kemisteille tutkimuksen paikkaa kerrakseen ;-)

Tälläistä lueskelin kuukausiliitteen syyskuun numerosta 2014
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovissa hiihtäminen !

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #208 : 14.07.2015 20:25:13 »
HS kuukausiliite on suosikki kaiken maailman lehdistä, siinä on faktatietoa eikä turhaa juoruilua. Suorastaan ahmin uutta opittavaa, ja "ravintoa" vanhoille aivoilleni (dementian estoa ) ;-)

Niinpä on minunkin suosikkini ja aivan samasta syystä! On mukavaa lukea pitkiä asia-artikkeleita vastapainoksi muitten lehtien silppujutuille. Minulle tulee vanhasta tottumuksesta Kotiliesi, mutta siinäkin ärsyttävät pikkuiset eriväriset laatikot, joissa on vähäistä asianpoikasta. Onneksi Kotiliedessäkin on kokonaisia artikkeleita ja kolumneja.

Olen lukenut nyt kesällä vähemmän kuin aikoihin. On ollut vaikeaa keskittyä. Parhaillaan luen kuitenkin mielenkiintoista dekkaria, Håkan Nesserin Pikku-Burman teurastajatarta. Nimi on raaka, mutta sisältö on ollut tähän asti tuttua rikoskonstaapeli Barbarottia. Kirjasarja päättyy tähän, se on viides Barbarotti-romaani. Kirjan alussa Barbarottin vaimo menehtyy aivoinfarktiin (!). Nesser kuvaa hienosti Barbarottin selviytymistä tapahtuneesta.

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #209 : 16.07.2015 17:38:21 »
Minun kevyttä kesälukemista oli Sinikka Nopolan " Eilan, Rampen ja Likan parhaat."
Siinä oli joukossa niin hauskoja pätkiä, että sai ihan ääneen nauraa.