Kirjoittaja Aihe: Re: Makeutusaineet  (Luettu 11510 kertaa)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: Makeutusaineet
« : 28.02.2011 20:24:11 »
Maija kirjoitti:
> Nyt on kovasti ollut keskustelua noista makeutusaineista,
> aspartaameista,olikohan se sana noin. Minä olen jonkin verran käyttänyt
> makeutusaineita ruuanlaitossa.  "Matilla" on sokeritauti, joten
> sitä sokeria, kuten myös rasvaa tulisi välttää.  Hedelmäsokeria käytän
> kyllä marjojen yhteydessä, mutta muuhun olen pannut makeutusainetta. Nyt on
> ruvennut epäilyttämään, mutta mitä muutakaan sitä voisi käyttää?  :?:
> Rasvan olen supistanut ihan minimiin, ruoanlaitossa käytän vallan öljyä.
> Leivälle levitetään Keijua.   Toisaalta ikää on jo niin paljon, että joskus
> sitä ajattelee, että onko sen nyt enää niin väliä mitä syö, mutta sitten
> taas jos se estäisi Mattia joutumasta piikin varaan, kun vähän katsoo
> syömistemme perään. Tiedä häntä!

Hei Maija,
eilen katsoin dokumenttia Terveys lautasella. Siinä kohkattiin kovasti aspartaamin vaarallisuudesta. En ole koskaan käyttänyt makeutusaineita, mitä nyt ihan lapsuudesta muistan sakariinin pistävän maun. Sokeripulan aikaan sitä käytettiin kotitekoisen siirapin kanssa makeuttamisessa.
Äitini sairasti kakkostyypin diabetesta ja minä olen perimän ja iän puolesta riskiryhmää. Olen seuraillut keskustelua diabeteksesta ja sain sellaisen varmuuden, että rasva on sen hoidossa kartettavampaa kuin sokeri. Kävin äsken Diabetesliiton sivuilla katsomassa nykyisiä suosituksia. Siellä sanottiin, että diabeetikko voi käyttää tavallista sokeria mutta korkeintaan 50 g päivässä, sillä tavallinen sokeri ei nosta verensokeria tehokkaammin kuin muukaan hiilihydraattipitoinen ruoka.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: Makeutusaineet
« Vastaus #1 : 28.02.2011 20:33:09 »
Justiina kirjoitti:
Äskeinen viesti karkasi kesken kaiken ja nyt yritin delettää ja muokata. Saa nähdä, onnistuinko. Kirjoitan tätä PP:n läppärillä ja tämä on nopeampi Piiroisen pässiäkin. Jos ranne hipaisee hiiriosastoa, viesti lennähtää ennen aikojaan. :(
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: Makeutusaineet
« Vastaus #2 : 28.02.2011 20:36:55 »
Justiina kirjoitti:
> Justiina kirjoitti:
> Äskeinen viesti karkasi kesken kaiken ja nyt yritin delettää ja muokata.
> Saa nähdä, onnistuinko. Kirjoitan tätä PP:n läppärillä ja tämä on nopeampi
> Piiroisen pässiäkin. Jos ranne hipaisee hiiriosastoa, viesti lennähtää
> ennen aikojaan. :(

Omani sain pois, mutta Maijan viesti jäi. Tietenkin niin, muutenhan täältä voisi napsia toisten juttuja. Maija varmaan voisi halutessaan poistaa tuplaviestin, tai Ylläpito, jooko?
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Makeutusaineet
« Vastaus #3 : 28.02.2011 22:57:45 »
On tässä taulua Maija ja Justiina, vaikka vähän tuplaakin. Teilläkun oli makoiset mielessä
aattelin muistella minäkin niitäaikoja kun muksun karkki" oli hellanpäällä ruskistettu
lanttu siivu. Tottahan nykyisinkin makoisalta maistuis vaan on tapa tainnut jäädä.
Sakariini oli äkkimakeeta niinettä tuli oikein karvas maku suuhun jos napin kielenpäälle
pisti. Minäkun aina koitan mennä aidan yli matalammasta kohdasta pyysin pikkupoikana
äiteen tekemään kakkotaikinasta letti-lonkaa kun oikea nisulonka oli jauhojen ja makeutuksen
puutteessa mahdoton yhtälö. olis muoto edes ollut  nisulonkan lainen. Sain kyllä jäitä hattuun
keksinnöstäni.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Makeutusaineet
« Vastaus #4 : 28.02.2011 23:05:15 »
Minä " keksin" v.1994 ns. intiaanisokerin. Ostin sitä Hesan tukusta neljän kilon pusseissa. Toki en orjallisesti sitä käytä nykyään,koska Hesan reissullaen aina muista käydä hakemassa (nuoruusdementiaa).

Minulla on tuttuja, joilla on sokeritauti ja jotka voivat käyttää ko. sokeria.

Googlettakaa "intiaanisoker"i ja lukekaa, kuinka terveellistä sen käyttö on. Lähes puhdas luonnontuote.

Ostaa sitä voi Luontaistukusta (www.luontaistukku.com). Hyvin varustetut luontaistuotekaupat, S- ja K-kauppaketjut myös myyvät intiaanisokeria pienemmissä erissä.

Suosittelen lämpimästi. Antaa kiisseleillekin vielä väriä.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »