Kirjoittaja Aihe: Liikkumaan  (Luettu 16048 kertaa)

Anonymous

  • Vieras
Liikkumaan
« : 19.01.2011 11:40:03 »
Liikuntatieteen maisteri Elina Sillanpää on tutkinut liikunnan terveyttä edistävää vaikutusta ja väitellyt aiheesta.

Hän sanoo, että lihasvoima ja lihaskunto ovat keskeisiä tekijöitä ikääntyvän mahdollisuuksista viettää itsenäistä elämää.Etenkin alaraajojen voima on tärkeää. Jos et pääse ylös tuolilta tai vessanpytyltä, on aika vaikeaa pärjätä itsenäisesti.

Tutkimuksen koehenkilöt harjoittelivat neljä kertaa viikossa, kaksi kertaa punttisalilla ja kaksi kertaa pyöräillen. 21 viikossa lihasvoima ja suorituskyky lisääntyivät saman verran kuin mitä 15 vuodessa menetetään. :)
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

pauliina

  • Vieras
Re: Liikkumaan
« Vastaus #1 : 19.01.2011 12:31:43 »
pumpuli kirjoitti:
 
 
> Tutkimuksen koehenkilöt harjoittelivat neljä kertaa viikossa, kaksi kertaa punttisalilla
>  ja kaksi kertaa pyöräillen. 21 viikossa lihasvoima ja suorituskyky lisääntyivät
>  saman verran kuin mitä 15 vuodessa menetetään. :)

  Uskoiskohan tuota? Se on kyllä totta että liikunta auttaa ikäihmistä pitämään lihasvoiman jollain tasolla,näitten liukkaitten aikana se on entistäkin tärkeämpää.Tasapainoakin pitää harjoituttaa. Suorituskyky ehkä tulee sitten "kylkiäisenä":))
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Liikkumaan
« Vastaus #2 : 21.01.2011 18:12:41 »
Kun harrastaa tanssia ja jumppaa, se on samalla tasapainoharjoittelua ja tosi mukavaa. Tällä viikolla alkoi taas  zumba ja kantritanssiharjoitukset, niissä saa koko kroppa harjoitusta ja lisäksi vielä aivojumppaa, kun yrittää pysyä nopeissa askelkuvioissa mukana.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Liikkumaan
« Vastaus #3 : 21.01.2011 21:29:05 »
pumpuli kirjoitti:
> Liikuntatieteen maisteri Elina Sillanpää on tutkinut liikunnan terveyttä
> edistävää vaikutusta ja väitellyt aiheesta.
>
> Hän sanoo, että lihasvoima ja lihaskunto ovat keskeisiä tekijöitä
> ikääntyvän mahdollisuuksista viettää itsenäistä elämää.Etenkin alaraajojen
> voima on tärkeää. Jos et pääse ylös tuolilta tai vessanpytyltä, on aika
> vaikeaa pärjätä itsenäisesti.
>
> Tutkimuksen koehenkilöt harjoittelivat neljä kertaa viikossa, kaksi kertaa
> punttisalilla ja kaksi kertaa pyöräillen. 21 viikossa lihasvoima ja
> suorituskyky lisääntyivät saman verran kuin mitä 15 vuodessa menetetään. :)


Luin juuri amerikkalaisesta todella isosta tutkimuksesta, joka oli tehty yli 65 vuotiaitten terveydestä ja liikunnasta. Siinä todettiin, että niinjaniin pitkään minuutissa kävelevät elävät pitkään, vähemmän minuutissa kävelevät vähän vähemmän ja niinjaniin paljon minuutissa kävelevät todennäköisesti kuolevat pian. Siis Tutkimus! - Jokainenhan tietää ilman tutkimuksiakin, että jos olet kunnossa, sinulla ei ole sairauksia, liikkuminen on ihan mukavaa ja se sujuu. Ja jos sitten kuntosi kaatuu, se heikkenee. Vahemmiten vielä nopeammin kuin nuorempana. Ja kun kunto tosissaan kaatuu, siten kuolee pois. (Ellei joku sairaus ehdi sitä ennen.) Tämä on elämää. - Vaikka totta kyllä on, että laiskuuttaan sohvaperunoiksi heittäytyvät kyllä tekevät oman valintansa tässä asiassa.

Mutta että Tutkimus. Kun jokainen meistä tietää :evil:  millä rahalla ne kalliit tutkimukset tehdään: verovaroilla tai vaihtoehtoisesti kustannukset ujutetaan tuotteitten hintaan, ja me maksamme.

Olenko känkkäränkkö? Epäilen itsekin..
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Liikkumaan
« Vastaus #4 : 22.01.2011 00:24:25 »
pauliina kirjoitti:
> pumpuli kirjoitti:
>  
>  
> > Tutkimuksen koehenkilöt harjoittelivat neljä kertaa viikossa, kaksi kertaa
> punttisalilla
> >  ja kaksi kertaa pyöräillen. 21 viikossa lihasvoima ja suorituskyky lisääntyivät
> >  saman verran kuin mitä 15 vuodessa menetetään. :)
>
>   Uskoiskohan tuota? Se on kyllä totta että liikunta auttaa ikäihmistä pitämään
> lihasvoiman jollain tasolla,näitten liukkaitten aikana se on entistäkin
> tärkeämpää.Tasapainoakin pitää harjoituttaa. Suorituskyky ehkä tulee sitten
> "kylkiäisenä":))

On se niin että melkein jokaisen ikä-ihmisen lihaskunnon ylläpito on toistoista riippuvainen.
Tutkimus,Tilasto... Huijaus". Oma käytäntöni on liikkumisen aloittaminen herätessä.
Kroppa on sopivan lämmin ja lihakset krymppää levon jälkeen. Kun oikaisee ittensä ja kääntyilee
nostellen penkki punnerruksella- nyrkkejään ja konttejaan minuutin -pari onkin valmis vääntymään
lattialle.siinä jo voikin heilutella kroppaansa kiiertoliikkeellä oik.-vas.-kädet ulkona-katse seuraten.
n. 50 kertaa katse ylös- alas. sen jälkeen kurkotus kädet kattoon- kädet alas -kyykkyyn, parikymmentä kertaa.
..rentoutus..että tuntee kuinka "lötköt valuu alas. Melko varmaan pääsee wc- pöntöltä ylös ja voi lähteä pyöräilemään.
Silläkonstin jää Kuntosalimaksut muuhun ilonpitoon.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Re: Liikkumaan
« Vastaus #5 : 22.01.2011 09:18:14 »
Sain hauskan hetken lukiessani tuota Kropsun aamujumppaa.
Tuli mieleen oma ukku-vainaa.
Hänellä oli tapana se punnurrus lattialla jonka oli jo armeijassa aloittanut aamujumppana.
Nyt aion laittaa taas sukset jalkaan ja menoksi kallaveden jäällä.
Illalla on sitten paikallisessa Baarissa taas ne laulajaiset ja aion ottaa ainakin 3000 askelta tanssilattialla.
Luin juuri lehdestä että sellainen on huono nainen joka huolehtii ulkonäöstään ja käy baareissa.
En tunne syyllisyyttä,hoitelen viisivuotiasta tyttäreni lasta viikot ja laittelen ruokaa koko perheelle kun nyt ovat leiriytyneet  minun luokseni
kunnes pääsevät omaan uuteen kotiinsa..
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: Liikkumaan
« Vastaus #6 : 26.01.2011 22:57:46 »
Minulta ei onnistu aamujumppa. Olo on melkoisen kankea puolille päivin, mutta siitä se kroppa pikkuhiljaa vetristyy. Olen yrittänyt hiihtää ahkerasti, mutta jokapäiväinen lumentulo tahtoo tukkia ladun. Naapuri teki jäälle ladun, mutta nyt sinne ei ole menemistä. Paksun lumikerroksen paino on nostanut vettä jään päälle. Sinne loskaan uppoaa puolisääreen.
Lumitöissä on kuntoliikuntaa ihan tarpeeksi. Käyn kyllä tämän lisäksi kuntosalilla, mutta vain kerran viikossa. Useampi kerta olisi tehokkaampi.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Re: Liikkumaan
« Vastaus #7 : 27.01.2011 21:17:11 »
Sinkkuvuosinani olin jokakeväinen Äkäslompolon kävijä. Keväisellä viikolla murtomaasuksilla keskimäärin 30-45 km/päivä.Ja illalla "Pirtukirkkoon" ja keskiviikkoisin "myllytansseihin" ja syömään puuroa!  Liki kymmenenä perättäisenä keväänä.

Kesälomastani olin useampana kesänä tenniskurssilla Vierumäellä. Viimeisin tennisviikko Pajulahden urheiluopistolla"seniori 55+-kurssilla. Ja etelänmatkanikin ovat olleet tennislomia. Ihania sellaisia.

Tennis on ykkösliikuntamuotoni. Minulla on onni, kun synnyinseudulle palanneena sain miespuolisen tennisparin, jonka kanssa pelaamme kerran viikossa syyskuusta toukokuun loppuun. Parini on jo eläkkeellä ja minä voin oman aikatauluni muokata haluamallani tavalla, joten pelipäivän voimme sopia joustavasti. Päiväsaikaan tennistä pelaavia on hallillamme niin vähän, että aika kun aika sopii. Joo ja tennis on ainoa yhteinen asia meillä!!!

Meneillään oleva rakennusprojektimme sisältää myös kaksi ulkotenniskenttää. Kesäkauden pelit on turvattu, mutta talvitunneille täytyy sitten lähteä ajamaan lähes 40 km.

Tennis on joskus luettu "eliitin" harrastukseksi, mutta sitä se ei ole ollut enää aikoihin.

Reipas 5 km:n  kävelylenkki  hauhaun kanssa on parasta mahdollista liikuntaa. Kävelyllä ja pienellä ruokavaliomuutoksella sain pari vuotta sitten muutaman ylimääräisen kilonkin jäämään lenkkipolun varrelle.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Liikkumaan
« Vastaus #8 : 27.01.2011 23:22:01 »
Hyvä että muistutit. Pitäisihän tuo tietää itse kunkin, mutta kun pakkaa unohtumaan. Tai keksii selityksiä miksi "en minä nyt tänään ehdi, mutta varmaan huomenna".
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Liikkumaan
« Vastaus #9 : 28.01.2011 15:08:36 »
Aurinkoinen päivä,se antaa piristysruiskeen lumisateen ja pakkasen masentamalle mielelle.Nyt ylös,ulos ja lenkille.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Re: Liikkumaan
« Vastaus #10 : 29.01.2011 10:30:42 »
Niin on taas viikko mennyt kotiapulaisen puuhissa.Kun on samassa taloudessa kolmihenkisen lapsiperheen kanssa ja on jo tottunut olemaan yksin  niin odottaa jo viikonloppua.Mutta kun nytkin pakkasivat kylmälaukun ja menivät viikonloppua viettämään vapaaajan asunnolle niin on taas rauha maassa.
Nyt kun on nollakeli  aion laittaa komean lumilyhdyn ja illalla kynttilän siihen valoa antamaan. Ja sitten taas illalla ne kolmetuhatta askelta paikallisessa baarissa.Minä olen löytänyt sellaisen ihanan tanssittajan.En tiedä kuinka moni teistä ystävät on tanssin harrastaja.Nyky-miehistä on suurin osa niitä jotka eivät ole kiinnostuneita koko touhusta.Mikä on  ihanampaa liikuntaa kuin tanssi jos Askeleet sopivat yhteen ja musiikki vie...Vaikka olen niin sanotusti jo lisäajalla täällä elämässä koska elämänkumppani on jo manan majoilla haluan elää myös nämä viimeiset hetket..
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anonymous

  • Vieras
Re: Liikkumaan
« Vastaus #11 : 29.01.2011 12:49:27 »
Oho, kirjoitin ja se hävisi esikatselussa jonnekin. Yritetääs uudelleen.

Äläs nyt, Anniliisa puhu viimeisistä ajoista. Nythän se elämä vasta antaakin.

Aloitin 5-vuotta sitten uusiona tanssiharrastuksen. Nuorenahan sitä tanssittiin. Aloin käymään tanssikursseilla ja kesäisin käyn mökkipaikkakunnan lavalla. Nythän on niin, että tässä iässä miehet on huvenneet kuka minnekin. Siksi käyn siellä, missä on naisten haku. Tiedän pääseväni parketille, jos olen nopea ja nokkela.

Mikä onkaan parenmpaa koko kropan hoitoa, kuin tanssi. Ja entäs se sosiaalinen puoli. Olen saanut monia nk. tanssituttuja. Aina ei ole nimiäkään, titteleistä puhumattakaan. Olen joillekin antanut lempinimiä, ihan vaan omassa mielessäni. On: Hirsitalomies, V:lan Maajussi, V:lahden Vanhaisäntä, Sheriffi, Shemeikka, onpa joukossa Vara-Korpelakin! Joidenkin olen kuullut kutsuvan minua Renunaiseksi.

Harrastus on suhteelliosen halpa. Matkat ja pääsylippu, hyvät tanssikengät ja rento vaatetus. Siinä se. ;)
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Re: Liikkumaan
« Vastaus #12 : 29.01.2011 21:39:52 »
Naistenhaku oli uutta ja ihmeellistä 70-luvun Hesassakin. Rakennusmestarien talolla Fredalla  ne alkoivat.( Samassa paikassa pidettiin noin viikon mittaiset Naisten messut joulukuussa. Tuo perinne siirtyi Katajanokalle ja aikatulu supistui viikonlopuksi.)

Työkavereiden kanssa lähdettiin naistenhaku-tansseihin ja olihan se uutta ja ihmeellistä. Hyvien tanssijoiden edessä oli oikein jono, juoksujalkaa saivat naiset kiiruhtaa suosikkinsa luokse!

Minä en välittänyt parkettien partaveitsistä ja olin niitä viimeisiä partnerinsa lattialle viejiä. Ja laiska hakija kun olin pidin tanssipariani sitten lattialla neljän kappaleen ajan. Jos osasivat tanssia!!!

Kerrankin hain ns."seinäruusua". Hän osottautui Aarno " Loka"  Laitiseksi. Googletin Aarnoa ja ulkoisesti on poika muuttunut. Kirjoittaa juttuja, jotka mielelläni luen.Mm. pääministeristämme hän totesi Studio55-ohjelmassa:"Tyypillinen täydellisen huumorintajuton nainen ja jonkinnäköinen kiihkofeministi on Mari Kiviniemi. Median naiset palvovat häntä, vaikka hänhän on täysin arvostelukyvytön kiihkoilija, joka ei siedä miehiä". Kovaa tekstiä!

Mutta tanssia hän aikanaan osasi, mene tiedä, kuinka jalka nousisi hänellä tänä päivänä!

Tanssiminen on parasta mahdollista liikuntaa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »