Kirjoittaja Aihe: Pulinanurkka  (Luettu 985771 kertaa)

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1395 : 08.04.2014 09:07:45 »
Ihan tuoreeltaan vastaan tähän kun vielä tässä koneella olin. Kiitos vain Piikatytölle!

Muistelin että kirjoitit sinne maalle laittaneesi mattokankaan. Kyselinkin kerran pulinoissa kuinka se homma edistyy. Äiti aina sanoi kun kangas jäi kesän yli kun kesällä oli kiireitä enemmän että puiset jalathan niillä on seisoo.

Kolme neuvoa Äiti antoi maton kutomiseen. Yksi oli tuo pännärin eli pingottimen siirtäminen. Toinen oli että kutoa kolmelta päältä niin reuna tulee parempi. Kolmas oli se että jos aloittaa maton kahdella trikookuteella ja yhdellä kankaisella niin sitä ei saa välillä vaihtaa. Jos välillä ottaa vaikka kankaisen sijaan kolmannen trikookuteen, matto kapenee siltä kohtaa.

Ulkona on niin ihana sää että voisi vaikka ikkunoita pestä.
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1396 : 08.04.2014 18:42:09 »
No jopa on Ainuli tehnyt monta kaunista mattoa. Minä en ole koskaan kutonut mattoa, mutta poppanoita tein muutaman joskus vuosia sitten seurakunnan kangaspuissa. Kudotteko hiljaa mattoa vai lauleletteko kuten venäläinen Galina. Tuttuja lauluja hän kyllä lauloi vaikka venäjäksikin. Oli niitä lauluja mitä ennen paljon suomeksi käännettiin. Hänen laulamansa mustan kissan tangokin oli hauskaa kuunneltavaa. Lokki jäi myös hyvin mieleen. Minä niitä kuuntelin mielelläni ommellessani.

Aika menee kuin siivillä. Lenkillä kävin päivällä kanavan laidalla. Lauantainahan se aukesi liikenteelle. Laivaa en kyllä nähnyt vaan muutaman sorsan. Päivä oli aurinkoinen ja kaunis. Nyt neljän aikoihin istuttiin auringossa pihapenkilläkin jonkin aikaa naapurin kanssa.

Huomenna on tarkoitus mennä sinne runoja- ja musiikkia tilaisuuteen. Tulee edes jossain kulttuuririennossa käytyä.

Ja Ainuli, ikkunat pitäisi täälläkin pestä. Ajattelin sutaista ainakin nuo ulommaiset lasit edes pääsiäiseksi. Sieltähän ne katupölyssä ovat. Jos vaikka myöhemmin pesisi kunnolla ja vaihtaisi verhot. En vielä tiedä tuleeko pääsiäisvieraita. Ovathan nuo käyneet aina pääsiäisenä useampana vuonna peräkkäin.

Mutta nyt on lopetettava. Hyvää illan jatkoa!

Tässä päivällä ottamani kuva.


kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1397 : 11.04.2014 12:23:35 »
Tervehdys täältä sateisesta Hämeestä.
Kovan tuulen kanssa sataa.  Maa on vielä niin routainen, että sade tekee hyvää.  Sulaa routa pois. 
Sinivuokkoja on jo kukassa aika paljon.  Peipposen äänikin on kuulunut pari päivää sitten.  "Puoli kuuta peipposesta"

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1398 : 11.04.2014 15:05:06 »
Tervehdys Ystävät!

Täälläkin on melkoinen tuulen viuhakka. Kävin pitäjän toisessa taajamassa hiuksiani lyhennyttämässä ja samalla kauppa-asioilla. Oli ihan ensimmäinen kerta kun tässä kampaajalla kävin. Nuori mukava nainen leikkasi hiukset ja laittoi kulmakarvoihin värin. Mielestäni osasi työnsä ja hinta oli edullinen. Luulen että hän saikin minusta vakiasiakkaan.

Tullessa silmäilin järvien jäille. Kuutostien varressa olevalla lammella jäät olivat liikkeellä. Toivottavasti ei kukaan kuolevainen enää mene jäille. Pohjoinen on asia erikseen. Ostin itselleni hyvän katiskan, pitää viedä laiturin viereen niin näkee mitä kalojen kuturintamalle kuuluu.

Minulla oli välillä ongelmia vesijohtojen kanssa. Nyt ovat jo laitettu kuntoon. Muuttokin sujuu vähitellen. Pojat tulevat tänään niin yritetään saada vesijohto mökilläkin toimimaan ja huonekaluja siirretyksi. Kun tietäisi minne nuo ylimääräiset mööpelit saisi vietyä. Olisi ihan käyttökelpoista tavaraa.



Hyvää viikonloppua toivottelen!
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1399 : 13.04.2014 18:16:02 »
Jos tulisi välillä käymään täälläkin. Tänään on tuo aika mennyt nopeasti. Kun tuli sadepäivä niin olen käyttänyt ajan tutkimalla vaatekomeroa ja varastoa. Päivällä annoin pois miehen pieneksi jääneitä vaatteita siskon mukaan ja osan hänen pojalleen. Tuli jo vastauskin että hyvin sopivat. Pari kertaa olen tänään vienyt vaatekeräyslaatikkoon pussillisen. Monet pitkät housutkin oli joista olen ulos kasvanut. Parit housut oli sellaiset joista tykkäsin kovasti ja kyllä harmitti kun eivät enää mahdu. Onneksi tuo keräyslaatikko on tuossa ihan lähellä. Kumma että tulee säilyteltyä laatikoissa vaatteita joita ei ole aikoihin käyttänyt eikä edes mahdu niihin.Turhaan tilaa vaan menee.

Pyykkiäkin on pyörimässä ja luulen, että kohta on valmista. Tässä tämä päivä on mennyt touhutessa. Virpojia en ole nähnyt. Siskon poika toi tullessaan yllättäen pitkän pötkön rullakebabia ja salaattia. Söimme siitä jo vähän mutta jäi sitä vielä iltapalaksikin. Ihan hyväähän tuo oli vaikken ollut koskaan ennen sitä syönytkään. No nytpähän tiedän minkälaista sekin on.

Nyt on lopetettava ja toivottelen hyvää illan jatkoa ja alkavaa pääsiäisviikkoa!  :)

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1400 : 22.04.2014 09:53:10 »
Huomenta!

Muutaman sanan laitan. Muuttoasioiden parissa aherran. Auton peräkärriin vain tavarat ja kuorma mökille. Eniten vie aikaa tavaroiden paikalleen asettelu. Silti pelkään että ainakin ensimmäisen vuoden saan etsiä tavaroita kun ei muista kuitenkaan mitä minnekin on laittanut. Eilen sain kaikki matot ja osan vuodevaatteista aitan hyllyille. Tänään ajattelin liinavaatteet viedä ja laitella makuuhuoneen komeroihin.

Yläkerta on miltei tyhjennetty. Pöytäkone on vielä siellä ja kirjoitin. Sitten on monenlaista tietokonesälää, kaapeleita ja näppäimistöjä. Ompelukone ja saumuri ym. Siitä ne vähitellen siirtyy. Vien Annuskan tavoin sellaiset vaatteet pois joita en ole seitsemään vuoteen tarvinnut ja kutistuneitahan minulla onkin paljon.

Kotijärvestä lähtivät jäät viime tiistaina. En muista että näin aikaisin olisivat koskaan lähteneet. Linnuilla on pesänteko- ja kosimispuuhat täysillä menossa. Kala ei ole vielä tullut matalaan. Katiskan laitoin laiturin päähän niin olen saanut yhden ahvenen. Vesilläkään en ole vielä käynyt. En oikein saa yksin venettä käännettyä. Mökkinaapurit muuttivat jo mökille näin aikaisin, muulloin ovat vasta Vapuksi muuttaneet.

Toivotan hyvää viikon jatkoa!
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1401 : 22.04.2014 15:31:07 »
Siinä se meni Pääsiäinen. Tuli käytyä joka vuotinen näytelmä katsomassa kirkolla ja lauantaina kävin siskon kanssa messussakin. Kirkkokahvitkin olisi olleet ja jotain ohjelmaa seurakuntakodissa, mutta en voinut jäädä kun oli tultava sairaanhoidollisiin töihin kotiin. Sää on ollut ihanteellinen koko ajan. Nytkin on kovin aurinkoista ja lämmintä. Huomennahan pitäisi viilentyä taas.

Ainuli touhuaa muuttoa. On se sekin aika hommaa. Muistan kyllä kun tähän muutettiin 15 v sitten. Aina kertyy sitä tavaraa jostain aivan liikaa. Muuttaessa on se hyvä puoli, että turhat tavarat tulee lahjoitettua tai heitettyä pois. On vähän aikaa väljempää ja siistimmän näköistä. Melko pian sitä taas sitten kertyy sinne uuteen paikkaan komerot täyteen.

Huomenna on mentävä miehen kanssa keskussairaalaan urologian poliklinikalle iltapäivällä. Saa sitten nähdä mitä aikovat tehdä vai tekevätkö mitään. Toivottavasti on joku ratkaisu tähän ongelmaan. Olen laskenut että olen säästänyt vähän yli 300 euroa perheen rahoja nyt tähän päivään mennessä hoitamalla itse katetroinnin ilman kotisairaanhoidon apua. Toivon kuitenkin ettei tämä kestäisi elämämme loppuun asti sentään.

Eipä tässä muuta kuin terkkuja kaikille!

Eilen päiväkävelyllä ottamani kuvan laitan tähän. Ainulilla on hieno järvimaisema.


Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1402 : 23.04.2014 17:00:26 »
Aurinkoista päivää on pitänyt. Tuuli vaan on aika navakkaa ja lämpö on noin 8 astetta. 

Niinhän se kävi kuten vähän pelkäsinkin. Kävimme sairaalassa tutkimuksissa ja kirurgi sanoi ettei voida tehdä mitään. Leikkaus ei auta. Katetroitava on niin kauan kuin mies on elossa. No ei voi mittää. En aio synkkyyteen vaipua. Sopeuduin jo ajatukseen että on oltava määräajoin kotona. Säästöä sekin on kun ei tarvitse eläkeläisreissuille lähteä eikä muutenkaan pitemmäksi aikaa mihinkään. Nythän minulla on viides eläkekuukausi menossa.

Menen nyt vahtaamaan vaikka Kyläsairaalaa. Hyvää päivän jatkoa kaikille.  :)




kukka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1403 : 23.04.2014 18:51:17 »
Tervehdys aurinkoisesta Hämeestä.  Koko päivän on paistanut, mutta pohjoisen kantilta tuulee joten on kylmempi kuin eilen.  Samanoloista ilmaa kuin Annuskalla.
Ikävä kun miehesi sairauden parantamiseksi ei voida tehdä mitään.   Hyvä kuitenkin kun olet hyvin omaksunut katetrointitaidon.  Ja on tosiaan siitä rahallistakin etua.   
Vappua sitten odotellaan seuraavaksi.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1404 : 24.04.2014 08:08:31 »
Aurinkoista huomenta kaikille. Mukava että Kukkakin on käynyt.  Ajattelin nyt selvitessäni vielä paremmin tästä ensi järkytyksestä miehen suhteen, että kyllä tämä hyvin menee. Jos haluan mennä jonnekin vaikka päivän kestävälle reissulle niin voin pyytää kotisairaanhoitoa tuuraamaan sen päiväkatetroinnin. Ei tule niin kalliiksi jos silloin tällöin käy kuin että kävisi jatkuvasti. Hehän kävivät nyt alkuun 9 pv ja laskussa on 9.30 e päivä. Laskin että kuukausi 30pv:n mukaan  maksaa 279 e ja se on meille ihan liikaa lääkkeiden ym. lisäksi. Avain vain on vietävä heille etukäteen että pääsevät sisälle. Minä kun kerran unohdin avaimen toisten vaatteiden taskuun ja soitin ovikelloa niin mies sai kyllä oven auki mutta kaatui saman tien eteisen lattialle istuvilleen. Onneksi ei loukannut itseään. Olen sen jälkeen muistanut katsoa että avain on mukana kun lähden ulos. Kyllä tämä tästä hyvin menee jos vain itse pysyn kunnossa.

Oli lehdessä yksi hyvä uutinenkin. Kaupunki alentaa toukokuun alusta bussilipun hintoja. Kertamaksu tippuu meiltä keskustaan mennessä kokonaista 30 centtiä. Ja jos tunnin sisällä vaihtaa bussia niin pääsee samalla lipulla. Jos hoitaa asiansa nopeasti niin pääsee samalla lipulla kulkemaan muka edestakaisinkin. No hyvä että senkin verran uudistuksia.

No eipä nyt muuta kuin aurinkoista päivää!


Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1405 : 25.04.2014 07:08:24 »
Huomenta kaikille. On taas niin aurinkoinen aamu. Lämpöä on + 4 astetta. Nousin jo vähän ennen puolta kuutta kun tuppasi jaloista suonta vetämään. Sanovat että magnesium auttaa mutta ei minulla ainakaan ole auttanut yhtään.

Aamutoimet tuli siis jo ajoissa tehtyä. Imuroinkin jo suit sait kun joku tiputtelee muruja tuohon jääkaapin lähelle matolle. Tuntui niin jalkapohjissa kun siinä kävelee  vaikkei suuria murujakaan ole. Jostain ne siihen kummasti vaan ilmestyy.

Tänään onkin jo taas perjatai. Viikot menee aika nopeasti. Aion minä käydä tänään tuolla seurustelupaikassamme aamupäivällä. Jossain välissä voin käydä lenkilläkin kun on näin hyvä sää. Eilen kävin myös kävelemässä neljästä viiteen iltapäivällä.

Aurinkoista päivää kaikille!  :)

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1406 : 25.04.2014 08:18:30 »
Aurinkoinen on aamu keskisessäkin Suomessa. Suorstaan harmittelen, kun lyhyen viikon päivät ovat menneet tuolla Jyväskylässä laminaattilattiamestarin apuna. Mieluummin olisin ollut rannalla siirtämässä klapeja huoltorakennukseen pinoon. Toisaalta hyvä sää on kuivattanutkin niitä.

Maanantai ja tiistai menevät Rantasalmi-retkeen. Meitä lähtee "tehokas" joukko tutustumaan kansallispuistoon ja samalla tapaamme paikallisia yrittäjiä ja kuulemme, kuinka he ovat tehneet yhteistyötä paikallisen matkailun eteen hyödyntäen kansallispuistoa. Meidän ei tarvitse kaikkia asioita miettiä alusta saakka.

Annuska, onko aivan varmaan, ettei miehesi asialle voida tehdä enää mitään?

Nauttikaa aurinkoisesta perjantai-päivästä. Minä starttaan vielä kaupungista kaupunkiin!

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1407 : 25.04.2014 09:49:36 »
Perjantaipäivää!

Monenlaisia puuhia teillä tuntuu olevan. Annuskalle omaishoitoa tiedossa pitkäksi aikaa. Henkisesti se on raskasta. Yritä saada ne lakisääteiset vapaapäiväsi pidettyä. Muuten et jaksa. Ole terveellä tavalla hieman itsekäs. Tiedän omasta kokemuksesta kuinka siinä väsyy vaikka näyttäisi ulospäin helpolta. Vastuu kuitenkin painaa, uhkaa mennä omakin terveys. Voimia sinulle!

Piikatytöllä riittää mökkitalkkarin hommia. Käytkin aika lähellä minunkin elomaitani. Toivottavasti on virkistävä reissu.
Minullakin olisi jonkin verran puiden siirtelyä mutta täytyy jättää tuota tuonnemmaksi että saa tämän muuttoruljanssin tehtyä. Pojat tulevat tänään ja otetaan loppurutistus kuten Esko sanoi.

En ole vielä venettäkään kääntänyt kun en yksin saa. Pitää pyytää pojilta apua. Pääsisi hieman järvelle akkuja lataamaan.



Toivotan kaikille hyvää kuun loppua!
« Viimeksi muokattu: 25.04.2014 09:52:02 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1408 : 25.04.2014 15:08:08 »
Tulin vain vilahtamaan uudelleen tänään. Minulla on naapurin kanssa treffit puoli neljä. Mennään vähän tuulettumaan kävelylenkille. Mies on nyt katetroitu ja ruokaa tehty ja annettu joten voin olla rauhassa ulkonakin.

Piikatyttö kysyi eikö voi mitään tehdä. Sairaalan urologi sanoi ettei voi. Virtsarakko käsittääkseni oli veltostunut eikä leikkaus auta asiaa. Katetroitava on loppu elämän.

Ainulilla on loppurutistus muutossa käsillä näköjään. Kyllä minä Ainuli yritän levätä välillä ja saan minä tuurajan välillä jos lopahan. Sanoi nämä hoitajatkin että he tulevat jos haluan mennä jonnekin välillä tai jotain muuta ongelmaa ilmenee.

Nyt on jo valmistauduttava sinne ulos menoon. Hyvää päivän jatkoa.

ainuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1187
    • Profiili
Vs: Pulinanurkka
« Vastaus #1409 : 26.04.2014 07:37:57 »
Huomenta!

Tulin tähän laittamaan terveiset kun en juuri muualle osaa kirjoittaa. En pysy ollenkaan "kärryillä" siitä mitä täällä keskustellaan. Aika vähän olen ehtinyt koneella olla.

On hyvä että Annuska saat vapaata ja se lenkillä käyntihän on ollut henkireikä. Siellä saat keskustella lenkkikaverin kanssa ja ottaa kuviakin. Hyviä otoksia olet tuonut nähtäväksi. Olen muutaman kuvan laittanut tuonne kuvaketjuun mutta koen jotenkin tuon kuvan pienentämisen vaikeana. Joutuu joskus monta kertaa ottamaan uusiksi kun aina on liian suuri. Palstalle annettuja ohjeita en halua rikkoa laittamalla ylisuuria kuvia. Ehkä oppisin tuon pienennyksen tekemään että onnistuisi yhdellä kerralla. Olen pienentänyt enimmäkseen Zonerilla, siinä näkyy kuvan koko kun rupeaa tallentamaan ja voi ottaa uusiksi jos on liian suuri.

Pojat tulivat illalla ja lämmitettiin mökillä sauna. Kävin purossa haravan kanssa ja yritin raivata uimapaikalta Majavan kuljettamat risut ja roinat pois. Täytyy enemmän ajan kanssa vielä käydä lisää siistimässä  Tänään viedään pakastimet mökille. Toinen joutaa tyhjentää ja jättää aittaan. Toinen televisio joutaa myös viedä ja asentaa katsottavaan kuntoon.

Oikein hyvää viikonloppua!
« Viimeksi muokattu: 26.04.2014 09:21:30 kirjoittanut ainuli »
Opissa se on variksenpoika tuulessa