Keskustelualueet > Hyvinvointi

Millaista on mielekäs elämä?

(1/3) > >>

Aarno Korpela:
Tätä kysymystä jäin miettimään, kun luin oheisen artikkelin netistä.

Arvostetun The Lancet -lehden julkaiseman tuoreen tutkimuksen mukaan elämänsä mielekkääksi kokevat iäkkäät elävät keskimäärin kaksi vuotta pitempään kuin ikätoverinsa.

Tästä linkistä  voit lukea hieman lisää.
http://www.aarnokorpela.fi/artikkelit_kansio/terveys/index.html#juttu17

Onko sillä merkitystä, että elää kaksi vuotta kauemmin?
Sillä kyllä mielestäni on paljonkin merkitystä, millaisessa kunnossa olen fyysisesti ja miten pystyn elämään vaivojeni kanssa, ja miten järki juoksee. Ja voinko tuohon itse vaikuttaa?

Mutta kertokaa tekin, mitä ajatuksia artikkeli herättää.

Aarno

PS: Marraskuinen auringon nousu kuvattuna likaisen hytin ikkunan läpi kolme vuotta sitten on sattumalta valittu, mutta ....

pumpuli:
Aluksi, kun luin tutkimuksesta, niin ajattelin, että sehän on tutkimattakin selvää, että mielekäs elämä on hyvää elämää. Ja sitten myös elää kauemman.

Sitten tämä AMK heittää kysymyksen, että millaista se mielekäs elämä on. Olen sitä nyt pähkäillyt tässä mielekkäiden puuhien lomassa. Ajattelen, että jos ihminen KOKEE elämänsä mielekkääksi, niin se sitä myös on.

Otanpa esimerkin; Naapurustossani on eläkeläispariskunta, melko hyväkuntoisia vielä He tekevät kaiken yhdessä, roskien viennistä lähtien. Kauppareissusta tai sauvaskävelystä puhumattakaan. Hoivaavat lähistöllä asuvia neljää pientä lapsenlastaan.

Minä elän yksin ja liikunkin useimmiten yksin. Lapsenlapset ovat aikuisia tai koululaisia. Eivä paljoa hoivaa kaipaa. Sivustakatsoja voi ajatella, että hiedän elämänsä on mielekästä (niinkuin tietysti onkin), minun ei. Mutta kuitenkin kaikitenkin tunnen eläväni mielekästä elämää. Siitä miksi niin tunnen voisi tietysti paljonkin puhua.

Vielä pieni kevennys: Totesimme tässä hiljattain, että minä käytän yksin enemmän  lämmintä vettä, kuin he yhdessä! Arvatkaas mitä? He käyvät suihkussakin yhdessä.  ;)

Olen kyllä muutenkin aikamoinen väliinputoaja. Joku tutkimus sanoo, että parisuteessa elävät elävät kauemman, kuin sinkut! Joku tutkimus taas sanoo, että leskien uusi parisuhde kestää paremmin, kuin eronneiden!

Voi surku!  :-[

Aarno Korpela:

--- Lainaus ---Vielä pieni kevennys: Totesimme tässä hiljattain, että minä käytän yksin enemmän  lämmintä vettä, kuin he yhdessä! Arvatkaas mitä? He käyvät suihkussakin yhdessä.  ;)
--- Lainaus päättyy ---

Totta vai tarua, mutta hymyilemään tuo saa. :D

Muuhun lopputulemaan ei voi päätyä kuin että Pumpulin elämä on mielekästä.

Anniliisa:
Vanhusten viikkokin  meni,ei kovin sitä täällä noteerattu vaikka ollaankin seniorien portaalisssa.
Ei ole Annuskakaan ehtinyt kirjoitella.Omaishoitajien työhän on vaativaa ja raskastakin.
Korpela kysyy millaista on laadukas elämä.Siitäkin ollaan varmaan niin monta mieltä.Tapasin seurakunnan tapahtumassa hyvän ystäväni aikojen takaa, en ollut häntä aikoihin missään pippaloissa nähnyt.
Hän kertoi hoitavansa sairasta miestään kotona,nyt oli mies saanut keuhkokuumeen ja joutunut sairaalaan.

Et kai minua tänne jätä oli mies kysynyt.En jätä,kotiin tulet heti kun lääkäriltä luvan saat.
Kertoi ystäväni olevansa jo tosi väsynyt ,onko tämä sitä laadukasta elämää.
Mielestäni elämä on laadukasta niinkauan kuin terveyttä riittää,kaiken muun voi itse päättää..

Anniliisa:
Yritän pysyä oman nimmarin alla ja siksi kirjoitan tälle sivulle.Ja mielekkäästä elämästähän täällä puhutaankin.
Eilen illalla katsoin uusintana noita vauhdikkaita Vappu ja Ilkka Taipaletta.
Monta hyvää asiaa siinä käytiin läpi vanhenevan ihmisen elämästä.
Nyt on myös otsikoissa tämä juuri kuollut kirjailija Andre Brink.On minunkin hyllyssä muutama hänen teoksensa.
Ylitse muiden mielestäni on tämä..Intohimon Oikeudet.
Ainakin minusta se on mielenkiintoinen kertomus vaimonsa menettäneestä miehestä..
Ja kyllä siinä paljon kerrotaan myös Etelä-Afrikasta .

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta