Kirjoittaja Aihe: Kirjan lukunurkka  (Luettu 166855 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #120 : 30.07.2013 08:28:31 »
Annuska. On hyvä asia, että tiedät, mitä sukulaisillesi on tapahtunut vuoden 1918 tapahtumissa. Siirrä myös tietoa jälkipolville.

Minunkin setäni kuoli niissä kahinoissa. Koskaan siitä asiasta ei puhuttu. Ja nyt ei ole enää elossa ketään, jolta voisi kysyä.

Annuska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #121 : 30.07.2013 12:45:18 »
Eipä niistä Kansalaissodan tapahtumista meidn aikanamme tosiaan paljon juteltu. Onneksi tuo setäni kirjoitutti minulla silloin aikoinaan mitä kaikkea heille tapahtui. Täällä pohjantähden alla on siltä ajalta ja siinä on sama vankileirikin Lahden Fellmanin pelloilta jossa isoäitini isä kuoli. Isoisäni kuoli 34 vuotiaana Riihimäen vankileirillä.

Äitini sukua olen pystynyt paremmin tutkimaan kun hän oli Kurussa syntynyt. Siinä olen jo päässyt aika pitkälle taaksepäin.

Historia on aina kiehtonut minua jollain lailla ja kirjat jotka ovat vanhemmalta ajalta.

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #122 : 19.08.2013 17:37:02 »
Luin nyt viimeksi Erkki Lampenin kirjoittaman kirjan, neljä retkeä Suomen
päästä päähän. Kävellen. pyöräillen, hiihtäen ja meloen
. Melkoinen mies ! Mukavasti kirjoitettu kirja.

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #123 : 20.08.2013 09:09:09 »
Luin nyt viimeksi Erkki Lampenin kirjoittaman kirjan, neljä retkeä Suomen
päästä päähän. Kävellen. pyöräillen, hiihtäen ja meloen
. Melkoinen mies ! Mukavasti kirjoitettu kirja.

Moi merituuli! Minä olen saanut joskus synttärilahjaa vastaavanlaisen kirjan.
Raimo O. Kojon Syysmatka Suomessa. On myöskin pyörämiehen tarkka kerronta
matkan eri vaiheista.. Joskus kuvittelin tekeväni samanlaisen matkan, mutta
on se vaan jäänyt tekemättä.
   Pitääkin lukea se kirja taas, niin voi eläytyä vähemmillä vaivoilla seikkailuun.
Nuorgamista - Hankoon saattais kropsulta jäädä puolitiehen, saakai silti kuvitella. >:( :)

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #124 : 20.08.2013 16:22:53 »
Tähän sarjaan vielä yksi kirjavinkki,
Juhani Seppovaara: Mopolla Suomeen

Seppovaara on valokuvaaja ja kirjailija, joka on kuvannut Suomen huusseja, mummonmökkejä, kyläkauppoja, matkakoteja yms. katoavia kohteita.

Seppovaara lähti Utsjoelta pappa-Tunturilla kohti etelää, ajeli kyläteitä ja kuvasi näkymiä sekä kirjoitti tarinoita kohteista.
Meillä on tämä kirja, mutta en ole lukenut sitä tarkasti, olen vain silmäillyt sitä.

merituuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #125 : 29.08.2013 17:40:23 »
Kiitos Kropsu ja Justiina kirjavinkeistä !
Pitääkin katsoa löytyykö kirjastosta.

Olen itse aikoinani osallistunut montakin kertaa Suomi
juoksee viestitapahtumaan Utsjoelta Helsinkiin, mutta siinä
toki sai huilata välillä.Sen vuoksi kaikki tämäntapaiset
ylipitkät suoritukset kiinnostaa.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #126 : 29.08.2013 21:50:16 »
Seppovaaran kirja saattaa olla juuri sinulle, Merituuli, ylipitkien ystävä.  :)  Nuorena ja terveenä harrastin vaellusta Lapissa, siksi Lapin osuus kirjassa kiinnostaa.
Viehätyin katselemaan kuvia, ne ovat kuin menneestä maailmasta ja tarinat vaikuttavat silmäiltynä leppoisilta.

Kukahan täällä mainitsi tänä kesänä Kilven vanhan klassikon Alastalon salissa? Olen lukenut sitä päivittäin ja nyt olen ensimmäisen osan sivulla 322. Ei se niin raskasta tekstiä ole kuin olen uskotellut, välillä on suorastaan hauskaa. Paljon on sellaisia läntisen murteen sanoja joita en tunne, samoin Kilven omia keksimiä ilmaisuja. Näin oletan joittenkin sanojen kohdalla.

Samaan aikaan olen lukenut Päivi Istalan muistelmateosta Ristivetoa. Sekin on melkoinen järkäle, yli 500 sivua ja painoa niin että ranteita pakottaa.
Ristiveto on jo loppurutistusta vaille. Seuraavaksi etsin jotakin kevyempää luettavaa.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #127 : 30.08.2013 14:04:43 »
Lainasin " Alastalon salissa " kirjastosta. Jonkin matkaa luettuani, totesin, että kärsivällisyyteni ei nyt riitä sen lukemiseen. On varmaan hyvä.

Kirjaston "täti" antoi kainalooni Maria Semplen " Missä olet Bernadette ". Arvostelu sanoo. "Häikäisevä satiiri." On kyllä aika herkullista luettavaa, vaikka Amerikkalaista hapatusta onkin.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #128 : 04.09.2013 13:30:01 »
Moi, Justiina Puupää ( muut ei varmaankaan kyseisestä aiheesta ole kiinnostuneita)!

Palaan vielä aiheeseen suomalaisista loikkareista. Turun Sanomat kertoi tänään, että Jukka Rislakilta on ilmestynyt uusi kirja: Vorkuta. Kirja kertoo Vorkutan vankileirin kapinasta ja sen suomalaisesta johtohahmosta Eino Prykästä. Tapahtumat ajoittuvat 1950-luvun alkuun, jolloin Stalin oli juuri kuollut.

Tämän aion kyllä lukea, vakka raskasta luettavaa onkin.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #129 : 05.09.2013 16:43:46 »
Moi moi,
aurinkoista päivää!

Kiitos vinkistä. Luen varmasti, kunhan saan käsiini. Etsin jo TS:n artikkelin ja kustantajan esittelyn kirjasta.
Loikkarien ja muilutettujen sekä Amerikasta värvättyjen elämä alkoi kiinnostaa niiden parin edellisen kirjan ja myös Antti Tuurin romaanin Ikitie pohjalta.

Tänään ilmestyy Kari Hotakaisen uutuus. Kunhan polkaisen kuntopyörän käyntiin, katson aamuisen haastattelunsa Areenasta.

Nyt olen lukemassa kevyttä Alastalon salin ohella. Kevyt on Paula Havasteen Kaksi rakkautta. Oikeaa naisten romaania välillä.  :D

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #130 : 10.10.2013 11:40:57 »
Jokaiselle meistä, jotka kirjoitamme, sattuu myös kirjoitusvirheitä. Mitä hullumpia sen hauskempaa!  ;D

Tietokirjailija-toimittaja Miska Rantanen on kerännyt kirjaan viestinnän tuotoksia, jotka ovat jollainlailla menneet metsään. Kirjan nimi on: Kukkiva syyspervo ruukussa.

Lienee herkullista luettavaa.

Muutama otos TS:n sivuilta:

- Sonkajärven työttömien ruokala on toistaiseksi kiinni työvoimapulan vuoksi.

- Kasvisruokailijat: munaa saa keittiöstä.

- Vilauta kassalla. Etusi on jopa 5%.

- Kaksi tablettia 3 kertaa päivässä vasempaan korvakäytävään.

- Tällä kupongilla 10% lisämaksu kebab-annoksista.

- Koko perheelle Fleece kerrasto 19; Huora alk. 9; Tyyny 12,00.

- Espanjan kokonainen siemen-neste meloni 0,69 kg

- Tällä lahjakortilla saa syödä kaksi ihmistä oman valinnan mukaan.


Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #131 : 11.10.2013 11:40:55 »
Jokaiselle meistä, jotka kirjoitamme, sattuu myös kirjoitusvirheitä. Mitä hullumpia sen hauskempaa!  ;D


 :D

Saksan suomalaisten sivuilta lisää vastaavia kielikompurointeja:

ILMOITUKSIA, JOITA NÄHTY KAUPASSA:
- Gogacolaa, 1,5l pullo
- Mämmiä saatana! (saatavana) mainos kaupan ikkunassa
- Mansi- ja mustikoita (aivan huippu!)
- Äidinpakastus pusseja
- Roilerinleike
- Naistennahka hanskat
- Kodinkoneliike mainostaa: Pakastinarkku ja ruhonleikkaaja
- lasten päästä vedettävä sänky
- Abbelsiineja
- Joulukusimyynti
- Mahdolliset puutteet ja virheet hinnassa huomioitu
- Tamppoonitarjous, koot mini, maxi ja meedio
- Äitiys-hortsit
- Kissanliha pullia
- Torin kalamyyjä mainostaa: Tuoretta mulkkua (muikkua)
- Torin kahvilanpitäjä mainostaa: Luteeton piirakka (Gluteeniton)
- Mainos tienvarressa: "Poikkeaville kukkia"

Tuota viimeisintä olen käyttänyt aivan härskisti täälläkin, eli lähettänyt terveisiä poikkeaville.  ;D

^^^^
Alastalon salissa on "työstetty" loppuun. Loppujen lopuksi kerronnan monisanaisuuteen totuttuani aloin pitää verkkaisesta tyylistä.

^^^^
Nyt on alussa Arne Nevanlinnan Hjalmar. Saa nähdä, mitä siitä kehkeytyy.

^^^^

Kerrankin Nobelin sai tuttu kirjailija. Monesti palkittu on ollut sarjaa "koskaan kuullutkaan". Olen lukenut Alice Munron novelleja, mutta en edes muista kokoelmien nimiä, vaikka muistan vaikuttuneeni.





pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #132 : 11.10.2013 12:51:55 »
Tää menee nyt härskiksi, mutta menköön! Saa nähdä, mitä "sensuuri" sanoo.  :-[

Tosi juttu-olen itse nähnyt.

Takavuosina eräällä Turun sisääntuloväylällä "päivysti" naishenkilö. Hänen kädesään oli iso plakaati: Pilua 50:-.

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #133 : 11.10.2013 13:09:39 »
Jatkan vielä. Tuli mieleen näitä omia mokiani.

Jokin aika sitten kirjoitin tänne ja kerroin jotain juttua Huittisista. Jälkeenpäin huomasin, että Rautasilta oli muuttunut Rautatiesillaksi.

Jonkin aikaa odotin jännittyneenä, kysyykö joku huittislainen, että milloin tänne on rautatie vedetty.  ;D

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #134 : 11.10.2013 14:01:20 »
Hi-hiiiii! Pakko jatkaa vielä. Ootko, Justiina, huomannut, että tänne on kirjautunut KROPSU3. Onkohan se sen Kropsu 1:n pikkuveli? Ainakin on hiljasempi, kuin Kropsu1. Toivotetaan tervetulleeksi!  ;)